Dåb Broager kirkebog 1865-1887

Startet af Grethe Leerbech, 23 Feb 2017 - 18:48

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Kan desværre ikke tyde de ord, der er med ?


https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=201132#201132,38094937


opslag 208


nr. 26 født 4 marts 1880 døbt 29 marts. Maria Christina Reimer ehl. Tochter des Insten  Wilhelm Detlef Reimer
und der Anna Christina geb. Behrendsen bei Le....?
1. Zig...? Matzen ! ...? in Iller,
2. Anna Hanssen ? in Iller
3. Johannes Hansen Zi?... Iller

På forhånd tak l

med venlig hilsen
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Westermann

#1
Et forslag til gnideriet:

nr. 26 født 4 marts 1880 døbt 29 marts.
Maria Christin Reimer ehl. Tochter des Insten Wilhelm
Detlev Reimer und der Anna Christin geb. Berendsen bei B.....
1. Zigelb(renner) Matzens Tochter Maria in Iller,
2. Anna Hanssen d... in Iller
3. Johannes Hansen Ziegelb. Iller

Hun ses jo også her https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=37566#37566,5277164

mvh Ole

Grethe Leerbech

Tak skal du have Ole.
og tak for henvisningen til personregistret med link.

Nu skal jeg blot have een til at tyde det der står sidst på personregistret, da hun skulle være adopteret
og jeg forsøger at finde adoptionen. Det har været vanskeligt at finde hendes fødsel, da hun blev adopteret Pedersen/Petersen. 

På forhånd tak-

Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Cay-Erik Geipel

Lidt supplering:

Maria Christin Reimer ehl. Tochter des Insten Wilhelm
Detlev Reimer und der Anna Christin geb. Berendsen bei Brunsnis
1. Zigelbs(besitzer) Matzens Tochter Maria in Iller,
2. Anna Hanssen dient in Iller
3. Johannes Hansen Ziegelb. Iller


Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Grethe Leerbech

Hej Cay-Erik

Tak for tydningen, og det fortæller mig så at hendes far arbejdede på Matzens teglværk, også godt at vide.

Venlig hilsen i det dejlige sne og solskinsvejr- men i har vist ikke fået sne derned i det sydlige

grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Helle Jespersen

Matzens teglværk ligger i Egernsund.
Ca. 6 km fra Broager.

Ved Iller ligger der ved vandet ved Brunsnæs et Teglværk, Cathrinesminde teglværk.
Cathrinesminde er i dag museeum.

Jeg er selv fra Broager
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Grethe Leerbech

Tak skal du have for opslaget.

Har været derned for at lære egnen at kende-som er smuk og frodig.
Har bla. besøgt Petersens teglværk og fået en rundvisning der og set alle de flotte sten de laver.
Også set alle hans flotte bon-sai samling og hørt ham selv fortælle. Det firma kan vi godt være stolte af, også at de stadigvæk laver teglsten efter gammeldags koncept.

Men nu ved jeg så det var Matzens teglværk min familie arbejde ved.

MAnge venlige hilsner
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Helle Jespersen

Hvis du skulle komme herned igen, så tage til Brunsnæs og gå en tur igennem museet på Cathrinesminde teglværk.
Det er klart et besøg værd.

Her ser du en af de sidste bevarede ringovne til brænding af sten.

Men det som også er interessant der er, at der er en bygning ved siden af, som i dag er indrettet som museeum også. Den er indrettet som typiske arbejderhjem igennem en længere tidsperiode.
Her kan man se udviklingen i både størrelse og også indretningen af arbejderhjem.

Hvis det har interesse, så har jeg billeder derfra, da mig og mine piger var der i sommers.
Jeg stammer selv ud af en teglværksarbejder familie og syntes det var sjovt at vise mine børn, hvad deres oldeforældre har arbejdet med og hvor deres morfar har trådt sine barnesko.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Grethe Leerbech

Tak for dit input Helle
Måtte desværre lige ind i influenzatågerne, derfor den sene respons.

Men jeg vil da meget gerne se det billede du har, og ja har også taget fotos af teglværkerne dernede,
og på sydfyn, da min familie også var teglværksarbejdere der.  min mail finde du under medlemmer

Og ja turen skal så absolut gå derned igen, da jeg bla. har ærinde på rigsarkivet i Åbenrå vedr. en erstatningssag fra 1ste verdenskrig (soldat)
og også gerne vil se det Nordtyskland som familien stammer fra. Jeg er åbenbart ikke "rigtig dansker"  efter politisk målestok siden familien i 3 led kommer fra Tyskland og efter "familielegenden"har en zigeuner som anefader.

Nå spøg til side.
Mange hilsner
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ