Hvor stor er en enkes arvelod?

Startet af Ivar Kjærgaard, 29 Jan 2017 - 22:58

Forrige emne - Næste emne

Ivar Kjærgaard

Jeg sidder med et uskiftet bo, hvor enken udbetaler børnene deres arvelod efter faderen, og får tilskødet ejendommen.

Hvor stor var hendes egen andel egentlig? Var det havdelen eller kun en tredjedel? Vi er i perioden 1850-1855.

Jeg har samme situation midt i 1890'erne - er der sket nogen forandring her?

Med venlig hilsen
-ivar

Søren Agersnap

Omkring 1850 er jeg ikke sikker på arveretten. Men går man længere tilbage, arvede ægtefæller ikke hinanden. De havde hver halvdelen af boet i forbindelse med skiftet. Men afdødes arvinger delte så det halve boslod. Det var ikke det store problem, når arvingerne var afdødes børn. De eller deres formyndere lod ofte arven blive stående. Men når det var søskende eller fjernere slægtninge, må det have virket urimeligt, selv om man sjældent ser klager i tingbøgerne og skifteprotokollerne. Men grundideen var at slægtens ejendom skulle bevares inden for slægten.

Hilsen. Søren

Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ivar Kjærgaard

Tak for svar og link - begge er meget nyttige.

Med venlig hilsen
-ivar

Erik Brejl

Lige en lille ekstra krølle på sagen.
Iflg. Danske lov 5.2.19 arver enken halvdelen af boet efter at al gæld er betalt. Dog må enken tage en broderlod ud over sin hovedlod. Denne skal dog udbetales til arvingerne, hvis hun indlader sig i nyt ægteskab.
Jeg havde set mange skifter uden at lægge mærke til det, men nu har jeg set temmelig mange skifter, hvor hun faktisk også tager sin ekstra broderlod.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Ivar Kjærgaard

Tak for indsparket Erik - jeg har skifter før og efter ca 1850, så jeg må i gang med regnemaskinen.

Med venlig hilsen
-ivar

Christian Konstmann Autzen

Arv og arvelodder er mange gange et lille mysterium.

I Spanien - i dag - er det sådan, at ægtefællen arver 1/3 del af den afdødes formue, mens børnene arver 2/3 dele.

Og det skal de mange danske, som har bolig i Spanien være opmærksom på. Dør den ene af ægtefællerne i sådan et tilfælde, så gælder de spanske regler, og børnene kan så glæde sig til en førtidig arv. I Spanien kender man intet til det at sidde i uskiftet bo.

Nogle af vore gode venner kom ud for denne situation, da de købte en bolig dernede. Sælgerne var et engelsk ægtepar, som havde anskaffet sig en bolig og nu rigtig skulle nyde deres pensionisttilværelse. Men desværre døde så manden nærmest inden de var flyttet derned - og så opstod denne situation.

Da de sad ved notaren og skrev under, så sad den efterladte hustru meget sørgmodig tilbage, mens hendes søn strålede over hele hoved, ikke mindst da han fik sin check overdraget.

Da vi stemte om EU-retsforbeholdet her for 2 år siden - så blev det jo et nej, og så gælder de spanske regler fortsat for de danskere, som har bolig i udlandet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Erik Brejl

Ja, jeg går ud fra at Danske lov var gældende indtil grundloven 1849.
Erik Brejl
https://brejl.dk