KURATOR FOR BRUDEN UDNÆVNES - Faderen er død

Startet af Kirsten Ørum, 12 Apr 2017 - 21:00

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ørum

Hej

Jeg er stødt på et bryllup, hvor bruden ved vielsen i 1921 er 20 år gammel. Som forlover medvirker en kurator for bruden.

Jeg går ikke ud fra, at det er en selvbestaltet "udnævnelse".

Er der mon nogen, som ved, hvordan det foregår, og hvor det kan være indskrevet.

Det bemærkes, at bruden har været i pleje hos den pågældende siden ganske lille. Der er givet også dokumenter angående plejeforeholdet - men hvor?

Mvh
Kirsten

Aase Madsen


Har du fundet en arvesag, for der må der stå hvem der er formynder for pigen, der åbenbart havde en alder der foreskrev en formynder?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kirsten Ørum

Hej Aase

Først mange tak, fordi du reflekterede på min henvendelse - Gid det var så let - men jeg har indtil videre ikke kunnet finde faderen død , så den mulighed er ikke tilgængelig for nuværende. Moderen er allerede død år 1900.

Men brudens kurator er den samme, som hun har været i pleje hos som ganske lille. Jeg tænker i min naivitet, at der må være en sag om plejetilladelse, men jeg ved ikke, hvor jeg skal starte med at lede.


Kirsten



Aase Madsen


Hvis barnet skal arve, står pengene i overformynderiet, så der kan du lede efter både barn og formynder.

Har du barnets konfirmation? For sommetider står der Afg. foran den af forældrene der er døde.

Hvis du skriver lidt mere om barnets data og hvor i landet dette barn befinder sig, er der måske nogen der kan hjælpe dig.

Måske er oplysningerne for følsomme, så du ikke har den mulighed.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kirsten Ørum

Tusind tak Aase


Hende vi taler om er for længst død, men der er efterkommere, som stadig er i live - og hvorfor spørger jeg så ikke dem, kan man spørge.

De ved mindre end lidt.


Og nej, tror helt bestemt ikke, der har været noget at arve. Jeg tror mere på, at jeg måske kan finde en plejesag for der igennem at finde faderens død.


Jeg går lige i tænkeboks. Men måske det kan blive muligt at sende flere oplysninger direkte, hvis nogen har ideer til, hvordan jeg kommer videre.

Hilsen
Kirsten

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Se også http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=1176

Citat

Endvidere brugtes betegnelsen kurator også, hvor fuldmyndighedsalderen, som tidligere var det fyldte 25. år, ikke var opnået.
Kuratorer blev beskikket af de samme myndigheder, som udnævner værger, dvs. skifteretten og i København magistraten.
Dog kunne den mindreåriges fader fungerer som kurator uden beskikkelse. For mindreårige børn født uden for ægteskabet var
moderen kurator.


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kirsten Ørum

Hej Alle jer der er kommet med kloge og brugbare ideer -

over for jer må jeg tilstå, at jeg ikke er klog nok til at udnytte de forslag i er kommet med - i hvert ikke så der kom noget brugbart ud af det.


Det drejer sig om Else Bertelline Simonsen f.26. april 1900 Kettrup S

Else bliver den 17. juni 1921 gift med Søren Pedersen.
Forlovere: Husmand Jens P. Sørensen Pedersen Munksjörup og ˣ)Husmand Niels Olsen Klattrup Bjørnsholm Mark ˣ)Kurator for Bruden

Det skal siges, at bruden har været i pleje hos kuratoren siden ganske lille, da moderen døde i 1901.
Ved hendes konfirmataaion 19. April 1914 Bjønsholm S står nævnt, at hun er i pleje hos nævnte Klattrup - intet andet.

Faderen, Anton Christian Simonsen f.14. september 1893 Bjørnsholm S - sidst fundet i FT 1911 Aggersborg S, Enke og ankommet til sognet 1910 fra Lindholm.

Det har ikke været muligt at finde faderen død. Jeg tror næppe, at der har været noget at arve.

Anton Christian Simonsen er død forinden datterens Elses vielse - og før 6/9 1919 (dato for en søns vielse hvor begge forældre angives som døde)

Anton Christian Simonsens fader, Niels Kristian Simonsen, dør 14.08.1918 på Asylet Ranum Fattiggaard.

Det er hvad jeg mener at vide. Jeg har gennemtravlet mange KB/FT for en omtalte periode, hvor Else fader skal være død.

Hvis der stadig nogen derude, som orker at komme med tiltag, bliver jeg mega glad.

PS Jeg fandt en annonce i avisen for Elses vielse, hvor hun er navngivet som Else Klattrup (hvilket hun jo ikke er i KB).

Mhv
Kirsten Ørum

grethe jensen

hej,  det kan vaere jeg har sovet i timen, men jeg kan ikke rigtig se, at hendes biologiske far rent faktisk er doed foer vielsen;
jeg haenger mig i brugen af ordet kurator: http://denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/P%C3%A6dagogik_og_uddannelse/Universiteter_og_h%C3%B8jere_l%C3%A6reanstalter/kurator (kurator, person, der fører tilsyn med noget, fx en stiftelse, en kunstsamling eller børn i familiepleje. ....)
mvh GJ

Kirsten Ørum

Hej Grethe

Det er han og allerede før sønnen bliver gift i 1919. Under sønnens vielse står, at begge forældre er døde.


Mvh
Kirsten




Kirsten Ørum



Det lyder interessant, men det er ikke plejebarnets skæbne, jeg leder efter. Hende og broderen ved jeg en del om.

Det jeg gerne vil vide, er, om det er muligt via udnævnelsen af en kurator at finde frem til faderens død.

Eller der er andre af de oplysninger, jeg har, kan føre til et nyt spor.

Datteren blev sat i pleje som ganske lille hos Klattrup. Det må være ført til protokols et sted og tilsyn med anbringelsen ligeså.

Men hvor finder jeg de protokoller?

Men jeg møder op den til foredraget; om ikke andet, så kan jeg kun blive klogere.


Hilsen
Kirsten






grethe jensen

https://www.slaegtogdata.dk/lokalforeninger/sydfyn/links-1/plejeboern-og-boerneskaebner-1820-1920
"Fra 1888: Det kommunale tilsyn med plejebørn.
Se i sogne- eller byrådets forhandlingsprotokol og find oplysninger om godkendelse af plejeforældre m.m.
Efter 1895 skulle alle kommuner føre særlige protokoller over anbragte plejebørn."

Foredragsholderen maa kunne fortaelle hvilke protokoller, der er bevaret for "dit" omraade; med lidt held kunne der ogsaa vaere opfoert om faderen har betalt noget for plejen,og  deraf maaske kunne slutte hvorlaenge han har vaeret i live etc.
mvh

Kirsten Ørum

Hej Grethe

Det vi jeg kigge på og se, om jeg kan finde protokollerne. Ellers vil jeg ta' forslaget med med til foredraget sammen med en oversigt over, hvad jeg ved. Selvom man synes man kan "en sag" udenad, fordi søgningen har stået på et par år eller mere, så kan man misse en deltalje.

Selvom jeg ikke tror, at Anton Christian Simonsen er død langt fra området, hvor familien har boet fået børn, så har jeg ikke fundet ham død i nogen KB i området. 

Selvom gode hjælpere har søgt på FT 1916 My Heritage, dukkede han ikke op. Men alle FT er jo ikke online der heller - så vidt jeg har forstået.

Og jeg kan sagtens forstå, at hjælperne er løbet tør for ideer.

Hilsen
Kirsten

grethe jensen

et par foreslag grebet ud af den blaa luft:

han kunne have faaet en eller anden sygdom som kraevde indlaeggelse f eks tubekulose og vaet paa sanatorum eller faaet anden sygdom, der kraevede fjernbehandling;
han kunne have meldt sig som frivillig under foerste verdenkrig;

paa et eller andet tidpunkt finder du ham!
mvh

Kirsten Ørum


Hej Grethe


Tuberkulose var meget almindeligt, især blandt fattige folk.
- Frivillig under første verdenskrig, måske ja. Jeg har selv tænkt, han kan jo ha' begået strafbar(e) handlinger og død i fængsel.

Det sidste er jeg gået i gang med at tjekke.


Mange tak!

Hilsen
Kirsten


Hanne C. Christensen

#16
Hej.

Er der ikke noget galt med fødselsårene på bruden og hendes far?
Kirken skrev:
CitatDet drejer sig om Else Bertelline Simonsen f. 26. april 1900 Kettrup S

Else bliver den 17. juni 1921 gift med Søren Pedersen.
Forlovere: Husmand Jens P. Sørensen Pedersen Munksjörup og ˣ)Husmand Niels Olsen Klattrup Bjørnsholm Mark ˣ)Kurator for Bruden

Det skal siges, at bruden har været i pleje hos kuratoren siden ganske lille, da moderen døde i 1901.
Ved hendes konfirmataaion 19. April 1914 Bjønsholm S står nævnt, at hun er i pleje hos nævnte Klattrup - intet andet.

Faderen, Anton Christian Simonsen f.14. september 1893 Bjørnsholm S - sidst fundet i FT 1911 Aggersborg S, Enke og ankommet til sognet 1910 fra Lindholm.


Et forslag:
Kirsten skriver bl.a.:
CitatAnton Christian Simonsens fader, Niels Kristian Simonsen, dør 14.08.1918 på Asylet Ranum Fattiggaard.

Jeg tænker på, om du har forsøgt at finde et skifte eller en indførsel ang. dødsfaldet i skifteprotokollen i retsbetjentarkivet da det er før 1919 (se evt. https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/skiftearkivalier-kom-godt-gang/  ).
Som jeg har forstået det, så skal alle  dødsfald indføres - uanset om der er noget at arve eller ej. Hvis Anton C. Simonsen er død, så er børnene jo arvinger efter farfaderen og vil kunne blive nævnt. Hvis du er heldig kan Anton´s dødsdato være nævnt.

Med venlig hilsen
Hanne C Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Kirsten Ørum

Hej Hanne

Tak for dit bidrag!
Du skriver, om der ikke er noget galt med brudens og faderens fødselsdatoer. JO! Faderen er født i 1873 - undskyld. Godt med et vågent blik!

Det er rigtigt, at Niels Christian Simonsen dør i 1918 på Asylet Ranum Fattiggård uden at efterlade sig noget. Det er Bestyreren på Fattiggården som anmelder dødsfaldet. Under foreløbige bemærkning står "Pv".

Om der sker mere mht. dødsfaldet, når der intet efterlades, vil jeg rigtig gerne vide, hvis nogen ved præcist hvordan et dødsfald uden noget at ave behandles.


Hilsen og tak.
Kirsten

Kirsten Ørum

Hej

Bliver der en skiftesag, når der som anført i Niels Christian Simonsens tilfælde ikke efterlades noget af værdi ved dødsfaldet på Fattiggården i Ranum?

Eller godtager man Bestyreren af Fattiggårdens udsagn?


Mvh
Kirsten Ørum


Mikkel Eide Eriksen

Hej Kirsten

Formentlig er bestyrerens ord blevet taget for gode varer.

Jeg har selv set en attest med følgende ordlyd (angående en mand der døde på Sindssygehospitalet ved Vordingborg, nu kaldet Oringe, 1936): "Det attesteres, at fhv. Smed Jens Hansen, født d. 3/8 1862 ikke efterlader nogen Formue, der findes ikke Dækning for Udgifter til Begravelsen, som sker for offentlig Regning." (underskrevet på Toreby sogneråds vegne af K. Majbom).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

grethe jensen

saa vidt jeg kan se/fortolke i "lovleksikon for folket" udgivet i 1904, burde der vaere et notat ved skifteretten, om der saa staar andet, end
du allerde ved, er saa en anden sag; ved du helt precis, hvad pv staar for?
mvh

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Ørum

Hej Gitte

Hvad dækker det over? - Hvilken protokol?


Hilsen
Kirsten

Gitte Johansen

Hej Kirsten

Det ved jeg ikke. Men det kan være, andre gør det.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Ørum

Nåh for pokker - Jeg er rigtig glad for din tydning Gitte.

Så må jeg håbe, at der er nogen der ude, som kan forklare det.

Kirsten

Lis Ekelund Nielsen

Hej!

Har du prøvet at finde faderen i lægdsrullerne? Indtil 1912 skulle han stå i dem til han er 38 år. Hvis han er død før sit 38. år skulle hans død optræde i dem. Der vil du også kunne finde hans opholdssteder.

Venlig hilsen

Lis Ekelund Nielsen

Kirsten Ørum

Hej Lis

Anton Christian Simonsen f. 14.09.1873. - han er først - uden bemærkninger udskrevet af rullen 1916, hvor han burde være udskrevet i 1911. Det undrede mig.

Jeg har fået at vide, at "sjuskeriet" kunne skyldes 1.ste VK men også, at de ruller som er på nettet er mangelfulde - forstået som ikke ajourførte.


Mange tak for hjælp.
Kirsten



Kirsten Ørum

Hej Jytte

Mange Tak Jytte - Nu har jeg bestilt skifteprotokoller til gennemsyn i Viborg.


Anton Christian Simonsen aftjente værnepligt i København i 1896 (fremgår af KB ved et barns fødsel).


Hilsen
Kirsten

Jytte Klausen

Citat fra: Kirsten Ørum [3392] Dato 05 Aug 2018 - 18:01
Hej Lis

Anton Christian Simonsen f. 14.09.1873. - han er først - uden bemærkninger udskrevet af rullen 1916, hvor han burde være udskrevet i 1911. Det undrede mig.

Jeg har fået at vide, at "sjuskeriet" kunne skyldes 1.ste VK men også, at de ruller som er på nettet er mangelfulde - forstået som ikke ajourførte.


Mange tak for hjælp.
Kirsten



Kirsten, vil du ikke lige sætte et link ind af Antons lægdsrulle, eller oplyse hvilket sogn og år du har fundet den.

mvh
Jytte