Uoverensstemmelser i kirkebøgerne

Startet af Arne Fogt, 17 Apr 2017 - 15:27

Forrige emne - Næste emne

Arne Fogt

Jeg leder efter Jens Paulsen Skytts død i Hjerndrup sogn i sønderjylland og finde i hovedministerialbogen at det er sket den 2. marts 1867.
Da jeg har svært ved at læse, hvad der står omkring hans død, vil jeg se om det er lettere at læse i hovedministerialbogen. Men der står han ikke opført, og de døde er slet ikke de samme i de to bøger!!
Hvordan kan det lade sig gøre?
Er der en forklaring på dette? Jeg troede at bøgerne var ens, blot ført af forskellige personer, men det ser ikke sådan ud .

Arne Fogt
Buddinge

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Arne Fogt

der er to kontraministerialbøger, som er ens. Hvorfor ved jeg ikke.  Men der er også en hovedministeralbog og jeg har set i den fra 1838 - 1886.
Det er i den, jeg ikke kan finde ham død.

Arne Fogt
Buddinge

Lars J. Helbo

Det er lidt mystisk; men jeg tror, det er en fejl på AO.

Efter mine registreringer, er der ingen scannede hovedbøger i Hjerndrup sogn efter 1842. Men søger man på AO, får man ganske rigtigt tilbudt to bøger (1807 - 1860 FVD og 1838 - 1886 FKVD) med bsid-numre 201655 og 201656. Jeg mener bare, at de to bøger hører til Tyrstrup sogn. Prøv evt. at sammenligne dem med kontrabøgerne fra Tyrstrup.

Kig også på hovedbogen 1775 - 1838 FKVD under Hjerndrup sogn. På første side i den står der tydeligt, at den hører til Tyrstrup.

Inger Toudal

#4

Der må være en fejl på AO. I Daisy er der ikke registreret nogen hovedministerialbog for Hjerndrup sogn efter 1838-1842:

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=hjerndrup+sogn&b=&c=&d=1&e=2017&f=&g=&h=&ngid=3126094&ngnid=3126101&heid=9535665&henid=9535668&epid=9535665&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Arne Fogt

fint.

Så er sagen jo opklaret.
Men hvordan bliver bogen så fjernet fra Hjerndrup ?

Arne Fogt
Buddinge