Hjælp til at finde regimenter for sønderjyder i 1. verdenskrig

Startet af Lasse Blond, 25 Feb 2017 - 23:19

Forrige emne - Næste emne

Lasse Blond

Vedrørende Tøge Hansen født 31.12.1872 i Broager og Christen Kelsen født 1875 i Dybbøl.

Kære Forum

Jeg søger hjælp til at finde mine tipoldefædres regimenter under første verdenskrig. Begge overlevede krigen, selv om Christen Kelsen mistede to brødre.

Kan man slutte sig til regimentet ud fra lægdsrullerne? I så fald er det muligt at finde lægdsruller for Dybbøl 1875.

På forhånd tak

//Lasse Blond


Lasse Blond

Hej Inger

Tak for dit hurtige svar. Jeg har selv fundet lædgsrullen med Christen Kelsen - jeg ved dog ikke, hvordan jeg kan slutte mig til hans regiment ud fra denne?

Ved du ligeså, hvor lædgsrullen fra årgang 1872 opbevares? Så jeg kan lokalisere Tøge Hansens regiment.

På forhånd tak.

Mvh
Lasse

Inge Nissen

Hej Lasse

Lægdsrullerne vedrører (eventuel) aftjening af værnepligt, ikke deltagelse i krigen, hvis det først sker senere, så der kan man desværre ikke finde oplysning om hvilket regiment, en person var tilknyttet under krigen.
Ved du i øvrigt at (en del af) de preussiske lægdsruller er tydet? Her finder du Christen Kehlsen:
https://cs.sa.dk/picture/view-values/492739?selectedTab=81

Hvis den pågældende blev såret under krigen, var savnet eller kom i krigsfangenskab, kan de tyske verlustlisten måske give oplysning om regiment, men der kan jeg ikke finde Christen Kelsen/Kehlsen og heller ikke en Tøge Hansen født 31.12.
http://des.genealogy.net/eingabe-verlustlisten/search?lang=de

Den ene af de brødre, der faldt, var Hans Kelsen, han boede i Lysabild sogn på Als, da han blev indkaldt. Vi er nogle seniorer med forbindelse til Lysabild, der forsøger at finde oplysninger om de krigsdeltagere, der var født i eller senere boede i Lysabild sogn, jeg er derfor også interesseret Kelsen familien. (se www.100helte.dk). Jeg kan da huske hans søn og svigerdatter og deres børn.

Vi er endnu ikke nået til at undersøge Hans Kelsen nærmere, men jeg har da fundet en række søskende. Vi er meget interesseret, hvis du har oplysninger vi kan bruge.

Venlig hilsen Inge


Helle Jespersen

På Broager kirkegård er der en mindehøj over de faldne for 1. Verdenskrig.
Måske kan du finde ham her.

Jeg kan ikke huske om der står regiment på stenene, men jeg mener at der gør ved nogen.
Det er længe siden jeg har været ved mindehøjen (Jeg er fra Broager)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Lasse Blond

Kære Forum

Tak for jeres tilbagemeldinger! Jeg har i den forgangne tid sporet Thøge Hansens regiment, idet der i slægten fandtes en soldaterbog, hvor hans aktiviteter under første verdenskrig stod opført. Vedrørende Christen Kelsens deltagelse i krigen er jeg desværre ikke kommet nærmere.

Hvad angår hans bror Hans Kelsen bosiddende i Lysabild, så er det korrekt at denne faldt i første verdenskrig. Det samme gjorde deres broder Christian Kelsen (1888-1916). Jeg har ikke mere viden om disse brødre end det der er tilgængeligt på Arkivalieronline. Der er et billede af Hans Kelsen her:
http://denstorekrig1914-1918.dk/soenderjyder-oversigt/soenderjyder-k/kelsen-hans-1883-1915/

Jeg er dog meget interesseret i at vide mere om Christen og familien Kelsen generelt, så al information er velkommen. Jeg er imidlertid ude af landet indtil midt-juli, hvorfor jeg ikke kan tjekke oplysninger i mit arkiv. Men jeg skal gerne fortsætte tråden her, når jeg er tilbage i Danmark.

Hvilke informationer om Hans Kelsen efterlyses?

Mvh
Lasse

Inge Nissen

Hej Lasse

Jeg vender tilbage til tråden, når jeg går i gang med at finde oplysninger om Hans Kelsen og alle hans søskende, lige nu arbejder jeg med en anden af de faldne fra Lysabild.

Venlig hilsen Inge
www.100helte.dk

Inge Nissen

Hej Lasse

Jeg kan se jeg lovede at vende tilbage når vi på www.100helte.dk havde skrevet om Hans Kelsen, hans familie og hans deltagelse i 1. Verdenskrig - se her www.100helte.dk/64-hans-kelsen

Venlig hilsen Inge

Karina Juul Uldal Christesen

Hej.

Jeg er på jagt efter et familiemedlem, som deltog på tysk side i 1. verdenskrig og ikke faldt eller forsvandt. Jeg har fundet hans tyske lægdsrulle, men vil gerne finde ud af hvilket regiment han var en del af.

Han hed Simon Christesen, er født 23.01.1892 i Fogderup/Wollerup.

Jeg skal til orientering sige, at han hverken er registreret på 100helte eller den storekrig-hjemmesiderne.

Med venlig hilsen
Karina

Inge Nissen

#9
Hej Karina

Fremgår det ikke af lægdsrullen (de alfabetiske lister) om han blev indkaldt efter sessionen og til hvilket regiment?
Han har jo været til session som 20-årig i 1912 og med 2 eller 3 års værnepligt var han måske soldat da krigen brød ud.
Kunne du ikke lave et link til lægdsrullen - jeg kunne ikke finde ham.

Der er jo adgang til de tyske tabslister (lister over faldne, sårede, forsvundne eller tilfangetagne)  http://des.genealogy.net/eingabe-verlustlisten/search/index.
På en tabsliste dateret 21.09.1916 kan jeg finde en Simon Christensen (ikke Christesen) fra Fauderup i Tønder amt, mon ikke det er ham?

http://des.genealogy.net/search/show/2184741, her fremgår at han var blevet let såret (leicht verwundet) og var tilknyttet Reserve-Infanterie-Regiment 84, som så mange andre sønderjyder.
http://des.genealogy.net/eingabe-verlustlisten/search/index - udfyld med hans navn, der er kun den ene, der hedder Christensen, Simon,

www.100helte.dk omfatter kun krigsdeltagere med tilknytning til Lysabild sogn på Als.

Du kan få ham med på www.denstorekrig1914-1918.dk hvis du udfylder et skema på ham - du kan måske endda supplere med flere oplysninger og et billede?
https://denstorekrig1914-1918.dk/indsend-oplysninger-om-krigsdeltager/


Venlig hilsen Inge




Karina Juul Uldal Christesen

Kære Inge.

Først og fremmest; tusind tak for hurtigt svar. -Jeg har ikke helt knækket koden til at læse lægsruller, men han er her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19857976&fbclid=IwAR0RkZ-TkyR_tnFiwM79RaYWehlcQFQ5CY3nYnNvk52-8IIxXLjcDD18QNM#262562,49159201

I mellemtiden har vi både via familiemedlemmer fundet ud af endnu mere:
Simon bliver indkaldt d. 20/-1914 og hjemsendt 8/9 1917 som ukampdygtig pga. lammelse i benene.
Vi har fundet nogle postkort fra d. 8/12 -1916 med et stempel, der indikerer at han på daværende tidspunkt tilhører InfanterieRegiment 394, 7. kompagnie. Jeg formoder, at det betyder, han er flyttet til et andet regiment?

Til næste sommer skal vi på ferie i regionen, og det er i den forbindelse, at vi er gået i gang med at prøve at afdække min mands families historie, og som tiden går opdager vi flere og flere mandlige familiemedlemmer, der deltog i krigen på tysk side. Således har vi nu opdaget, at en af Simons andre brødre, Peter Nissen Christesen (født 23/10-1899) i Fouderup/Fogderup/Fauderup (Wollerup) også deltog. Han kom sent med i krigen og overlevede. Jeg har fundet hans lægdsrulle, men  selv efter at have læst guiden til at læse lægdsruller, formår jeg stadig ikke at udlede noget. Kan du hjælpe?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19857976#262571,49161481

Med venlig hilsen
Karina

Inge Nissen

#11
Kære Karina

Jeg har mest kigget i de alfabetiske lister (lægdsruller) for Sønderborg amt, her er ofte angivet hvornår og til hvilket regiment den unge mand indkaldes til (og mange af dem er tydet og renskrevet). Jeg kan godt se, at her står der ikke en dato eller et regiment. Man kan kun se, at han var til session 3 gange og de første gange har fået udsat værnepligten. Måske er C1 årsagen, men der findes åbenbart ikke bevaret en forklaring på forkortelser, du kan som hvor høj han var og hvad han vejede, og hans brystomfang. Generelt var de små.

Det var vist ret almindeligt at der skete forflyttelse til et andet regiment, nogen nåede i hvert fald at høre til 3-4 regimenter. Ved du hvor han boede senere? Hvis han var medlem af DSK (forening for sønderjyske krigsdeltagere), så har de måske et kartotekskort i det pågældende lokalarkiv.

Spændende med en rejse til de steder, hvor vores slægtninge var i kamp. Folkene bag www.100helte.dk arrangerede sidste år en tur til vestfronten, hvor mange med forbindelse til Lysabild var med, og hvor vi besøgte flere kirkegårde med gravsteder for soldater fra Lysabild sogn.

Vedr. hans bror, der var født 1899: Før krigen var mændene til session det år de fyldte 20, men under krigen blev også yngre indkaldt. Broderen var til session første gang 21.4.1917, får 3 måneders udsættelse og anden gang er så i september, hvor han endnu ikke er fyldt 18 år. Men her er desværre heller ikke oplysning om indkaldelsesdato eller regiment, kun en oplysning om, at han skal til Infanteriet.

Hilsen Inge

Inger Buchard

IR = Infanterieregiment 394
se
http://genwiki.genealogy.net/IR_394
og læs linkene om 'Unterstellung'. Her kan I få at vide, hvilke slag IR 394 deltog i
Første link fortæller:
Simon Christesen
f. 23.1.1892 i Fauderup
Søn af Chr. Christian Nissen; Ingeborg Maria geb. Johannsen
forældrene lever
faderen er Käthner/kådner
Simons opholdssted 1912: Vollerup og der boede forældrene også
Simon var ldw. Knecht: karl i landbruget

Han er indkaldt til session i Aabenraa 1912-14
hans højde vokser fra 155,5 til 158
hans vægt fra 45 til 49 kg
Hans indkaldelse udsættes ved de to første sessioner med 1 år: 1 J z: ein Jahr zurück
I 1914 udvælges han til Ersatz Reserve Kavallerie: Ers. Res. Kaw. – da er hans vægt så tæt på de 50 kg, at man kan bruge ham
Dette bekræftes: best.
Hans lodtrækningsnummer var ikke relevant i 1914: alle egnede blev indkaldt

Broderens lægdsrulle er bygget op over samme model.
De medicinske indvendinger er i kodeform, og dem kan jeg ikke afkode
Til sidst står der
3 Mon
kr u.
Inf(anterie) I

Inger Buchard


Redaktør på DIS-Wiki

Inge Nissen

#13
Tak til Inger Buchard for forklaring. Men indkaldelsdatoer mangler stadig?

I tabslisterne figurerer en Hans Christesen (ikke Christensen) fra Fauderup, som faldet, er det også slægtning? Her står endda en fødselsdato 5.3.1886. Han er på www.denstorekrig1914-1918.dk som Hans Jørgen Christensen (ikke Christesen), født i Fogderup, Ravsted sogn og faldet ved Arras i Frankrig 1917.

Helle Jespersen

Citat fra: Inge Nissen [2041] Dato 13 Aug 2019 - 11:17
Tak til Inger Buchard for forklaring. Men indkaldelsdatoer mangler stadig?

I tabslisterne figurerer en Hans Christesen (ikke Christensen) fra Fauderup, som faldet, er det også slægtning? Her står endda en fødselsdato 5.3.1886. Han er på www.denstorekrig1914-1918.dk som Hans Jørgen Christensen (ikke Christesen), født i Fogderup, Ravsted sogn og faldet ved Arras i Frankrig 1917.

Christesen er det Sønderjyske udtale af Christensen. (Er selv Sønderjyde)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Karina Juul Uldal Christesen

Citat fra: Inge Nissen [2041] Dato 13 Aug 2019 - 11:17
Tak til Inger Buchard for forklaring. Men indkaldelsdatoer mangler stadig?

I tabslisterne figurerer en Hans Christesen (ikke Christensen) fra Fauderup, som faldet, er det også slægtning? Her står endda en fødselsdato 5.3.1886. Han er på www.denstorekrig1914-1918.dk som Hans Jørgen Christensen (ikke Christesen), født i Fogderup, Ravsted sogn og faldet ved Arras i Frankrig 1917.

Den Hans Christesen, som du har fundet i tabslisten, er ganske rigtigt Simons storebror. Vi har således at gøre med tre brødre, der alle blev sendt i krig. -Jeg tænker, at jeg skal have tjekket om de tre sidste brødre også blev sendt afsted.

Citat fra: Inge Nissen [2041] Dato 13 Aug 2019 - 10:59
Kære Karina

Jeg har mest kigget i de alfabetiske lister (lægdsruller) for Sønderborg amt, her er ofte angivet hvornår og til hvilket regiment den unge mand indkaldes til (og mange af dem er tydet og renskrevet). Jeg kan godt se, at her står der ikke en dato eller et regiment. Man kan kun se, at han var til session 3 gange og de første gange har fået udsat værnepligten. Måske er C1 årsagen, men der findes åbenbart ikke bevaret en forklaring på forkortelser, du kan som hvor høj han var og hvad han vejede, og hans brystomfang. Generelt var de små.

Det var vist ret almindeligt at der skete forflyttelse til et andet regiment, nogen nåede i hvert fald at høre til 3-4 regimenter. Ved du hvor han boede senere? Hvis han var medlem af DSK (forening for sønderjyske krigsdeltagere), så har de måske et kartotekskort i det pågældende lokalarkiv.

Spændende med en rejse til de steder, hvor vores slægtninge var i kamp. Folkene bag www.100helte.dk arrangerede sidste år en tur til vestfronten, hvor mange med forbindelse til Lysabild var med, og hvor vi besøgte flere kirkegårde med gravsteder for soldater fra Lysabild sogn.

Vedr. hans bror, der var født 1899: Før krigen var mændene til session det år de fyldte 20, men under krigen blev også yngre indkaldt. Broderen var til session første gang 21.4.1917, får 3 måneders udsættelse og anden gang er så i september, hvor han endnu ikke er fyldt 18 år. Men her er desværre heller ikke oplysning om indkaldelsesdato eller regiment, kun en oplysning om, at han skal til Infanteriet.

Hilsen Inge

Efter krigen flyttede han tilbage til Ravsted, hvor han blev landmand. Han døde i 1983. Jeg har ikke kunnet finde ham i DSK-arkivet, så jeg tror ikke, at han var medlem.

Jeg har brugt www.100helte.dk en del, fordi min mands tipoldefar på den anden side, Nicolai Nielsen Clausen (http://www.100helte.dk/21-clausen-nikolai) forsvandt i Frankrig i 1916 i slaget ved Somme, i Bouchavesnes-Bergen.

Ang. efternavnet, så registreres Simon og hans søskende lidt forskelligt; nogle noteres som Christesen, andre som Christensen, så derfor søger jeg altid på begge navne. I dag hedder efterkommerne Christesen.

Citat fra: Inger Buchard [192] Dato 13 Aug 2019 - 11:03
Broderens lægdsrulle er bygget op over samme model.
De medicinske indvendinger er i kodeform, og dem kan jeg ikke afkode
Til sidst står der
3 Mon
kr u.
Inf(anterie) I

Inger Buchard


Tak, Inger Buchard for forklaringen. Vi er pt i kontakt med et par historikere, som gerne vil hjælpe os videre med de mænd, som endnu ikke er registreret på de danske sider. Måske de ved noget om forkortelserne og koderne.

Tusind tak for hjælpen til jer begge to. Det er en meget stor hjælp.

Inger Buchard

DSK
Medlemslisterne for Sønderborg amt er indtastet, men ikke for de tre andre amtskredse
Du kan søge DSK-årbøgerne igennem for at se, om hans død er omtalt

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Inge Nissen

Citat fra: Inger Buchard [192] Dato 14 Aug 2019 - 14:02
DSK
Medlemslisterne for Sønderborg amt er indtastet, men ikke for de tre andre amtskredse
Du kan søge DSK-årbøgerne igennem for at se, om hans død er omtalt

Inger Buchard

Vel kun dem, der var medlem af DSKs Sønderborg afdeling, ikke alle medlemer i Sønderborg Amt, desværre.

Karina Juul Uldal Christesen

Kære Forum.

I min undersøgelser af min mands sønderjyske families deltagelse i 1. verdenskrig, har vi fundet tegn på, at min mands oldermors bror også deltog i 1. verdenskrig.
Navnet er Nis Jørgensen Schött/Schøtt (01/04/1897), og jeg har fundet hans lægdsrulle. Er der nogen der ud fra den kan læse, hvilket regiment han hørte under? https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19857960#262482,49133114

Med venlig hilsen
Karina

Inger Buchard

Schütt må have hørt til
2. Ersatz-Bataillon Inf.-Rgt. Nr.14 aufgestellt in Bromberg
som hørte under
1914/18: 4. Infanterie-Division
hvis WW I- historie kan læses
http://genwiki.genealogy.net/4._Division_(Alte_Armee)
under punktet
Feldzüge, Gefechte usw.

Det hentede jeg fra
http://genwiki.genealogy.net/IR_14

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Inge Nissen

#20
15.10.16 II E/14 Bromberg eingest.

Indkaldt 15.10.1916 til 2. Ersatz Regiment 14 i Bromberg.

Der må have været en kaserne i Bromberg, mange indkaldes dertil. F.eks. Peter J Kryhlmand fra 100helte, der også skulle møde i oktober 1916 til samme regiment.

Bromberg er i dag Bydgoscz i Polen.


Karina Juul Uldal Christesen

Kære Inge og Inger.

Tusind tak for hjælpen. I er helt fantastiske.

Karina