Henrik Marius Henriksen "Henrik Løve" 1883--

Startet af Anne Larsen, 20 Apr 2017 - 18:14

Forrige emne - Næste emne

Anne Larsen

Hej

Jeg laver en ny tråd med Henrik Marius Henriksen født i Linå , Skanderborg Amt den 12. sep. 1883.

Han er søn af Jens Christian Henriksen som jeg har en tråd med.

Han blev åbenbart kaldt " Henrik Løve"  Bandeleder,sømand,fisker,agitator,krybskytte,gæstgiver og færgemand ved Stilling-Solbjerg sø.
Dette kunne han skrive på sit CV.
Jeg har læst om ham fra Stilling Lokalarkiv og Skanderborg Leksikon.
Han blev dømt tugthus mange gange.
Han var faktisk en meget spændende person.

Hans kone hed Thora, det er det eneste der er nævnt.
Men hvad hedder hun ellers, hvor bliver de gift(sikkert i Århus) omkring 1.verdenskrig. Hvad mon hun lever af, da han er væk i flere år af gangen.
Mon der er nogen der kan fortælle mig lidt om det?

Jeg har prøvet at se i aviserne , men kan ikke få adgang til dem.
I 1932 køber han Færgestedet ved Vitved.
I 1937 solgte han stedet og de flyttede til Århus.De flyttede til Studsgade 8,Århus. Så ved jeg ikke mere.

VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Gitte Johansen



https://arkiv.dk/vis/2924479


Der står her, han dør i 1960.

Måske i Stilling sogn, som ikke er på nettet på det tidspunkt.

Men jeg synes da du skal tage kontakt til lokalarkivet. De har en del om ham.

https://arkiv.dk/vis/2851730

https://arkiv.dk/vis/2851729

https://arkiv.dk/vis/2851728

https://arkiv.dk/vis/2894744

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

John Damm Sørensen

#4
Broderen Peder Henriksen var åbenbart heller ikke helt fin i kanten. Her hjælper han Henrik med flugt fra Horsens i 1904.
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Adbeae582-aa8d-475e-8a53-d7edf8650e7c/query/%22henrik%20l%C3%B8ve%22

Her er en lidt mere detaljeret beskrivelse af flugten, der endte i Hamburg.
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A96923731-5a37-48bf-a65c-9138fa7812e7/query/%22henrik%20l%C3%B8ve%22

Hilsen
John

Anne Larsen

Tak for jeres svar.

Nej broderen tog hvis lidt ved lære. Men kommer han også i arresten ???

Ja, det ser ud til at Henrik Løve dør i Stilling.

Jeg må prøve Hørning Arkiv. :)

Venlig hilsen
Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

John Damm Sørensen

Citat fra: Anne Larsen [1546] Dato 20 Apr 2017 - 20:06
Tak for jeres svar.

Nej broderen tog hvis lidt ved lære. Men kommer han også i arresten ???
Citat fra: Anne Larsen [1546] Dato 20 Apr 2017 - 20:06
Tak for jeres svar.

Nej broderen tog hvis lidt ved lære. Men kommer han også i arresten ???

Ja, af en artikel i Politiken 22. marts 1904 fremgår det, at han fik 5 dages fængsel på vand og brød. Af samme artikel fremgår det, at Henrik Løve var blevet idømt 90 dages tvangsarbejde for et voldeligt overfald på en maskinarbejder med en metalskrue. Overfaldet var sket i september 1903.

Jeg vil tro, at Henrik optræder meget tit i Politiets Efterretninger. Næste gang jeg kommer på Københavns Stadsarkiv, vil jeg gennemgå registeret over efterretninger.


Hilsen
John

Anne Larsen

Venlig hilsen
Anne
Djursland


Anne Larsen

Hej Gitte

Jeg har skrevet det før, gør det igen. I er bare fantastiske. :o

Tusind tak for hjælpen :)
Tora må have været en forelsket og tålmodig sjæl.
Henriksen hun er husbestyrerinde for,er Løves storebror. Så fandt jeg også ham :D

VH Anne

Venlig hilsen
Anne
Djursland

Anne Larsen

#10
Hej

Da både Henrik Løve og Thora var "Fritænkere" tænkte jeg ,kunne jo være de blev gift borgerligt.

Jeg har forsøgt at finde dem ,men det er ikke lykkes. >:(

Henrik Løve tog jo til Amerika, er hjemme igen i 1914. Var der i ca. 2 år.
Kan man finde hans rejse der til.?

Venlig hilsen
Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Gitte Johansen

Kunne da se ud som om han tager til USA igen i 1914

Passer også med, at hun står alene i 1916

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#12
Ville prøve at følge ham her, men det lykkedes ikke.

nr. 15

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16480943#19855,1626276

Sætter lige billede ind, da det ikke aldrig kan læses i link :(

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Her er denne paragraf 3, der står ved ham

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Larsen

Hej

Tak Gitte. :D

Det må have været en hurtig tur til Amerika. I 1916 er han i Esbjerg som fisker.

I FT 1921 bor de Sønderallé 38 Århus. opsl.nr 50
I opsl.nr.49 bor en familie som også har været i Amerika. Jeg forestiller mig at de har kendt hinanden der over.

VH Anne

Venlig hilsen
Anne
Djursland

John Damm Sørensen

Hej,

Jeg var på Københavns Stadsarkiv og Det kongelige Bibliotek i dag. Og jeg må sige, at Henrik Løve var en yderst aktiv og hårdslående mand. Nedenstående beskriver han levned frem til 1922, hvor han efter overfaldet i retten flygter på cykel og senere i båd ud af landet. Han ender i Karelen i Rusland, hvor han tilsyneladende optræder som opsynsmand i forbindelse med pelsjagt. Han skriver hjem til konen Thora, at han er en højtstående politimand. Under opholdet i Rusland møder han også Martin Andersen Nexø, som han bliver livslang ven med.
Pludselig i januar 1925 melder han sig til Politiet i København for at gøre rent bord. Livet i Rusland var blevet for hårdt. Han overføres til Aarhus og bliver idømt 2 års forbedringshus, som han afsonede i Horsens.
Da Henrik Løve i 1930 havde forlagt residensen til Vitved ved Solbjerg Sø, kom han igen i pressen på grund af uoverensstemmelser med en fiskegrosserer, som han samarbejde med om fiskeriet i søen.

Fyens Stiftstidende 31. marts 1922

Henrik Løve
Et mørkt Blad i aarhusiansk
Kriminalhistorie

Om Banditten Henrik Marius Henriksen, kaldet Henrik Løve, der i Tirsdags i Kriminalretten i Aarhus skamslog Auditør Holck ogDommer Hvass og gennempryglede et Retsvidne, skriver "Aarh. Stt." i en længere Artikel bl.a.:
Henrik Løves Befrifter fylder er et af de mørkeste Blade i aarhusiansk Kriminalhistorie. Og et af de tættest beskrevne.
Han hører hjemme i Linaa, er født der i 1883. Han gik i Skole i Paradisgades Skole. Næppe havde han passeret den første halve Snes Aar, før han blev grebet i at stjæle, i Konfirmationsalderen havde han været i Konflikt med Politiet, og faaet Riis og Rotting.
Han blev Sømand og drog på Langfart. Saa kom han hjem. Kom i Slagsmaal. Lavede Overfald. Og røg i Forbedringshuset; 9 Maaneder. I April 1901 var han netop kommet ud. Den 10. om Aftenen overfaldt han et Par Forbipasserende paa Mindegade i Aarhus. Daværende Politibetjent Søndergaard anholdt ham og førte ham mod Stationen. Men paa Mindebro rev Løve sin Kniv op og stak efter Betjentens Hoved. Hjelmen var af Filt og let gennemtrængelig, men til alt Held ramte Kniven den svære, men ikke brede Rem. Søndergaard kastede Løve om, men i det paafølgende Slagsmaal tildelte Løve ham flere Knivstik i Ryggen. Og endnu lider Søndergaard af et Stik, der trængte ind i Lungen.
18 Maaneders Forbedringshus var den Straf, Løve herefter maatte afsone. Men næppe er han ude igen, før han paany tager fat. Da han i Slutningen af 1902, netop som har er kommet ud igen, begaar Vold mod sagesløs Person idømmes han 90 Dages Fængsel. Han er da straffet 9 Gange tidligere, 2 Gange for Vold mod Politiet, een Gang for Tyveri. Ude igen faar han en lille Dom for Vold. I 1906 overfalder han to andre, deraf den ene en Kvinde, en sagesløs Mand. Løve faar atter 18 Maanerders Forbedringshus. Og i 1911 straffes han atter for Vold.
I Mellemtiden d. v. s. mellem Fængselsopholdene, har han travlt med at udrede Bøder, saa for det ene, saa for det andet. En tid bor han ved Saxild Strand. Han ejer en lille Hytte, hvorfra han driver Sørøveri i stor Stil. Et Par Fængselsstraffe var Lønnen.
Saa rejser han til Amerika og er væk i  2 Aar.
Da han vendte hjem, brød Krigen ud. Han købte sig en lille baad og blev Fisker. Og tjener godt. Han er blevet gift nu, og man tror - o. falske Tro -, at han er blevet et bedre Menneske. Da Forretningen gaar sløjt, sælger han Baaden. Og bliver Syndikalist. Taler ved de store Møder og er en "ledende Personlighed". Indtil han pludselig sige Aarhus Farvel og køber sig et Hus i Frijsenborg-Skovene. Han overrasker ved at betale 8000 Kr. paa eengang? Hvor fik han Pengene fra? Ingen ved det. Man gætter paa Sovjet.
Naa Sovjet føder ham i alle Tilfælde ikke. Det maa Grev Frijs gøre ved hans Krybskytteri hver Nat. En Gang overfaldt han ved højlys Dag en af Grevens Skytter. Og af og til maa han vedtage Bøder. Sidst vedtog han en paa 200 Kr.
Saa kommer han igen til Aarhus og deltager i en Smuglerekspedition fra Flensborg til Norge, hvor der skal sælges Sprit. Da han kommer i Land bliver han anholdt, men slipper dog ud mod en Bøde. Derefter forsøger han at sætte Spiritus'en i Land i Aarhus. Politiet finder det i en Cyklehandlers Kælder og de i Affæren Indblandede faar store Bøder.
En Tid er Løve Formand for Fiskeriforeningen! Og naar en Fisker søger Statslaan skal han først have en Anbefaling og Hæderlighedsattest fra Fiskeriforeningens Formand - altsaa fra den 2 Gange straffede Henrik Løve.
Ogsaa indenfor Andelsselskabet "Fiskernes Fællessalg" spiller Løve en Rolle og han afsætter en Direktør eller to. Men han faar ogsaa Tid til at møde frem og diskutere med Indenrigsminister Kragh paa de politiske Møder. Og han siger "Du" til Excellencen.
------------

Det er jo en vældig historie, som man kunne skrive en bog om, og det er faktisk også sket. I 1986 udgav arkæologen Jesper Laursen en bog på ca. 200 sider om krybskytter. I bogen fik gamle krybskytter selv lejlighed til at fortælle om bevæggrunde til deres krybskytteri, og også Henrik Løve bidrog. I forbindelse med en artikel om bogen i Aarhus Stiftstidende blev vedlagte foto af Henrik og Thora bragt.



Hilsen
John


[vedhæfting slettet af admin]

John Damm Sørensen

Bogen Skytte-Lars fås i flere antikvariater til ca. 150 kr.

LARS CHR. NIELSEN. Skytte-Lars. En krybskyttes erindringer 1874-1930. Udgivet af Jesper Laursen. Forlaget Skippershoved, 1987. 212 sider pp. Med fotos og illustrationer.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

En beretning fra 1922 om hvordan Henrik Løve ender i Karelen i Rusland. Bemærk, at han har følgeskab af en anden syndikalist, Johannes Berling. Der åbenbart havde gjort sig bemærket i forbindelse med Grøntorvslaget i 1918.
http://www.marxisme.dk/arkiv/moltke/1953/pengemagt/ruspol1.asp




Folkebladet Sydjylland 5. oktober 1922

Henrik Løve
Voldsmanden og Politihaderen
fra Aarhus er nu Politibetjent
i Rusland

Den kendte Syndikalist og Voldsmand Henrik Løve i Aarhus, der for nogle Maaneder siden overfaldt baade Dommer, Auditør og Retsvidne i Aarhus Kriminalret og dereftet flygtede, har iflg. "Aarh. Amtst." skrevet hjem til sin Familie og meddelt, at han nu er Politibetjent hos Bolschevikerne.
Efter sin Flugt fra Aarhus sejlede han i aaben Baad til Tyskland, hvor han opholdt et Stykke Tid, hvorefter han har været en Tid i Frankrig og England indtil han paa en eller anden Maade er kommen ind i Rusland, hvor han nu gør Tjeneste i det Karelske Sø-Politi. Han har her en hurtiggaaende Motorbaad med et par Kanoner, som han kan lave direkte Aktion med under mindre regelbundne  Former end de, hvorunder han var nødt til at indordne sig som Folkefører i Aarhus.
Henrik Løve er forresten ikke den eneste Danske i den Karelske Republik ved Hvidehavet. Han gør her Selskab med Helten fra Grøntorvslaget, Johannes Berling, der efter at have arbejdet en Tid lang i Moskva nu sammne med Løve er rejst til Karelen, hvor han arbejder som Fisker.
Skønt Henrik Løve altsaa nu er blevet Kollega til de Politifolk i Aarhus, som han hadede af et godt Hjerte, er der ingen Grund til at tro, at han længes efter at komme til at hilse paa dem, og det Opgør, som Politimændene i Aarhus har med Voldsmanden Henrik Løve, kommer foreløbig til at staa hen, da Bolschevikerne sikkert ikke udleverer deres Embedsmænd ad diplomatisk Vej.


Hilsen
John

John Damm Sørensen

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 27 Apr 2017 - 18:32
.
Pludselig i januar 1925 melder han sig til Politiet i København for at gøre rent bord. Livet i Rusland var blevet for hårdt. Han overføres til Aarhus og bliver idømt 2 års forbedringshus, som han afsonede i Horsens.

I henhold til Politiets Efterretninger bliver han dog allerede benådet og løsladt 23. oktober 1925.



[vedhæfting slettet af admin]

Anne Larsen

Hej John

jamen det er da utroligt med den Henrik Løve. :D :D

Man må sige, selv om han var en "skurk" var han en meget farverig person. Der er jo næsten ikke det han ikke fik oplevet i sin tid.

Han må da have haft et par gode sider siden Andersen Nexø hold ved ham  ;)

Men det er utroligt, i alle de historier der er om ham, bliver hans kone Thora ikke nævnt ret meget.
Jeg ville så gerne finde ud af hvornår de er gift. Det må være borgerligt, da de jo begge står som fritænkere.

Tak for alt det du finder.

Nu har jeg snart fundet så mange aner , der i tidens løb har været på den forkerte side af loven, og deres historier, så jeg er ved at lave et ringbind kun med de sager.
Det kunne blive en hele lille bog.

VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

John Damm Sørensen

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 28 Apr 2017 - 07:03
En beretning fra 1922 om hvordan Henrik Løve ender i Karelen i Rusland. Bemærk, at han har følgeskab af en anden syndikalist, Johannes Berling. Der åbenbart havde gjort sig bemærket i forbindelse med Grøntorvslaget i 1918.
http://www.marxisme.dk/arkiv/moltke/1953/pengemagt/ruspol1.asp



Johannes hed i virkeligheden Sperling til efternavn. Han var halvbror til H.C. Hansen og senere med til at stifte og drive Dansk Folke Ferie.

Fra omtalen af bogen Sperlings Saga, hvor også Henrik Løve omtales:
"Bogen handler om Johannes Sperling (1899-1980), som var en af arbejderbevægelsens pionerer.

Historien om ham begynder med opvæksten i Århus, hvor hans mor var en ung ugift kvinde, som får år efter Johannes` fødsel blev gift med en skomagersvend og med ham fik yderligere 4 børn, hvoraf det ene var den senere statsminister H.C. Hansen.

I modsætning til H.C. Hansen måtte Johannes Sperling gå en stor omvej til sit endelige kald i livet, nemlig at være den der realiserede ideen om Dansk Folke Ferie"

Her er et referat af et møde for militærnægtere i Søndermarken i 1917, hvor Johannes Sperling holdt tale:
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A3248e118-b5d3-4a17-b526-cb28ce953e51/query/%22Johannes%20Sperling%22

Hilsen
John

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#24
Henrik død her

nr. 42

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=173272#173272,29127701

Man skal så ikke tro på lokalarkiverne heller.

De endte deres dage i Århus, og han døde ikke i 1960. Så kan vi lære det, kan vi :D

PS. Ikke et ondt ord om lokalarkiverne. De kan jo kun fortælle det videre, som de får at vide.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

John Damm Sørensen

En artikel om Henrik Løve i Aarhus Stiftstidende fra 2015 har en henvisning til dette registerblad, som blev oprettet i 1922, da Henrik Løve var forsvundet efter overfaldet i retten i Aarhus.
Der er en reference til Politiets Efterretninger nr 75 af 29. marts 1922. Teksten her lyder:

"828) Henriksen, Henrik Marinus, kl. Henrik Løve (Linaa, 12/3 83), Fisker og Arbm., ca. 170 cm høj, kraftigt, blondt Haar, kortklippet blondt Overskæg, blaa Øjne, skulende Blik, Ar i Panden over højre Øje, paa venstre Overarm tatov. et Flag og paa Underarmen H. H. og 3 stjerner, paa venstre Haand et Anker, Overtr. af Strl.s § 98. Meget farlig Forbryder, der sætter sig kraftigt til Modværge og gør Brug af ethvert Vaaben. Ivrig Deltager i den syndikalistiske Bevægelse. Anh.-besl. 28/3. Pm. Aarhus (Sag. nr. 69).

John Damm Sørensen

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 28 Apr 2017 - 14:28
Henrik død her

nr. 42

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=173272#173272,29127701

Man skal så ikke tro på lokalarkiverne heller.

De endte deres dage i Århus, og han døde ikke i 1960. Så kan vi lære det, kan vi :D

PS. Ikke et ondt ord om lokalarkiverne. De kan jo kun fortælle det videre, som de får at vide.

Aarhus Stiftstidende skrev i 2015, at Henrik vist døde et år eller to efter Thora. Det var ikke helt forkert. Men ellers skal man også tage avisernes oplysninger med et gran salt.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Aarhus Stiftstidende har gjort artiklen om Henrik Løve offentlig.
Læs den her:
http://stiften.dk/artikel/286307:Aarhus--Henrik-Loeve---rebel-og-bandit

Hilsen
John

Anne Larsen

Kære Gitte og John

Hvad skulle jeg gøre uden alle I dygtige slægtsforskere.

Tusind tak endnu engang.

Så blev de gift meget senere end jeg troede.
Men han var jo heller aldrig hjemme ;) ::)

VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland