Hvad skal der ske med min forskning når jeg dør?

Startet af Uffe Nilsson, 13 Feb 2017 - 04:40

Forrige emne - Næste emne

Uffe Nilsson

Hej Slægtsforskere
Håber det er det rigtige Forum.

Jeg har et problem, som alle ældre slægtsforskere må være stødt på.

Hvad skal der ske med min forskning når jeg dør?

Nogle forskere har lagt tusinder af timer gennem årene i at finde deres aner og efterkommere, men alle forskere må på et tidspunkt være stødt på det dilemma, hvad skal der ske med min forskning når jeg dør?

Det er ikke alle der er så heldige, at der er arvtager med samme interesse som forskeren selv til, at overtage forskningen for eftertiden.

Er der bud på, hvad man kan gøre for at bevare den forskning man har udført for eftertiden?

Med venlig hilsen
Uffe Nilsson
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Tine Susanne Olsen

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Aase Madsen


Jeg gør det når jeg har skrevet meget ind i mit program, at jeg laver en GED-com fil og sætter den ind på Family Search, trykker på Genealogies, helt nederst står der Submit Tree.
Der har jeg oprettet en konto, og der kan man sætte sin GED-com fil ind, så den kommer nederst i søgefeltet, hvis du eller andre søger efter nogle af de navne der optræder i filen.
Fordelen er at man kan smide den gamle fil i en skraldespand, og derefter kan sætte den nye ind, så navnene IKKE optræder utallige gange.
På den måde går dit store arbejde aldrig tabt.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Marianne Kiel Hein

Det er et rigtig godt spørgsmål.
Tak fordi du stiller det.

Jeg tænker også, at det skal gives videre til dis-DK - eller måske til et lokalhistorisk arkiv, hvor dine aner hørte hjemme.

Aase Madsen


Jeg glemte at skrive at IKKE alle oplysninger man selv har skrevet i generelle, forskning og medicinsk skal med, så man skal indstille GED-com filen til IKKE at tage disse oplysninger med.
På den måde er det kun de rå data, født, vielse og død der kommer med i filen.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen


http://genealogi-kbh.dk/?page_id=127

Den øverste på denne side er en utrolig god vejledning i Family Search.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Lis B. Jensen

Hej

Jeg bruger og DIS.
og Jeg er begyndt at aflevere til arkiverne, med det klausul at det de ikke vil have skal leveres tilbage - det tinge der kan bruge i min forskning er scannet og tilknyttet i programmet. På den måde kan man altid henvende sig på arkivet og få en kopi.

de materiale jeg har hjemme er pakket i i kasser med de respektive arkivers navn - håber så mine børn respekterer det skal aflevere og ikke smides ud - det har jeg bedt dem om.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Uffe Nilsson

Jeg takker alle der har besvaret mange gange.


Tine Susanne Olsen og Marianne Kiel Hein
At give det til Dis-Danmark, er da en god ide, med undtagelse af, at der også skal være efterladte til at betale omkostningerne. Det kan jo være, at der ingen er på den gren man selv sidder på og dermed ingen til at betale.

Aase Madsen
Problemet er lidt det samme med løsningen via "GED-com fil og sætter den ind på Family Search", da der skal være efterkommere til at betale eller er det et helt gratis program.

Marianne Kiel Hein
Lokalhistorisk arkiv har jeg også tænkt på. Men hvor hører aner hjemme, hvis der forekommer, måske mere end 100 bosteder, fordelt over Jylland, Fyn og Sjælland?

Lis B. Jensen
Udskrevne materiale kan pakkes i kasser med de respektive arkivers navn – Problemet her er, hvis der ingen efterladte er til at fordele det.

Uffes kommentar
Jeg havde håbet på, der fandtes en bedre løsning, at man var nået der til, hvor f.eks. Dis-Danmark eller rigsarkivet have en database, således at en efterslægt der Googlede et familienavn ville finde sin aner og efterslægter. Hvis det var rigsarkivet der oprettede en sådan database, ville den selvfølgelig være med på finansloven for at sikre data.  :D

Jeg Googlede et familienavn for en del år siden, da jeg havde fået min første computer til internetbrug. Og for at se om det virkede, Googlede vi min farfar, der døde i en ung alder, og gu hjælpe mig om han ikke dukkede op på Dis-Danmark, hvor de svenske efterkommere søgte efter hans gren her i Danmark og så var den forbindelse skabt, herligt.  ;)

Det med betaling, er jo et generelt problem, der skal være nogen til at betale og det er jo ikke sikkert forskeren er født endnu, som i fremtiden vil finde sine aner.

Jeg hører gerne om andre løsninger, hvis der er nogen der oplever en lysprås.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Helle Jespersen

Familysearch er gratis. Så der er ingen omkostninger forbundet med at have sine data der
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Arne Feldborg

Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 13 Feb 2017 - 11:28
At give det til Dis-Danmark, er da en god ide, med undtagelse af, at der også skal være efterladte til at betale omkostningerne. Det kan jo være, at der ingen er på den gren man selv sidder på og dermed ingen til at betale.
Bare til orientering: Det koster ikke noget at donere materiale til Dis-Danmark. Dermed kan du først og fremmest få sikkerhed for at materialet bliver bevaret, og i det omfang det er praktisk muligt også gjort tilgængelig.

Mht. tilgængeliggørelse så er der flere muligheder feks. som pdf- eller wordfiler i Dis-Bibliotek, som filer under "Afskrevne Kilder", eller som gedcomfiler.

For så vidt angår gedcomfiler så er det netop nu under overvejelse hvordan disse bedst kan håndteres og præsenters. Det kunne feks. være hver for, sig eller flere filer i den samme database.

Hvis du beslutter dig for at gå den vej, så er det i første omgang Dis-Bibliotek du skal lave en aftale med, enten med henblik på en her og nu overdragelse eller med henblik på en senere overdragelse.
bibliotek@dis-danmark.dk
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Uffe Nilsson

Jeg takker

Helle Jespersen
Hvad sker der med det du har lagt op på Familysearch, når du er død og ingen til at betale internetadgangen på din computer?

Administrator Arne Feldborg
Jeg siger tak, det var noget nær det jeg havde håbet på og må igan med at lære lidt mere om Dis-Danmark og hvad man kan.

Jeg har en fremtidig løsning til Dis-Danmark

En mulig løsning:
Dis-Danmark kunne varetage en database, hvor man kunne lægge sine GED-com fil renset for personfølsomme oplysninger, hvor man betaler et grundbeløb for oprettelse og et lille årskontingent, der dog slutter når man dør.
Det betyder, at Dis-Danmark skal have oplysninger om dødsfald pr. automatik.

Herefter står databasen åben for fremtidige forskere i anerne og efterslægter, så de via søgemaskiner med søgning på deres gren finder Dis-Danmark og herefter såfremt de ønsker den fulde adgang til database på de gemte anerne og efterslægter, må de betale grundbeløbet for oprettelse og et lille årskontingent og kan derved videreføre nye fund i databasen.

Det skal dog ikke gå hen og blive en pengemaskine for Dis-Danmark.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Helle Jespersen

Intet. De bliver blot i den kæmpe database som Familysearch har etableret. intet bliver slettet derfra.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Aase Madsen


Family Search er som tidligere nævnt GRATIS og jeg tror aldrig det stopper med at eksistere. Hvis du på et tidspunkt kommer til at lave uorden i dit eget program kan du hente den GED-com fil du har sendt og sætte den ind i dit eget program igen. Endnu en fordel.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Uffe Nilsson

Tak Aase Madsen og Helle Jespersen

Familysearch er således også en god mulighed.
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Inger Buchard

Jeg har som redaktør af DIS-Wiki brugt nogen tid på at integrere henvisninger til slægtshistorisk materiale
på f.eks. https://www.slaegtogdata.dk/kilder/afskrevne-kilder/afskrevne-kilder-sorteret-alfabetisk/atct_topic_view?b_start:int=0&-C=
i DIS-Wiki.
Når man ser de forskellige donationer i tematisk sammenhæng, kan man se, hvor værdifulde sådanne donationer er.
f.eks.
Sønder Dalby sogn, Præstø amt
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/S%C3%B8nder_Dalby_Sogn
og
opslaget Skifte
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Skifte

Så: at donere sit arbejde, ikke kun sine GedCom-filer, til DIS-Danmark, er en god ide.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Uffe Nilsson

Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Anne Messmann

Jeg har samme problem som Uffe, og har et tillægsspørgsmål vedr. Familysearch: Hvis man vælger at indsende sin Gedcomfil dér, kan enhver så søge og finde personerne, eller skal man være oprettet, for at finde dem? - Det er jo et fåtal, der er det.

Jeg søger egentlig et (helst gratis) program, hvor man kan uploade en Gedcomfil, og hvor alle derefter kan finde personerne ved almindelig Googlesøgning. Og dér kommer Familysearchs data jo ikke frem. Gælder det også for data, man oploader til DIS-Danmark?

Jeg har haft lidt kig på Geneanet.org - men dér er det vanskeligt at finde personer ved alm. Googlesøgning, selv om man faktisk véd, de ligger i Geneanet. Hvorfor véd jeg ikke.

Er der andre bud end DIS og Familysearch til at gemme og bevare ens slægtforskningsarbejde?

Med venlig hilsen,
Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Arne Feldborg

Citat fra: Uffe Nilsson [17804] Dato 13 Feb 2017 - 12:03
En mulig løsning:
Dis-Danmark kunne varetage en database, hvor man kunne lægge sine GED-com fil renset for personfølsomme oplysninger, hvor man betaler et grundbeløb for oprettelse og et lille årskontingent, der dog slutter når man dør.
Det betyder, at Dis-Danmark skal have oplysninger om dødsfald pr. automatik.
Jeg kan delvist tilslutte mig selve ideen.

Men jeg mener, at der som udgangspunkt skal være tale om at donator selv vedligeholder sine data, og at overdragelse først sker - efter forudgående aftale - når donator ikke selv magter det længere.

Ellers skal vedkommende jo vedligeholde sine data to steder, og det viser al erfaring bliver noget rod. I sær måske for ældre folk hvor kræfterne og overblikket er i aftagende.

CitatHerefter står databasen åben for fremtidige forskere i anerne og efterslægter, så de via søgemaskiner med søgning på deres gren finder Dis-Danmark og herefter såfremt de ønsker den fulde adgang til database på de gemte anerne og efterslægter, må de betale grundbeløbet for oprettelse og et lille årskontingent og kan derved videreføre nye fund i databasen.
Igen kan jeg delvist tilslutte selve grundtanken i ideen. Men jeg mener at det som udgangspunkt er donators arbejde der skal bevares for eftertiden, så andre kan have gavn og inspiration af det.

Men jeg mener også, at man skal have den respekt for donators arbejde, at man ikke efterfølgende ændrer i det eller tilføjer noget. Så jeg går ikke ind for, at andre efterfølgende skal kunne lægge ukontrollerede data ind.

Det vil bare blive My Heritage m.fl. om igen, med et hav af urigtige - eller i hvert fald ikke dokumenterede - data kopiret fra træ til træ i een uendelighed.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Arne Feldborg

Citat fra: Anne Messmann [4344] Dato 15 Feb 2017 - 12:19
Jeg søger egentlig et (helst gratis) program, hvor man kan uploade en Gedcomfil, og hvor alle derefter kan finde personerne ved almindelig Googlesøgning. Og dér kommer Familysearchs data jo ikke frem. Gælder det også for data, man oploader til DIS-Danmark?
Personligt mener jeg som udgangspunkt, at donerede data skal være frit tilgængelige og søgbare via Google.

Som tidligere nævnt et det med at modtage og publicere rå gedcom-filer ikke noget vi pt. har en klar skabelon til. Men det er absolut noget der diskuteres og forskellige modeler er under overvejelse.

Man kunne feks. forstille sig en publicering a'la det man kan gøre i systemer som Webtrees, TNG osv. Vi har faktisk lavet noget i den stil for Aurelia Clemons:
http://aurelia.dis-danmark.dk/gedcom/
http://aurelia.dis-danmark.dk/gedcom/browserepos.php
hvor der pt. er lagt 7 forskellige gedcom-filer ind.

Jeg ved ikke hvor mange personer disse systemer vil kunne håndtere i praksis. Men hvis det bliver et meget stort antal vil PHP / MySql systemer måske blive for tunge at arbejde med. Men det er jo 'bare' et spørgsmål om teknik.

En fordel ved disse systemer er jo også, at man kan uddrage en masse kilder f.eks. kirkebogsoplysninger og få dem præsenteret i listeform. Feks. alle de registrerede begivenheder i et givent sogn vist i datoorden - og / eller gjort søgbare.

Eller sagt på en anden måde: Hvis man først har det hele i en database, så kan man med små midler gøre stort set hvad som helst søgbart, og få det præsenteret på den måde man ønsker.

Andre tænker mere i baner a'la' Dis-Træf, hvor man selv skal bidrage for at kunne søge. Men i hvert fald det nuværende Dis-træf system kører ikke specielt godt. Og de nordmænd der står for det har tilsyneladende ikke viljen til at give det den nødvendige opdatering og modernisering.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Jørgen Kristensen

Kære medlemmer
Der er også denne mulighed

https://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/dis-traef

med venlig hilsen

DIS-Træf koordinator
Jørgen Kristensen
Tidligere DIS-Danmark bestyrelsesmedlem

Kim Melchior

Dis-traef virker kun hvis du har samme format som de bruger: Sogn-herred-amt. personligt bruger jeg gaard/landsby-sogn-amt-land.

Jeg forsogte at sende en fil tidligere, men den kunne ikke indarbejdes pga det format jeg bruger format. Jeg fik den besked at jeg kunne aendre mit format saa ville de gerne tage min fil. Jeg sidder med over 10.000 personer i min database og vil ikke tage den tid det vil tage at aendre formatet i min database. Jeg lavede min slaegtsforskning for mig, saa jeg bruger den format der passer mig bedst.