Udvandrerprotokollerne

Startet af Helle Jespersen, 08 Feb 2017 - 09:24

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Jeg har kigget lidt på udvandrerprotokollerne, og har et spørgsmål.  :)

Så vidt jeg kunne læse mig til, så skulle alle der rejste ud af landet godkendes i København.
Da der åbenbart var for mange der var blevet snydt.

Jeg har to i min slægt pt, som er udvandret. Den ene til USA, den anden til Australien. De er brødre.

De udvandrer begge omkring 1911-1914.

Jeg har prøvet at slå deres navne op i protokollerne. Men jeg får 0 (Nul) match.

Hvordan kan det være? De burde jo være der, når de er rejst væk fra Danmark ik?
Eller misforstår jeg protokollerne.  ??? ???
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Britta Hansen

Hej Helle
"Til dato har vi nået perioden 24. maj 1868 til december 1908 omfattende 394.000 udvandrere", står der her: http://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/
... hvis det altså er her, du har søgt.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Helle Jespersen

Tak Britta.
Det var mig der ikke lige havde fanget den indledende tekst rigtig.

Jeg læste det som om, at det var der de fleste udvandrede. Og at man så efter 1868 indførte et nyt system, hvor alle blev registreret.

Men så giver det jo god mening, at de ikke er at finde der. De rejste jo lige et par år senere.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Else Skovbo Jensen

Hej
Du nævner ingen navne, så jeg har ikke kunnet søge for dig.
Prøv evt

https://familysearch.org/search/collection/1368704


mvh
Else

Helle Jespersen

Jeg har fundet den ene via Familysearch. Udvandret i 1906.
Men ikke i de danske udvandrerprotokoller
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Else Skovbo Jensen

Jeg ved ikke, hvor i Danmark dine udvandrere boede. De kan jo være udrejst fra Hamburg/Bremen.
Har du også kigget i Vejle-listerne ?
http://www.ddd.dda.dk/vejlelister/soeg_udvandrede.asp


mvh
Else

Helle Jespersen

I vejlelisterne er han heller ikke :(

Jeg mener, at ham der tog til Australien rejste via London.

Hvor ville man typisk i 1914 rejse fra, hvis man skulle til London, for så derfra at sejle videre til Australien?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Annegrete Tønners


Hej.

Kunne det ikke tænkes, at nogle udvandrere slap ud af landet uden om systemet?
Iflg. vores familiehistorier slap to brødre til Amerika som blinde passagerer på et skib.

Venlig hilsen
Annegrete Voigt Tønners

Lars J. Helbo

De her protokoller er jo ikke fortegnelser over udvandrere. Det er fortegnelser over mennesker, som i Danmark har købt en billet til et sted udenfor Europa. Så hvis man rejste uden billet, eller hvis man f.eks. købte en villet til England og der købte en billet videre til USA, så står man der ikke.

Helle Jespersen

Citat fra: Lars J. Helbo [904] Dato 17 Feb 2017 - 23:06
De her protokoller er jo ikke fortegnelser over udvandrere. Det er fortegnelser over mennesker, som i Danmark har købt en billet til et sted udenfor Europa. Så hvis man rejste uden billet, eller hvis man f.eks. købte en villet til England og der købte en billet videre til USA, så står man der ikke.

Det er nok det der er sket med ham til USA.
Han tog via London til USA.

Så han har nok købt sin billet der
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.