Svenska i Danmark?

Startet af Alexandra Hamnede, 21 Mar 2017 - 18:59

Forrige emne - Næste emne

Alexandra Hamnede

Min släkting Ida Elvira Landin *23/8-1861 Malmö, vistades i Danmark vi två tillfällen under 1880-talet. På hennes ut/inflyttningsbevis i Caroli Församling finns en stämpel som säger:

OPHOLDSBOG UDFAERDIGHET 
KJØBENHAVNS POLITIKAMMER
20 APR 80

Jag undrar om och isåfall var man kan hitta mer information om detta? Finns det några arkiv man leta i? Jag hittar ej så bra in de danska arkiven. Jag vill gärna få reda på vad hon gjorde när hon var i Danmark.

Hon har dessutom en okänd fader som jag misstänker är dansk men den svenska mamman har inte uppgett något namn. Kanske det var honom hon besökte under sina vistelser där...?

Tyvärr hittar jag henne inte på http://www.ddd.dda.dk/ heller.

Vänliga hälsningar
Alexandra Hamnede

Eva Morfiadakis

#1
Hej,

Jag har sysslat i många år nu med att leta efter försvunna svenskar i Danmark. Betr. själva staden Köpenhamn har jag en gång fått veta av Stadsarkivet att de äldre protokollen över utlänningar har kasserats.

I EmiWeb finns hon bara registrerad en gång nämligen 1883. Jo, i ett annat register fann jag henne utvandrad också 1880.

Varför heter hon Landin? Hennes mor heter Holmqvist.

Malmö Caroli kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/MSA/00553/A I/92 (1878-1886), bildid: C0067537_00046
s. 82

Är inte Per Landin hennes far?

Eva M
Eva M

Alexandra Hamnede

Japp, det är hon. Mor Hilda Gustafva Holmqvist född 29/2-1836. Pehr är inte hennes far då det står oäkta/fader okänd i födesebeviset, han adopterade dock henne senare. Hilda fick dessutom ett "intyg för äktenskap" från Danmark 1864 men det blev aldrig av. Jag tror att även hon har vistats i Danmark under åren 1861-1864 kanske utan att ha flyttat helt. Hon gifte sig med Pehr 1866 och dog 1869. Synd att dessa dokument är slängda, man vill ju så gärna veta!