Lån af arkivalier fra rigsarkivet.

Startet af Jens Ole Jensen, 13 Feb 2017 - 14:46

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Jeg har før lånt arkivalier til Aalborg hovedbibliotek.

Nu har jeg prøvet at gå ind og låne arkivmateriale om skolehjemmet Landerupgaard ved Kolding.
Min svigerfar var på hjemmet fra ca. 1932-1940.

Nu kan jeg åbenbart kun låne det til Viborg eller steder længere væk fra Aalborg.
Kan det virkelig passe?

Jens Ole Jensen, Aalborg.

Inge Nissen

Hej Jens Ole

Ja det er rigtigt - ikke en gang til Århus kan man låne materiale mere,
kun til rigsarkivets afdelinger i Viborg, Odense og Aabenraa -
Sålænge det varer, en skønne dag lånes der nok slet ikke ud
til andre læsesale.

Venlig hilsen Inge

Egon Hansen

De læsesale som engang kunne låne arkivalier fra Statens arkiver var underlagt stramme regler for opbevaring af det låndte. Omkring 1980 var der meget lempelige regler, Så fik RA en ny puplikumchef, Så kunne der ikke udlånes fra RA til læsesale øst for Storebældt.
Sa kom der igen . ny leder, og så kunne vi igen låne, men så var betingelserne for opbevaring og forsikring blevet så stramme at nogle biblioteker sprang fra, men andre betalte for godkendelse.
-til det store tyveri blev afsløret!--- Og selv om tyveriet var sket på RA, var der pludseligt ingen andre som kunne passe på arkivalierne!
Ikke engang filmkopierne måtte forlade Statens Arkiver! før det var undersøgt hvordan tyveriet kunne ske!
Siden er der indført "kontrolforanstaltninger" så almindelige arkivgæster (se tidligere indlæg ) nærmest føldte sig som mistænkelige- man glemte sin egen hjælpsomhed til "banditterne"
Sidste nyt: Alle arkivalier fra før 1948 skal betragtes som "Skrøbelige" og ikke mere kan lånes mellem statens arkiver, og nu lukker man RA s læsesal! Hvad så?
Men trods alt er det godt at nogen stadig ønsker at bevare vores nationale historiske arkivalier. forhåbentligt er de ikke skrøbelige end at de kan kopieres, så de stadig kan fremtages (kopierne altså!)

Mvh Egon Hansen

Jens Ole Jensen

Mange tak for jeres svar.

Lidt ærgerligt at man ikke kan komme videre i sin søgen.
Ville være dejligt hvis det kunne hjemlånes som indscannet kopi, men det har jo nok lange udsigter.
Hvis man tager til Rigsarkivet i København skal man vel bestille dem til læsesalen?

Er det et stort arbejde?
Tænker på at lave et indlæg her i DISFORUM - om man kunne få en hjælpsom sjæl til at slå op.

Jens Ole

Aase Madsen


Hvis du skal have en venlig sjæl til at slå det op, skal du spørge i et andet forum.

Hvis du selv vil se tingene, skal de bestilles på Rigsarkivet I København via Daisy, og derefter får du besked på via mail, hvornår arkivalierne er på læsesalen.

Du skal have Sygesikringsbevis samt billedlegitimation med, da du skal sættes ind som besøgende i databasen.

Hvis du allerede har dette i Viborg, er det den samme kode du skal bruge, og så skal du KUN have dit sygesikringsbevis med.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Niels Andersen

Hvad er det du skriver Egon, lukker Rigsarkivets læsesal ?


mvh Niels Andersen




Aase Madsen


Nej, den flytter til "Den sorte Diamant" på et eller andet tidspunkt.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Niels Andersen [17907] Dato 17 Feb 2017 - 13:01
Hvad er det du skriver Egon, lukker Rigsarkivets læsesal ?
mvh Niels Andersen


Hej Niels Andersen
Nej Rigsarkivets læsesal lukker ikke, men den flyttes til Det Kongelige bibliotek.

Jeg kan anbefale dig at abonnere på Rigsarkivet nyhedsbreve. Tilmeld dig på websiden:
https://www.sa.dk/brug-arkivet/nyt-fra-arkivet

Jeg har indsat Nyhedsbrevet fra RA, af 3.februar, nedenfor samt Berlingskes artikel om samme emne.

Rigsarkivet læsesal i København flyttes
Fra: Rigsarkivet
Sendt: 3. februar 2017 17:20

Efter mere end 400 år flytter Rigsarkivet i København fra de nuværende lokaler. Det er planen at etablere en læsesal og andre publikumsfaciliteter i Den Sorte Diamant - Det Kongelige Bibliotek på Slotsholmen.
Folketinget har i mange år haft behov for mere plads, og der har i en årrække været arbejdet på at finde en anden placering for Rigsarkivet. Der er nu indgået en aftale mellem Folketinget og Kulturministeriet om, at Rigsarkivet skal forlade de nuværende bygninger på Slotsholmen. Flytningen forventes at være afsluttet inden udgangen af 2018.
Det har meget høj prioritet at sikre brugernes adgang til at benytte arkivalierne, hvilket vil ske i den nuværende læsesal, indtil nye faciliteter er etableret.

Berlingske
Fredag den 3. februar 2017

Folketinget gør klar til at udvide...
dog ikke med flere medlemmer, men med nye lokaler for op mod en halv milliard kroner. Lokalerne skal bruges til det, tingets formand kalder »borgervendte aktiviteter«.
Folketinget er klar til at udvide, dog ikke med flere medlemmer, men med flere kvadratmeter.

Folketingets Præsidium med formand Pia Kjærsgaard (DF) i spidsen har på vegne at alle partierne besluttet sig for at lægge billet ind på Rigsarkivets lokaler på den anden side af Rigsdagsgården over for selve Folketinget, når arkivet i 2019 forlader de fire bygninger.

Rigsarkivet har netop meddelt, at det efter 400 år rømmer lokalerne på Slotsholmen for at flytte ind host Det Kongelige Bibliotek i Den Sorte Diamant.
Får Folketinget fingre i bygningerne, skal det være et slags offentligt og mere borgernært besøgs- eller aktivitetscenter, hvor det bl.a. skal være muligt at overvære høringer, måske også samråd, og på andre måder stifte bekendtskab med Folketingets arbejde.
I den ene af de to store bygninger, Provianthuset, er der i dag læsesal. Dertil kommer enndnu en stor bygning, Kunstkammerbygningen. Dertil kommer også de to mindre bygninger, Geheimearkivbygningen og Den Zuberske Bygning. Alle fire bygninger er fredet.

Pia Kjærsgaard beskriver det som en slags gammel drøm, der bliver opfyldt, at Folketinget nu får mulighed for at få fat i de 9.000 kvadratmeter på den anden side af Rigsdagsgården. Hun erkender dog, at det bliver kostbart at renovere og nyindrettet bygninger, så de kan leve op til Folketingets ønsker. Et foreløbigt skøn lyder på en pris mellem 300 og 500 millioner kroner og op til seks års ombygning og renovering.
Hun forestiller sig, at de nye lokaler bliver meget mere tilgængelige for borgerne end selve Borgen, hvor sikkerheden er høj, hvor der er krav om aftaler, og hvor der skal indløses billet til omvisning.
»Vi har 100.000 besøgende om året på Christiansborg, og mere kan vi ikke klare,« siger hun:
»Det skal være et sted, hvor folk kan komme ind fra gaden og få en oplevelse på Christianborg, uden at de behøver at have en billet til en omvisning. Det skal også være et sted med plads til informationsaktiviteter og tilbud til skoleelever.«

Hun siger selv, at det bliver »frygteligt dyrt«. Men som hun tilføjer, så er det i forvejen en offentlig og fredet bygning, som ikke kan sælges.
»Hvis vi ikke overtager den, så er der en anden offentlig institution, der gør det. Så det bliver for skatteborgerpenge uanset hvad. Og hvorfor sætte Konkurrencestyrelsen derind, når vi gerne vil? Så er det mere værdifuldt, at folkestyret får plads til flere borgervendte aktiviteter,« lyder det fra tingets formand.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Niels Andersen

Mange tak Georg Brandt.

mvh Niels Andersen



Anton Blaabjerg

Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 13 Feb 2017 - 20:42
De læsesale som engang kunne låne arkivalier fra Statens arkiver var underlagt stramme regler for opbevaring af det låndte. Omkring 1980 var der meget lempelige regler, Så fik RA en ny puplikumchef, Så kunne der ikke udlånes fra RA til læsesale øst for Storebældt.
Sa kom der igen . ny leder, og så kunne vi igen låne, men så var betingelserne for opbevaring og forsikring blevet så stramme at nogle biblioteker sprang fra, men andre betalte for godkendelse.
-til det store tyveri blev afsløret!--- Og selv om tyveriet var sket på RA, var der pludseligt ingen andre som kunne passe på arkivalierne!
Ikke engang filmkopierne måtte forlade Statens Arkiver! før det var undersøgt hvordan tyveriet kunne ske!
Siden er der indført "kontrolforanstaltninger" så almindelige arkivgæster (se tidligere indlæg ) nærmest føldte sig som mistænkelige- man glemte sin egen hjælpsomhed til "banditterne"
Sidste nyt: Alle arkivalier fra før 1948 skal betragtes som "Skrøbelige" og ikke mere kan lånes mellem statens arkiver, og nu lukker man RA s læsesal! Hvad så?
Men trods alt er det godt at nogen stadig ønsker at bevare vores nationale historiske arkivalier. forhåbentligt er de ikke skrøbelige end at de kan kopieres, så de stadig kan fremtages (kopierne altså!)

Mvh Egon Hansen


Arkivalier fra før 1848  og ikke 1948 som du har skrevet

Egon Hansen

Hej.
selvfølgelig 1848 ! beklagelig slåfejl. oplysningen herom har jeg fra et andet indlæg her i spalterne, hvor der blev ytret tvivl om at disse arkivalier ville kunne tåle forsendelse fra Kalvebod til "Diamanten", når de ikke mere kunnne forsendes mellem Viborg og Odense!
Med hensyn til besøg på læsesalene idag,  Det ser ud til at overvågningen har fundet et leje vi kan leve med.
Jeg har nu heller ikke selv været udsat for direkte gener som der tidligere har været indlæg her, om at måtte smige jakken og side i undertrøje på læsesalen, faordi vagtmanden mente at gæstens jakke var "overtøj" !
Mvh Egon

Kirsten Ørum

Hej Jens Ole

Nu ved jeg ikke, hvordan situationen for dig er mht. transport Aalborg-Viborg.

Hvis det drejer sig om, at det er svært for dig at komme til vores dejlige arkiv i Viborg, er jeg sikker på, at
der er hjælp at hente hos nogen, som kommer der ofte - hvis du spørger her i panelet.

Mvh
Kirsten


PS
Ja det er sørme ikke ude i landet, tyverierne på arkiverne foregår, men vi bliver sat i bås med Rigsarkivet,
når de hellere skulle bruge tid på at beskytte deres eget udlån. Jeg synes, de skal huske på, at Rigsarkivet er skattefinancieret
af alle borgere i Danmark - og derfor skal materialet være tilgængeligt for alle. Også de der ikke bor øst for Valby bakke.
Den største del af befolkningen bor vest for Valby bakke, så Rigsarkivet kunne med stort udbytte flyttes til Jylland/Fyn.

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Apropos, jeg tilbyder gerne et par opslag på Rigsarkivet i København, især hvis nogen har lyst til at se efter en sag i Viborg for mig :) (se nedenfor)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Niels Andersen

Hej Mikkel, det vil jeg den 2/3 hvor jeg aligevel skal derop, er andre hurtigere end jeg er det ok.

mvh Niels Andersen (totterup)


Mikkel Eide Eriksen

Tak Niels! :D

Jeg er iøvrigt interesseret i alle "Svaner" der evt. skulle nævnes i protokollen. Sig endelig til hvis/når jeg kan se efter noget i København :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jens Martin Sørensen

Hej Mikkel

Har tidligere forsøgt at få hjælp i forum for opslag i arkiver, men uden held.

Men jeg søger hjælp til opslag i nedenstående protokol vedrørende Jørgen Nielsen Frøekier der var slave på Kronborg omkring 1791 til antagelig 1806.

Der bør været noget i protokollen som angivet her:

Ad No 4 i Julia 1803 Udskrift af Kjøbenhavns Garnisons Justits Protokol. Kjøbenhavn den 27 jan 1803

Protokollen har jeg forsøgt at låne til Viborg, men det var ikke muligt. Derfor vil jeg gerne om du vil slå op for at se om der er detaljer om Jørgen Nielsen Frøekier. I givet fald vil et foto være rigtig dejligt at se.

Arkivskaber: Forsvarets Auditørkorps, Auditøren ved Garnisonskommandantskabet i København
Arkivserie: F. Justitsprotokoller
Indhold:   (1696-1920) 23: 1799 - 1806

Venlig hilsen
Jens Sørensen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jens

Jeg har ikke lige nogen ledige bestillinger, så der går nok nogle uger før jeg kan få kigget.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jens Martin Sørensen

Hej Mikkel
Det er fint. Jeg venter spændt.
Hilsen Jens

Mikkel Eide Eriksen

Citat fra: Jens Martin Sørensen [1861] Dato 20 Feb 2017 - 17:19
Arkivskaber: Forsvarets Auditørkorps, Auditøren ved Garnisonskommandantskabet i København
Arkivserie: F. Justitsprotokoller
Indhold:   (1696-1920) 23: 1799 - 1806

Hej Jens

Den er bestilt.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen Jens

Der var bid! Skriv en mail til mig, så kan jeg sende billederne (8 stk, ca. 15 megabyte i alt).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jens Martin Sørensen

Hej Mikkel
Mange tak. Jeg har lige sendt dig en mail.
Hilsen Jens