Friskole i Svendborg

Startet af Helle Rossini Hansen, 10 Apr 2017 - 21:00

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Hej,

Jeg vil høre om der er en der kender til en Friskole i Svendborg, der eksisterede i 1870'erne, og om der er mulighed for at finde arkivalier omkring lærerne.

Min Tip-oldefar Rasmus Jørgensen, skulle have været lærer på en Friskole i Svendborg, se vedhæftede, og jeg kunne godt tænke mig og finde ud af mere.

Måske der er en der kan genkende skolen ved at se vedhæftede salmebog, alle råd er velkommen.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Helle



[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Karsten Damén

Til at begynde med kunne du se på disse to lister over skoler,
http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6070
http://svendborghistorie.dk/historier/skoler
og sammenholde det med hvor Rasmus Jørgensen boede ved folketællingerne i 1870 og 1880.

Hans bopæl var næppe langt fra skolen; jeg gætter på gå-afstand.

Hvis han kun var ansat ved friskolen i nogle få år mellem 1870 og 1880 hjælper det selvfølgelig ikke meget.

mvh
Karsten


Karen Margrethe Schmidt

Prøv, hvis du ikke allerede har gjort det, at henvende dig på Byhistorisk Arkiv.

mvh
Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Helle Rossini Hansen

Hej Karen,

Tusind tak for dine link, hvor var de spændende, den ene svendborghistorie havde jeg fundet, men det er jo lidt uoverskueligt, hvis man ikke ved hvad man leder efter. Desværre kan jeg ikke regne med afstanden til skolen, for jeg ved ikke hvor han boede i midten af 1870'erne.

Jeg har også en notits at han vist nok også skulle have frekventeret en Højskole sandsynligvis i Ryslinge.

I 1870 var han i Udby, i 1874 i Karlby ved Grænå, i 1875 var han indkaldt til tjeneste, og i 1880 tilbage i Mosegård hos sin far. Desværre så slutter tilgang- og afgangslisterne i kirkebøgerne i midten af 1870'erne, så der er et lille hul, hvor han skulle have været lærer på denne Friskole.

Jeg kender ikke til Svendborg lokalarkiv, men jeg vil prøve at finde deres hjemmeside, måske skulle jeg gå ad den vej.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"


Helle Rossini Hansen

Tak for linket Lars, jeg vil se hvad det bringer.

hav en fortsat god aften.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Hej igen,

Jeg havde lige en ide, jeg ved selvfølgelig ikke om det er langt ude, men jeg tænkte at den Boghandel eller trykkeri, som er nævnt på højre side "Miløfte"???, om den måske lå i nærheden, af friskolen.

Tror i det kan være en mulighed? og er der nogen der har hørt om denne boghandel?

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rossini Hansen

Hej Gitte,

Tusind tak for linket, du kan vil ikke svare på, om de Forlag der udgiver salmebøgerne, kun leverer til et bestemt område. Har nemlig en anden salmebog til brug i folkehøjskolerne, der står selvfølgelig ikke i bogen hvilken højskole vi taler om, men måske hvis Forlagene kun leverer i bestemte områder, ja så kan man vil nogenlunde finde ud hvilken skole salmen hører til.

Ved du noget om det?


Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Gitte Johansen

Ikke spor, Helle.

Godt nok har jeg været bogholder i en boghandel, men ikke lige på det tidspunkt :D
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Rossini Hansen

 ;D
Ja, man bliver helt desparat, jeg ligger inde med flere gamle salmebøger, jeg ved hvem der ejede dem, men jeg ville jo gerne finde ud af hvor de fik dem fra.

F.eks. Rasmus kone Kirsti (fra Norge) havde en salmebog for fra Folkehøjskolerne i 1872 udgivet af et forlag i Kristiania, det kunne jo have været sjovt at finde ud af, om det var der de traf hinanden.

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"