Efterlysning

Startet af Ann Britt Persson, 19 Jan 2017 - 11:03

Forrige emne - Næste emne

Ann Britt Persson

Min morfarsfar JOHAN ADOLF BENGTSSON utvandrade till Danmark( ingen ort angiven) 18700411 från Sverige , Kalv ( enl,Kalv Kyrkoarkiv In och Utflyttning 1861-1894) Han återvände till Sverige18810229 ( ingen ort angiven var han kom från i Danmark) och gifte sig och fick min morfar..Jag undra var han bodde och arbetade med i Danmark?  Johan Ádolf blev inte kvar i Sverige.  18931116 for han till Amerika för att aldrig höras av . Funderar på om han kanske återvände till Danmark istället? All information om honom är välkommen!
Vänligen Ann Britt Persson

Helle Jespersen

Ved du hvornår han er født?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Toudal


Hvornår er han født? Kunne det være en af disse:

København, København (Staden), Adelgade (ulige numre), Sct Annæ Vester Kvarter, 302, 17, FT-1880, D4607
Navn:     Alder:     Gift?:     Pos. husstand:     Erhverv:     Fødested:
Axel Strøbech     37     Gift            Skræddersvend      Sverige  
Sidse Strøbech     24     Gift            Hans hustru      Sverige  
Agnes Louise Strøbech     1     Ugift            Deres barn      København  
Johan Bengtzen     23     Ugift            Snedkersvend      Sverige  
Christian Thorvald Petersen     24     Ugift            Arbejdsmand      Tikøb, Frb. Amt  
Oline Larsen     21     Ugift            Vaskekone      Græsted Sogn, Frb. Amt

Maribo, Falsters Sønder, Sønder Alslev, Sønder Alslev, Corselitzegaard, 5, FT-1880, C4601
Navn:     Alder:     Gift?:     Pos. husstand:     Erhverv:     Fødested:
Carl Julius Joachim Hansen     46     Gift      Huusfader Forpagter            København  
Augusta Magdalene Cathrine Hansen født Willerup     48     Gift      Huusmoder og hustru            Læsø Sogn Hjørring Amt  
Agnes Caroline Chathrine Hansen     18     Ugift      Deres Datter            Søllerødgaard, Københavns Amt  
Dagmar Elisabeth Hansen     10     Ugift      Deres Datter            Her i Sognet  
Pauline Petrine Elise Willerup     54     Ugift      Slægtning            Sparresholm Præstø Amt  
Magnus Ludvig Grønnegaard     27     Ugift      Avlsforvalter            Paarupgaard Maribo Amt  
Cathrine Gregersen     41     Ugift      Meierske            Østofte Sogn Maribo Amt  
Marie Cathrine Frederikke Møller     31     Ugift      Huusjomfru            Systofte Sogn Maribo Amt  
Johan Christian Theodor Hansen     26     Ugift      Meieribestyrer            ?? Maribo Amt  
Johan Bengtjan     26     Ugift      Landvæsenslærling            Søedale Sverrig
Niels Bengtjan     22     Ugift      Landvæsenslærling            Søedale Sverrig  
Christian Oluf Axel Jappe     19     Ugift      Landvæsenslærling            ?? Præstø Amt  
Hans Jacob Juulsgaard     20     Ugift      Landvæsenslærling            Mønsted Sogn Viborg Amt  
Rasmus Madsen     21     Ugift      Landvæsenslærling            ?? Odense Amt  
Anton Christensen     20     Ugift      Landvæsenslærling            Øsløs Sogn Thisted Amt  
Rasmus Peder Pedersen     16     Ugift      Landvæsenslærling            Tingsted Sogn Maribo Amt  
Daniel Frederik Skov     21     Ugift      Meierilærling            Næsby Sogn Præstø Amt  
Niels Larsen     60     Fraskilt      Røgter            Øster Kippinge Maribo Amt  
Lars Peder Jørgensen     23     Ugift      Kudsk            Idestrup Sogn Maribo Amt  
Hans Peder Olsen     20     Ugift      Røgter            Idestrup Sogn Maribo Amt  
Rasmus Christensen     24     Ugift      Arbeidskarl            ?? Maribo Amt  
Johanne Nielsen     28     Ugift      Stuepige            Idestrup Sogn Maribo Amt  
Sophie Margrethe Hansen     18     Ugift      Sypige            Thiersted Sogn Maribo Amt  
Caroline Amalie Jensen     28     Ugift      Kokkepige            København  
Anne Marie Pedersen     22     Ugift      Mejerilærling            ?? Bornholm  
Anne Kirstine Bengtjan     25     Ugift      Mejeripige            ?? Sverrige  
Johanne Johansen     21     Ugift      Mejeripige            ?? Sverrige  
Anna Jønson     21     Ugift      Mejeripige            ?? Sverrige  
Hanne Bengtjan     22     Ugift      Mejeripige            ?? Sverrige  
Anne Kristine Johansen     22     Ugift      Mejeripige            ?? Sverrige  
Kristine Jensen     28     Ugift      Mejeripige            ?? Sverrige  
Regivald Bilsted !!     23     Ugift      Landvæsenselev            Høfdingsgaard, Præstø Amt  
Frederik von Schnitten !!     25     Ugift      Landvæsenselev            København  
Julie Anne Sophie Garde !!     28     Ugift      Meierilærling            Skaarup Sogn Svendborg Amt  
Rasmus Hansen !!     18     Ugift      tjenestedreng            Idestrup Sogn Maribo Amt  
Rasmus Nielsen !!     19     Ugift      Tjenestekarl            Tunnerup, Karleby Sogn Maribo Amt  

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis



Johan Adolf Bengtsson f. 11/9 1843 i Holteljunga fick arbetsbevis till Danmark redan 19/2 1869. Sen förnyades beviset den  20/4 1870. Den 4/11 1870 fick han riktig utflyttningsattest från Östra Frölunda.

Östra Frölunda kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13686/A I/8 (1868-1879), bildid: C0044911_00189

s. 197

Eva M
Eva M

Ann Britt Persson

Oj jag glömde att skriva att Johan Adolf Bengtsson var född 18430911 i Holsljunga, Västergötland Sverige.Hans far var Bengt Carl Svensson f 182011 17 i Lunna ,Holsljunga  och hans mor Maria Arvidsdotter född 1820 08 11i Örsås ,om det kan hjälpa att hitta honom.
Tack så mycket för svar men var kan man sedan ta reda på mer om hans vistelse i Danmark? VAR bodde han och var han i Danmark redan tidigare än 1870 eller hade han bara sökt arbetstillstånd? Jag har lite svårt med danska språket men om det finns länkar att söka honom på så försöker jag gärna. Vill ju så gärna få veta mer om honom.
Med vänlig hälsning
Ann Britt Persson

Eva Morfiadakis



Jag är tveksam till de två personerna i folkräkningarna. De känns lite för unga.

Det finns inga husförhörslängder i Danmark. Man får finna honom i folkräkningarna 1870 och 1880. Sen finns det fram till 1875 in- och utflyttningslistor.

Eva M
Eva M

Inger Toudal

#6

To kandidater - eller er det samme person:

Hjørring, Børglum, Vester Brønderslev, Hedegaards Hede, 1 huus, 89, FT-1870, D6853
Navn:     Alder:     Gift?:     Pos. husstand:     Erhverv:     Fødested:
Thomas Christian Pedersen     33     Gift      Huusfader      Jordbruger      V. Brønderslev, Hjørring Amt  
Ane Marie Hansdatter     33     Gift      Huusmoder            Thise Sogn, Hjørring Amt  
Christian Petter Thomsen     10     Ugift      Deres børn            Serritslev Sogn, Hjørring Amt  
Ane Kirstine Thomsen     8     Ugift      Deres børn            V. Brønderslev, Hjørring Amt  
Mette Marie Nielsdatter     60     Enke      -      Fattigforsørgelse      Thise Sogn, Hjørring Amt  
Johannes Bengtsen     26     Ugift      Logerende      Jernbanearbeider      Køke?? Sogn, Christiansstad Lehn, Sverrig  

Maribo, Lollands Nørre, Nakskov Købstad, Lolland nørre herred, Kogade 191, forhuset stuen e, 1, FT-1880, C9884
Navn:     Alder:     Gift?:     Pos. husstand:     Erhverv:     Fødested:
Anders Rasmussen     57     Gift      værtshusholder, husfader            Aunede Sogn, Maribo Amt  
Ane Rasmussen født Jørgensen     52     Gift      hans hustru            ??  
Alfred Kranker Rasmussen     14     Ugift      deres barn            Her i Sognet  
Carl Johansen     39     Ugift      stenhugger            Sverige  
Johannes Bengtson     35     Ugift      stenhugger            Sverige

- men fødestedet i FT-1870 stemmer ikke.

FT-1870 for mange sogne i Danmark er endnu ikke indtastet: http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php

Kan ikke finde ham i Indvandrerdatabasen - Arbejdsophold, men den dækker kun en lille del af Danmark:
http://ddd.dda.dk/immibas/immibaslink.htm

Johannes Bengtson i FT-1880 for Nakskov kunne måske være denne:

Efternavn:    Bengtsson   Fornavn:    Johannes
Fødselsdatering:    00.00.1844
Oplyst næringsvej:    Digearbejder
Fødeland:    Sverige   Føderegion:    Kronobergs Län
Fødelokal.:    Härlunda
Opholdsbogsdater:    03.05.1876   Opholdsbogsembede:    Rødby Købstad
Tj./Oph.sted (region):    Maribo Amt   Tj./oph.sted (art):    Digebyggeri
Tj./op.sted(pr(vr):    Entreprenør Johannesen
Kildenavn:    Rødby by- og herredsfoged, Fortegnelse over udstedte Opholdsbøger til Udlændinge 1875-1885

Kilde: http://ddd.dda.dk/immibas/immibas1.asp

- i så fald duer han heller ikke.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ann Britt Persson

Tack Inger för ditt arbete att finna min släkting. Ingen av dem stämmer in på honom med födelseårtal eller födelseort.Kan jag söka i folkräkningarna någonstans själv? Han var nog inte kommen 1870 men han borde ju vara med 1880 om han nu inte åkte vidare till A

Ann Britt Persson

Tack Inger för allt arbete du lagt ner på min Johan Adolf men ingen stämmer in helt på honom med födelseår eller födelseplats. Var kan jag söka själv i dansk folkräkning? Han är nog inte med 1870 men borde vara med 1880.Om han inte åkte vidare från Danmark till Amerika och tillbaka till Sverige via Danmark.Han utvandrade ju till Amerika 1893/94 och försvann. Finns det någon sida där jag kan söka på in och utresor  till Danmark?
Vänliga hälsningar Ann Britt Persson

Eva Morfiadakis

#9

borttaget
Eva M

Asger Berg

Du spørger: Finns det någon sida där jag kan söka på in och utresor  till Danmark?

Prøv eventuelt denne: http://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Eva Morfiadakis


J.A. Bengtsson åkte från Sverige till Amerika utan att begära attest. Jag tror att det är han som utvandrar 1893 från Liverpool till New York

FIRST NAME
Joh. A.  LAST NAME
Bengtson  Marital Status
Unknown  

GENDER
Male  Age at Arrival
52y  Ethnicity


Date of Arrival
June 8th, 1893  Ship of Travel
Majestic (1890)  Port of Departure
Liverpool

Manifestet ger inte mycket info men han finns bland en massa svenska utvandrare. Var i Skandinavien han började sin resa vet jag inte. Han startade antagligen inte från en svensk hamn.

Eva M
Eva M

Ann Britt Persson

TACK ALLA DUKTIGA OCH HJÄLPSAMMA SLÄKTFORSKARE! Jag har fått så mycket mer information nu  och nyttiga länkar att söka på. Kanske jag kan hitta min trilskande släkting!
Många tack!!
Ann Britt Persson