Kirkebog Stadil 1742-1806

Startet af Inge Bigum, 22 Okt 2010 - 14:40

Forrige emne - Næste emne

Inge Bigum

Kan nogen sige mig, hvilken dato Fest Supplicat er, og har jeg mon tydet navnene rigtigt?

Kirkebog Stadil 1742-1806 opslag 99 nr. 1

1750
Fest Supplicat: Døbte jeg Søren Stougaards Søn Jens af Stadel, som blef
fød Natten tilforn, Fadd: Jens Stougaard, Niels Madsen, jep Knudsen,
Ane Pedersdatter, Knud Jensens Kone, Jep Christens Datter, min Ko
ne bar Barnet.

Venlig hilsen
Inge Bigum
Inge Bigum
Medlem af DIS og
Roskildeegnens Slægtsforskerforening

Bent Mortensen

det skulle være 11 jan 1750
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Inge Bigum

Hej Bent Mortensen.

Mange tak for hjælpen. Hvor kan man finde det dato navn, jeg synes jeg har kigget både i kalendere og diverse bøger om slægtsforskning?

MVH
Inge
Inge Bigum
Medlem af DIS og
Roskildeegnens Slægtsforskerforening

Niels Bjøreng

11 januar tror jeg ikke på.

Det er snarere Bededag. Supplicatio (latin): Bedefest.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng

Inge Bigum

Hej Niels Bjøreng.

Tak for dit svar, men nu bliver jeg lidt forvirret. Hvis det er Bededag, må det være den 4. fredag efter påske, altså 24. april.
Men dåbsindførslen efter er Dom Invocavit, og det mener jeg er 1. søndag i fasten, altså 15. februar.

Er der nogen andre der har et bud om hvordan man finder den dato, som måske er 11. januar?

VH Inge ???
Inge Bigum
Medlem af DIS og
Roskildeegnens Slægtsforskerforening

Niels Bjøreng

Hej herfra,

Det kan næppe være Store Bededag, der henvises til (jævnfør kronologien i indførslerne).

I tidligere tider var der flere bededage, der så blev samlet til en enkelt- den, vi nu kalder Store Bededag.

Jeg har stadig mine tvivl om datoen er 11 januar. Ville præsten i så tilfælde så ikke have skrevet Dom 1 post Epiph?

Hvordan er du, Bent, kommet frem til 11 januar?

Hilsen

Niels 9400

Bent Mortensen

Hej Niels
nu sætter du mig også i tvivl for programmet dage gav mig denne dato ved Supplicat
så hvis det har noget med Bededag at gøre ???
der var før 3 Bededage

Store bededag. Fjerde fredag efter påske søndag. Dagen fastlagt efter Chr. V's forordning af 1686. Tidl. fandtes 3 bededage, nemlig 16., 17. og 18 jan. St. bededag kan tidligst falde 17. april, senest 21. maj.
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Inge Bigum

Hej Bent.

Jeg tænker at vi ikke kommer det nærmere, end at det var midt i januar, og det er også fint nok. Men det var godt lige at få at vide, hvordan du var kommet frem til datoen ??? :).

Mange venlige hilsner
Inge
Inge Bigum
Medlem af DIS og
Roskildeegnens Slægtsforskerforening