Hvordan finder jeg den nuværende adresse for et hus ?

Startet af Karen Riis Jensen, 20 Feb 2017 - 16:38

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen

Hvordan finder jeg matr. nr for et hus, der er nævnt i folketællingerne ?

F.eks. huset her i FT 1845, der ejes og bebos af familien Jamrath :

Præstø, Bjæverskov, Herfølge, Herfølge Bye, Et huus, 34, FT-1845, B4842

Navn:                  Alder:      Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
August Jamrath     49             Gift          Huusmand og smed                     Kjøge 
Dorthe Jensdatter     46             Gift          Hans kone                             Her i sognet 
Maren Jamrath             17             Ugift     Hans barn                             Her i sognet 
Kirsten Jamrath     15             -          Hans barn                             Her i sognet 
Ane Cathrine Jamrath  12             -          Hans barn                             Her i sognet 
Niels Jamrath             10             -          Hans barn                             Her i sognet 
Jens Jamrath              8                -          Hans barn                             Her i sognet 
Karen Sophie Jamrath  5             -          Hans barn                             Her i sognet 
Jens Henrik Nielsen     27             Ugift                          Smedesvend     Kiøge 
Jens Nielsen             24             Ugift                          Smedesvend     Dalbye sogn, Præstøe Amt 

Jeg ønsker at finde den nuværende adresse for ders bopæl.

Håber, at nogen kan hjælpe - på forhånd ttak !

Mvh
Karen
   

Peter Kristiansen

Du er nødt til at følge huset gennem folketællingerne op til o. 1900, hvor der begynder at komme matrikelnumre i tællingerne.

Ellers skal du prøve kræfter med Matriklen 1844, hvor der er knytter brugeroplysninger til de enkelte grunde - men jeg tror ikke at Sjælland er online endnu.
M.v.h. Peter Kristiansen

Mikkel Eide Eriksen

#2
Hej

Der er et par måder.

Geodatastyrelsens Historiske Kort på Nettet kan bruges: https://hkpn.gst.dk

Hvis du søger på Herfølge under fanebladet Protokoller til højre vil du finde sogneprotokoller og hartkornsekstrakter. Disse er udarbejdet i begyndelsen af 1800-tallet og danner grundlag for 1844-matriklen. Hvis Jamrath boede i huset på det tidspunkt vil han fremgå som ejer eller bruger, og matrikelnummeret vil være angivet. Nogle protokoller er ajourført et stykke op i tiden, enten imellem de almindelige indførsler eller på senere opslag.

Alternativt kan du kigge i de lokale skøde- og panteprotokoller og realregistre. Disse er tilgængelige på AO og de førstnævnte har ofte navneregistre.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karen Riis Jensen

Mange tak til Mikkel og Peter for input !  Jeg skal lige lære at navigere på kortene, men øvelse gør måske mester !

Fandt et matrikelnr. via Sogneprotokollerne, hvor Brÿum August Philemon Jamraths svigerfar er nævnt og fandt derpå senere navnet August Brødum (det kaldte han sig) nævnt i Hatkornsekstrakterne.

Skøde- og panteprotokoller og realregistre  kommer jeg forhåbentligt til sener på året - nu skal jeg lige have tydet bemærkingerne under "Jordens navn" etc.

Men dejligt at I ville hjælpe !

Mvh
Karen

Georg Brandt Christensen

Karen Riis Jensen

Når du nu har et matrikelnummer, og du ved at det er i Herfølge, kan du finde den nuværende adresse ved at slå op i www.ois.dk
Klik på den 3. rude - matrikelnummer - i venstre menu.

Skriv Køge som kommune og Herfølge i ejerlaug, og matrikelnummer i feltet nedenunder.
Voila - så får du adressen, hvem der ejer matriklen nu samt en bunke andre oplysninger, bl.a. kan du slå op på kortet, der er indgang til nederst, og dermed se hvor matriklen ligger.

God jagt
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Karen Riis Jensen

Også STOR tak til dig Georg Brandt Christensen for at nævne www.ois.dk;  jeg har forsøgt, men matrikelnr. var åbenbart ikke gældende, så jeg må prøve igen i morgen !

Men godt at kende det nævnte site !

Mvh

Karen