Sejlrute Køningsberg - Fleckefjord i 1755 og skipper Berent A. Elle

Startet af Hanne Fisker, 20 Feb 2017 - 16:43

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Hej Forum

Er der mon nogen herinde der kender til byen Kønigsberg? Hvilket land ligger den i?

Årsagen til spørgsmålet er at der i Øresundstolden kan læses at Berent Ariansen Elles sidste tur gik dertil fra Fleckefjord i Norge i 1755, og da jeg fra hans skifte ved at han døde ombord på sit fartøj, spekulere jeg på om han blev begravet til havs eller om han blev bragt hjem til Norge for at begraves der?

Fra Øresundstolden

17-6-1755, Berend Adriansen Elle, Fleckefiord, Kønigsberg - Fleckefiord

Skiftet

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Lister sorenskriveri, Skifteprotokoll 32 , 1754-1761, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.
Merknader: To nye registre foran.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24464/286/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081031330286.jpg
1754-1761. side 254b til 259a. 5/12 1755. Berent Adriansen på Elle. Død på søfart på sit fartøj. Enke Susanna Salvesdatter. Deres fælles børn:
1. Abraham Berentsøn, 12.
2. Jacob Berentsøn, 5.
3. Anna Malene Berentsdatter, 7.
Formynder deres morbror Nicolaj Salvesøn Omdahl.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Inger Buchard

Måske kender du bedre det nuværende navn Kaliningrad. Königsberg i Østpreussen hørte til Preussen i 1755.
Der var ikke meget tilbage af byen efter russernes belejring og efterfølgende sejr dec 1944-1945, så det er tvivlsomt, hvor mange kirkebøger der har overlevet. Nogle har:
http://www.genealogie-tagebuch.de/?p=6022
men åbenbart ikke begravelsesprotokollerne fra 1755, desværre.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hanne Fisker

Hej Inger

Herligt at du kunne hjælpe mig med at lokalisere byen.
Jeg ved jo ikke om han døde på udrejsen eller på hjemrejsen - kan ikke læse selve skiftet så jeg ved ikke om der står noget om det der.
Tak for linket til kirkebøgerne i Kønigsberg. Ja der går vist altid en masse tabt under en krig. :(

God aften Inger

mvh
Hanne


Hanne Fisker

Hej Gitte

:oNæ nu har jeg aldrig.. Hvorfor tænkte jeg ikke på at søge der? ???
Mange tak Gitte, den er gemt, og jeg vil lige snuse lidt mere til de aviser.

Mvh
Hanne

Cay-Erik Geipel

Om kirkebøgerne i Königsberg kan du læse her: http://www.ezab.de/kirchenbuecher/provinzen.html

Det ser ikke godt ud, ikke meget er bevaret - som Inger jo også nævnte.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Hanne Fisker

Hej Cay-Erik

Også mange tak til dig, og tak for linket.
Desværre kan jeg ikke andre sprog end dansk og lidt engelsk, så hvordan jeg finder rundt aner jeg ikke.

Men det bliver nok heller ikke nødvendigt for da jeg fik læst den avis fra mediestream opdagede jeg at han døde ombord på sit fartøj på en hjemrejse fra Holland? ordet var lidt sløret men jeg tror der står Holland!?

Mvh og god dag
Hanne

Eva Morfiadakis


Jag tänkte också att det står Holland i notisen.

Kanske gick fartyget från Königsberg till Holland med last för att där lasta om med gods avsett för Norge. På väg till Königsberg måste man genom Öresund och sen tillbaka till Norge.

Kanske lurade man tullen i Helsingør genom att säga att godset var avsett för Norge medan det i själva verket var avsett för Holland?



Eva M
Eva M

Gunnar Lorentsen

i avisnotitsen står der: "Hoiland"

I Norge var der dengang et Herred, som nu er blevet til en kommune, og som hedder Hoiland eller Hoyland. (Stedet kan findes v.h.a. Google).

Når man betænker distancen fra Königsberg til Holland, tror jeg mere på Hoiland i Norge.

Eva Morfiadakis



Ja, det låter mer troligt att det är Hoiland. Bilden är inte helt tydlig.

Eva M
Eva M

Gitte Johansen

Lidt tydeligere her, og da vil jeg da sige Holland.

Prøv at se på iet i Skipper

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Eva Morfiadakis

Jag håller nu med att det ändå ser ut som Holland.

När dog skippern? Jag är inte helt säker på datumet för passagen, är till eller från Königsberg? Om han dog kort efter passagen genom Öresund från Königsberg kan han inte ha varit i Holland, men om han dog flera veckor efter passagen kan han mycket väl ha hunnit till Holland och varit på hemresa.

Eva M
Eva M

Hanne Fisker

Hej til jer alle

Skipperen døde i 1755, præcis hvornår ved jeg ikke, men skiftet bliver holdt 5/12 1755!

De sidste to sejladser igennem øresundstolden foregik:

3-5-1755
Berent Adriansen Elle
Fleckefiord
Stavanger - Østersøen

17-6-1755
Berend Adriansen Elle
Fleckefiord
Kønigsberg - Fleckefiord

Og datoen fra avisen er den 2. juli 1756 hvilket sker for at få sluttet skiftet.

Jeg er stadigvæk usikker på hvilket stednavn der står i avisen om det er Hoiland eller Holland. Bare jeg dog kunne læse det skifte, nå jeg må vil se om jeg kan "tygge" mig igennem det.  :)

Tusind tak til jer alle.
Hanne

Hanne Fisker

Hej igen

Her er mit bedste bud på teksten, med ? efter de ord, jeg er i tvivl om.

Jacob Hielm
Kongl Majts Sorenskriver udj Lister Lehn tilligemed lehnsmanden Ole Olesen Haure? og de 2de efter Fogdens foranstaltning udnevnte Vurderingsmænd Ole Olesen Haure? den yngre og Mathias Olesøn ibm, giør vittelig at Aar 1755 den 5te Decbr blev Skifte Rætten betjendt paa Gaarden Elle i Vansal Sogn og Helvig Tingsted, til een Arve Skifteforrretning forelagt efter afg: Berent Adriansen som boede paa Gaarden Elle og ved Døden afgik paa Loefoeten med hands Fahrtøy hvormed hand er hiembragt Død fra Flek? i Halland alt til Rigtig og lovmæssig Skifte og Deeling af denn Afdøde Mands efterladte Midler og Formue til og imellem hands igien levende Enke Sussanna Salvesdr og deres fælleds af Ægteskabed med hinanden aulede 3 Børn nemlig 2de Sønner og 1 Daatter. Den ældste Søn Abraham Berentssøn 12 Aar gl. Den anden Søn Jacob Berentssøn 5 Aar. og Daatteren Anna Malleene BerentsDaatter 7 Aar. SterboeEnken var ved Skifte Rætten nærværende og anmeldte at have Formaaed Sr Didius Bøgvad til hendes Laugværge, hvilked hand og som nu nærværende tilstaaer at have paataged sig . Ligesaa var og tilstæde paa de umyndiges Vegne, deres Moderbroder .eter Nicolaj Salvesøn Ondall.

Giver det mon bedre mening?

mvh
Hanne

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Fisker

#15
Hej Gitte

Der bliver jeg dig svar skyldig, aner ikke hvor Lofoten ligger. ???
Mon der findes et sted med det navn flere steder?

mvh
Hanne

Hm? fandt dette på nettet:
Lofoten er en norsk øgruppe i det nordlige Atlanterhav. Hovedøerne er fra nord mod sydvest Austvågøy, Gimsøy, Vestvågøy, Flakstadøy og Moskenesøy. Yderst ligger de mindre og isolerede øer Værøy og Røst.

Hanne

Gitte Johansen

Hej Hanne

Ja, Lofoten i Norge ligger længere væk fra Flekkefjord end Holland gør.

Jeg ved heller ikke, hvad Lofoten i Holland er. Der er vand op til det, jeg har fundet.

Men hvad søren skal han i Nordnorge?, hvis hans skib er på vej til/fra Holland.

Der var i 1750 meget skibsfart til Holland fra Danmark og vel også fra Norge.


Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Fisker

Hej igen Gitte

Ja jeg må indrømme at det heller ikke giver nogen logik for mig.  ???

Og jeg kan slet ikke finde ham begravet.. hans enke bliver begrat i 1775 i Vanse/Farsund sogn, og jeg har ledt med lys og lygte i Vanse - Vanse/Spind og Herad sogne uden held.  :(

mvh
Hanne

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Jeg kender i 1700-tallet til en skipperslægt Lude(n) i Norge som var forbundet med Holland, og også med købmandsslægt Thuesen i Nykøbing Falster. Jeg har indtryk af at der har været en del trafik.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Berit Frank Pagh


Hej,

Berent Adriansen døde ikke i Lofoten, men på -Søefarten- med hans Fartøj.

Vh,
Berit Pagh




Hanne Fisker

Godmorgen

Til Mikkel: Tak for oplysningen, Jeg er klar over at der var en del trafik og handel fra Norge og til andre steder, også til Holland.

Til Berit: Også tak til dig, i mit første indlæg skrev jeg faktisk at han døde ombord på sit fartøj.

Til jer alle: Tusind tak for jeres hjælp i denne tråd, desværre tror jeg ikke at vi finder ud af hvorfra han sejlede, da han på sin hjemrejse døde ombord på sit fartøj. Ikke med mindre der findes arkivalier i Norge hvor den slags er oplyst.

Kan i alle have en god dag.

Mvh
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen

Kan der mon stå Søefarten i stedet for Loefoeten i skiftet?

mvh
Hanne Fisker

Gitte Johansen

Hej Hanne


Jeg tror da bestemt, at det er det Berit mener, og når først man har fået det at vide, står det jo ret klart, at der står Søefarten og ikke Lofoten.

Så skal det foran Holland bare tydes. ;)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Eva Morfiadakis



På väg från Helsingør mot Norge seglar man med Halland på styrbord sida. I skiftet tycker jag det står Halland inte Holland.

Eva M

Eva M

Inger Buchard

Hvis der står Halland - derfor taler, at han 17.6.1756 kommer forbi Helsingør på vej fra Königsberg til Flekkefjord iflg. sound toll register
http://dietrich.soundtoll.nl/public/toon.php?fnr=228&sid=29
må man på jagt efter en hallandsk lokalitet, der begynder med Fli- eller Fei-; jeg har ikke fundet nogen.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hanne Fisker

Hej Gitte, Eva og Inger

Jeg tror vi er sikre på det med "Søefarten", tilbage er der jo så  - som Inger skriver - at finde ud af hvor den lokalitet ligger der nævnes foran Halland i skiftet. Nogen herinde som kender til geografi og som evt. kan komme med et bud på det?

Ups Gitte, du har ret den har Berit jo nævnt!

Undskyld Berit er lidt distræt og overser af og til tingene.

Hov jeg havde nær glemt.. længere inde i skiftet står der at han døde 6 måneder før skiftet - hvis jeg altså har tydet de der kragetæer korrekt! Kan det hjælpe os på nogen måde, måske i forhold til Øresundstolden og datoen som Inger nævner?

Takker for jeres hjælp.

mvh
Hanne

Eva Morfiadakis

#26
I Halland fanns det ett härad  som hette Fjäre. Det stavades en gång Fiæræ.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4re_h%C3%A4rad

Fjäre Härad  

Fjärås  
Frillesås
Förlanda
Gällinge  
Hanhals
Idala
Kungsbacka
Landa
Lindome
Onsala
Släp
Tölö  
Vallda
Älvsåker
Ölmevalla

Dessa församlingar ingick i Fjäre härad. Flera av dem ligger vid kusten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6l%C3%B6_socken#/media/File:Fj%C3%A4re_T%C3%B6l%C3%B6.svg

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag har tittat i dödböckerna för församlingarna utmed kusten 1755 jun-jul. Hans död finns inte i någon av dem men Släp saknar dödbok april 1755 till och med 1756.

Eva M
Eva M

Hanne Fisker

Hej Eva

Tusind tak for at du har kigget i kirkebøgerne.

Men noget tyder på at hans lig blev ført med hjem.. For der står dette i skiftet - se længere oppe i tråden, har rettet Loefoeten til Søefarten i linien.

"afg: Berent Adriansen som boede paa Gaarden Elle og ved Døden afgik paa Søefarten med hands Fahrtøy hvormed hand er hiembragt Død fra Flek? i Halland"!

Men jeg har ikke kunnet finde en begravelse i nogen at de tre sogne Vanse/Herad/Spind i Vanse på den tid, har kigget flere gange uden held.

mvh
Hanne

Eva Morfiadakis



Att man nämner ett ställe i Halland tolkar jag som att man försökt ta honom till läkare i land. Hade han dött ombord plötsligt hade man väl skrivit: död ombord utanför ... i Halland.  Någonstans bör man ha antecknat hans död om en svensk läkare/tjänsteman varit ombord. Tullbetjänter har säkert varit ombord för att kontrollera att fartyget var i lagligt ärende och att det inte var smittosam sjukdom ombord.

Det är ju bara en gissning.

Eva M
Eva M