Christina Bengtsson født i Sverige i 1839 og tjente i Sillerup Fjelstrup 1868

Startet af Leif Thomassen, 19 Jan 2017 - 14:42

Forrige emne - Næste emne

Leif Thomassen

Christina Bengtsson og en udlagt fader Jens Knudsen Steenberg får d. 14-6 1868 en pige Marie Christine Bengtsson som blev født i Sillerup Fjelstrup Sogn ved Haderslev. Forældrene tjente hos en Peter Bramsen i Sillerup. Christina  var født i Sverige i 1839 men var i Danmark omkring 1866-1868. Jeg søger oplysninger om hvor Christina blev af, da  det er temmelig svært pga af 1864. Er der nogen der kan give et tip eller faldet over noget, for at jeg kan komme videre med Christina. Hun optræder ikke i kirkebøgerne i dette område. Jeg har været det hele igennem. (forhåbentlig)

[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis

#1
Jag tar bort mitt inlägg. Jag ser att hon kommer från Hamneda.


Hennes föräldrar Bengt Kristensson f. 1814 i Vittsjö och modern Ingrid Svensdotter f. 1812 i Hamneda lever 1880 och bor i Hå Torstensgård i Hamneda. Jag ska se om det finns ett skifte, inte säkert eftersom de är logerande.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Christina Bengtsdotter var f. 16/9 1839 i Markaryd.

Hon fick attest till Slesvig 24/? 1869.

Det står: har i 4 år uppehållit sig i Slesvig, är där ännu (sista ordet har en svart fläck men jag tror det ska vara ännu).


Hamneda kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00124/A I/12 (1862-1872), bildid: C0024528_00436

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Jag ser på anteckningen om attest 1869 är skriven med en annan penna än anmärkningen om antalet. Anteckningarna är gjorda vid olika tillfällen. Attesten 1869 har skickats med post till henne. När anmärkningen gjorts kan man inte säga med säkerhet.

Ofta behövde personer en riktig utflyttningsattest när de skulle gifta sig. Kanske var det så att tyska myndigheter krävde den riktiga attesten för att man skulle få vistas i området, inte bara för att gifta sig.

Eva M
Eva M