Emmerlev Sogn, Tønder Amt ca. 1800-1870

Startet af Helle Nørgaard Jepsen, 18 Feb 2017 - 16:21

Forrige emne - Næste emne

Helle Nørgaard Jepsen

Emmerlev Sogn, Tønder Amt ca. 1800-1870

Hvem er min tiptipoldemor?

Min tipoldemor er:

Hanne Maria Christiane Sekariwer Madsen, født 28.11.1843 i Emmerlev
Nr. 17 http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=38132115
Hendes forældre er: Hans Christian Madsen Blom og Hanne Christine Johansen
Da min tipoldemor bliver viet i Nordborg, den 21.12.1871 er de samme to navne skrevet på som forældre.
Nr. 13 http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=38317176
I folketællingen 1845 bor hun hos Hans Christian Madsen og Hanne Frederiksen
Nr. 4-8 http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=47727996

I Emmerlev bliver der den 02.02.1839 født en dreng:
Ferdinand Christian Madsen, hvis forældre er Hans Christian Madsen Blom og Johanne Frederichsen
Nr. 2 http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=38132064

Der bliver også født en dreng den 19.02.1841
Fritz Kri__er Marius Madsen, hvis forældre er Hans Christian Madsen Blom og Johanne Frederichsen
Nr. 2 http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=38132070

Her bliver min tipoldemor så født den 28.11.1843

04.09.1846 bliver der født en dreng.
Hans Christian Madsen, hvis forældre er Hans Christian Madsen Blom og Johanne Frederichsen
Nr. 17 http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=38132318

Hans Christian Blom og Johanne Frederichsen bliver viet den 10.11.1838 i Emmerlev
Nr. 14 http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=38132172

Johanne Frederichsen dør den 07.09.1846 blot tre dage efter den sidste fødsel, her står der at hun efterlader 4 børn.
Nr. 10 http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=38132525

Hans Christian Madsen bliver viet igen den 06.11.1848 med Andrea Christine Lausten
Nr. 8 http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=38132471

Sammen får de tre børn inden han dør den 18.02.1857

Og så tilbage til mit spørgsmål, hvem er min tiptipoldemor?
Er Hanne Christine Johansen samme person som Johanne Frederichsen? Eller har min tiptipoldefar kort haft en anden kone? Eller er der to forskellige med navnet Hans Christian Madsen Blom? Jeg har desværre ikke fundet fødslen på hverken Hanne Christine Johansen eller Johanne Frederichsen.

Håber der er en der kan finde den brik jeg mangler for at opklare mysteriet.

Mvh Helle

Christian Konstmann Autzen

Jeg har en Hans Christian Madsen Blom, som bliver døbt 8. august 1808 i Emmerlev sogn - som søn af Mads Nissen Blom og Mette Marie Jørgensdatter Blom. Mads Nissen får så Blom-efternavnet efter sin hustru.

Hans Christian var barn nr. 11 i dette ægteskab - og den sidste.

Se også denne:

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Emmerlev (Slesvigsk), Nørre Seyersleff, , 66de Familie, FT-1803, C1355
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Mads Nissen   45   Gift   Mand   Jordløs Huus, Daglejer = en Mads Nissen Blom i Nr. Sejerslev er død 9. januar 1824, 73 år gammel
Mette Mari Jørgensdatter   35   Gift   Hans Kone      
Nis Madsen   13   Ugift   Deres Børn      
Hanne Mari Madsdatter   11   Ugift   Deres Børn      
Lene Mari Madsdatter   9   Ugift   Deres Børn      
Mette Mari Madsdatter   7   Ugift   Deres Børn      
Jørgen Friderich Madsen   6   Ugift   Deres Børn      
Søren Hansen Madsen   4   Ugift   Deres Børn      
An Merregreth Madsdatter   2   Ugift   Deres Børn

Mette Marie var datter af Jørgen Laustsen Blom og Hanna Pedersdatter Engel.

Hans Christian Madsen Blom har jeg så ikke mere om - han er "blot" for mig en af børnene i børnerækken.

Der findes mange Blom - og derfor skal man nok være meget grundig i sin forskning for at sikre mod fejl.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Nørgaard Jepsen

Hej Christian

Jeg tror vores Hans Christian Madsen Blom er den samme og hos mig er han så "desværre" min tiptipoldefar, så jeg er nødt til at gøre mere ud af ham for at komme længere tilbage, og jeg ville gerne finde ud af hvorfor det virker som om konen skifter navn undervejs. I alt fald står min tipoldemor til at være hans barn i folketællingen sammen de to ældre drenge.

Men tak for hjælpen  :) så ved jeg da lidt mere om ham, når jeg bliver helt sikker i min sag.

Mvh Helle


Inger Toudal

#3

Forældrenes vielse (fundet på FamilySearch):

Name    Hans Christian Blom
Birth Date    1799
Age    39
Spouse's Name    Johanne Frederichsen
Spouse's Birth Date    1811
Spouse's Age    27
Event Date    10 Nov 1838
Event Place    Emmerlev, Tønder, Denmark

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216256#201328,38132172 - nr. 14

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201321,38130925 - nr. 14

- mon brudgommens alder er korrekt i kirkebogen? En af forloverne er Søren Blom.  

Enkemand Hans Christian Madsen er 39 år ved vielsen 1848.

Ifølge FamilySearch 51 år ved død 1857:

Name    Hans Christian Madsen Blom
Gender    Male
Death Date    18 Feb 1857
Death Place    Emmerlev, Tønder, Denmark
Age    51
Birth Date    1806

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anne Ravnskjær

#4
Hej Helle


https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201316,38130168

Dåb nr. 8

Jeg tror årsagen til forvirringen er, at din tiptipoldemor var uægte barn, og den udlagte barnefader hed Johannes Fridrichsen Blom.

med venlig hilsen

Anne R


Helle Nørgaard Jepsen

Hej Anne

Tusind tak for linket til dåben, synes det lyder som en fornuftig forklaring. Dog undrer det mig stadigt at morens navn ved min tipoldemor er det samme, både ved dåb og konfirmation, mens morens navn ved hendes brødre er et andet også ved både dåb og konfirmation.

Men som du skriver kan det skyldes forvirring i forbindelse med hvordan min tiptipoldemor er opkaldt i forhold til sin far.

Mvh Helle


Helle Nørgaard Jepsen

Hej Inger

Deres vielse har jeg også kigget på og det er jo ikke noget nyt at alderen ikke altid passer og her tror jeg 0'et har fået en lang streg så det ligner et 9-tal. Så er spørgsmålet bare om hun er min tiptipoldemor eller om det i virkeligheden er en anden.

Mvh Helle


Anne Ravnskjær

Hej Helle

Din tiptipoldemor er opkaldt "to gange" efter sin far Johansen (Johannes) og Frederiksen (Fri[e]drichsen). Jeg har også en ane, hvor et delvist forkert navn følger hende næsten hele vejen gennem livet. Det kræver et større udredningsarbejde, før man tør tror på, at det er præsten, som gentager sin egen eller forgængerens fejl.

Anne R

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Anne Ravnskjær [496] Dato 19 Feb 2017 - 21:55
Hej Helle

Din tiptipoldemor er opkaldt "to gange" efter sin far Johansen (Johannes) og Frederiksen (Fri[e]drichsen). Jeg har også en ane, hvor et delvist forkert navn følger hende næsten hele vejen gennem livet. Det kræver et større udredningsarbejde, før man tør tror på, at det er præsten, som gentager sin egen eller forgængerens fejl.

Anne R

Man skal her nok være opmærksom på de særlige forhold for det kongerigske og det slesvigske - og når det så¨sammensættes med navneforordningen for 1771 for hertugdømmet Slesvig, hvor resten af Danmark først fik den i 1828, ja så kan det nogen gange give foreskelle i efternavnet.

Inger Burchard har skrevet noget om det i DIS-WIKI - jeg har ikke været inde og tjekke efter. Men som jeg har opfattet det, så var det flertallet i sognet/kommunen som afgjorde, om man havde dansk ret eller slesvigst ret i sognet/kommunen. Og også herved om man fulgte navneforordningen for Danmark eller hertugdømmet.

- Men jeg skal ikke kloge mig for meget her, idet det er et lidt broget oområde.

Jeg vedlægger en wordfil med aner til Hans Christian Madsen Blom - som jeg nu har det. Det kunne nok være en ide at tjekke det hele igennem.

HIlsen
Christian

[vedhæfting slettet af admin]
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Nørgaard Jepsen

Tusind tak Christian.

Det vil jeg helt sikkert kunne bruge i min videre søgen.

Mvh Helle

Christian Konstmann Autzen

Hej Helle

Jeg har fundet Jørgen Laustsen (Blom) som døbt 24. august 1721 i Nørre Sejerslev, Emmerlev sogn, opslag 227. Han er så søn af Laust Jørgensen, landsoldat i Nørre Sejerslev i Emmerlev sogn, og Dorthe Nielsdatter - de blev gift 16. maj 1721 i Emmerlev, opslag 599.

Det store problem opstår så, da Laust Jørgensen's hustru Dorthe dør og bliver begravet august 1721, opslag 393 - sammen med et barn (som vel så er Jørgen ?).

Laust Jørgensen bliver så gift igen med Kirsten Clausdatter den 19. april 1725 i Emmerlev, opslag 607. De ses så ikke at få børn i Emmerlev sogn.

Jørgen Laustsen Blom er så gift med Mett Hansine Blom's - ca. 1743. Deres giftermål kender vi så ikke, idet Emmerlev ikke har vielser fra 1728 og fremad.

Mett Hansine kunne være datter af Hans Pedersen Blom, som er fra Nørre Sejerslev i Emmerlev sogn. - Dog får han ikke en datter Mett Hansine, men Mett - døbt 22. januar 1721, opslag 224, som tvilling. Hun kunne jo så være en Mette Hanses og ikke Mette Hansine. Og så kunne tilnavnet Blom være fra hende.

Men - Jørgen dør vel i 1721 (?????).

PS: Jeg bandede så forfærdeligt, da jeg fandt hustruen, Dorthe's død og begravelse, sammen med deres barn. Og det er så det store problem.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Nørgaard Jepsen

Hej Christian

Hmm... Det var da noget af et mysterium. Når hun dør så kort efter fødslen, ville det i alt fald give mest mening, at det var det barn hun var gravid med, der også dør og ikke et barn hun har fået uden for ægteskab, mens det nyfødte overlever.

Jeg er heller ikke helt sikker på at en der bliver født i 1721 allerede ville blive viet i 1743 - Jeg har ikke på fornemmelsen at det var normalt at blive gift allerede som 22 årig.

Men lige nu, kan jeg ikke komme med nogen fornuftig løsning.

Mvh Helle

Christian Konstmann Autzen

Hej Helle

Jeg kunne sagtens se en Jørgen Laustsen Blom blive gift som ca. 22 årig - det forekommer i den alder, og ikke blot for piger.

Hans far - hvis det er den rette - Laust Jørgensen vil jeg prøve at finde som død, og meget gerne med en alder angivet. Hverken Laust Jørgensen eller Dorthe Nielsdatter synes at være født i Emmerlev sogn; jeg har ikke fundet dem, og heller ikke Laust' 2. ægtefælle Kirsten Clausdatter.

Da Laust og Dorthe således ikke er fundet som fødte, så stopper den videre efterforskning i denne gren jo af sig selv, og herved bliver det ikke så vigtigt at bruge mange kræfter på at efterforske mere her.

Det er i min svigersfars anekreds.

Blom ses både i Nyland og i Nørre Sejerslev, og jeg har dette stående om dem:

Efternavnet Blom er kendt fra i hvert fald ca. år 1600, jævnfør nedennævnte slægtsbog, som omfatter en Blom-slægt i Norge. Navnet er bl.a. kendt fra Danmark, Norge, Sverige, Finland og det nordlige Tyskland. Skrivemåden kan være lidt forskellig, som Blom, Blome, Blomme, Blommit, Blumb og Blum, Blume. Det er næppe muligt at finde frem til een stamfader for slægten.

E N  S L Æ G T E B O G ,  A F F A T T E T  P AA  G R U N D L A G  AF  D E  A F RIGSARKIVAR
H. J.  H U I T F E L D T - K A A S i PERSONALHISTORISK TIDSSKKIFT IV
MEDDELTE  S T A M T A V L E R OVER FAMILIEN.

KJØBENHAVN.
H .  H .  T H I E L E S  B O G T R Y K K E R I .
1902.


Mange hilsener
Christían
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Nørgaard Jepsen

Hej Christian

Lyder som denne: https://finnholbek.dk/pdf/blom.pdf

Synes bare ikke lige jeg kan finde et link til Tønder-egnen i den.

Mvh Helle

Christian Konstmann Autzen

Blom i Tønder amt ligger givet før den norske Blom slægt. Så derfor ses ingen forbindelse hertil.

Jeg har Peder Hansen Blom som ældste - dog hans far Hans Blom som ældre. Peder Hansen Blom dør i Nørre Sejerslev i Emmerlev sogn den 25. april 1713 - 77 år gammel, opslag 379, og således født ca. 1636. Hans Blom vil således være født omkring 1600.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Lidt nyt:

Jørgen (Laustsen) Blom i Nørre Sejerslev i Emmerlev sogn dør og bliver begravet den 15. november 1795 - 82 år gammel, altså så født ca. 1713.

Tages dette som udgangspunkt (alderen 82 år), så kunne en Dorthe Jørgensdatter af Farrup (Farup sogn i Ribe amt) være moderen til et uægte barn i 1715, Emmerlev opslag 98, nr. 31 - højre side lidt nede, og hvor hverken barnets navn eller udlagt barnefader er angivet. Barnet kunne så have fået navnet Jørgen efter sin morfader.

Med alderen ved død kan Laust Jørgensen næppe være faderen til Jørgen Laustsen (Blom).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.