Dannebrogsmænd

Startet af Arne Fogt, 21 Feb 2017 - 14:32

Forrige emne - Næste emne

Arne Fogt



Goddag.

Laue Hansen er født den 15 oktober 1826 i Stepping S,Sønderjylland. Det er desværre ikke lykkedes mig at finde ham død.
Ved sine børns fødsler. f.eks 23. maj 1858 står der at han er Dannebrogsmand. Men hans levebrød er landboelsmand, og der jo ikke noget man normalt får denne udnævnelse for.
Så har jeg været på DDD/DDA og set i registeret der over Dannebrogsmænd, men der står han ikke.
Så det store spørgsmål er, hvor jeg kan finde ham og ad den vej få at vide, hvorfor han har fået denne udmærkelse.
Er der nogen der har et bud?


Arne Fogt
Buddinge

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Showing 1 - 1 of 1 Results for laue
Page 116  - 1 matching term

...rret. Laue Hansen Steppinge. Thomas Sorensen Nordbolling, Huusmand paa Bobol Mark. Peter Larsen Koop. Skuespiller. Niels Möller Heil«. Jergen Imsen Vindered. Lar« Christ. Petersm Bullerup. HanSSorens en,HuuSmandiMeelby. ffrederik Gottfried Bremer. Hans Nielsen Udbv H.FogtK ain ces. Cigarmager Myborg...


https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=umn.31951001412987n;view=1up;seq=93

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#3
Ham her?

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=123226&side=111

Mon ikke det har med krigen at gøre, at han bliver dannebrogsmand. Han bliver det  jo i 1850.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Arne Fogt

Tak til jer alle på henvisningerne. Jeg er overbevist om at han har deltaget i 1. slesvigske krig og ad den vej gjort sig fortjent til udnævnelsen.
Men hvis jeg læser det rigtigt, er der en ansøgning dateret i 1876, hvor han søger om krigsmedaljen, men hvordan kan han så allerede i 1858 kalde sig dannebrogsmand?

Arne Fogt
Buddinge

Gitte Johansen

Det er 2 forskellige ting. Han bliver dannebrogsmand i 1850 og han søger om erindringsmedaillen i 1876, som alle, der var med i de 2 krige 1848 og 1864 kunne søge om.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Arne Fogt

endnu engang mange tak.
Har fundet ham død i Tyrstrup S. Ved hans død står at han deltog ved slaget ved Isted og fik det ene ben amputeret.
Uden jeres hjælp var det ikke lykkedes.

Arne Fogt
Buddinge