LAndskrona 1676

Startet af aksel österlöf, 18 Apr 2017 - 21:21

Forrige emne - Næste emne

aksel österlöf

Hej,

Jag undrar om det finns listor i Danmark över vilka SVENSKA officerare som dog under belägringen och anfallet sommaren 1676.

Enligt C. Heijkenskjöld- Bergsregementet (tryckt Filipstad 1938) skall 4 kompanier hört till garnisonen. Överstelöjtnanten Erik Olofsson Orre var deras chef- och 1680 har hans änka tillskrivit Kungen Carl IX bland annat om innestående lön för åren 1674 och 1675.

Enligt internet- zenker.se/Historia/Svensk_Danska.............skulle den Svenska kommendanten kapitulerat och överlämnat fästningen och staden. .... jag citerar " den 3 augusti klockan 2 em uttågande han med besättningenur slottet under flygande fanor,................"

Hoppas på tur!

med vänlig hälsning

Aksel Österlöf
Luleå

Eva Morfiadakis



Du menar nog Karl XI. Jag tror att man skulle kunna finna uppgifterna i generalmönsterrullorna om sådana finns kvar. Skulle det vara 4 kompanier från Bergsregementet som fanns i Landskrona garnison?

Eva M
Eva M

aksel österlöf

Helt korrekt- 4 kompanier enligt den nämnda boken- och Calle ELVA och inte nio. Var visst alldeles för trött.

Aksel

Eva Morfiadakis



http://runeberg.org/nfbb/0791.html

Bergsregementet upplöstes tydligen i samband med Roskilde freden 1658. 1674 uppsattes ett nytt bergsregemente under namnet Drottningens livregemente till fots. Jag tittade på rullorna för detta regemente som tycks vara från 1690.

Eva M
Eva M