Niels Pedersens ægtefælle Dorthe Christensdatter i Ørslevkloster - hvem er hun?

Startet af Ivan Kristensen, 15 Apr 2017 - 09:58

Forrige emne - Næste emne

Ivan Kristensen

Min farfars farfars farfar, Niels Pedersen, døbt 07.01.1745 i Hald i Ørslevkloster sogn, Fjends herred, Viborg amt, var gift 2 gange.
Fra han blev gift første gang var han bosat i Lund i Ørslevkloster sogn.
Jeg har styr på ham og hans første ægtefælle, Anne Jespersdatter - de får 3 børn sammen, før hun dør som 28-årig i 1780.
Så finder jeg Niels Pedersen i folketællngerne i 1787 og 1801, hvor han er gift med Dorthe Christensdatter, som har samme alder som ham i begge folketællingerne - altså bør også hun være født omkring 1745.
1787: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=1651#1651,68280
1801: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=27325#27325,2918396
I begge folketællinger bor familien i Lund i Ørslevkloster sogn.
Niels Pedersen dør i Ørslevkloster 24.12.1813 (trist jul?) i Lund i Ørslevkloster og bliver gravlagt 01.01.1814 i Ørslevkloster.
Jeg har også fundet at de fik 3 børn sammen, og ved nogen af disse børn konfirmation er Niels Pedersen nævnt som Niels Skrædder. Hans far var også skrædder.

Jeg er rimelig sikker på at jeg har fundet Dorthe Christensdatters begravelse i 1827:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=173816#173816,29243603
Dødsfald nr. 3 i 1827.
Her er hun ganske vist benævnt Dorthe Christensdatter Skrædder, men som nævnt over blev også Niels Pedersen benævnt Skrædder ved flere tilfælde.
Hun skal her være blevet 80 år gammel, hvilket tilsiger at hun skulle være født ca. i 1747, men tallet er så pænt og rundt at jeg mistænker at det er afrundet.
Mere mærkeligt finder jeg, at hun skal være almisselem og indsidder hos en hr. Chr. Lauritsen i Lund. Lund passer for så vidt vældig godt, men hun har selv 2 børn som vokser op og ægtefællen havde i tillæg 3 ældre børn. Hvorfor bor ikke gamlemor hos een af disses familier?

Jeg er nogenlunde sikker på at jeg har fundet trolovelsen og vielsen mellem Niels Pedersen og Dorthe Christensdatter i 1780 i Dommerby sogn (eller måske Højslev - det er samme kirkebog):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=160971#160971,27045384
Nederst på højre side.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=160971#160971,27045384
Øverst på venstre side.
Niels Pedersen 1. ægtefælle døde som nævnt i 1780 og blev begravet 01.10.1780 - samme dag som deres yngste datter blev døbt!
Jeg finder det svært rimeligt at en bonde som Niels Pedersen var, giftet sig meget hurtigt igen, når han havde en baby og yderligere 2 andre børn under 4 år at tage vare på.
Og jeg ved jo fra folketællingerne at han da var gift 2. gang med en Dorthe Christensdatter.
Her i Dommerby (og hvis det faktisk er Højslev, så er det nabosogn til Ørslevkloster/Lund, der Niels Pedersen boede) er altså en Niels Pedersen fra Lund (dem kan der ikke være mange af!) blevet trolovet og derefter copuleret med en Dorthe Christensdatter fra Bodsgaard.
Efter hvad jeg har kunnet finde ud af på Krak og lignende så skal Bodsgaard ligge i Højslev sogn!
Men udover dette giver ikke trolovelse og vielse nogen oplysninger om hvem denne Dorthe Christensdatter egentlig er.

På MyHeritage finder jeg omkring en snes slægtstræer som har min farfars farfars farmor Dorthe Christensdatter født i Daugbjerg sogn i 1743: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=160867#160867,27033964, første barnedåb på venstre side,
men der er så vidt jeg kan se er der ingenting der tilsiger at disse to Dorthe Christensdøtre skal være samme person.
Et enkelt andet slægtstræ på MyHeritage (eller var det FamilySearch FamilyTree) har denne Dorthe Christensdatter fra Daugbjerg gift i Daugbjerg med en Peder Michelsen og de får flere børn sammen før de dør.
Det stemmer i alle fald at en Dorthe Christensdatter i Daugbjerg bliver gift med en Peder Michelsen, og da er det vel mer sandsynligt at det er denne Dorthe Christensdatter, end at hun skulle dukke opp i Dommerby i 1780 og blive trolovet og gift der?

Jeg har derfor prøvet at gå en anden vej og set om der er blevet født og konfirmeret nogen Dorthe Christensdøtre i Dommerby i en passende tid, og jeg har fundet en enkelt:
Født 18.05.1738: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=160971#160971,27045187
Konfirmeret Dominica Qvasimodogeniti i 1756, nr. 5: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=160971#160971,27045405
Farens navn er Christen Nielsen fra Degnsgaard i Sejstrup. Både Degnsgaard og Sejstrup ligger i Dommerby/Højslev.
Hun er ganske vist lidt for tidlig født til kun at være henholdsvis 44 i 1787 og 56 i 1801, men det er jo begge gange eksakt samme alder som ægtefællen, og det kan virke lidt suspekt, synes jeg?
Hun er også lidt for tidlig født til at dø som 80-åring i 1827, hun skal da egentlig ha været næsten 90, men kan også denne alder være så cirka?

Er det trods alt ikke mere sandsynligt, at Niels Pedersen gifter sig med en pige fra nabosognet, tidligere ugift sådan, som udmærket kan have været tjenestepige på Bodsgaard, og omkring 40 år gammel, end at han skulle have tid til at finde en pige betydelig længere borte?

Kender nogen til sagen? Findes der kilder jeg ikke kender til? Har nogen lyst til at løse mit problem/hjælpe mig med at løse det?

På forhånd tak
Ivan Kristensen

Ejgil Hedegård Pedersen


   Hej Ivan!

   Niels Pedersen og Dorthe Christensdatter er lige gamle, de er født i 1845,
   det kan ikke være din Dorthe der er død i 1827,hun skulde da være 82 år.
   Det andet du har fundet ser rigtigt ud.

   Venlig hilsen      Ejgil Hedegård Pedersen.

Ivan Kristensen

Tak for din tilbagemelding!
Men det øger så kun problemmet, for hvis det ikke er hende som er død da, hvornår er hun så død?
Jeg finder det lidt mistænkelig, at alderen ved folketællingerne er angivet som det samme som for ægtefællen, og jeg finder også at alderen ved dødsfaldet er mistænkelig rundt.
At folketællinger ikke er 100% pålidelige, når det gælder angivelse af alder, er vel en kendt sag, og så længe jeg ikke har fundet nogen fødsel til Dorthe Christensdatter, så ved jeg jo ikke eksakt hvor gammel hun er.

Ole Krog

Hej Ivan

Niels Pedersen og Dorthe Christensdatter er ikke min familie, men jeg hjælper en af mine venner med at udfinde hans rødder.

Det er hans slægt - Dorthe dør her: Død: Ørslevkloster sogn 1827 (Opslag 152): Dorthe Christensdatter Skrædder, død 3. september og begravet 9. september 1827, Almisselem og indsidder hos gmd. Chr. Lauritzen af Lund
Nævnte gårdmand Christen Lauritzen er gift med hende her, som er deres datter Ana Sophia - så hun bor hos familien ved hendes død:
Ved hendes konfirmation er fader nævnt som Niels Skrædder i Lund og ved hendes dåb er nævnt Ane Pedersdatter i Lund, hvilket er en søster til Niels. Endvidere er nævnt Peder Skrædder i Hailskov, der er hendes farfar (han dør 1793 i Ørslevkloster og der er et skifte efter ham:
Skifte Ørslevkloster Gods 1793 (opslag 20-24): Peder Nielsen, anmeldt død af sin søn Peder Pederen i Heilskov i Ørslevkloster sogn, mødt i dag den 11. juli 1793. Arvinger nævnt: 1 søn Niels Pedersen 48 aar gift og boende i Lund, 2 Peder Pedersen 36 aar gift og boende i Heilskov, 3 datter Mette Pedersdatter 47 aar gift med Lars Pedersen, 4 datter Inger Pedersdatter 45 aar og udi Viborg, 5 datter Ane Pedersdatter 40 aar gift med Poul Nielsen i Lund Bye.  

Ana Sophia Nielsdatter, født 1781/1782 og døbt 01 01 1782 i Ørslevkloster, konfirmeret 15 04 1798 i Ørslevkloster, trolovet 24 10 1807 og gift 21 11 1807 i Ørslevkloster sogn, død 10. Marts og begravet 17. Marts 1865 i Ørslevkloster,
Forældre: Niels Pedersen og Dorthe Christensdatter
Forældre: Nr. 66 og 67
Dåb: Ørslevkloster 1782 (opslag 8): Ana Sophia, Niels Pedersen og Dorthe Christ. I Lund, baaren af Ane Pedersdatter i Lund. Faddere: Christen Smed i Hald, Niels Smed i Bøstrup, Peder Skrædder i Haiskov. Døbt Fest. Reg. Christi. D. 1. Jan.  
Ægteskab: Trolovelse Ørslevkloster (opslag 116): d. 24. October Christen Lauritsen fra Sundstrup og Anne Sophia Nielsdatter fra Lund. Forloverne vare Niels Skrædder i Lund og Christen Jensen Laigaard i Hailskov.
Ægteskab Ørslevkloster 1807 (opslag 138): d. 21. Nov. Christen Lauritsen Pisselhøy fra Sundstrup og Anne Sophia Nielsdatter fra Lund.
Konfirmation: Ørslevkloster 1798 (opslag 205): Dom. Qvas. (dom qvasimodogeniti = 15. april 1798) Mette og Ana Sophia – Niels Skrædder i Lund
Død: Ørslevkloster 1865 (opslag 178 nr. 2): Ane Sophia Nielsen, død d. 10. Marts og begravet d. 17. Marts, Enke og Fattiglem i Lund. Fattighuset. 83 Aar.

Samtlige personer i husstanden
viborg, Fjends, Ørslevkloster, Lund bye, , 2, FT 1787, A7250
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Pedersen   44   gift   husbonde   bonde og gaardbeboere   
Dorte Kristensdatter   44   gift   madmoder      
Peder Nielsen   10   ugift   hans søn af 1ste ægteskab      
Jesper Nielsen   9   -   hans søn af 1ste ægteskab      
Mette Nielsdatter   7   -   hans datter af 1ste ægteskab      
Ane Nielsdatter   6   -   hans datter af 2det ægteskab      
Kresten Nielsen   2   -   hans søn af 2det ægteskab      
Jens Mikkelsen   38   gift   tjenestekarl      

Samtlige personer i husstanden
viborg, Fjends, Ørslevkloster, Lund by, , 2, FT-1801, B8077
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Pedersen   56   Gift   Husbonde   Bonde og gårdbeboer   
Dorthea Kristensdatter   56   Gift   Hans kone      
Esper Nielsen   23   Ugift   Deres barn      
Kristen Nielsen   15   Ugift   Deres barn      
Anne Sophie Nielsdatter   20   Ugift   Deres barn      

Dorthe Christensdatter, født 1743 og døbt 28 04 1743 i Daugbjerg, trolovet 02 11 1780 og gift 15 12 1780 i Dommerby, død 03 09 1827 og begravet 09 09 1827 i Ørslevkloster
Forældre: Christen Pedersen Koustrup og Kirsten Christensdatter
Dåb: Daugbjerg sogn 1743 (opslag 30) 2. S. e. Paaske 28. April Dorthe Christensdatter, Christen Koustrup og Kirsten Christensdatter i Daugbjerggaard. Faddere: Jens Møllers, Jep Sørensen, Mads Thomasen, Margrete Laursdtr., Anne Christensdtr., Bergete Pedersdatter Koustrup bar barnet.

jeg har også mere om Niels og Dorthes forældre. Jeg har forgæves lige nu søgt efter et skifte efter Christen Pedersen Koustrup, der dør i Daugbjerg 1775 og begraves 29 10 1775 samt Kirsten Christensdatter, død 1771 og begravet 28 03 1771 i Daugbjerg.
De skulle være Hald og Skivehus Gods m.h.t. skifter for Daugbjerg men starter først i 1776.


med venlig hilsen

Ole Krog
Holstebro

Ivan Kristensen

Mange tak for et omfattende og godt dokumenteret svar - næsten lige så omfattende som mit spørgsmål!
Ja, jeg burde vel have tænkt på at Chr. Lauritzen kunne være gift med een af Dorthes døtre eller steddøtre, og hvis jeg havde koblet trådene rigtig, så havde jeg set det navn på et af de slægtstræer på MyHeritage som jeg referede til i mit første indlæg.

Selv er jeg efterkommer efter Niels Pedersen og Dorthe Christensdatters yngste barn, sønnen Kresten, som blev født i 1785.

Og jeg ser til min beroligelse, at vi er enige om at både den trolovelse og vielse som jeg har fundet mellem Niels Pedersen og Dorthe Christensdatten i Dommerby, er den rigtige, og også enige om at det er den rette begravelsesmelding, jeg har fundet om Dorthe Christensdatter Skrædder i 1827.

I tillæg giver du mig en masse information om datteren Ana Sophia, født i 1782. Da får jeg det betydelig enklere når jeg skal kartlægge hendes liv. Tak for det.

Og jeg ser at du også mener at "min" Dorthe Christensdatter skal være født i Daugbjerg i 1743, og jeg er naturligvis enig i at der er født en  Dorthe Christensdatter i Daugbjerg sogn i 1743. Jeg viser også til hende i mit spørsmål.

Det jeg er usikker på er om denne Dorthe er min farfars farfars farmor. Jeg har ikke noget grundlag for at afvise at hun er det, men jeg ser ingen oplysninger som kan entydig vise at disse to er samme person. Det er derfor jeg efterlyser nogen som ved noget mere end det jeg har fundet ud af.

Jeg fandt som nævnt i mit første indlæg en Dorthe Christensdatter fra Daugbjerg, gift i Daugbjerg med en Peder Michelsen, og eftersom jeg ikke har fundet andre Dorthe Christensdøtre født i Daugbjerg i passende tidsrom, så er jeg i tvivl om ikke hun som blev født i 1743 er hun som senere gifter sig i Daugbjerg og bliver der resten af sit liv.
(Ved dåben af eet af hendes børn i Daugbjerg har een af fadderne efternavnet Kaastrup!)

Har du mere dokumentation som knytter Dorthe Christensdatter fra Daugbjerg til hende som bliver trolovet og gift i Dommerby i 1780?
Jeg ser ingen forbindelse til hendes forældre, hverken ved trolovelse eller vielse, ingen faddere ved hendes børns barnedåber som ser ud til at være blandt hendes søskende, og forældrene er heller ikke nævnt ved hendes begravelse.

Dersom forbindelsen er korrekt, hvornår kom i så fald Dorthe til Dommerby og hvor er hun konfirmeret.

Findes der nogen form for slægtsbog, hvor denne forbindelse dokumenteres, eller nogen egnshistorie eller noget i den retning?

Men uanset, igen mange tak for indspillet. Det hjælper mig et godt stykke videre!

Og forøvrigt har jeg selv kigget på forældrene til Dorthe Christensdatter i Daugbjerg, for jeg mente også selv at det måtte være korrekt, men så kom jeg til at tænke på, at jeg ikke havde nogen dokumentation for at det var samme person.
Christen Pedersen Koustrup giftede sig med enken Kirsten Christensdatter - enke efter salig Christen Jensen med hvem hun havde mindst to børn. Een af dem har jeg fundet konfirmeret og benævnt som Christen Koustrups stifsøn.

Ivan Kristensen

Jørgen H. Christensen

Hej Ivan

Dorthe Christensdatter er min tip3-oldemor (via datteren Ana Sophia). Hun er også et af mine problembørn, da jeg også tvivler på, om hun er identisk med navnesøsteren fra Daugbjerg.

For et stykke tid siden fik jeg som alternativ mulighed øje på Dorthe Christine Christensdatter, født 16-2-1744 i Løjgaard, Ørslevkloster S (opslag 41, venstre side nederst), datter af Christen Pedersen og Anne Christensdatter.
Hun passer jo i hvert fald aldersmæssigt, og geografisk er vi også indenfor overskuelige afstande. Desuden har jeg indtil nu ikke fundet dokumentation for, at hun er gift til anden side. Men det har andre måske fundet?

At vielsen foregår i nabosognet Højslev kan måske skyldes, at hun tjener på Bodsgaard (nutidens Bådsgård)? Og/eller at gommen Niels Pedersen ikke har ønsket at stå i "egen" kirke lige efter begravelsen af den første kone?
Det er naturligvis en "skønhedsplet" i argumentationen, at præsten ved vielsen har skrevet, at bruden er "af" Bodsgaard, men det gør sig jo også gældende med navnesøsteren fra Daugbjerg.

Venlig hilsen
Jørgen H. Christensen

Ivan Kristensen

Mange tak for svar!
Jeg beklager at jeg ikke har set dette for nu.
Årsagen er at dette forum er så aktivt, at et emne meget hurtigt forsvinder nedover siderne, og så har jeg ikke checket nyere svar.
Jeg havde foreløbelig lagt sagen i ro, men nu skal jeg sandelig se lidt nærmere på "din" Dorthe.
Min gren af familien havnede senere i Ørslevkloster, så det kan være en forbindelse og bekræftelse der.
Måske overtog en søg hendes farsgård eller hvad ved jeg.
Men det skal jeg se nærmere på.
Takker og beklager igen den sene respons.

Ivan Kristensen

Annette Damgaard Hansen

#7
Dette er en gammel tråd, men nu er det mig, der sidder med spørgsmålet om Dorthe Christensdatter i Daugbjerg, og jeg er selvfølgelig bekymret over, at hun er rykket ud af Daugbjerg og til Dommerby/Ørslevkloster, men jeg satser på, at det er en fejl??

her kommer mine optegnelser over Dorthe Christensdatter - og sammenhængen, som jeg formoder, dem må være:

Christen Koustrup og Kirsten Christensdatter i Daugbjerggaard gift 11. juni 1737
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122076#160865,27033380

Børn:

Peder Christensen
dåb 2. feb. 1739
Peder Christensen, Christen Pedersens
Og Kirsten Christensdatter I Daugbjerggaard, Else Kiærgaard
Jens Sørensens Anna, Christen Trevads kone Dorthe,
Peder Koustrups kone af Mønsted bar barnet
(Koustrupgård ligger i Mønsted)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122076#160865,27033356

Niels Christensen
Dåb 9. juli 1741
Niels Christensen, Christen Koustrup og
Kirsten Christensdatter i Daugbjerg Gdr.
Faddere Søfren Jenss, Niels Skrædder, Møller jens haxxxx
Laurs Søfrensens hustru Karen, Enken Else Jensdatter i
Daugbjerggaard bar barnet
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122076#160865,27033367

Dorthe Christensdatter
Dom Misericord.
d. 28 april 1743
Dorthe Christensdotter Christen Koutrups
og Kirsten Christensdaatters i Daugberggaard
Faddere Jens Møller, Jep Søfrensøn, Madts
Thomasøn, Anne Wistesdaatter, Birgitte Peders
Daatter Koustrup Bar Barned
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122076#160867,27033964

Kirsten Christensdatter Begravet 18 marts? 1771
Kirsten Christensdatter, Christen Koustrups hu=
xxxx, i Daugbjerg, 74 aar begravend.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122076#160867,27034038

Christen Koustrup Begravet d. 29. oktiber 1775
Christen Koustrup i Daugbjerg 65 aar og
4 uger gl. begravend
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122076#160867,27034039

Trolovelse 28. marts 1767
Peder Michelsen og Dorthe Christensdatter beg-
ge af Daugbjerg trolovede i Peder Raaes Huus ibdm
Forlovere Niels Michelsen og Jens Troelsen af Daugb.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122076#160867,27034017

De får følgende børn
Michel
Maren
Kirsten
Christen
Niels
(Som man ser er der både en Kirsten og en Christen opkaldt efter morforældrene).

Begravet Aftægtsmand Peder Michelsen af Daugbjerg død den.....22. nov. 1811
Gammel 91½ aar
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122076#160868,27034288

Begravet Dorthe Christensdatter
1818
26. dec 1817, søndagen efter nytaar
Dorthe Christensdatter, Gaardmand Peder Michelsens enke i Daugbjerg 74 aar

Konklusion
Dorthe er altså født i 1743 i Daugbjerg. På det tidspunkt døbes kun en eneste Dorthe Christensdatter, og det er Christen Pedersen Koutrups og Kirsten Christensdaatters datter Dorthe i Daugberggaard. Da ægteparret Koustrup forbliver i Daugbjerg til deres død, kan der ikke være tale om skoleholder Christen Pedersen Koutrup, men kun en anden Christen Pedersen med tilnavnet Kousturp.

Hvis nogen har nyt, er jeg meget interesseret.

Mvh Annette Damgaard

Ivan Kristensen

Mange tak for dette indlæg, Annette etc. :)
Dette var en flot julegave.
Jeg kan ikke forstå andet end at du nu endegyldigt har defineret Dorthe Christensdatter fra Daugbjerg væk som min farfars farfars farmor og gift med Nils Pedersen.
Jeg har haft problemmer med at komme ind på forumet her, så jeg søgte og fandt dig (tror jeg da) på Facebook og har sendt en melding til dig på Messenger.
Jeg tror du kan være ganske tryg på at din tolkning af Dorthe Christensdatter fra Daugbjerg er korrekt.
Mit problem er så naturligvis fortsat hvem "min" Dorthe Christensdatter så kan være.

Jørgen H. Christensen har fundet og foreslået en Dorthe Christine Christensen, født på Lajgaard i Ørslevkloster i 1744. Det er så vidt jeg kan se et meget godt bud :)
Hendes forældre er Christen Pedersen og Anne Christensdatter.
Og de 3 børn som Dorthe Christensdatter får sammen med Niels Pedersen, får navnene Ana (Anne), Chresten og Kresten.
Den første Chresten dør som helt lille og derfor må næste drengebarn naturligvis kaldes op efter ham.
Hvorvidt Ana (Anne) er opkaldt efter sin mormor eller Niels Pedersens afdøde ægtefælle (som også hed Anne) er naturligvis usikkert, men navnene Anne og Kresten på børnene opkaldet efter mormor og morfar passer vældig godt.
Niels Pedersens egne forældre blev opkaldt med børnene i hans første ægteskab, så det var morens forældres tur til at blive kladt op.

Jeg har haft vanskeligheder med at trævle familien til Christen Pedersen og Anne Christensdatter op, så så langt har jeg ikke klaret at påvise søskende eller anden familie til Dorthe som faddere ved børnenes barnedåber.

Med store takker og venlige hilsner samt godt nytår
Ivan Kristensen

Annette Damgaard Hansen

Hej ivan
Velbekomme. jeg synes tit, at det er vanskeligt at finde kvindernes ophav, men Dorthe Christine Christensen synes da at være et godt bud. Sommetider står der lidt ved trolovelsen i sær der, hvor forlovernes navne er nævnt.
Held og lykke med den videre forskning og godt nytår.
Vh. Annette

Ivan Kristensen

Hej.
Jeg år absolut ingen hjælpende oplysninger hverken ved trolovelsen eller ved copulationen.
Der er linket til trolovelsen i mit første indlæg, og så har jeg fejlagtig linket til samme side for dopulationen. Det er samme kirkebog og en side efter trolovelsen, helt øverst til venstre.
Her er ingen forlovere og ingen fædre nævnt - kun Niels Pedersen af Lund og Dorthe Christensdatter af Bodsgaard.

Ivan

Ivan Kristensen

Efter at jeg med hjælpende dokumentation fra Annette Damgaard Hansen endelig har kunnet udelukke at Niels Pedersens anden ægtefælle var Dorthe Christensendatter fra Daugbjerg, arbejder jeg nu med teorien om at det var Dorthe Christine Christensendatter, født i 1744 på Lajgaard i Ørslevkloster sogn:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=173813#173813,29243009
nederste barnedåb på venstre side.

Hendes forældre er Christen Pedersen og Anne Christensdatter.
Niels Pedersen og Dorthe Christensdatters 3 børn døbes Ana, Chresten og Kresten. (Chresten dør som helt lille).
Niels Pedersens forældre er begge blevet opkaldt med børnene i hans første ægteskab og nu passer det fint at begge Dorthes forældre opkaldes.

Det har som nævnt ikke været nogen hjælp at få med oplysninger om Dorthes familie - hverken ved trolovelsen eller vielsen - så de to sidste muligheder er børnenes navne idet det må formodes at de opkaldes efter moren forældre, og om der kan findes faddere ved de 3 barnedåber, som kan være slægtninge - søskende og/eller forældre - til Dorthe.

Jeg har derfor prøvet at finde Dorthes søskende, og har fundet Anne, som blev født i 1746:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=173813#173813,29243011
nederste barnedåb på venstre side

Men så har ikke Christen Pedersen og Anne Christensdatter af Lajgaard fået flere børn. Derimod ser jeg at et ægtepar fra Hald med navnene
Christen Pedersen ?? (det ser lidt mærkeligt ud, men der skal stå Rind, som der står da moderen introduceres og da det nyfødte barn dør 13 dage gammelt) og Anne Christensdatter får en datter i 1749 og hun døbes (antagelig er det datoen for hjemmedåben) 19.12.1749:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=173813#173813,29243014
Sidste barnedåb i 1749

Kan dette være samme familie, som nu har flyttet til Hald fra Heilskov - Niels Pedersens forældre flytter modsat vej også i slutningen af 1740-erne?
Jeg bliver lidt forvirret over at det nyfødte barn i 1749 kaldes Anne, for jeg kan ikke finde at den Anne som blev født i 1746 skulle være død i mellemtiden.
Det er selvfølgelig mulig at både Christen Pedersens og Anne Christensdatters mødre hedder Anne, så de er opkaldet efter hver sin bedstemor. Det ved jeg ikke noget om.

Samme ægtepar får nok en datter i 1751 og hun døbes Anne 06.01.1751.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=173813#173813,29243015
3. barnedåb i 1751

De får en søn i 1752, han døbes 7. søndag efter Trinitatis og får navnet Peder.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=173813#173813,69364111
6. barnedåb på venstre side.

De får også en datter i 1758. Hun blev nok hjemmedøbt 04.11.1758 og fik navnet Mette. Hun døde omkring et døgn efter fødselen:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=173813#173813,29243022
5. barnedåb på venstre side

Men kender nogen til denne/disse familier og kan be- eller afkræfte at dette er samme ægtepar og at børnene er søskende?

Venlig hilsen
Ivan Kristensen