Søker opplysninger om LEIL slekten fra Danmark

Startet af Bjørn Andreas Løkken, 19 Feb 2017 - 13:13

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Andreas Løkken

Hei kjære danske slektsforum

Jeg søker evt. opplysninger om løytnant Willum Jensen Leil , sitt danske opphav og opplysninger om denne LEIL ( LEYL ) slekten fra Danmark

Willum Jensen Leil var militær og bosatte ved gården Arneberg nordre i Romedal , Hedmark fylke i Norge .

Willum Jensen Leil døde på foråret 1740 , skifte ble avholdt 3 august . Han var gift to ganger først med Inger Frodersdatter , død 1693 og deretter med Maren Arnesdatter .

Man vet at Willum Jensen Leil kom fra Danmark og var av ganske velstående familie .

En kjenner også til en Fredrik Leil som var toller i Helsingør i 1584 .

ER det noe som har eller kan hjelpe meg med relevant informasjon om denne LEIL ( LEYL )  slekten i Danmark , og som kan knyttes opp imot Willum Jensen Leil ?

På forhånd mange takk for gode innspill og svar


Bjørn Andreas Løkken

Citat fra: Else Skovbo Jensen [1023] Dato 19 Feb 2017 - 14:05
Hej

Der findes mange forskellige sider, hvor navnet Leil/Lejel er nævnt. F. eks.

http://www.helsingorleksikon.dk/index.php/Sander_Lejel


http://www.helsingorleksikon.dk/index.php?title=Helsing%C3%B8r_Kommunes_styrelse&diff=14281&oldid=9910


mvh
Else



Takk Else for ditt innspill

Jeg håper noen kan sitte på informasjon som kanskje kan avdekke hvem Willum Jensen Leil sine  foreldre i Danmark kan være .

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken , Trondheim - Norge .

Finn Holbek

#3
Hej Bjørn

Jeg har samlet nogle led af Leiel'erne, men ved ikke hvor en 'Jens' med sønnen Willum skulle passe ind.

Måske er de af en kvindelinje: https://goo.gl/iqpI2f
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Bjørn Andreas Løkken

Hei Finn , og tusen takk for ditt gode svar og interesante innspill , og link til flott nettsted  .

Det er ingen i Norge ( tror jeg ) som kjenner til denne løytnant Willum Jensen Leil sitt opphav fra Danmark , jeg tror ikke det har vært forsket seriøst på . I alle de år jeg har arbeidet på det norske forumet , så har han eller LEIL navnet aldri vært oppe som et eget tema .

Han skal ha vært en meget spesiell , fargerik og stridig person som løytnant i Romedal på Stange i Hednmark i Norge .

Han døde på nyåret i 1740 . noe som tilsier at han må vel være født ca. 1680 et sted i Danmark , eller kan han være født av danske foreldre som var bosatt i Norge på denne tiden ? . Det var jo meget dansk adel i Norge på denne tiden .

Jeg vet heller ikke om navnet ; Willum og Leil var  vanlige i Danmark .

Jeg har funnet skifte etter Willum Jensen Leil , datert 3 august 1740 :

https://media.digitalarkivet.no/view/25189/258

Innledningen er transkribert av Nils Aksel Horvei .

Hieronimus Jenssøn Sorenschriver over Hedemarchen giør viterligt at Anno 1740 Den 3de Augusti er efter anmodning udi overværelse af Welbaarne Hr O briste Lieutenant Møllerop foretaget skifte og ?? paa Dragunqvarteret Sønder Arneberg udi Rommedals præstegield efter afgagne forrige Lieutenant Wellem Jenssøn Leil i mellum hans efterladte hustru Maren ArnesDaatter og den sal Mands Børn hannd med hende, som med hans forhen afdøde qvinde Inger FroedesDaatter aufled, nemlig med sidstmeldte 3de Døttere, ældste Daatter Anne WellemsDaatter ved døden afgangen og efterladt sig som hun i ægteskab med Ole Pedersøn auflet haver 2de Søner og 2de Døttre, ældste søn Wellem Olsøn Dragun under Hr O briste Lieutenant Møllerops Compagnie 22 Aar gammel tilstæde, yngste Søn Peder Olsøn 17 Aar gammel tilstæde saa vel som hans formynder Ander Olsøn Oustbye, ældste Daatter Inger OlsDaatter Enke efter afgangne Lars Olsøn tilstæde, yngste Daatter Pernille OlsDaatter 24 Aar gammel tilstæde, saa velsom hendes formynder Joen Moen Anden Daatter Maren WellemsDaatter gift med Joen Nielsøn Moen her af sognet de begge tilstæde og 3die Daatter Kiersten WellemsDaatter gift med Mads Bertelsøn Moldstad af Hadeland herværende.
Item den sal. Mands med Enken auflede børn, 4re Sønner og 2de Døttre ældste Søn Jens Wellemsøn Leil forhen Capitain des Armes udi det første oplandske Regimente ved det øster hedemarchigste Compagnie ved døden afgangen og efterladet sig som hand i ægteskab med Cathrine ?Daatter auflet haver een Søn og een Daatter, Sønnen Wellem Jenssøn 14 aar og Daatter Berte JensDaatter 11 1/2 Aar gammel, Paa deres veigne tilstæde deres forhenanordnede Verge Anders Oustbye og Ole Væstad anden Søn Arne Wellemsøn Leil, Capitain des Armes ved Hr Major Ei?s Compagnie, myndig og tilstæde, Tredie Søn Niels Leil Lieutenant ved det oplandske Regiment myndig og tilstæde, yngste Søn Christian Leil myndig Commandeurs Sergiant eller Capitain des Armes ved Hr Maior Rømlings Compagnie udi det Gevorbne Hr Obriste Rømlings Regiment ej tilstæde. ? paa hans veigne næst foreskrevne hans 2de Brødre, efter hans ? givne skriftlige fuldmagt som de fremviste. Ældste Datter Kari WellemsDatter gift med Anders Olsøn Oustbye her af sognet de begge tilstæde. Yngste Datter Inger WellemsDaatter Enke efter afgange Froeder Olsøn Gudtstad hendes søn Ole Froedersøn og ?tienestekarl? Wellem Olsøn paa hendes veigne. Boet er forhen Næstleden 23de April Registreret af Welmeldte Hr Obriste Lieutenant Møllerop i overværelse af Lændsmanden Hans Helgusøn ?Sandg(aarden)? og de 4de Dragunbønder Lars Tollesøn Arneberg og Amund Pedersøn Arneberg og Lægdsbønder Amund Biørnsøn Steenberg og Ole Jørgensøn Brætten Samme Registrering befants i boet under forseigling. Foreskrevne Lænsmand og Mænd indfandt sig og nu, hvorfor blev producered den om Skiftets foretagelse nærværende ?? Proclama Datteret 25de April Næstleden, hvilken med sine paateigninger lyder som følger:



Det hadde vært meget spennende om man kunne kommet noe videre med mulig foreldre til denne løytnant Willum Jensen Leil . Siden han var militær .... kunne hans far også ha vært det ???

"Militærbiografier: den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814 .

Link til Ovenstad militærbiografier :

Bind 1 : A - H ; http://www.genealogi.no/kilder/mil/ovenstad/ovenstad_bd_1/index.html

Bind 2 : I - Ø ; http://www.genealogi.no/kilder/mil/ovenstad/ovenstad_bind_ii/index.html

På forhånd tusen takk for nye spennende innspill og svar , med vennlig hilsen Bjørn Løkken , Trondheim ... Norge .


Finn Holbek

Hej igen Bjørn

I artiklen  "Om Slægterne Dyssel, Spormand og Leiel og Seglet paa Johannes Ewalds Testamente", af Harald Holck, i Personalhistorisk Tidsskrift), 13. rk. , bd. 6 (1958) side 148, note 1, er flg. noteret:

Ifølge Ovenstads Militærbiografier har ikke mindre end 6 Officerer af Navnet Ley (Leyel) gjort Tjeneste udelukkende i Norge. Der er en svag Mulighed for, at de hører til den ovenfor omhandlede Slægt.
Ældst af dem er Kaptajnløjtnant Jens Willumsen L. (ca. 1631-1704), der for Alderens Skyld kunde være Søn af Guvernør Willum L.
- Sønner af Kaptajnløjtnanten er rimeligvis Premierløjtnant Hans Jensen L . (ca. 1664-1734) og Sekondløjtnant Willum Jensen L., der var Sergeant 1693. Dennes Søn er vistnok Major Niels Willumsen L., (ca. 1709-43).
Tilbage staar da kar. Kaptajn Arne L. (ca. 1698/1701-1776) og Sekondløjtnant Christian Wilhelm L., der var Sergeant 1693 og døde 1742.
Bortset fra sidstnævnte og Hans Jensen L., har de alle i Begyndelsen eller til Stadighed staaet ved Oplanske Rgt.


Dvs. at Willum Jensen L.s aner kan have set således ud: https://goo.gl/Ecbipy

(Jeg kan evt. sende artiklen til dig, send mail hvis det har interesse: finn.holbek@gmail.com).
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk


Bjørn Andreas Løkken

Hei Finn , dette var meget flott og interesant , og mange tusen takk . 

Jeg tar meget gjerne vel imot mere opplysninger om noen skulle kunne finne mer av dette .

Er der også noen som vet om det eksisterer evt. og om mulige biografier om noen av disse slekter som nevnes i det anetavle oppsettet som Finn har satt opp , så ville jeg også være takknemlig for evt. referanser til litteratur ol. om disse .

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken , Trondheim ... Norge .

Gry Onarheim Dahlmo

"Danske og norske Officerer 1648–1814" av J.C.W. Hirsch og K. Hirsch.

I årene mellom 1888 og 1907 ble dette materialet samlet og utarbeidet av oberstløytnant J.C.W. Hirsch og hans sønn premierløytnant Kay Hirsch. Materialet inneholder nesten 32 000 navn på offiserer og andre som var tilknyttet den dansk-norske hæren i nevnte periode. Register over alle navnene ligger på hjemmesidene.


Kilde: http://www.genealogi.no/shop/andre-cd-dvd-plater/danske-og-norske-officerer-1648-1814/

Har du tilgang til denne boken / denne CD? Bind 6.4, side 403. Wilhelm Jensen Ley. Det står noe etter hans militære karriere at han er sønn av Jens Willumsen Ley - som er omtalt før han på side 403.

Christian Grøndberg

Slægten findes ikke i værket:

"Officerer i Den Dansk-Norske Søetat 1660-1814 og Den Danske Søetat 1814-1932" af Topsøe-Jensen og Marquard.

Med venlig hilsen
Christian

Bjørn Andreas Løkken

Hei Gry og Christian ... beklager dette sene svar , jeg takker så meget for deres svar og innspill .

Jeg siterer ditt innlegg Gry :

"Danske og norske Officerer 1648–1814" av J.C.W. Hirsch og K. Hirsch . Bind 6.4, side 403. Wilhelm Jensen Ley. Det står noe etter hans militære karriere at han er sønn av Jens Willumsen Ley - som er omtalt før han på side 403.

Jeg har desverre ikke tilgang på dette verket , hvis du har ... hadde det vært noen / en liten ... mulighet...  for deg å poste dette  som vedlegg sammen med en mail til meg ?

min mailadresse er : bjoernler@live.no

På forhånd tusen hjertelig takk .

Bjørn Andreas Løkken

Citat fra: Bjørn Andreas Løkken [43430] Dato 02 Mar 2017 - 00:28
Hei Gry og Christian ... beklager dette sene svar , jeg takker så meget for deres svar og innspill .

Jeg siterer ditt innlegg Gry :

"Danske og norske Officerer 1648–1814" av J.C.W. Hirsch og K. Hirsch . Bind 6.4, side 403. Wilhelm Jensen Ley. Det står noe etter hans militære karriere at han er sønn av Jens Willumsen Ley - som er omtalt før han på side 403.

Jeg har desverre ikke tilgang på dette verket , hvis du har ... hadde det vært noen / en liten ... mulighet...  for deg å poste dette  som vedlegg sammen med en mail til meg ?

min mailadresse er : bjoernler@live.no

På forhånd tusen hjertelig takk .


Tusen takk for ditt svar på mail Gry , jeg ser frem til å lese dette . Meget spennende .

Bjørn Andreas Løkken

Jeg fant forøvrig det som skal være borgermester Sander Leyel sin signatur og segl

[vedhæfting slettet af admin]

Bjørn Andreas Løkken

Og så fant jeg dette våpenskjoldet til den skotske Lyle ætta . Sander Lyle sitt våpen skal da være en speilvendt utgave av dette . Hvorfor speilvendt kan man da spørre seg om ....

[vedhæfting slettet af admin]

Bjørn Andreas Løkken

SITERER ; Ældst af dem er Kaptajnløjtnant Jens Willumsen L. (ca. 1631-1704), der for Alderens Skyld kunde være Søn af Guvernør Willum L.

Hei Finn . Kaptein ; Jens Willlumsen Leyel . Begravet på Toten i Vest Oppland den 4 januar 1704 , 74 år gammel . Hans hustru var ; Dorthe Christophersdatter Vench . Begravet på Toten i Vest Oppland den 6 juli 1705 . 74 år gammel .

Vet man noe om dette etternavnet til Jens Willlumsen Leyel  sin hustru , Dorthe Christophersdatter Vench . VENCH ... hva slags navn er dette ... høres hverken norsk eller dansk ut synes jeg .

Med vennlig hilsen Bjørn

Karin Andersen

Hej Bjørn  :)

Her lidt noter som du måske kan have fornøjelse af:

AO: Kbh. A., Sokkelund H., Vor Frue sogn. 1649-1654. Opsl. 73. Beg. 22. juli 1654
[1654] 22. juli. Willum Leiys datter, medt [med] de fire minste Sogneklocher fra Østergade.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119863#206664,39235605

262. 1628. Villum (Vuldemb) Lejel, der stammede fra Helsingør, havde i en Del Aar været ansat ved den hollandske Handel paa Batavia, da han 1. Maj 1628 blev udnævnt til Kaptejn til Skibs (200 Dlr.), men forekommer som saadan kun dette ene Aar. 1634 var V. L. Købmand paa St. Anna til Ostindien; blev 1635, 14. Sept Bevindthebber (og Forvalter) i Ostindisk Kompagni; indgav 1637 et selvstændigt Overslag om Udrustningen af Kristianshavn og blev udset til Kommandant i Trankebar; antoges 1639 som "Buchhalter" og Participant i Kompagniet mod 500 Dlr.s Pension "af hvis Retour, som kommer aarligen Kompagniet til gode." S. A. sejlede han med Kristianshavn til Ostindien, men Skibet blev arresteret paa Teneriffa, hvorfor V. L. maatte rejse til Spanien for at klage. 1642, da V. L. havde været borte paa 4de Aar i Kongens Tjeneste, begærede hans Hustru Alhed, der boede i København, en Latværge, som hendes Gods og Formue i Husbondens Fraværelse kunde forestaa, hvorfor Renteskriver Anders Sørensen maatte paatage sig dette Værgemaal. Alhed V. L.s kunde ikke skrive, hvorfor hun paa en Kvittering (af 7. Dec. 1641) for modtagne 500 Dlr. kun aftrykkede sit Signet, medens hendes Svoger Jakob Timmermand underskrev paa hendes Vegne 8).
http://www.eremit.dk/ebog/c4men/c4m_3e.html


Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Bjørn Andreas Løkken

Citat fra: Karin Andersen [1096] Dato 02 Mar 2017 - 14:34
Hej Bjørn  :)

Her lidt noter som du måske kan have fornøjelse af:

AO: Kbh. A., Sokkelund H., Vor Frue sogn. 1649-1654. Opsl. 73. Beg. 22. juli 1654
[1654] 22. juli. Willum Leiys datter, medt [med] de fire minste Sogneklocher fra Østergade.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119863#206664,39235605

262. 1628. Villum (Vuldemb) Lejel, der stammede fra Helsingør, havde i en Del Aar været ansat ved den hollandske Handel paa Batavia, da han 1. Maj 1628 blev udnævnt til Kaptejn til Skibs (200 Dlr.), men forekommer som saadan kun dette ene Aar. 1634 var V. L. Købmand paa St. Anna til Ostindien; blev 1635, 14. Sept Bevindthebber (og Forvalter) i Ostindisk Kompagni; indgav 1637 et selvstændigt Overslag om Udrustningen af Kristianshavn og blev udset til Kommandant i Trankebar; antoges 1639 som "Buchhalter" og Participant i Kompagniet mod 500 Dlr.s Pension "af hvis Retour, som kommer aarligen Kompagniet til gode." S. A. sejlede han med Kristianshavn til Ostindien, men Skibet blev arresteret paa Teneriffa, hvorfor V. L. maatte rejse til Spanien for at klage. 1642, da V. L. havde været borte paa 4de Aar i Kongens Tjeneste, begærede hans Hustru Alhed, der boede i København, en Latværge, som hendes Gods og Formue i Husbondens Fraværelse kunde forestaa, hvorfor Renteskriver Anders Sørensen maatte paatage sig dette Værgemaal. Alhed V. L.s kunde ikke skrive, hvorfor hun paa en Kvittering (af 7. Dec. 1641) for modtagne 500 Dlr. kun aftrykkede sit Signet, medens hendes Svoger Jakob Timmermand underskrev paa hendes Vegne 8).
http://www.eremit.dk/ebog/c4men/c4m_3e.html


Venlig hilsen  :)

Karin

Tusen takk Karin , jeg elsker disse gamle ... veldig gamle... noter ..  :)

Bjørn Andreas Løkken


Hans (Johan) Willumsen ( ca. 1560 - 1623 ) og hans hustru Ingeborg Frederiksdatter Leiel ( ca. 1565 - og d. eft. 1658 ) ene datter var ;

Kirstine Hansdatter Leiel
( 1602 - 1672 - 70 år) , hun blev bekendt for sin tragiske skæbne; Kirstine blev uskyldig anklaget for trolddom, barnemord og ægteskabsbrud og fik først efter mange genvordigheder oprejsning.

Er det noen som klarer å finne denne saken i digitaliserte orginaldokumenter som eventuelt ligger ute på nettet eller som er gjengitt i transkribert  digitalisert form ?

På forhånd tusen takk for hjelpen

Karin Andersen

Hej igen :)

Du får lige lidt vedr. Ingeborg Lejel.

I Københavns mandtal 1645 har hun adresse på Amager Torv.

Husstanden ser ud som følger:

(HIDNR.00.480) Ingeborg Frederiksdatter Lejel sal. Borgmester Matthias Hansens (- 2. marts 1628).
Ingeborg. Matthis Hansens er nævnt i 1640 på adressen Amager Torv. Nørre side. (Taxering af Boder og Skur samt udenbys Jordskyld).
AO: Kbh. A., Sokkelund H., Holmens sogn 1639-1647. Opsl. 203. 1645.
Viet Jens Justsen, (Justesen?) Ringkøbing, Skibstømmermand og Ingeborg Nielsdatter, en skibstømrer enke. Hende – der er tre?
Mathias Hansen Borgmester, død d. 2. marts 1628. Gift 1 med Gese Pedersdatter, gift 2. med Vendele v. Delden, gift 3. Ingeborg Michelborg, gift 4. Ingeborg Frederiksdatter Lejel.
H.U. Ramsing. Kbh. Ejendomme 1377-1728. Oversigt over skøder og adkomster. VII Frimands Kvart. V. Egil Skall.
http://370.dk/PhPGedView/media/Helsingoers_embeds-_og_bestillingsmaend_ved_V._Hostrup_Schultz.pdf Nr. 26.
Ingeborg Frederiksdatter Leijel gift 2. med Borgmester Mathias Hansen i Kbh. Hun var gift 1 med Johan Willumsen i Helsingør.
Ingeborg Mikkelborg. (måske senere gift med Frantz Müller).
H.U. Ramsing. Kbh. Ejendom. 1377-1728. Oversigt over skøder og adkomster. VII Frimands Kvart. V. Egil Skall. S. 16.
To tjenestepiger.

[(HIDNR.00.480) har ingen betydning for dig. Fremhævningerne er "oprindelig" tekst vedr. husstanden ]

Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Bjørn Andreas Løkken

Hei Karin , og tusen hjertelig takk . Du gjør meg glad .

Med venlig hilsen Bjørn Løkken

Bjørn Andreas Løkken

Hei igjen kjære forum , dere fortsetter å gjøre meg glad  ;)

I boken ; Laurits Pedersen: Helsingør i Sundtoldstiden 1426-1857, I-II. København 1926-1929. så skal det være avtegnet 2 andra sigiller  fra Sander Leill  ( disse er merket S.L. )

I Rigsarkivets adelige Segl viser derimot hans sønns Frederichs ganske utydelige  sigill fra  1674 .

ER det noen her på forumet som har tilgang til denne litteraturen som da kunne tenke seg til å legge ut disse segl her .

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken i Trondheim i Norge

Bjørn Andreas Løkken

Hei igjen kjære forum

Jeg leter fortsatt etter beviser for at Willum Johansen Lejel født ca 1593 og død i 1654 og hustru Alhed Lubbers  er foreldre til min stamfar Jens Willum Leiell . Jeg fant hos Delgobe et notat hvor han mener at dette stemmer , så man er et lille stykke på vei .

Men det jeg lurer på er følgende , kan det være noen muligheter for å finne skifte etter Willum Johansen Lejel i danske kilder ?
I så fall er det noen som har tilgang på dette og kunne tenke seg til å hjelpe meg å lete etter dette skiftet i arkiver / , hvis det eksisterer ... da skulle jeg bli meget glad .

Link til notat Delgobes notat om Leiell slekten i Danmark og Norge :

https://media.digitalarkivet.no/view/43519/76?indexing=

Link til inndeks til Delgobes samlinger ( håper noen kan dra nytte av dette genealogiske matrialet - her kan nok mange finne ny informasjon om sine opphav , både i Danmark og Norge )

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives%5B%5D=no-a1450-02000000001569

Litt om informasjon om Willum Johansen Lejel :

Født i Helsingør ca 1607  var i sin ungdom en tid ansat i det Hollanske Faktori i Batavia. Opholdt sig i 16 23 sammen med Claus Rytter i Bengalen og var da - om ikke i dansk tjerneste så dog i forbindelse med de danske. Efter at være hjemkommen blev han 1. maj 1628 udnævnt til kapt. til skibs i kgl. tjeneste( Med 200 daler årlig) Gik i dansk Ostindisk komps. tjen. og foretog udrustningen af " St. Anna" 1634. Blev 14. sep. 1635 " Bevindhebber" og forvalter i det Ostindiske Komp. og var på Ostindiskrejse 1635-37 som " Købmand" på "ST.Anna" . - Indgav 1637 et selstændigt overslag over udrustningen af " Christianshavn". Blev 1639 " Buchhalter" og Participant i O.K. mod  500 dlr. pension " af hvis Retour, som årligen kommer  kompaniet til gode."

Udnævntes 1639  til kommandør og kommissarius; 29 aug. 1639 blev han Cherf for "Cristianshavn", med hvilken han 8. nov. 1639 udgik til Indien ( om den besværlige udrejse og hans styrelse i Trankebar 8 Læs; kay Larsen" De dansk ostind.kol. hist. I side 30 - 37)   I 1642 da Leyel havde været 4 år i kongens tjerneste begærede hans hustru, Alhel Lubbers som var blevet tilbage i Danmark, en værge, som kunne forestå gods og formue i husbondens fravær. Renteskriveren Anders Sørensen måtte påtage sig dette værgemål. ( Alhel Leyel kunne ikke skrive,hvorfor hun på en kvittering af 7. dec. 1641 for modtagne 500 rdlr. kun aftrykkede sit signet, medens hendes svoger, Jacob Timmermand. underskrev på hendes vegne.  Han skal havde været gift 2 gange:
hans steddatter  Christine Strikers, " der har mand og familie" ventedes 1646 til Trankebar men kom ikke ud. Døde 1654 i København.

Se: Danske kancelli. Rentekammersager. Kapsel 2 : w. Leyels arkiv 1639 - 48.

Og hvor kan man få tak på denne informasjon som ligger her : Danske kancelli. Rentekammersager. Kapsel 2 : w. Leyels arkiv 1639 - 48.

Med vennlig hilsen og på forhånd tusen takk for gode svar og innspill

Bjørn Andreas Johansønn Løkken



[vedhæfting slettet af admin]

Bjørn Andreas Løkken

Kjære forum

Willum Johansen Leyell , angivelig født ca. 1593 , og skal være død i København i 1654 . Er det noen som har tilgang på de riktige kilder som kirkebøker og som kanskje kunne se om hans død og begravelse er innskrevet i kirkeboken . Hans ene datter er begravet den 22 juli 1654 i Vår Frue Sogn i København .

På forhånd tusen takk for hjelp , og med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Karin Andersen

#23
Hej Bjørn  :)

Du har selv adgang til at kikke i de københavnske kirkebøger.

Du finder dem på: https://www.sa.dk/brug-arkivet/ao/arkivalieronline

Vælg: Kirkebøger + søg og du kommer herhen:  https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/collection/theme/1

Vælg: Kirkebøger fra hele landet = https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/geo/geo-collection/5

AMT:  Vælg:  Staden København

ARKIV: "rul" ned til København xxxx sogn (som nok er de mest relevante for dig)

Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Bjørn Andreas Løkken

Tusen takk Karin for flotte linker og for at du hjelper meg å bli god . Dette var nytt for meg da jeg ikke visste hvor jeg fant de danske kirkebøker .

Jeg fant forøvrig en liten godbit , Willum Jihansen Leyell sin signatur fra dokument på Trankebar datert september 1643 .

Med vennlig hilsen Bjørn Andreas Løkken

[vedhæfting slettet af admin]

Karin Andersen

Hej Bjørn  :)

Du får lidt mere Leil.

Jordebog over Stadens, Kirkernes, Skolens, Hospitalets, Præsternes og de fattiges Ejendomme. Til Sammenligning er i Noter tilføjet Arent Berntsens Jordebog 1656 og enkelte Oplysninger af Jordebogen 1745.
Kiøbenhafns Stadtz Husleye oc jordtschylldt inndenn portenne.

Wor Frue sogn.
Hans Leiell cannicke vthi Roschilld aff boeder, liggendis vthi Farregadenn, som tilforn vaar regnet for en øde hauge, x skill. ii huide 20).
http://www.eremit.dk/ebog/kd/1/kd1_362.html

Hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Bjørn Andreas Løkken

Hei Karin , dette er superflott , og tusen takk for ditt innlegg . Jeg beklager dette sene svaret .

Ønsker deg en flott helg fra Trondheim