Slægtsforskning i Tyskland

Startet af Leif Starinsky von der Recke Bigler, 16 Mar 2017 - 16:25

Forrige emne - Næste emne

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Jeg søger råd fra personer der har erfaringer med slægtsforskning i Tyskland.

Her søger jeg min oldefar og hans forældre. Min oldefar hed angiveligt Wilhelm Carl Johan Beckmann, er født 26. september 1860 i Stargard, Mecklenburg-Strelitz. Han er død 23. januar 1890 samme sted, men havde i den mellemliggende tid været i Thisted (fra 9. marts 1882), åbnet et gartneri og giftet sig med Maren Christensen d. 3. juni 1884 i Thisted. Herfra ved jeg en masse om familien, men det er tiden før Wilhelm kom til Thisted jeg mangler at vide noget om.

Wilhelm og Maren fik naturligvis min bedstefar (morfar), Andreas Marius Carl Niels Christian Beckmann, men også han er født i Stargaard, Mecklenburg-Strelitz, d. 11. marts 1884 - altså før hans forældre blev gift.

Jeg har oven i købet et billede af Wilhelms far, der jo må have heddet Beckmann til efternavn og kan regne ud at han må være blevet født senest omkring 1840 - måske i Stargard, men hans fornavn kender jeg ikke.

Jeg har naturligvis søgt i FamilySearch, men her kan jeg ikke se ham. Jeg har også søgt på Archion.de, men heller ikke fundet ham her, men det kan være fordi jeg synes at siden ikke er særlig brugervenlig. Jeg har læst vejledningerne på http://www.g-gruppen.net/, men er ikke kommet meget nærmere af den grund. Og endelig har jeg søgt forskellige på http://wiki-de.genealogy.net/ men den er så omfattende at den er ret uoverskuelig. Men jeg har ikke fundet noget.

Hvis jeg kunne være så heldig at løbe ind i en slægtsforsker som selv har forsket i dette område eller ved lige præcis hvordan jeg finder kirkebøger fra området på nettet, vil det naturligvis være det bedste, men alle forslag til hvordan jeg får taget hul på problemet er velkomne. Jeg er ret erfaren i slægtsforskning.

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Kirsten Ørum

Hej

Jeg har forsøgt mig i slægtsforskning i Tyskland, men det synes jeg virkeligt er svært.

Så jeg venter i spænding på, om jeg kan blive klogere på det.


Mvh
Kirsten Ørum

Cay-Erik Geipel

#2
Siden familysearch ikke giver bid og opslag hos ancestry heller ikke (har jeg prøvet) er der vist ikke andet at gøre end at kontakte det pågældende kirkearkiv og (mod betaling) at bede om opslag. Langt de fleste kirkebøger i Tyskland er ikke online.
Du kunne prøve her: http://www.kirche-mv.de/Familienforschung-Mecklenburg.familienforschung.0.html
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Anders M. Petersen

#3
Hej Leif!

Jeg vil give dig et virkeligt godt tip, som jeg har fået her og som har været mig til god hjælp når det kommer til slægtsforskning i Tyskland.

I Tyskland er det jo meget vanskeligt at få adgang til kirkebøgerne, men der er en genvej!
Det forudsætter dog at du ved, hvilket tysk sogn, der er relevant.

Hvis du går ind på FamilySearch og vælger "Search" og så "Catalog" kan du søge i deres enorme arkiv af analoge microfilm og her er der mange tyske kirkebøger scannet i god kvalitet.

Vær lige opmærksom på at når du søger på en by, så kommer der ofte to resultater på bynavnet, hvor kun den ene (der hvor bynavnet står to gange) indeholder kirkebøgerne på film, så giv ikke op i første forsøg!

Jeg tror du kan finde det du søger lige her: https://familysearch.org/search/catalog/266700 (tryk på filmrullen for at bestille)

Hvis du har en profil (den er hurtigt oprettet) kan du bestille disse film til nærmeste "Slægtsforskningscenter" som er en mormonkirke (eller "Sidste Dages Hellige" som de hedder her til lands).
Det koster 60 kroner at leje en film og det er inklusive alle omkostninger og så er du garanteret adgang til den på det lokale slægtsforskningscenter i minimum 60 dage (det tager 1-3 uger før de når frem).

Du kan se oversigten over slægtsforskningscentre i Danmark her: https://www.lds.org/maps/meetinghouses/@55.955351,12.167358,7

Jeg har nu prøvet det i flere omgange og da jeg bor 1700 meter fra slægtsforskningscenteret her i Allerød, så er det jo dejligt nemt. De har åbent 2 timer hver uge og så kan man sidde dér og se filmen igennem på en microfilmsfremviser som er væsentligt mere velholdt end dem på Rigsarkivets læsesal.

Faktisk så er de 60 kroner billigere for mig end en tur med S-toget til Rigsarkivet og så er der åbent uden for min arbejdstid, så det kunne godt blive en vane.

Eneste ulempe er, at jeg ikke kan få lov at betale leje for filmen med mit Visa, men det fungerer udemærket med min PayPal konto.

Hilsen
Anders

Edit: Link rettet til kirken i Stargard
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Cay-Erik Geipel

Her er en anden mulighed:

Kreisarchiv Mecklenburg-Strelitz
Woldegker Chaussee 35, Haus V, D-17235 Neustrelitz
Landkreis Mecklenburg-Strelitz, Kreisarchiv, Postfach 1145, D-17221 Neustrelitz
+49-3981-481403 / +49-3981-481401
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Anders M. Petersen

Der er også kirkebøger fra Stargard: https://familysearch.org/search/catalog/266700 - det hele på bare to film, men kun frem til 1875...

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Tusind tak til Anders og Cay-Erik.

Jeg synes at Anders' mulighed ser lettest ud, så jeg har anvendt mig af den og bestilt 2 mikrofilm af kirkebøger fra Stargard til fremvisning i København (Nitivej 8, Frederiksberg).

Det er mærkeligt at man ikke kan betale med kreditkort - selv om muligheden findes. Det må være fordi kun amerikanske kort accepteres. Men du har ret - PayPal fungerer fint, selv om jeg er mere tryg ved kreditkort.

Det skal blive spændende om jeg har held med min forskning.

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Kirsten Ørum

Hej

Jeg er via denne tråd blevet lidt klogere på slægtsforskning i Tyskland. Tak for det.

Venlig hilsen
Kirsten

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Til Kirsten

Håber du finder noget!

Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Anders M. Petersen

Hej Leif!

Nu kan jeg jo ikke stå inde for netop denne kirkebogs læsbarhed, men de tyske kirkebøger som jeg har set har været tydeligt skrevne og med mange informationer. Og så er de scannet i den sædvanlige gode FS kvalitet.

Jeg håber du skriver her på tråden, hvis du finder ud af noget!

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Anders!

Nej, selvfølgelig vil jeg ikke holde dig ansvarlig for noget, men jeg har da også andre steder læst og oplevet at mormonernes arbejde ofte er kvalitet, så det regner jeg da bestemt med. Jeg skal nok melde tilbage, men der kunne jo gå op til ½ år før man kunne se mikrofilmene!
mh/Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry