Min fars svenske familie

Startet af Erik Larsson, 25 Feb 2017 - 19:05

Forrige emne - Næste emne

Erik Larsson

Min far blev født i Sankt Markus Sogn på Frederiksberg i 1916 af en ugift svensk mor bosiddende i Gøteborg. Der blev ikke udlagt nogen barnefader - måske fordi moderens opholdssted på 10-månedersdagen var Gøteborg.
Sjællands Stiftamt har resolveret, at han ikke har fødestedsret i Frederiksberg Kommune.
I 1927 blev han døbt (i Garnisons Kirke), efter tidligere samme år at være navngivet af sin mor i Sankt Markus sogn.
Spørgsmål:
Hvordan kan jeg finde ud af, hvad der er sket i perioden 1916-1927?
Er det muligt at finde frem til barnefaderen?

Venlig hilsen - og på forhånd tak!
Erik Larsson
Venlig hilsen
Erik Larsson

Eva Morfiadakis

#1
Modern var född 1883 i Beateberg. Bodde i 1910 i Domkyrkoförsamlingen i Göteborg. Var hårfrisörska.

Johansson f. Larsson, Hilma Vilhelmina

Högsbog 3

Död 7/11 1957.

Kyrkobokförd i Göteborgs Karl Johan, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 14/1 1883 i Beateberg (Skaraborgs län, Västergötland).

Änka (30/7 1952).

Här är hon i Sveriges dödbok.

Hennes man:

Johansson, Nils

Högsbog 3

Död 30/7 1952.

Kyrkobokförd i Göteborgs Karl Johan, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 13/8 1880 i Gudmuntorp (Malmöhus län, Skåne).

Gift man (17/6 1936).

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#2
Göteborgs Gustavi eller Domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/GLA/13180/A II a/51 (1921-1928), bildid: 00064997_00139

Modern har inte sonen hos sig. Hon fick en dotter Birgit Margareta f. 28/7 1921. Dottern lever inte men jag kan inte säga när hon dog. Fader är maskinisten Nils Johansson från Parkgatan 21 i Malmö, Sankt Johannes församling.

Modern och Nils Johansson blev vigda i Domkyrkoförsamlingen.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Göteborgs Gustavi eller Domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/GLA/13180/A II a/44 (1913-1927), bildid: 00064990_00184

Ingen son här. Dottern bara.

Modern står som inflyttad 23/1 1914 från Haga i Göteborg.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Johansson, Hilma Vilhelmina

Gravsatt: 1957-11-15


Västra kyrkogården

Kvarter: 00U

Gravplats: 00553

Hemort: Göteborg

Gravplatsnummer: 3100U 00553

Gravrättstid: 1952-01-01 - för all framtid

Hilma Vilhelminas grav. Nils Johansson är gravsatt i samma grav.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Göteborgs Johannebergs kyrkoarkiv, Inflyttningslängder, SE/GLA/15371/B I/2 (1935-1940), bildid: 00063307_00134

9/11 1936 flyttar Nils Johansson med hustru och en dotter till Johanneberg, s 2503 i församlingsboken. Boken är inte allmänt tillgänglig.

Eva M
Eva M

Erik Larsson

Kære Eva M.

Jeg er dybt imponeret over din indsats - mange tak for din hjælp!

Der er tilsyneladende intet, der tyder på, at hun tog sit barn med til Sverige efter fødslen, men det kunne hun måske godt have gjort alligevel? Hvis barnet var anbragt i pleje i Danmark, ville der formentlig være nogle spor efter det?

Var der på fødselstidspunktet regler om alimentation/udlæg af barnefader i Sverige?

Barnet blev først navngivet (af moderen) og døbt 10 år efter fødslen, tilsyneladende i forbindelse med at det - efter at være blevet angrebet af polio (børnelammelse) - i 1926 blev anbragt på Hjemmet for Vanføre i København.

Hans afdøde halvsøster - efterlader hun sig børn?

De venligste hilsner
Erik Larsson
Venlig hilsen
Erik Larsson

Eva Morfiadakis

#7
Hej,

Nej, inget tyder på att hon har barnet hos sig, och inget tyder på att hon åkt till Köpenhamn. Barnet tror jag inte har varit hos henne. Hon kan mycket väl ha varit i Danmark utan flyttattest och sen kommit tillbaka innan man förde över henne till registret över personer som är borta. Det kunde ta ett par år innan man hamnade där.

Före 1917 är det inte lätt att finna fadern till ett barn fött utom äktenskap om inte modern gått till domstol t ex. Fadern i det här fallet kan ju ha bidragit till försörjningen utan att det syns någonstans i arkiven.

Jag kontrollerade adressen i födelseboken. Det är adressen till jordemoren. Min gissning är att jordemoren har ordnat en fosterfamilj privat.

Tyvärr kan jag inte finna halvsysterns död. Min CD-skiva med döda i Sverige slutar 2009. Det finns en senare version som slutar 2013. Systern kan ha dött efter 2009 eller så har hon dött före 1947. CD-skivan är inte fullständig vad gäller Göteborg före 1947.

Det finns kanske någon som har den svenska folkräkningen 1950 som kan se efter om hon levde 1950. Det man göra är att beställa bouppteckningen (=skiftet) efter Hilma V. Johansson. Första sidan anger alltid arvingarna.

Antar att du inte har funnit din far i FT 1921 och 1925. Jag såg hans vigsel 1939. Det står bara moderns namn och att hon bor i Göteborg.

Eva M
Eva M