Obelitz slægten.

Startet af Dan Obelitz, 06 Feb 2017 - 13:45

Forrige emne - Næste emne

Dan Obelitz

Hej,

Jeg er gået i gang med en research af von Obelitz slægten.

Jeg er døbt Obelitz, men uden "von" foran mit efternavn og min øvelse går ud på at kunne dokumentere, at
vi tidligere har haft "von" i vores efternavn. Så vidt jeg er orienteret kan jeg ikke gå længere tilbage end til min tipoldefar som hed Peter Frederik von Obelitz, men skal bruge en form for kirkebog, dåbstest eller lign som dokumentation for at kunne gøre brug af navnet "von Obelitz".

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde det henne og hjælpe mig videre herfra ?

Min oldefar:
Bredo* Ove Ernst von Obelitz

http://www.swedenmark.eu/getperson.php?personID=I3337&tree=swedenmark

Min tipoldefar:
Peter Frederik von Obelitz

http://www.swedenmark.eu/getperson.php?personID=I3322&tree=swedenmark



Dan Obelitz

Hej Heidi,

Først og fremmest mange tak for din hjælp. Det gik stærkt :-)

Noget kunne så tyde på at det så må være længere tilbage i slægten. Du ved tilfældigvis ikke hvor langt man kan gå tilbage i slægten for at kunne gøre brug af navnet "von" ?

Du virker ret skrap til at finde rundt i rigsarkivet. Kan du evt. være så venlig at hjælpe mig med at finde Peter Frederik Obelitzs far?

Gebhard Christian Wilhelm von Obelitz

http://www.swedenmark.eu/getperson.php?personID=I3322&tree=swedenmark

Heidi Ilsoee

#4
Peters fars (Gerhard Christian) fødsel:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115801#151080,25074550

Heller ingen von her, ved ikke hvorfor det står så mange steder, da det ikke er i kirkebøgerne.

Søn af kammerjunker Frederik Obilitz og hustru Ellen f. Findt.

Heidi

Dan Obelitz

Mange tak for det, Heidi.

Frederik von Obelitzs far står angivet som Balthazar Gebhard III de Obelitz

Enig, det giver ikke helt så meget mening. Det kunne tyde på at det i hvert fald er for langt tilbage i slægten til jeg kan gøre brug af det.




John Damm Sørensen

Hej Dan,

Har du checket Nygårds Sedler, her synes von at opstå omkring 1760.
På Mediestream er de også en del artikler. Her skifter professor Baltazar også mellem "von" og "de".
Her med "de" i 1760:
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A10508a58-b6ea-44c7-86fe-b9a85b40f05c/query/%22Obelitz%22

Hilsen
John

Finn Holbek

Slægten er oprindeligt tysk og har skrevet sig von Obelitz, og i Danmark har personer af adelig rang kunnet skrive sig henholdsvis 'von' og 'de'. 

Fra Danmarks Adels Aarbog 1974-75: (kan lånes på biblioteket)

Den pommerske uradelsslægt von Obelitz optræder 1256 med Ditlev von Obelitz, der i Stralsund besegler et af fyrst Jaromar af Rugen udstedt gavebrev paa noget jord til byen Sarnewitz.
Slægtens stamsæde var riddergodset Obelitz (Oebelitz) vest for byen Franzburg. I samme egn ejede slægten fra omkr. 1352 til 1481 Steinfeld og fra begyndelsen af 1400-tallet endvidere Wiistenhagen, Millienhagen og Duvendick samt i 1600-tallet dele af Manschen-hagen og Langendorf. 1645 var godserne saa forgældede, bl. a. paa grund af trediveaarskrigens hærgen, at formynderne for slægtens eneste dalevende mand BALTHAZAR GEBHARD VON OBELITZ, født 1640, død 1707, maatte anmode om proclamata ad liqvidandum for samtlige godser, og 1687 (9. juni) afstod ovennævnte Balthazar Gebhard von Obelitz sine arverettigheder til Gottfried von Kathen i Stralsund. Gottfried von Kathen opnaaede dog ikke kgl. konfirmation paa af-staaelseskontrakten af 1687, hvorfor han senere kun opfattedes som Balthazar Gebhard von Obelitz' fuldmægtig, men godserne var dog for stedse tabte for slægten Obelitz.
Slægten synes ikke paa noget tidspunkt at have været særlig talrig i Pommern. Det dokumentariske kildemateriale er ikke tilstrækkeligt til, at man kan opstille en paalidelig stamtavle over slægten i Pommern, hvorfor den efterfølgende stamtavle kun omhandler efterkommere af ovennævnte BALTHAZAR GEBHARD VON OBELITZ, der var slægtens sidste mand i Pommern og samtidig slægtens første mand i Danmark. Imidlertid skal de af slægtens medlemmer, der findes omtalt i primære kilder, kort nævnes.

Fra det 13. aarh. kan foruden ovennævnte Ditlev von Obelitz nævnes Guszlaus von Obelitz, der var en af fyrst Wizlaw II af Rugens riddere; han nævnes 1269 (14. marts) som vidne i et af fyrst Wizlaw II udstedt gavebrev til klosteret Neuenkamp paa landsbyen Buch-holz, og 1270 nævnes han i forbindelse med overdragelse af noget gods i Flemendorf og Tribohm til klosteret Neuenkamp. 1273 (28. febr.) nævnes Johannes von Obelitz som vidne i et dokument, hvorved fyrst Wizlaw II af Rugen bekræfter, at klosteret Neuenkamp har købt halvdelen af landsbyen Cordshagen af Bernhard von Schaprode. 1288 bevidner Hermann von Obelitz fyrst Wizlaw II af Rugens konfirmation af et forlig imellem klosteret Neuenkamp og ridderne Anton og Philipp von Buch. — Fra det 14. aarh. kendes provst i Bergen paa Rugen Johann Obelitz, der 1315 (25. jan.) og 1319 (6. juni) optræder som vidne. 1321 (1. marts) nævnes som vidne hof kapellanen Johann von Obelitz, der 1324 (27. marts) nævnes som præst i Loitz. Fra 1318 forekommer ridderen Heinrich von Obelitz; han nævnes i en fortegnelse over fyrst Wizlaw III af Rugens vasaller 1320-25, og 1333 (10. nov.) nævnes han som vidne ved overdragelsen af noget gods i Rolofshagen til klosteret Neuenkamp. Af fortegnelser over fysrt Wizlaw III af Rugens pantegods ses slægten at have ejet gods i Mohrdorf, Dolgen og Merenhagen (Millienhagen) samt Sten-velt (Steinfeld). 1320 (30. marts) aflagde Nicolaus von Obelitz sin borgered i Stralsund; han er formentlig identisk med Claus Obelitz, der 1344 kautionerede for Henneke Stenvelt, da denne blev borger i Stralsund. Endvidere kendes Johann von Obelitz, der 1352 (15. jan.) solgte en aarlig renteydelse til klosteret Neuenkamp med pant i en gaard i Steinfeld, hvilket bevidnes af Andreas og Nicolaus von Obelitz, sønner af Heinrich von Obelitz, og af Johannes von Obelitz, søn af Hermann von Obelitz. Samme renteydelse tilbagekøbtes 1376 (20. apr.) af brødrene Konrad og Heinrich Obelitz, hvilket bevidnes af bl. a. Hermann von Obelitz. Konrad og Heinrich Obelitz nævnes da som næste arvinger efter Gerhard og Hermann von Obelitz, sønner af den gamle Heinrich von Obelitz.

Fra 1392 nævnes Johannes von Obelitz som auditør ved det pavelige kammer. 1397 blev det ham paalagt at forkynde bandlysningen af hertug Bugislaw VIII, der i 1418 lystes i Rigens Akt. — I det 15. aarh. forekommer 1401 (13. marts) Martin Obelitz, der sammen med sønnen Nicolaus sælger gaarden Acknes i Tribohm til klosteret Neuenkamp. 1407 (17. maj) nævnes Hermann von Obelitz i Steinfeld sammen med sønnerne Henning og Hermann i et forlig med klosteret Neuenkamp, og blandt vidnerne nævnes Erich von Obelitz til Wustenhagen. Fra 1432 forekommer væbneren Heinrich von Obelitz i Steinfeld og fra 1442 Hermann von Obelitz i Millienhagen; 1444 (5. jan.) pantsatte Heinrich von Obelitz sit gods i Steinfeld for gæld til klosteret Neuenkamp, hvilket besegledes af Heinrich von Obelitz i Millienhagen. 1481 (11. nov.) afhændedes godset i Steinfeld endeligt af brødrene Hermann og Henneke von Obelitz. — Fra det 16. aarh. kendes Clawes von Obelitz, der 1508 (2. febr.) nævnes til Obelitz. 1524 (20. juli) fik fætrene Heinrich og Vicke Obelitz bekræftelse paa deres len, bestaaende af Wustenhagen med 7 gaarde, Millienhagen med 7 gaarde, Duvendick med 3 gaarde, Obelitz med 7 gaarde og en halv gaard i Zanzebuhr-Felde samt rettigheder til Steinfeld. 1533 (5. febr.) nævnes Vicke og Clawes Obelitz til Wustenhagen og Duvendick i en rostjenesteliste at skulle stille 1 hest. 1561 (13. febr.) bekræftedes lenene for Reimar og Vicke Obelitz til Obelitz og Duvendick og for Reimar Obelitz til Millienhagen. Reimar Obelitz sad endnu i 1590-erne paa Millienhagen. — Fra det 17. aarh. kendes Reimar Obelitz »den ældre«, der 1601 (19. jan.) nævnes sammen med sønnerne Johann, Henning og Baltzer. De her nævnte sønner af Reimar Obelitz formodes at være identiske med Johann Obelitz til Wustenhagen, Henning Obelitz til Duvendick og Langendorf og Baltzer Obelitz til Manschenhagen, der alle nævnes i en matrikel 1631. Johann og Henning Obelitz døde i løbet af 1630-erne og Baltzer Obelitz 1640. Baltzer Obelitz var gift med Ursula von Moltke (F.: Gebhard von Moltke til Belitz og Tarschow og Ingeborg von Bibow), og de havde sønnen BALTHAZAR GEBHARD OBELITZ, der fødtes paa Millienhagen 16. febr. 1640, faa uger før faderen Baltzer Obelitz døde.

I Klevenfeldts samlinger (Rigsarkivet) findes en afskrift af en ligprædiken over BALTHAZAR GEBHARD VON OBELITZ, der døde paa Aabjerg (Hind hrd.) 23. aug. 1707, indeholdende hans anetavle. Den er trykt i Eiler Nystrøm: Biografiske Efterretninger om Peter Munthe Bruns og Ane Munchs Slægt paa fædrene og mødrene Side, Kbh. 1910, side 211-213. Den mandlige anelinie føres deri tilbage til Jørgen von Obelitz, g. m. Margarethe von Krakewitz, som havde sønnen Johann von Obelitz, g. m. Dorothea von Dahlenberg, som havde sønnen Reimar von Obelitz, g. m. Margrethe von Lepel, som havde sønnen Baltzer von Obelitz (f 1640), g. m. Ursula von Moltke, som havde sønnen BALTHAZAR GEBHARD VON OBELITZ, f. 1640, f 1707. Anetavlens ældste generationer i Pommern har imidlertid ikke med sikkerhed kunnet paavises i det foreliggende kildemateriale, og de er derfor ikke medtaget i efterfølgende stamtavle.

Ovennævnte BALTHAZAR GEBHARD VON OBELITZ kom fra Pommern til Danmark 1658 og var 1659-61 i dansk militærtjeneste. 1661 blev han gift med Maren Skram, hvorved han kom i besiddelse af den adelige sædegaard Rammegaard (Vandfuld hrd.), som han 1682 mageskiftede med Aabjerg (Hind hrd.).
Ved kgl. aabent brev af 1. okt. 1876 anerkendtes de ægte, agnatiske descendenter af den i 1707 afdøde BALTHAZAR GEBHARD OBELITZ som hørende til den danske adelsstand.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Dan Obelitz

Hej John,

Mange tak for dit svar :-)

Tænker du via denne database: http://www.ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=286816&sort=e

Kan godt finde håndskrevet materiale, hvor der er blevet benyttet v. Obelitz, men det lader til at være en del år tilbage. Udfordringen for mig er, at kunne dokumentere over for mit kirkesogn at min slægt førhen har heddet von Obelitz.

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Dan Obelitz!
For at supplere Finn Holbek.

Den første af dine forfædre i Danmark, var din 6 x tipoldefar Balthazar Gebhardt von Obelitz til Rammegaard, f.1640, d.1707, SØN:

5 x tip, Balthazar Gebhard Obelitz, f.1705 Åbjerg i Vedersø s. Førte ikke "von", SØN:

4 x tip, Balthazar Gebhard Obelitz, f.6.8.1728 i Kbh., førte ikke "von", SØN:

3 x tip, Frederik Obelitz, f.26.10.1773 i Kbh., førte ikke "von", SØN:

2 x tip, Gebhard Christian Wilhelm Obelitz, f.30.10.1816 i Kbh., førte ikke "von", SØN:

1 x tip, Peter Frederik Obelitz, f.8.1.1851 Valborup Skovridergård, og ved hans død 24.10.1897 står han ikke som søn af en "von". SØN:

oldefar,Bredo Ove Ernst Obelitz, f.23.2.1887 Borridsø Skovridergård, har 5 børn/3 drenge + 2 piger:

Alice Christine Sophie Obelitz, f.9.9.1917 Gentofte
Lizzie Hilda Calla Asta Obelitz, f.22.6.1920 Gentofte
Allan Christian Frederik Bredo, f.20.9.1922
Otto Harald Bredo, f.19.8.1924 Gentofte
Oscar Wilhelm Bredo, f.12.1.1926 Gentofte

Oplysningerne er hentet i Danmark Adels Årbog (DAÅ) 1974-1975 s.3-22 bagerst i bogen, samt DAÅ 2012-2014 s.342-344.

Din 2 x tipoldefars nevø, provst Christian August (1850-1922) omtales som førende "von", se DAÅ s.342.


Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard




Dan Obelitz

Hej Finn og Arne,

Tak for de gode svar.

Det vil sige, at min 6 x tipoldefar var den sidste i rækken af von Obelitz?. Er det muligt at finde Balthazar Gebhardt von Obelitz i kirkebøgerne, så kunne jeg evt. vedlægge det som dokumentation sammen med et stamtræ.

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Dan Obelitz!
Efter al sandsynlighed førte din 6 x tip "von" som slægtens sidste mand i Pommern, og han var slægtens første mand i Danmark. Han døde på Åbjerg 23/25. august 1707, og blev begravet fra Vedersø kirke.
Ret usædvanligt giftede han sig med en 60-årig (Maren Skram) hvor han selv var 21 år. Men okay, erfaren kvinde er god at gæste.

Undersøg hvor langt kirkebøgerne går tilbage i Vedersø sogn/Hind herred/Ringkøbing amt. Der er stor sandsynlighed for, at han døde med sit "von". Er det tilfældet, så marker stedet det med "musen" og tryk Ctrl C og så få en hvid A-4 side frem og tryk Ctrl V, hvorved dødsindførelsen så bliver printet over.
GOD JAGT

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard

PS. Den nye navnelov af 1.oktober 2009 er meget liberal, til stor ærgrelse for mange slægter med sjældne navne, men om myndigheder godtager dokumentation der rækker 310 år tilbage, står mig uklart. Det ville ikke forbavse mig, hvor alt flyder i dag.
Paragraf 4 siger:
"  Et navn kan tages som efternavn, hvis en af følgende betingelser er opfyldt:

1) Navnet har tidligere været ansøgerens efternavn.

2) Navnet bæres eller har været båret som efternavn af en af ansøgerens forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre."

John Damm Sørensen

Ud fra Nygårds Sedler fandt jeg dette opslag i Ølgod i 1703, hvor navnet indeholder "von".
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126700#169718,28497194

Hilsen
John

Knud Hansen

Hej Dan.
Prøv  Viborg Amt - Gerning Sogn 1860 - 1891 ops. 56 - 59 - 66 - 129 - 139, der er der børn døbt Obelitz.
mvh
Knud 8600

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Dan Obelitz!

" Spørgsmål/svar" fra Ankestyrelsen:
Kan man sætte von, de, la, af, til og lignende foran et efternavn?

"Disse forholdsord kan ikke tillades, med mindre du har tilknytning til et navn via din familie eller ægtefælle/samlever, hvor det allerede er en del af navnet."


Fra Danmarks Statistik - "Hvor mange hedder":
Efternavn
Resultat af søgning    2016    2017    Ændring
                                          2           2             0
Mænd og kvinder med efternavnet 'VON OBELITZ'


Går du ind på " http://www.krak.dk/person/resultat/von%20obelitz " kommer der 4 navne op hvor navnet von Obelitz indgår:

1 med navnet von Obelitz Haack Ravn
2 med navnet von Obelitz Haack Gebbel
1 med kun navnet von Obelitz

Det vil sige, at i tre af navnene er von Obelitz et mellemnavn, og med den nye navnelov kunne disse 3 personer uden problemer slette deres efternavn (Haack Ravn + Haack Gebbel), hvis det var det de ønskede, men det hjælper jo ikke dig.
Kun den ene har von Obelitz som slægtsnavn. Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte vedkommende, for lige at høre hvordan og hvorledes, du kan kun få et nej. Vedkommende bor på Amager, og der er også et telefonnummer.
Ellers må du nok se i øjnene, at hvis ikke en af dine forældre, bedsteforældre, oldeforældre, tipoldeforældre ved kirkebogsindførelse (Dåb/fødselsregistrering) bærer "von", så bliver det nok lidt svært.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard   



Christian Grøndberg

Citat fra: Arne Lago von Kappelgaard [18221] Dato 08 Feb 2017 - 13:36

Fra Danmarks Statistik - "Hvor mange hedder":
Efternavn
Resultat af søgning    2016    2017    Ændring
                                          2           2             0
Mænd og kvinder med efternavnet 'VON OBELITZ'


Jeg mener, at Danmarks Statistiks søgeform kun svarer på, hvor mange der hedder 'VON' til sidste efternavn ved den pågældende søgning. Jeg mener ikke, at man kan få svar på et kombineret efternavn med mellemrum.

Derfor vil den tilsvarende søgning på 'OBELITZ' både tælle dem med, der blot hedder "Obelitz" til efternavn, men også "de Obelitz", "von Obelitz", "af Obelitz" osv., mens "Von-Obelitz" ikke tælles med ved denne søgning.

Ret mig gerne, hvis jeg husker forkert.

Med venlig hilsen
Christian

Arne Lago von Kappelgaard

Hr.Christian Grøndberg!

"Jeg mener, at Danmarks Statistiks søgeform kun svarer på, hvor mange der hedder 'VON' til sidste efternavn ved den pågældende søgning. Jeg mener ikke, at man kan få svar på et kombineret efternavn med mellemrum."

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål! Et ved jeg dog, at søger du på "Obelitz" kommer resultatet 34 personer. Søger du på "von Obelitz" er resultatet 2 personer.

På DS hjemmeside står følgende: " Statistikken anvender oplysninger om første fornavn samt sidste efternavn - altså ikke mellemnavne. Er dit fulde navn fx Dorthe Høst Larsen, vil du være registreret under Dorthe Larsen. Efternavne sammensat med bindestreg – fx Høst-Larsen – tæller som ét efternavn."

I andre sammenhænge (registre) hvor man f.eks. skal søge på personer hvor "von" indgår, så søger man ikke på "v" men på efterfølgende navn. At man så gang på gang ser navne med "von" rubriceret under "v", det bliver det jo ikke rigtigere af.
I "Danske adelsvåbener-en heraldisk nøgle" (1973) skal von Andersen eller von/de Albertin ikke søges under "v" men "A".

Håber jeg har besvaret dit spørgsmål, men skulle tvivlen stadig råde, så må du eventuelt vende tilbage.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard

PS. Navne hvor "von", "de", "van", "af" indgår, er såkaldte adressenavne, idet de oprindelig henviser til et sted eller lokalitet. Desværre kan man se misfostre som "von Jessen" + "von Andersen".

Christian Grøndberg

Nu har jeg haft mulighed for at prøve søgningen selv.

Ja, der huskede jeg så forkert.

Det var nok erindringen om en tidligere søgning blot på 'VON', som gav netop 2 hits. Samt at de eksplicit skriver, at kun ens sidste efternavn medtages i søgningen. 'VON OBELITZ' opfattes åbenbart om et enkelt sidste efternavn.

En søgning i efternavn på 'von der heide' giver også nogle hits og må jo så også betragtes som ét navn.

Jeg beklager forvirringen.

Med venlig hilsen
Christian

Heidi Ilsoee


Finn Holbek

"von" har i nogle tilfælde været brugt titulært ligesom "de", og bruges andetsteds fejlagtigt; jfr. nedenstående eksempel fra DAA 1994-96:617 (slægten Linde).

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Hej,

her en besked fra en von Obelitz. Jeg er søn af Lene von Obelitz Haack Ravn og barnebarn til Mogens Vilhelm von Obelitz Haack Gebbel. Jeg bærer det beskedne navn Niels Peder Alexander David Bang von Obelitz Ravn.

De bedste hilsner
NP