(KBH. 1800-tallet) Billedhugger Peter Jørgensen Holm = Snedker af samme navn?

Startet af Christopher Emil Hagedorn, 22 Apr 2017 - 15:22

Forrige emne - Næste emne

Christopher Emil Hagedorn

Davs,

Jeg har længe haft en ane, Oluf Christian Theodor Holm hvis dåb jeg vidste var uægte, men bare ikke havde fundet. Han og hans børn fik efternavnet Holm, og moderens familie brugte ikke dette navn. (Moderen Helene Margrethe Hellesen)

Jeg har så endelig fundet hans dåb (ret hurtigt endda) ved et heldigt kig i Kbh. Vor Frue kirkebog. Efter en folketælling er han født 13. oktober 1859, og rigtigt nok, denne dag ses en dreng af hans navn født, og moderens navn er også rigtigt.

Jeg tænkte nu at jubii, jeg har endelig en måde at komme videre på! Men det viste sig at være mindre simpelt end som så.

Dåben er her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119867#158955,26714916

13 Octob
Oluf Christian Theodor Holm
Fredag 28 October
Ugift Fruentimmer
Helene Margrethe
Hellesen, Blaa...
Sonade(?)gade 36, W.I.F. (?)
Angivne Barnefader
Billedhugger Peter
Jörgensen Holm.
-----
Forældrene og Madame Hellesen*

* - barnets mormoder

Okay, så en billedhugger Peder Jørgensen Holm skulle vel ikke være så vanskelig at finde i København?

Problemet er bare, at jeg kan finde en sømand, en tømrer, en snedker og en skomager.
Men ingen billedhugger.

Her er de muligheder, jeg har fundet:

Peter Jørgensen Holm
FT-1801 f. 1796, i Nørre Kvarter, hos forældrene Jens Olsen Holm og Anne Jørgensdatter.
FT-1840 f. 1796, i Grønnegade, gift med Lovise Augustav Lennet, 6 børn (hvoraf et hedder Christian, og et har mellemnavnet Teodor)
FT-1845 sammesteds med hustru og 4 børn.
FT-1850 ditto med 1 datter.
Ikke fundet herefter. (Min ane Oluf Christian Theodor Holm født 1859)

Peter Jørgensen (Holm)
Født 1816 i Holmens Sogn. Døbt 12. maj.
Forældre Peter Holm (skibstømrer) og Marie Elisabeth Blaae
FT-1840 f. 1816, logerende skomagermester hos forældrene i Adelgade 250 2. sal tv. sammen med 4 søskende.
FT-1850 f. 1815, skomagermester i Norgesgade 164 med [faderen] Peter Hansen Holm hosboende som skibsbygger.
Ikke fundet herefter. (Min ane Oluf Christian Theodor Holm født 1859)

Jens Peter Jørgensen Holm
FT-1834 f. 1816, i Adelgade 216 1. bagsal, ernærer sig som sømand hos moderen Christine Holm (vaskekone) og broderen Henrich Jefta(?) Theodor Holm.
Ikke fundet herefter. (Min ane Oluf Christian Theodor Holm født 1859))

Peter Christensen Jørgensen Johnsen Holm
FT-1840 f. 1796, tømmersvend i Prinsensgade 295 1. sal med hustruen Kirstine og 4 børn.
Ikke fundet herefter. (Min ane Oluf Christian Theodor Holm født 1859)

Peter Jørgensen Holm (identisk med en af overstående...?)
Får 3. december 1863 en unavngivet dreng døbt i Skt. Johannes Kirke, moderen Ane Marie Schmergel. Hun nævnes ikke som hans hustru, men de bor begge Korsgade 34.

---------------------

Måske er der en af jer, der kender en af disse folk fra jeres stamtræ, og kan udelukke ham som ane.
Jeg famler nemlig meget i blinde lige nu, og mangler noget mere konkret at gå efter end 5 svage muligheder.
Er der ellers nogen resourcer at gå efter i København for denne tid, når man mangler info om en far til en uægte søn?

På forhånd mange tusinde tak, hvis nogen skulle have et tip der fører til en "pågribning af den mistænkte"  ;)

Henrik Brandt

Hej,

Snedkermester Peder Jørgensen Holm, som var gift med Louise Augusta Linnet, døde allerede i 1857, så ham kan det ikke være. Her er dødsannoncen, se 1. spalte:

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A5638ae1c-7d68-4363-927d-0f0f861e75a5/query/%22Peter%20J%C3%B8rgensen%20Holm%22

Med hensyn til billedhuggeren: Der var ansat billedhuggere ved Holmen, de fremstillede galionsfigurer til flådens skibe. Måske kunne din ane være en af dem.

Christopher Emil Hagedorn

#2
Aha mange tak skal du have, så kan jeg udelukke ham som mulighed. Han var ellers den, jeg lige havde øje på. Jeg tænkte, at hans hustru måske var død, og at han så havde fundet sammen med min ane.. Men nej. Jeg må se nærmere på de andre.

Det du skriver med at udhugge galleonsfigurer til skibene... så skulle man tænke, at ham, hvis fader var skibstømrer, måske var en mulighed. Men han bliver så skomagermester, og opgiver vel ikke pludselig sit hverv. Så jeg bør vel også udelukke ham, der ses 1850 som skomagermester.

Tilbage er sømanden set 1834 og tømmersvenden set 1840, men de har begge "ekstra navne" som i mine øjne gør dem mindre sandsynlige...

-------------

Jeg har prøvet FamilySearch, som har givet et enkelt yderligere resultat:

Peder Jørgensen Holm
Født 1794 pr. vielse
Viet 10. maj 1826 i Vor Frue Kirke til Johanne Cathrine Hansen fra Blaagaard nu i Adelgade 298

Hvis moderen til min ane også er i Blaagaard ved dåben 1859... så er der vel en mulighed for en forbindelse her. Men Blaagaards Rode var nogle karréer og der må have boet mindst nogle hundrede mennesker, så det kan også sagtens bare være et tilfælde. Plus, han ville være ca. 64 år ved undfangelsen af min ane. Ikke umuligt, meeeeen...

Henrik Brandt

Oluf Christian Theodor Holm med sin mor Helene Hellesen, FT 1860:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=10156#10156,247709

Samme adresse som i kirkebogen: Blaagaards Smedegade, matr. 36W1F, Udenbys Klædebo Kvarter

Henrik Brandt

Hvis der har været rejst en sag om alimention eller faderskab mod Peter Jørgensen Holm, bør den findes under Københavns Overpræsidium:

https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2015/05/Koebenhavnske-familieretlige-sager-en-vejledning.pdf

Jeg har kikket i registret til OJ-journal i 1859-60 efter navnene Holm og Hellesen men fandt dog ikke noget:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14814084#40500,6062163

Christopher Emil Hagedorn

Ahhhaaaaa så det er ikke en forkortelse W. I. F. men en del af matrikelnummeret 36 W 1 F!!!!

Det var slet ikke gået op for mig. Og jeg havde heller ikke fundet dem ved folketællingen 1860 (den er vist ikke indtastet på danishfamilysearch).

Tusinde tak, det er stof at arbejde med :)

Christopher Emil Hagedorn

#6
Jeg er ved at forsøge mig igen med denne billedhugger Peter Jørgensen Holm

Citat fra: Christopher Emil Hagedorn [51969] Dato 22 Apr 2017 - 15:22
Peter Jørgensen Holm
Får 3. december 1863 en unavngivet dreng døbt i Skt. Johannes Kirke, moderen Ane Marie Schmergel. Hun nævnes ikke som hans hustru, men de bor begge Korsgade 34.

Jeg har fundet denne Anne Marie Schmergel i FT-1840 og 1850, men der var ikke noget interessant at hente.

Derfor har jeg ledt efter Korsgade 34 i FT-1860, men uden held. Gaden ligger i Udenbys Klædebo Kvarter, Blaagaards Rode, dens matrikelnumre ligger i 36'erne med forskellige bogstaver og tal bagefter. Jeg har gennemgået dem så godt jeg kunne, men jeg synes ikke, at jeg kan finde en matrikel med gade/hus nr. 34.

Det er her, jeg leder: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=10155#10155,247340

Jeg håber meget, at nogen kan hjælpe :)


Edit: Okay jeg fandt huset FT-1870, og der ser man denne Peder Jørgensen Holm som skomagermester, altså ikke min ane... Link

Så nu er jeg aldeles på bar bund igen. Hvem som helst som har en idé, kom endelig med den. Aner ikke hvordan jeg kommer videre herfra.

Shari Jensen

Hej,

Et urelateret sporgsmaal:

Jeg saa dit efternavn og taenkte om du mon er i familie med Carl Frederik Vilhelm Hagedorn f. 17.12.1863, han arbejdede paa Helsingor Skibsvaerft ved FT 1916. Hans 1. hustru hed enten Pernille eller Petronelle.


Min traad om deres plejedatter Lilly Ane Kristine Nielsen:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,140701.0.html



Christopher Emil Hagedorn

Hej, nej det er jeg ikke. Han er vist fra en anden Hagedorn-slægt af skippere og sømænd, som jeg har haft set på før. Min ane Heinrich Hagedorn var skomager fra Varnæs i Sønderjylland, som kom til København. Kender ingen af hans slægt som boede i Helsingør.


Christopher Emil Hagedorn

#10
Jeg tror ENDELIG at jeg har fået knækket denne nød!

FT-1860 er der på Kaninlængen i København en stenhugger Peder Holm (født 1821 Sundbyvester) med hustru Nicolone Mogensen (født 1821 Kbh.) og en søn Frederich Vilhelm i sit 2. år.

1822 fødes i Sundbyvester Peder Larsen Jørgensen, søn af Jørgen Peter Holm og hustru Margrethe Larsdatter.

SÅ mon ikke denne stenhugger er fader til min Oluf Christian Theodor Holm, søn af billedhugger Peter Jørgensen Holm!

Jeg arbejder videre for at forsøge at bevise det, men jeg har allerede ret stærke incidier i at have udelukket utallige andre mere nærliggende muligheder.

Det er sgu' snu af ham, at han har brugt efternavnet Jørgensen ved udlæggelsen til barnefader. Hans far hed jo også Jørgen så han er teknisk set "en Jørgensen", men han står som Larsen i folketællingerne, og det er vel det efternavn han som regel har brugt.
Man kan sige at han har omgåes reglerne lidt, opgivet et navn som ikke er helt falsk, men det er vist en gråzone  ;D