eventyrlysten dreng

Startet af Tine Susanne Olsen, 10 Feb 2017 - 14:59

Forrige emne - Næste emne

Tine Susanne Olsen

 hej i forummet.
hvis man er en eventyrlysten dreng på 14-16år som gerne vil opleve verden hvordan kan man så komme ud,og kan han komme ud når han ikke er ældre?
kan  han være  opført på en skibsliste,enten som arbejder,det er nok det mest sandsynlige.eller som passager.og hvis hvor findes sådanne lister,han må jo næsten være udrejst fra Bornholm.
det drejer sig om Axel Richardt Ipsen han bliver født7 feb 1895  Nexø Bornholm søn af Janus Ipsen og hustru  Marie Kristine f. Johansen.
han er kon. apr. 1909 i nylarskirke,det er det sidste spor jeg har af ham.
jeg har ikke fundet ham i lægdsrullerne.
forældrene flytter til kbh 1913 der er han ikke med han er ikke opført i politiets registerblade.
det fortælles han rejste til Argentina og forsvandt dernede.har haft kontakt til En i Argentina der findes ikke noget om en forsvunden dansker,nogen der har nogen ideer hvordan jeg kommer videre?
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Eva Morfiadakis


Kanske finns det ett skifte efter föräldrarna där det står var sonen finns?

Eva M
Eva M

Tine Susanne Olsen

jeg har ikke fundet noget skifte efter faderen han dør 1937 moderen har jeg ikke fundet død endnu.
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Tine Susanne Olsen

kan man være heldig at finde nogen skibslister?
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Mikkel Eide Eriksen

#4
Hej Tine

Hvis han er mønstret som matros eller lignende på et skib kan han måske findes hos det lokale mønstringskontor. I Neksø ser det ud til at være toldkammeret. Desværre er perioden 1881–1927 for Neksø gået tabt, men måske der kan findes andet i toldkammeret: Daisy

En anden mulighed er tyendeprotokoller. Det var sogne-/byfogeden og senere politiet der overtog opsynet med omflyttende folk efter kirkebøgernes til- og afgangslister blev afskaffet i vistnok 1875. Det er forskelligt hvad der er bevaret; noget kan findes i Daisy, andre gange skal man på lokalarkiv.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Tine Susanne Olsen

Mikkel.
tusinde tak.
jeg må prøve at se hvad jeg kan finde ,det er jo en lidt spændende sag,hvad der har drevet en så ung fyr til søs:-)
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Mikkel Eide Eriksen

Ja! Jeg havde selv en jeg længe baksede med. Han forsvandt for mig efter sin konfirmation i København 1836. Det viste sig efter flere års søgning at han var blevet udlært sejlmagersvend & draget til søs. Han blev begravet i Singapore i 1842!

Det minder mig om at du også kan prøve at søge i svendeprotokoller fra de forskellige håndværker- og andre lav i og omkring Neksø, hvis der findes nogen. Det har jeg ikke lige noget overblik over.

Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Tine Susanne Olsen

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr