Ålborg, Kær, Ajstrup

Startet af Gurli Kristensen, 09 Apr 2011 - 10:13

Forrige emne - Næste emne

Gurli Kristensen


Hej alle

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med oplysninger om Sophie Lovise Bengtson.

I 1863 føder hun uden for ægteskab Niels Christian Bengtson - Ålborg amt, Kær Herred, Ajstrup sogn kb 1851-1864 opslag 53 - udlagt barnefader er Niels Christian Nielsen Jerslev.

Det jeg har fundet på hende er følgende:

Tilgang til Vadum sogn (Ålborg, Kær) kb 1858-1865 opslag 114 nr 10 tilgang fra Sulsted sogn den 21-5-1859

Afgang fra Vadum sogn (Ålborg, Kær) kb 1858-1865 opslag 138 midt på siden afgang til Sulsted sogn den 2-11-1859

Tilgang til Ajstrup sogn (Ålborg, Kær) kb 1856-1874 opslag 14 nr 4 tilgang fra ? den 3-2-1859

og igen tilgang til Ajstrup på opslag 16 nr 34 tilgang fra Bjørum (Vadum sogn) den 9-11-1859

Der er desværre ikke tilgang og afgangslister i Sulsted sogn senere end 1851.

Hun er i FT 1860 og her står hun er født i Sverige

Navn: Sophie Lovise Bengtsen   Køn: K   Alder: 23   Civilstand: Ugift
Fødested: Sverige
Kilde: FT-1860  Amt: Aalborg   Herred: Kær   Sogn: Ajstrup   Stednavn: Tylstrup Skoledistrikt, Vraa Mark
Matr.nr/adresse: Milbakken, Hovedgaard   Husstands-/familienr: 13 F2   Indtastningsnr: C4657   Løbenr.: 661

Jeg har ikke fundet hende i nogen anden FT. Jeg har set efter hende i til- og afgangslister i Ålborg, Nørresundby og i sognene omkring Vadum og Ajstrup.

Hun står i til- og afgangslisterne som 22 år, Ft 1860 som 23 år og da hun føder Niels Christian i 1863 er hun 24.

Håber meget der er nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvor hun er født, hvornår hun kommer til Danmark og hvor hun bliver af efter hun har født Niels Christian. Han er i FT 1870 plejebarn hos Jens Pedersen i Ajstrup og han bliver gift og bosætter sig i Børglum Herred, Brønderslev.

Hilsen

Gurli
           


Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Ellen Marie Kaae

Hej Gurli

Kan dette være din Sophie Lovise?

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Klokkestøbergyde 7, mat. 811, Forhus, 1. Sal, 5, FT-1880, C4436
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Olsen 48  Gift Arbejdsmand, Husfader  Nibe
Sophie Louise Olsen 42  Gift Husmoder  Warberg, Sverrig
Bergitte Olsen 15  Ugift Datter  Aalborg
Anthon Emil Olsen 12  Ugift Søn  Aalborg
Agnethe Vilhelmine Olsen 10  Ugift Datter  Aalborg
Christian Carl Georg Olsen 5  Ugift Søn  Aalborg
Alma Caroline Nielsine Olsen 2  Ugift Datter  Aalborg
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

K. Thidemann

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Aalborg m-kort 1596, Priorgade forhus kvist f.1, mat 914 nr 17, FT-1890, C0383
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Peter Olsen 58  Gift husfader arbejdsmand Nibe
Sophie Louise Olsen 52  Gift husmoder  Sverige
Carl Christian Georg Olsen 15  Ugift barn Snedkerlærling Aalborg
Agnethe Vilhelmine Olsen 19  Ugift barn  Aalborg
Alma Karoline Nielsine Olsen 12  Ugift barn  Aalborg
Valdemar Martinus Olsen 8  Ugift barn  Aalborg
August Frederik Bentsen under 1 aar  Ugift barnebarn  Aalborg
mvh K.Thidemann 9000

Gurli Kristensen

#3
Hej

I skal begge have tak for jeres svar. Det virker sandsyneligt at det kan være hende. Det må jeg se lidt nærmere på. Hun kan jo sagtens flytte til Ålborg og måske blive gift der. Jeg har søgt hende gift i landsognene i og omkring Ajstrup, men uden resultat.

Hilsen

Gurli

Det er nyt for mig at skulle søge slægtninge i Sverige, så er der nogen gode råd og ideer jeg kan få, så vil jeg være meget taknemlig.

Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

K. Thidemann

#4
Hjælp til Svenske kilder.

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,417.0.html


Vil dog anbefale dig først at finde vielsen i Danmark. FamilySearch er nede p.t., men prøv senere på dagen.
mvh K.Thidemann 9000

Gurli Kristensen

Hej

Tak for oplysningen, det er en mulighed jeg vil forsøge.

Men det kan jo være der kommer noget interessant ved vielsen.

Jeg har tidligere søgt hende på FS-Sverige uden resultat, men forsøger igen når der bliver adgang.

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Hans Poulsen



FamilySearch virker upåklageligt her på Frederiksberg - og klokken er p.t. 12.46.

Venlig hilsen og god weekend
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gurli Kristensen

Hej Hans

Det gør det desværre ikke i Roskilde - øv - men vi væbner os med tålmodighed.

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Ellen Marie Kaae

Jeg tror vi har fat i en meget sammenblandet familie

Jeg mener at have fundet datteren Birgitte Olsens dåb i KB Ålborg Budolfi, 1864-73, opsl 153.

Her ser man, at hun er datter af Lars Peter Olsen og en anden mands kone, Johanne Jensdatter. Hun er i øvrigt tvilling - søsteren hedder Lovise...
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Gurli Kristensen

Hej Ellen Marie

Tak for dit indlæg

Så har jeg fundet Lars Peter Olsen og Sophie Lovise Bengtson viet i Budolfi.

Det er åbenbart deres første ægteskab.

Det er rigtigt at det er en lidt speciel familie. Birgitte er Lars Peters barn og Anthon og Agnethe er Sofie Lovises børn født uden for ægteskab med forskellige fædre.

Christian Carl, Alma og Valdemar har jeg endnu ikke kunne finde, men efter aldren tror jeg de er fælles børn.

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Hans Poulsen



Hej Rolf

K. Thidemann har vist dig, hvor sønnerne er ved ft. 1890.

Der er ikke langt på cykel fra Roskilde til lægdsrullen i LA i København - vel en god times træden i pedalerne hver vej.

Det skulle kunne nås på en formiddag.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gurli Kristensen

Hej Hans

Ja, det må jeg forsøge. Men jeg leder lidt mere i kirkebøgerne først.

jeg har også lige fået ny cykel, så det bliver ikke noget problem at tage den tur - bare der ikke er modvind, men så kan jeg jo glæde mig til hjemturen.

Rigtig god søndag - det er et pragtfuldt vejr.

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Pernille Amanda Kanto

Der er faktisk en Johanne Sophie Bengtsdatter, jeg selv forsker i, som skulle være født 1842 i Sverige
Kan det være samme person? Hun har været i Mou og fået 3 børn med en Magnus PEter Jensen, og efter 1870 finder jeg hende ikke længere...

Gurli Kristensen


Hej Pernille

Tak for din henvendelse på mit gamle tråd.

Desværre har vi ikke samme ane, min ane hed Sophie Lovise Bengtsen og hende har jeg fået helt styr på.

Venlig hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Christian Terp

#14
Hej

Ved ikke om denne gamle tråd er aktiv med jeg prøver.
Jeg er selv igang med mit stamtræ i myheritage og er også ramt på hende som jeg skulle være direkte familie med.

Du skriver at du har fuldt styr på hende samt hendes familie så derfor håber jeg du vil dele disse oplysninger da det som tidligere nævnt jo er en lidt speciel kvinde at holde styr på.

Mvh
Christian

K. Thidemann

#15
Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, , 473, 5711, FT-1901, D3875
Lars Peter Olsen  18310507  G  Husfader  Arbejdsmand i jordarbejde  Nibe  
Sofie Louise Olsen. født Bentsen  18370527  G  Husmoder  Sverrig  
Frederik August Bentsen  18890622  U  Barn  Aalborg  

Vielse 1872 (øverst på siden)
Født 1837 i Warberg iflg. vielse og FT-1880
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=173011#173011,29053211
mvh K.Thidemann 9000

Gurli Kristensen



Hej Christian

Har sendt dig en PB

venlig hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen