Hvem var gaardejer på Sofiendal og Haursnap Gaard i Sinding, Ringkøbing 1876?

Startet af Claire Isabelle Blanchet, 27 Feb 2017 - 14:02

Forrige emne - Næste emne

Claire Isabelle Blanchet

I familien går der et rygte om at da Cathrine Abelone Pedersen bliver gravid med August Mathias Pedersen betaler gårdmanden på enten Sofiendal eller Haursnap i Sinding Anders Christian Jensen for at påtage sig "rollen" som far til barnet!

Kan vi på nogen som helst måde finde ud af hvem der var gårdmænd på Sofiendal eller Haursnap i 1876? Måske vi falder over en gårdmand ved navn Anders Christian Nielsen Feldtoft

Alimentationsprotokol Hammerum herred 1879 - 1883
Opslag 16 af 44  -  Afsnit: 3 af 5, Sag nr. 15, 1881
Faderens opholdssted: Nøvling.
Faderens navn: Anders Christian Nielsen Feldtoft [Felletoft i Vildbjerg sogn]   
Moderen: Cathrine Pedersen, Trøstrup
Barnets navn: August Mathias Pedersen
Expedition: 16/3 81 uds.(udsendt, evt. udstedt) stevn.(stævning) til
fork.(forklaring) og Underretn.(underretning) til Brmdren.(Barnemoderen)


August Mathias Pedersen født Timring, Hammerum, Ringkøbing d. 17. august 1877
Kilde: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=200767&side=25 nr. 11

Jeg håber I har mulighed for at hjælpe :D


Claire Isabelle Blanchet

Den eneste mulighed jeg kender er at kigge i folketællingerne og her er det pudsige at

- i 1870 er Emil Wissenberg Stougaard forvalter på Havrsnap gaard
- i 1880 er Emil Vissenberg Staugaard husfader på Sofiendal

....

Claire Isabelle Blanchet

Kære John Damm Sørensen

Tak fordi du har hjulpet mig med at søge, men den løse kun mysteriet om hvilken Anders Christians Jensen der er den rigtige udlagte fader og altså ikke rygtet i familien om at en gårdejer skulle have fået Anders til at påtage sig hvervet som far... :) 

Arne Feldborg

#4
Lige et hurtigt svar. Haursnap og Sofiedal er een og samme gård. Det andet kigger jeg lige på.

Det ser ud til, at John Damm måske allerede har givet løsningen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

#5
Citat fra: Claire Isabelle Blanchet [21979] Dato 27 Feb 2017 - 14:59
men den løse kun mysteriet om hvilken Anders Christians Jensen der er den rigtige udlagte fader og altså ikke rygtet i familien om at en gårdejer skulle have fået Anders til at påtage sig hvervet som far... :)  
Når han er udlagt som barnefader, og der også er en sag på det, så vil der næppe være andre skriftlige kilder der kan hverken af- eller bekræfte den historie der går i familien.

Men du skal være opmærksom på, at enhver familie med respekt for sig selv har mindst et par overleverede historier af den type. Selvfølgelig har det forekommet, især måske lidt tidligere end 1876, men i langt de fleste tilfælde er næppe hold i det.

Men som sagt - selv om det skulle være tilfældet, så vil det næppe være muligt at få det bekræftet.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Claire Isabelle Blanchet

Kære Arne Feldborg

Tak fordi du har taget dig tid til at se på dette og faktisk har du jo svaret på spørgsmålet :D At du fortæller mig at Sofiendal og Havrsnap er en og samme gård og jeg selv kan konkludere at Emil er forvalter og senere husfader på gården, så er han med stor sandsynlighed også den gårdmand, der er tale om.

Mit næste træk ville da være at undersøge denne mand lidt nærmere og evt. se om man kunne finde efterkommere af ham eller måske et billede af ham.

Og ja, det vil måske altid blot være en vandrehistorie, men det kunne nu være skægt at se om der kunne være hold i historien :P

Arne Feldborg

#7
Citat fra: Claire Isabelle Blanchet [21979] Dato 27 Feb 2017 - 14:02
Kan vi på nogen som helst måde finde ud af hvem der var gårdmænd på Sofiendal eller Haursnap i 1876? Måske vi falder over en gårdmand ved navn Anders Christian Nielsen Feldtoft
Hausnap var på den tid ejet af købmand Vium fra Holstebro, som opkaldte gården efter sin kone, deraf navnet Sofiedal.

Købmand Vium kom sjældent på gården, men overlod driften til forvaltere. Her er det især Stougaard, der var kendt som en dygtig landmand, der er blevet husket og nævnt i feks. sognehistorier.

Efter en tid som forvalter, og lille tur til Vinding sogn, købte han Sofiedal omkring 1873, og blev der indtil han gik fallit sidst i 1890'erne.

PS. Der er lidt forskellige oplysninger om hvor Stougaard er født. Han er præstesøn fra Daubjerg i Viborg amt. Han er dog formentlig født i Brandstrup i Vindum sogn, hvor faderen var præst indtil 1844.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Claire Isabelle Blanchet

#8
:) Har du links til oplysninger om Stougaard? :D