Personer på Otto Baches Maleri 1878: Et kobbel heste uden for Lindenborg kro

Startet af Niels Bjarne Larsen , 22 Apr 2017 - 15:42

Forrige emne - Næste emne

Niels Bjarne Larsen

Alle personer, der ses på Otto Baches kendte maleri kender man. Men der uenighed om nogle.
Manden med det hvide forklæde er min oldefar Larsen Jensen født 18.3.1829 i Søndersted sogn.
Nogle siger, at pigen med det hvide tørklæde, der  modtager brev, er min oldemor Maren Kirtstine Nielsen født 21.11.1831 i Tveje Merløse sogn, andre at det er kromandens datter.
Hvis der nogen der kender til sagen, vil det være spændende for mig at vide.
Billedet er let at google.

Mvh

Bjarne Larsen

Lene Engel

Otto Bache (1839 – 1927)
Olje på lerret, 140 x 205cm, Deponert i Statens Museum for Kunst, København.
SMK har en egen side for dette bildet.
På auksjonshuset Bruun Rasmussens nettsted finnes ytterligere opplysninger om motivet i forbindelse med salg av en forstudie i mindre format:
Motivet blev landskendt i forbindelse med den store frimærkeudstilling Hafnia i 1976. Her blev motivet brugt til et af de tre miniature frimærkeark, der blev fremstillet i den anledning.
Et større detektivarbejde medførte, at adskillige personer har kunnet identificeres. Postillonen hed Lars Chr. Andersen. Han var postkører på den private rute Skibby-Holbæk og Roskilde-Kalundborg. Manden på hesten var hestehandlerkarl Peder Gølnitz (eller Gylsnæs). Karlen med det hvide forklæde ved krodøren hed Lars Jensen, gårdskarl ved Elverdammen, hvor han sled og slæbte for at købe sin fødegård tilbage. Det lykkedes.
Via Rigsarkivet er det godtgjort, at manden med pibe i krodøren er gæstgiver og husfader Ernst Godfred Jørgensen og ved hans side landpost Peder Rasmussen. Den unge pige er krofatters datter Maren. Den hvide hest er en såkaldt remonte, d.v.s. en militært dresseret hest. Den reagerer ved postillon Lars Chr. Andersens trut i hornet, hvorimod de andre heste bliver forskrækkede. Desuden øges forvirringen af, at forrider Gylsnæs svinger med pisken.


Fundet på nettet. Kan måske være til hjælp?

Mvh 
Lene Engel