Bodil Catharina Nielsdatter, født på Fyn ca. 1735

Startet af Anders M. Petersen, 20 Feb 2017 - 17:46

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej forum!

Jeg forsøger at hjælpe en amerikaner med at spore hans moder-linje. Min interesse skyldes at han er et nært match på mtDNA og at vores moderlinjer derfor må krydse på et tidspunkt mellem antaget år 1000 og år 1700. Ambitionen er ikke at finde navnet på den fælles ane, men bare se, hvor sporet løber koldt.

Jeg har set hans data og de ser meget troværdige ud. Han har dog fået hjælp af private slægtsforskere i Tyskland, så jeg må ikke gengive hans kilder ordret, men her er hvad jeg ved:

Jomfru Bodel Catharina Hansen "aus Fühnen" bliver gift i Rieseby, Slesvig i maj 1761.

Hun begraves i Hollingstedt i oktober 1806 og her skriver præsten at hun er datter af afdøde "Hans Nielsen und Catharina Nilsen in Fühnen" og er 71 år gammel (fødeår ca. 1735).

Dette passer jo ret godt med denne Bodil Catarina Hansdatter, døbt i Øster Hæsinge på Fyn den 25. oktober 1739 som datter af Hans Nielsen:
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XBKH-3PJ
Ses startende nederst her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138835#182148,30926069
Desværre går kirkebogen ikke længere tilbage end 1738, så jeg kan ikke se, hvad barnets moder hedder.

Er der nogen, som kan finde moderens navn - eller et bedre bud?
Catharina er ikke så almindeligt et navn, så hvis moderen så også hedder Bodil, så må vi antage at det er den rigtige dåb, som vi har fat i!

Blot til info, så ender sporet for min egen moder-linje hos Dorthe Nielsdatter født ca. 1737, der som voksen bor i Landet på Tåsinge.

[EDIT:] Det slår mig nu, at der i Dorthe Nielsdatters skifte (1783) står, at hendes (eneste?) bror (Hans Nielsen) er skomager i Haastrup på Fyn. Det ligger 8 km fra Øster Hæsinge! Jeg har aldrig kunne finde Dorthe i kirkebøgerne for Landet kirke, heller ikke hendes vielse. Er hun måske fra Haastrup eller Øster Hæsinge?

På forhånd tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Jeg må antage, at ingen andre kunne finde hende?

Men tak for indsatsen!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm