Sejlrute Køningsberg - Fleckefjord i 1755 og skipper Berent A. Elle

Startet af Hanne Fisker, 20 Feb 2017 - 16:43

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Hej Eva

Det har jeg slet ikke tænkt på, du kan jo sagtens have ret, men det bliver nok svært at bevise.
Men det undre mig en del at hans begravelse ikke er at finde hvis de hjemførte hans lig.

Mvh og god aften
Hanne

Berit Frank Pagh


Bortset fra oplysningen i avisen, er der flere ting, der tyder på, at Berent Adriansen
døde i Holland.

I hans skibskiste var der, foruden hans tøj og andre ting, en hel del kontanter.
Heriblandt en pung med "Hollandsk Myndt"
En oversigt over indtægter og udgifter angives i gylden.

Der er vel ikke noget i vejen for, at han efter sin tur på Østersøen, har taget en tur
til Holland. På den tur kommer man ikke forbi Øresund.

Det sted. der er nævnt, ser ud som Flij. Indenfor 5 linier i skiftet staves det Fli, Flii, Flj og Flij.
Det er måske en "fornorskning", på hollandsk ville det vel begynde med V.

Jeg kan dog ikke finde noget på kortet, der ligner.

Vh,
Berit Pagh.

Berit Frank Pagh


Jo, ifølge den hollandske database med Øresundstolden var Vlie en havn.

BP.

Hanne Fisker

Godmorgen Berit

Tusind tak for det store arbejde med at kigge i skiftet efter disse oplysninger - jeg kan som skrevet tidligere ikke læse meget af det.
Og nej der er vel ikke de store problemer med at skibet er sejlet til Holland efter turen i Østersøen, og heller ikke med at han døde på hjemrejsen derfra. Desværre kan jeg jo ikke svare på om det ord der står foran Halland/Holland er Vlie, det var med besvær at jeg fik tydet  den del af skiftet. Men jeg vil se om jeg på et tidspunkt kan få tydet skiftet i dets helhed.

Dog mener jeg at kunne læse et sted i skiftet at han døde 6 måneder før det afholdtes, og da skiftet jo er den 5-12-1755 , og sidste tur forbi Øresundstolden er den 17-6-1755 er der vis ikke megen tid at give af til en tur til Holland.

Jeg indrømmer dog blankt at tal ikke er min stærke side, og jeg aner absolut intet om hvor mange dage sådan en tur tog dengang..

God dag Berit og tak endnu engang for din hjælp.

mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej igen

Glem alt om at han døde 6 måneder før - der har jeg tydet forkert.

Berit jeg har vendt ordet før Halland/Holland med en ven, og han siger at der sagtens kan være tale om at det er Vlie dog stavet Flie i skiftet.

Mvh
Hanne

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Berit Frank Pagh


I den originale protokol fra Øresundstolden står der, at Berent Adriansen Elle
var på hjemvejen fra Kønigsberg:

"237 Berend Adriansen Elle af
Fleckefiord, til ibidem fra Kønigs-
berg, med:  "

og så står der, hvad han medbringer.
Den last er også typisk for, hvad man hentede i det område.

AO: Øvrige samlinger: Øresundstoldregnskaber: I.G.Putscher 1755 II, opslag 28.

BP

Hanne Fisker

Hej igen

Ja Gitte du har ret, Berit burde have en medalje, men i mangel af en sådan håber jeg at min tak er nok.  :D

Hej Berit, Jeg har lige hentet alle de info hvor Berent Ariansen Elle optræder i Øresundstolden, men der gik lige et stykke tid før jeg opdagede det lille runde ikon, og at man kunne trykke på det og få et original billede af protokollen. :D

mvh
Hanne