Birgitte Cathrine Anthony - død 1861, men hvor?

Startet af Erik Bjerre Fisker, 19 Jan 2017 - 20:07

Forrige emne - Næste emne

Erik Bjerre Fisker

Hej

Jeg leder efter Birgitte Cathrine Anthony's død. Ifølge en henvisning jeg har set, skulle hun være død 2/4-1861, men der står ikke hvor.

Hun var født 5/8-1819 på Østergaard i Vellev Sogn, Houlbjerg Herred, Viborg Amt. Den 4/10-1839 blev hun gift med Paul Christian Trochmann, der var fuldmægtig på herredskontoret i Lysgaard-Hids Herred. I 1850'erne boede de på Livø i Limfjorden, men i folketællingen 1860 var de flyttet til Viktoriagade 70A uden for København. Jeg har søgt i kirkebogen for Frederiksberg Sogn, som Viktoriagade hørte under samt flere andre sogne i København - i tilfælde de skulle være flyttet derind - men uden held.

Er der nogen, der kender noget til Birgitte Cathrine Anthony's død?

Venlig hilsen
Erik

Klaus Guldager

Det kan være at eftersøgningen bliver lettet, hvis man ser den omtalte FT 1860.

mvh
Klaus

København, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Victoriagade 70A 4z/14, Baghus 3. Sal b, 1265, FT-1860, D6968
Navn:     Alder:     Gift?:     Pos. husstand:     Erhverv:     Fødested:
Christian Trochmann     60     Gift      Husfader. exam juris            Assens 
Bergitte f. Antoni     38     Gift      hans Kone            Østgaard, Aarhus Amt 
Frederik Trockmann     17     Ugift      deres Barn            Dalsgaard 
Ernst Trockmann     12     Ugift      deres Barn            Horup Mølle 
Victor Trockmann     10     Ugift      deres Barn            Horup Mølle 
Talia Trockmann     8     Ugift      deres Barn            Livøe 

Jens-Christian Emborg

I "Kjøbenhavns Adressecomptoirs Efterretninger" fra den 5. april 1864 skriver Chr. Trochmann at hans elskede, uforglemmelige hustru, Birgithe Cathrine Trochmann, født Anthony er død den 2. april:
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Af42f5d37-be81-429b-aeba-7f35ceffd6fe/query/Trochmann%20Anthony

Så hun levede 3 år længere end du forventede.
Der står også i avisen at begravelsen finder sted den 8. april kl. 12 fra Holmens kirke.
Jeg finder ikke hendes død i Holmens kirkebog, men i Frederiksberg kirkebog:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=149669#149669,24764225
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Gitte Johansen

#3
Hun er død i 1864

nr. 84

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=149669#149669,24764225

Hov, er fundet af Jens-Christian. Havde ikke lige set det
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Erik Bjerre Fisker

Hej alle sammen

Det er en fantastisk hjælp, I er kommet med her - tusind tak for det. Datoen var åbenbart rigtig, men årstallet forkert. Man glemmer nogle gange, at aviser og lignende også kan levere en guldgrube af informationer, der kan bringe én videre i sagen. Det var også rigtig fint at få oplysningerne fra begravelsesprotokollen med - de protokoller skal jeg til at bruge noget mere.

Mange hilsner
Erik