hvor finder jeg Hans Larsen s død

Startet af Finn Hartvig Frederiksen, 17 Feb 2017 - 12:22

Forrige emne - Næste emne

Finn Hartvig Frederiksen

Maren Rasmussen f. 31 okt. 1854 født i Agedrup sogn, Odense amt, (side 24).
og Hans Larsen f. 20, juli 1844 født på Virø, Munkebo sogn, Odense amt, (side 31).

Parret får et barn: Karen Marie Kirstine Hansine f. Larsen, den 15. okt. 1880 Agedrup sogn, Odense amt. (vedhæftet)
forældrene Maren og Hans er ikke gift ved barnets dåb, om de bliver det ved jeg ikke.
Hans skulle være dræbt i en ulykke, kort tid efter deres barns fødsel (Karen Marie),
Hans arbejde ved jernbanen (måske privat banen til Kerteminde)

Jeg kan ikke finde Hans Larsen s død i KB i Munkebo og omliggende sogne - det må være omkring 1879 - 1881??

VH Finn

[vedhæfting slettet af admin]

Jan Hedegaard Skov

Hej Finn,

Jeg undrer mig lidt. Men er Hans Larsen ikke død mellem 1890-1901?

Jeg har 3 Hans Larsen fra Munkebo i FT1850

Odense, Bjerge, Munkebo, Munkebo, et Huus, 28, FT-1850, B3253
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Lars Hansen     38     Gift          Huusmand og Dagleier, Huusfader     her i Sognet 
Jensine Larsen     29     Gift          hans kone     Kjølstrup Sogn, Odense Amt 
Anne Marie Larsen     8     Ugift          deres barn     her i Sognet 
Hans Larsen     6     Ugift          deres barn     her i Sognet 
Anne Magrethe Larsen     1     Ugift          deres barn     her i Sognet

Odense, Bjerge, Munkebo, Dræbye, et Huus, 112, FT-1850, B3253
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Lars Olsen     46     Gift          Huusmand, lever af sin jordlod, Huusfader     Viby Sogn, Odense Amt 
Maren Madsdatter     48     Gift          hans kone     Dalbye Sogn, Odense Amt 
Anne Cathrine Larsen     13     Ugift          deres barn     her i Sognet 
Karen Larsen     10     Ugift          deres barn     her i Sognet 
Hans Larsen     6     Ugift          deres barn     her i Sognet

Odense, Bjerge, Munkebo, Wirøe, et boelsted, 167, FT-1850, B3253
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Lars Pedersen     41     Gift          Boelsmand, huusfader     her i Sognet 
Anne Marie Hansdatter     29     Gift          hans kone     Marslev Sogn, Odense Amt 
Johanne Larsen     13     Ugift          deres barn     her i Sognet 
Peder Larsen     9     Ugift          deres barn     her i Sognet 
Hans Larsen     6     Ugift          deres barn     her i Sognet  
Johanne Marie Larsen     2     Ugift          deres barn     her i Sognet


og i FT1880 har jeg stadig 3;

Odense, Bjerge, Munkebo, Munkebo by og sogn, et huus, 13, FT-1880, B3471
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen     35     Gift     husfader og fisker          Her i sognet [Munkebo]  
Anne Sofie Larsen     29     Gift     hans kone          Odense, Sankt Hans Landsogn 
Hans Laurits Larsen     3     Ugift     deres børn          Her i sognet [Munkebo] 
Kristian Larsen     1     Ugift     deres børn          Her i sognet [Munkebo]

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, St. Knudsgade 13, forhus stuen, 2923, FT-1880, B0082
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Carl August Nielsen     14     Ugift     musiker, soldat 16 Batll.          N. Løndelse sogn, Odense Amt 
Ole Hansen Friis     22     Ugift     tjenestekarl, soldat 16 Batll.          Veistrup sogn, Veile Amt 
Hans Larsen     36     Gift     tømmer, husfader          Munkebo sogn, Odense Amt 
Ane Petternille Larsen     37     Gift     hans kone          Brenderup sogn, Odense Amt 
Lavra Hansine Marie Larsen     4     Ugift     deres datter          Slagelse, Sorø Amt

Odense, Bjerge, Munkebo, Munkebo sogn, Dræby By, et hus, 11, FT-1880, B3471
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen     35     Ugift     husejer, fisker          Her i sognet [Munkebo]  
Lars Pedersen     70     Gift     hans forældre, der af ham forsørges          Her i sognet [Munkebo] 
Ane Marie Pedersen F. Hansen     60     Gift     hans forældre, der af ham forsørges          Marslev sogn, Odense Amt

og i FT1890;

Odense, Bjerge, Munkebo, Dræby Mark, Boelsted (Hus) Gaard, 5, FT-1890, C3088
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen     56     Gift     Husfader     Boelsmand     Munkebo, Odense Amt 
Karen Larsen     53     Gift     Husmoder          Marslev, Odense Amt 
Maren Larsen     23     Ugift     Barn          Munkebo, Odense Amt 

Odense, Odense, Odense Købstad, , , 1, FT-1890, B0315
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen     45     Gift     husfader     tømrer     Dræby. Munkebo sogn 
Ane Petrunille Larsen født Larsen     46     Gift     husmoder     hustrue     Aahøirup. Brenderup sogn 
Laura Hansine Marie Larsen     14     Ugift     datter          Slagelse 
Mary Jørgine Kristine Larsen     9     Ugift     datter          Odense 
Olivia Karoline Kartrine Larsen     6     Ugift     datter          Odense 

Odense, Bjerge, Agedrup, Vester Kjærby, Agedrup sogn, hus, 3, FT-1890, B0285
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Hans Peder Frederiksen     30     Gift     husfader     tømrer     do [Agedrup sogn] 
Rasmine Hansen     25     Gift     husmoder          Marslev sogn 
Frederik Sørensen     76     Gift     aftægtsmand          do [Marslev sogn] 
Johanne Marie Andersdatter     75     Gift     aftægtskone          Agedrup sogn 
Johanne Marie Hansen     25     Ugift     pleiedatter     sypige     do [Agedrup sogn] 
Hans Larsen     45     Gift     husfader     daglejer i agerbrug     do [Monkebo sogn] 
Maren Kirstine Rasmussen     31     Gift     husmoder          do [Monkebo sogn]

Da det er den grøn markerede, som er din Hans Larsen, så vidt jeg forstår (fra Virø og ugift i 1880), så giver FT1901;

Odense, Bjerge, Munkebo, Munkebo, , 1, FT-1901, C8769
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Maren Kirstine Rasmussen     23/2 1857     Enke     Husmoder     Dagleje ved Agerbruget og Garnbinding     Munkebo Odense Amt

Altså han må være død mellem 1890 og 1901, og blev gift med Maren Kirstine Rasmussen fra Munkebo.
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Lis B. Jensen

Hej

I folketællingen 1901 er det angivet hun blev enke i 1900 og var blevet gift i 1881
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jan Hedegaard Skov

Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Finn Hartvig Frederiksen

#4
Det forvirrer mig  ;)
Maren Rasmussen f. 1854 i Agedrup sogn (se mit første indlæg)

Maren får barn, som der står i KB. et Uægte barn - født 15. okt. 1880 Dræby, Munkebo sogn Karen Marie Kirstine Hansine og Larsen efter hendes Udlagt far Hans Larsen.
På barnets dåb i KB står Hans Larsen, VIRØ - Dræby, Munkebo sogn.
På Hans Larsen s dåb står også VIRØ ( se Jan Hedegaar Skov s indlæg oppe over)
Hvor fast kan jeg regne med VIRØ på barnets dåb og Vielsen ?

Jeg har fået fortalt at Hans Larsen skulle være død ved en ulykke lige efter barnets fødsel 1880 (+- 1 år),
kan det tænkes at HL er løjet død ?

Da jeg ser en vielse 1881 Munkebo, med en Hans Larsen, VIRØ og Maren Kirstine Rasmussen
(ikke den samme Maren der får det uægte barn)
Denne HL i vielsen er død aug. 1900.
VIRØ en på den tid kun en meget lille ø - 2/3 gårde:
skal jeg gå ud fra at HL er blevet løjet død ?

VH Finn  :P

Finn Hartvig Frederiksen

Citat fra: Finn Hartvig Frederiksen [11437] Dato 20 Feb 2017 - 17:58
Det forvirrer mig  ;)
Maren Rasmussen f. 1854 i Agedrup sogn (se mit første indlæg)

Maren får barn, som der står i KB. et Uægte barn - født 15. okt. 1880 Dræby, Munkebo sogn Karen Marie Kirstine Hansine og Larsen efter hendes Udlagt far Hans Larsen.
På barnets dåb i KB står Hans Larsen, VIRØ - Dræby, Munkebo sogn.
På Hans Larsen s dåb står også VIRØ ( se Jan Hedegaar Skov s indlæg oppe over)
Hvor fast kan jeg regne med VIRØ på barnets dåb og Vielsen ?

Jeg har fået fortalt at Hans Larsen skulle være død ved en ulykke lige efter barnets fødsel 1880 (+- 1 år),
kan det tænkes at HL er løjet død ?

Da jeg ser en vielse 1881 Munkebo, med en Hans Larsen, VIRØ og Maren Kirstine Rasmussen
(ikke den samme Maren der får det uægte barn)
Denne HL i vielsen er død aug. 1900.
VIRØ en på den tid kun en meget lille ø - 2/3 gårde:
skal jeg gå ud fra at HL er blevet løjet død ?

VH Finn  :P

Leif Olesen

Med venlig hilsen
Leif Olesen, 9700

Finn Hartvig Frederiksen

Nej heller ikke ved konfirmationen står der noget om Hans Larsen død.
Der står HL Virø ved HL s egen dåb - ved det uægte barns Karen dåb 1880 HL Virø - ved vielsen 1881 af HL Virø og Maren Kirstine, fra Munkebo  - ved HL s død 1900 Virø og i Folketællingerne.

Jeg kan ikke finde nogen HL død før år 5. aug.1900

Derfor mit gæt er at er at han fik uægte barnet (jeg kan ikke lide uægte, men for nemheds skyld) med Maren fra Dræby, de blev ikke gift, af årsager vi ikke kender, her mener jeg at de har løjet HL død for familien eller barnets skyld.  :-\
den forklaring jeg har fået er at HL arbejdede hos jernbanerne og døde ved en ulykke - måske en hvid løgn

Jan Hedegaard Skov

Hej Finn,

Jeg har kikket nærmere på dit indlæg igen.

Jeg skrev bevidst, at Hans Larsen, Virø blev gift med Maren Kirstine Rasmussen, Munkebo, og ikke at han blev gift med moderen til Karen Marie Kirstine Hansine Larsen, da jeg ikke havde noget belæg for det.
Dette afkræftes jo også af hendes konfirmation, hvor der står; at moderen nu er gift med Hartvig Jensen.

Altså du har styr på moderen, Maren Rasmussen fra Agedrup. Så vi vender igen blikket mod faderen; Hans Larsen, Virø.

I perioden +/- 5 år omkring 1844 bliver der født 5 Hans Larsen i Munkebo sogn.

Lars Hansen & Dorte Nielsdatter, Munkebo mark
født 13/1-1839 (o18) – dør 12/7 1849 (o219)
Så han er ikke faderen.

Lars Larsen & Maren Hansdatter, Munkebo mark
29/4 1841 (o23)
De flytter tidligt til Svendborg Amt og han er her i FT 1880 og 1901;

Svendborg, Sallinge, Vester Aaby, Pejrup by, Vesteraaby sogn, hus, 11, FT-1880, b0246
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen     38     Gift     husfader, dagleier i agerbrug          Munkebo sogn, Odense Amt 
Anne Sørensen     34     Gift     hans hustru          heri sognet [Vester Aaby] 
Marius Laurits Larsen     6     Ugift     deres søn          heri sognet [Vester Aaby]

Svendborg, Sallinge, Vester Aaby, Vester Aaby, 9d, 120, FT-1901, D9378
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen     18410429     G     Husfader     Husmand. daglejer ved skovbrug     Munkebo. Odense Amt 
Anne Sørensen     18451107     G     Husmoder     Husmoder     Vester Aaby Sogn. Svendborg Amt 
Jørgen Larsen     18811002     U     Barn     Klodsemagersvend     Vester Aaby Sogn. Svendborg Amt 
Marie Cecilie Nielsen     18980415     U     Plejebarn          Faaborg. Svendborg Amt

Altså han dur heller ikke. Gift med samme kone i hele perioden, og langt derfra.

Så har vi de 3, som jeg før har beskrevet, nemlig;

Lars Hansen & Jensine Larsen, Munkebo
28/11 1844 (o32)

Her kom jeg til at sætte en forkert FT ind for 1890. Den rigtige er;

Odense, Bjerge, Munkebo, Munkebo By, 1 Hus, 4, FT-1890, C3088
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen     45     Gift     Husfader     Fisker     Heri Sognet 
Ane Sofie Hansen     39     Gift     Husmoder     hans Kone     St. Hans Landsogn, Odense Amt 
Hans Lauritz Larsen     13     Ugift     Barn          Heri Sognet 
Kristen Larsen     11     Ugift     Barn          Heri Sognet 
Alfred Cibilius Larsen     9     Ugift     Barn          Heri Sognet 
Jensine Marie Larsen     7     Ugift     Barn          Heri Sognet 
Peder Larsen     4     Ugift     Barn          Heri Sognet 
Jakob Valdemar Larsen     1     Ugift     Barn          Heri Sognet

og i 1901;

Odense, Bjerge, Munkebo, Munkebo, , 1, FT-1901, C8769
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen     28/11 1844     Gift     Husfader     Fisker     Munkebo Odense Amt 
Anne Sophie Hansen     4/12 1850     Gift     Husmoder     Husgjerning og kogekone     Sankt Hans Landsogn Odense Amt

Så han er også udelukket. Men kun pga. han ikke er fra Virø. Han boede trods alt også i Munkebo sogn.

Lars Olsen & Maren Madsdatter, Dræby
23/11 1844 (o33)

Han er her i 1901;

Odense, Odense, Odense Købstad, H.C. Andersensgade, 302, 23, FT-1901, C1149
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen     23. november 1844     Gift     Husfader     Tømrersvend     Dræby. Munkebog Sogn. Odense Amt 
Ane Pedernille Larsen     21. februar 1843     Gift     Husmoder          Brenderup Sogn. Odense Amt 
Mary Jørgine Karoline Larsen     12. november 1880     Ugift     Datter          Odense 

Også udelukket. Bor jo i Odense i hele perioden.

Tilbage haves

Lars Pedersen & Anne Marie Hansdatter, Virø
20/7 1844 (o31) - dør 5/8 1900 Munkebo (o228)

Så alle tegn peger hen på ham, som Karen Marie Kirstine Hansine Larsens fader. Født i Virø, ugift og bor i Dræby i 1880.

Når vi så ser på FT1890, hans død og hans kones død (2/8-1925 - KB 1912-1934 Munkebo o269, nr 1), så er han daglejer, husejer, gårdmand, hvilket tyder mere på at han kun arbejdede med landbrug og ikke var ved jernbanen.

Så jeg vil også sige, at det nok var en hvid løgn. Nok for at forklare, hvorfor de ikke blev gift (specielt også da han bliver gift til anden side i 1881, for der død håbet vel også om, at faderen og moderen skulle blive gift).

Håber at dette i det mindste, gør dig sikker på, at vi har fundet den rigtige far, og noget af hans historie.
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Mette R Francke

#9
Mette R Francke

Finn Hartvig Frederiksen

#10
Jan Hedegaard skov - du er også kommet frem til det samme som mig - at HL død omkring barnets dåb.
Ja der er mange af samme navn HL, men det er VIRØ jeg må holde fast i. Altså en hvid løgn!

Mette Francke - den Maren du har er IKKE vores Maren, vores er født 31. okt. 1854, mor til det uægte barn f. 1880.

mange tak for hjælpen.

Jan Hedegaard Skov

Ja, faderen er Hans Larsen, født d. 20/7 1844 i Virø, Munkebo (o31) af Lars Pedersen & Anne Marie Hansdatter, og han dør 5/8 1900 i Munkebo (o228).
Han bliver gift med Maren Kirstine Rasmussen d. 16/12 1881 i Munkebo. Og det er hendes død Mette R Francke også har fundet (jeg skrev blot, hvor den stod - uden link).

Men hun er ikke moderen til Karen Marie Kirstine Hansine Larsen, som det fremgår af Karens konfirmation. Hvilket Finn hele tiden vidste, kan jeg forstå.

Historien om faderens død ved Jernbanen omkring Karens fødsel, er forkert. Men det kunne stadig være interessant for dig, Finn, at finde ud af hvad Hans Larsen lavede, specielt omkring 1880-1881. Havde han noget med jernbanen at gøre? Hvornår flyttede han (og hans kone til Vester Kjærby, Agedrup (se FT1890)?
Kan det være med til at forklare den hvide løgn?

Og hvorfor efterlades Karen i et plejehjem? Hvor er moderen i dette billed?
Kan det være med til at forklare den hvide løgn?

Det er her slægtsforskningen for alvor bliver sjov. En god historie, som du måske kan være med til at forklare årsagen til.
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Finn Hartvig Frederiksen

Historien kort fortalt:
DEN HVIDE LØGN
Familien har af deres bedstemor (det uægte barn, kaldt MARIE. det fulde navn er  Karen Marie Kirstine Hansine f. Larsen 1880) har fået fortalt, at hendes far (Hans Larsen) er død lige efter hun var født, dræbt ved en jernbaneulykke.
Måske har hun ikke vist andet, og derfor fortalt det videre.
Måske en ulykkelig kærlighed mellem HL og Maren?
Men barnet fødes 1880. Ved dåben står faderens navn HL VIRØ.  Moderen Maren, blev IKKE gift med HL.
Måske er HL forlovet til anden side og derfor den hvide løgn.
HL bor i 1880 hos sine forældre på gården, VIRØ, Dræby, Munkebo sogn, hvor han er fisker og hjælper sine forældre.
Året Efter bliver HL gift 1881 med en anden kvinde. HL er nu gårdmand, V. Kjærby, Agedrup. (få km fra Dræby)

Barnets mor (Maren) bliver nogle år senere gift og har ikke sit barn (Marie) med. Maren og hendes mand bor i Dræby, her får de en søn.
Barnet, det uægte (Marie) kommer i pleje hos sin mormor (Kirsten), der nu er enke, her bliver Marie hele sin barndom i Dræby.
Som 20 årig immigrerede hun til USA, for at møde sin Danske mand der.
(det er denne familie s bedstemor (Marie) der har historien om Ulykken, hun har måske ikke vist andet)
Men HL VIRØ står som det sikre tegn på det er den Hans Larsen der er hendes far.

Tak for hjælpen - vh Finn

Leif Olesen

Der findes en alimentationssag i Odense amt: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=220319#220319,41489655
Sagen kan findes og bestilles til gennemsyn på arkiv via Daisy: Odense amt - Alimentation - Alimentationssager - Vis indhold
Det er denne pakke:
C-2179a
AJ-nr. (År, litra, Løbenr.)
1881 1
1881 49
Med venlig hilsen
Leif Olesen, 9700

Finn Hartvig Frederiksen

#14
Tak for din link om sagen,
jeg vil prøve om jeg kan finde ud af hvordan jeg bære mig af med at bestille osv.

Jeg har lige modtaget en mail fra USA, hvor familien takker "os" for vores store arbejde.
Det er deres bedstemor, som de troede var adopteret når hun var uægte.

En sjov fortælling: Denne del i familie fra USA, vi har ledt længe efter efterkommer af den gren der immigrer til USA omkr. 1900, vi har i mange år ikke kunne finde dem (min onkel før mig har også søgt, han er nu død, han satte mig ind i sagen) Pludselig sidste sommer stod en familie fra USA her i DK og spørger efter deres oldeforældres hus, der blev ringet til mig og her kunne jeg fortælle dem en masse, men der er flere uopklaret ting. - familien der blev væk er nu fundet, i 3. led (efterkommer)  :)

Findes der en Link, hvor jeg kan søge hvilket skib de ankom med til USA omkring 1898 til 1902 fra Danmark?
Her drejer det sig også om Karen Marie Kirstine Hansine Larsen der immigrer til sin forlovede Knud Karl Marius Knudsen f. 16/6 1880 Skeby sogn, Odense amt. De bliver viet i Racine, Wisconsin 1902
VH Finn

Marianne Kiel Hein

Jeg er ret sikker på, at der på ddd.dda.dk findes nogle udvandrerprotokoller - måske kan du bruge dem?
Ellers en spændende historie - håber du finder ud af det..
Og god arbejdslyst.

/Marianne

Finn Hartvig Frederiksen

jeg synes ikke jeg kan få noget ud af ddd udvandrerprotokoller  jeg finder ingen af de personer.