Arveregler primo 1800 tallet

Startet af Krista Lauridsen, 12 Apr 2017 - 21:55

Forrige emne - Næste emne

Krista Lauridsen

Hej

Jeg leder stadig efter søsteren til en af mine aner Karen Hansdatter døbt den 13. oktober 1781 i Bryndum sogn, Skast herred, Ribe am: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=52866.0

I 1802 dør hendes far og broderen Niels Hansen overtager gården og bliver gift.
Karen står fadder til flere af broderen Niels Hansens børn i Bryndum sogn fra 1804 - 1810.
I 1810 dør deres moder og jeg er så kommet til at tænke på om det kan være årsagen til at Karen forsvinder.

Hvad var praksis når et gårdmandspar døde og den ældste søn overtager gården? Yngre søskende var vel sikret en arv eller aftægt, så det må Karen vel have fået og det må stå et eller andet sted. Jeg har forgæves ledt i herredsfogedens skifteprotokoller, er der et andet sted man bør lede?

Input modtages med tak.

Hilsen Krista L
Mvh Krista L

Aase Madsen


Hvis der findes et skifte efter forældrene, og jeg skriver HVIS, så burde alle børnene stå i dette skifte.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Krista

Når forældrene går på aftægt så finder man ikke et skifte, i hvert fald ikke i min erfaring. Det var jo en slags "pension"; de havde ikke længere styrke eller råd til at være selvstændige bønder eller fiskere. Dog havde deres fæstehus eller -gård værdi nok til at lade nogle unge (som regel egne sønner eller svigersønner) overtage fæstet, imod at sørge for de gamle til deres død.

De aftaler kan findes fx. i tingbøgerne, men der nævnes ikke børn, blot de gamle – hvad skal de have og hvad må de få og så videre.

Offentligt skifte var så vidt jeg ved ikke nødvendigt hvis alle arvingerne var myndige og kunne blive indbyrdes enige, og vistnok heller ikke hvis der ikke var noget at arve alligevel. Der kunne gives afkald, og der kunne være kgl. bevilling på uskiftet bo.

Det lyder til at du intet skifte har fundet, så årsagen kan være en af ovenstående...

Men hvis der findes et skifte så skal alle arvinger nævnes, uanset om de har givet afkald eller andet. Jeg tillader mig at citere Erik Brejls svar på et af mine spørgsmål:

Citat fra: Erik Brejl [576] Dato 10 Mar 2017 - 22:37
Der står i skiftet, at den enkemanden betaler til hendes arvinger, som er hel og halvsøskende.
Det vil sige, at hun ingen efterlevende børn har, for så ville de være arvinger, så der helt klart ingen aftale om at holde nogen udenfor, hvad jeg heller aldrig har hørt om, med mindre de er gjort arveløse, men det skal være tinglæst, hvis det er tilfældet, og det ville helt klart være nævnt i skiftet.
Hvis der var afkald ville det stå i skiftet som forklaring på at eventuelle børn ikke arver.
Nej det kan ikke lovligt lade sig gøre.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986