Daisy opbygning vedr. Danske statsbaner.

Startet af Leif Thomassen, 05 Feb 2017 - 11:49

Forrige emne - Næste emne

Leif Thomassen

Hej. Jeg er ved at beskrive min familiesaga på min faders side. Jeg har fundet mange gode oplysninger via Daisy, men vedr. oplysninger om DSB ansatte synes jeg Daisy er svær. Jeg har bestilt en del materiale på Rigsarkivet, men turene fra Jylland har indtil nu været forgæves. Det jeg søger er min farfars forløb ved DSB.
Født 1886, Ansat 1907 ved DSB. Togfører. Er der en venlig sjæl der kan give mig et hint, så jeg næste gang ikke møder forgæves op på Rigsarkivet. Jeg synes opbygningen af Daisy vedr. DSB ikke er særlig overskuende.
Særlig årstal vedr. bestillingsmaterialerne er forvirrende. F.eks står der ansat 1905-1939. da jeg fik kassen på arkivet betød årstallene fødselsåret. Er der nogen der kan hjælpe ?

mvh

Leif Thomassen

Kirsten Ørum

Hej Leif

Jeg må le - ikke af dig - men af DSB, der som altid har andet i "pakken" end oplyst.

Jeg har for få år siden forsøgt, men opgav - af netop samme grund.

God held.

Kirsten


Regelsen

Hej Leif

Har du fundet hans personalemappe?

Hvad er Navnet på din DSB-slægtning?
Venlig hilsen
regelsen

Leif Thomassen

Hej Regelsen1

Navnet på min farfar var Martinus Thomassen. Han var født i 1884. Han blev ansat i 1907 i Charlottenlund som stationsbetjent. Kom senere til Orehoved og endte som togfører i Jylland. (Padborg-Midtbanen-Skanderborg. Han døde i 1965 i Skanderborg. Jeg er meget interesseret i hans forløb ved DSB samt årstallet for hans pensionering. Hvis der findes en  personalemappe vil jeg blive meget glad hvis du kan hjælpe mig.

mvh

Leif Thomassen

Regelsen

Hej Leif

Han er ikke anført som tjenestemand i DSB i  1948!
Venlig hilsen
regelsen

Leif Thomassen

Hej Regelsen!

Det du mener er det, at han ikke har været tjenestemand eller at han er pensioneret inden 1948 ?
Efter min bedste overbevisning var han tjenestemand, da min farmor fik statspension efter ham!
Jeg har en Personalehåndbog fra 1967. Der står han selvfølgelig ikke i, men ved du om der der lavet Personalehåndbøger fra tidligere år?

mvh

Leif

Regelsen

Hej

Ja - der er personalebøger tilbage i tiden. eks. 1948

"De Danske Statsbaners Tjenestemænd"
Venlig hilsen
regelsen

Susanne Hermann Uhrenfeldt

Håndbogen Danske Jernbaner bind 2:1 og 2:2 har oplysninger om DSB-ansatte. Kan lånes på biblioteket via Bibliotek.dk - når jeg er færdig med den :-) 
Din farfar er nævnt på side 1133 i bind 2:2
Mvh.
Susanne

Susanne Hermann Uhrenfeldt

Nej undskyld - det er bind 2:2, side 1133.

Leif Thomassen


Leif Thomassen

Hej Susanne
Har søgt efter titel på Bibliotek.dk. Forfatterens navn er det Niels Jensen, eller hvad står der på bogen?

Leif