Kjærulfslægten og Gorm den Gamle. Kirsten Sønderkær Brix, Gandrup 22-4-2017

Startet af Kirsten Sønderkær Brix, 22 Apr 2017 - 18:02

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Sønderkær Brix

I forbindelse med træffet i Jelling i maj, synes jeg, det kunne være sjovt at finde ud af, om jeg kunne føre min slægt tilbage til Gorm den Gamle. Jeg hører til Kjærulfslægten, Aslundlinjen, og i "Kjærulfske studier" skriver Klitgaard bla. om Dorte Marie Bertelsdatter Kjærulf (1715-1800), at hun kan føre sin slægt tilbage til Gorm den Gamle. Jeg forsøgte at finde en af mine kjærulf aner inde på Hugleks efterslægt på internettet http://www.logy.dk/facebook/wp-content/uploads/2016/07/Huklek-efterkommere.pdf. Side 220 nr. 586 Maren Bertelsdatter Hørby skulle være gift med Anders Andersen Kjærulf (* før 1490 + 1577). Længere nede på siden er hendes søster nr. 587 Her er et notat om, hvor usikker Klitgaard har været på, hvor pigerne egentlig stammer fra. Jeg kan ikke bruge denne person i min slægtslinje. Hun var nr. 17 af 38; men kæden knækker her. Det kan vel ikke kun have været denne usikre ane, Klitgaard har bygget sin udtalelse på. Jeg gik så på jagt efter andre "adelige" personer, som jeg tænkte kunne føre til Gorm den Gamle. Så kom jeg til Gjertrud Jensdatter Rotfeld (1468-1500). Jeg fandt ud af, at der havde været mange indlæg herinde vedrørende hendes eksistens,  for nogle år siden. Jeg vil gerne vide, om det er bevist at hun eksisterer, og hvem hendes forældre er. Jeg forsøgte nemlig inde på  http://niels.dybdahl.dk/aner/gorm/GGframesGC.htm   at finde en vej. Det lykkedes også at finde tre "stier" frem til Gorm den Gamle; men så opdagede jeg usikkerheden med Gjertrud Jensdatter Rotfeld, og så er det jo ikke i orden.  Jeg er ikke så langt tilbage med min generelle slægtsforskning; men jeg er klar over, at hvis der er en forbindelse, er det igennem Kjærulfernes forbindelse til "adelen". Jeg er især interesseret i at vide, om der er fundet et bevis for at Gjertrud Jensdatter Rotfeld eksisterer.
Venlig hilsen
Kirsten Sønderkær Brix

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Kirsten Sønderkær Brix!
Jeg har været meget i tvivl, om jeg skulle skrive til dig, da du henviser til to useriøse link, men først. Der er overhovedet ikke noget bevis for Gjertrud Jensdatter Rotfelds eksistens. Hun florerer på mange hjemmesider, men det bliver det jo ikke rigtigere af. DAÅ 1912 s.423, 1915 s.616, 1923 s.556, 1935 s.145 og 1940 s. 171 har hende ikke. Rotfelds våben er billedmæssigt (3 ibskaller) det samme som den adlede Kiærulffs fra 1724.

På den første hjemmeside du henviser til, har vedkommende formået at føre en slægtslinie fra kong Huglek år 450 og 50 generationer frem!!!
Vedkommendes søn (2.gen.) skal være Frode hin Frøkne, og der står "-arbejdede som sagnkonge af Danmark." SÅDAN.

Den anden hjemmeside som du linker til, er ikke meget bedre. Efter et løseligt overblik er jeg studset over følgende, men mere kan sikkert findes:

Knud den hellige
Ingerd Knudsdatter g.m. Annulf Folkason
Ingred Pallesdatter g.m. NN
Peder Thorstensen g.m. Cecilie Skjalmsdatter

Kommentarer: Ingerd Knudsdatter var gift med Folke den Tykke (den Digre). Og hvordan kan en datter betegnes med "Pallesdatter" hvis faderen var en Annulf?
Og Peder Thorstensen (af Borg/Pedersborg) var ganske rigtigt g.m. Skjalms datter Cecilie men ikke oldebarn af kong Knud den Hellige.

Harald (Eriksøn) Kesja
Oluf Haraldsøn
Ragnhild Olufsdatter g.m. Ebbe Olufsøn
Oluf Ebbesøn Glug, død ca.1248

Kommentarer: Oluf Haraldsøn havde et barn nemlig en søn, der var konge af Skåne. Den ukendte Ragnhild g.m. Ebbe Olufsøn, men han var gift med en Cecilie. Oluf Ebbesøn Glug kendes under navnet Oluf Pincerna af Bavelse.

Signe Asbjørnsdatter g.m. Skjalm Tokesøn Hvide.

Kommentar: Skjalm var ganske rigtigt gift med en Signe, men patronymikon kender man ikke. Han har formentlig også været gift med en Cecilie.

Gorm den Gamle
Toke Gormsøn
Pallig Tokesøn g.m. Gunhild Haraldsdatter
Toke Trylle

Kommentarer: Toke Gormsøn ses ikke at have haft en søn Pallig, men derimod sønnen Asbjørn Tokesøn. Toke Trylle kan derfor i sagens natur ikke være søn af Pallig Tokesøn, idet han er far til Skjalm (Tokesøn) Hvide.
Gunhild Haraldsdatter var gift med en Pallig, men helt sikkert ikke hendes fætter.

Der er dog en stensikker linie fra Rotfeld til Gorm den Gamle. Den udgår fra Erik Nielsøn Rotfeld til Bratskov (DAÅ 1912 s.423), n.1409+1451, død 1452. Hans mor var Margrethe Henriksdatter Eberstein/Eversstein hvis 1 x tipoldefar er Ludvig greve af Eberstein (DAÅ 1892 s.100-105) g.m. Adele/Adela grevinde af Gleichen (DAÅ 1894 s.140) hvis far grev Lambert II af Gleichen g.m. Sophie af Orlamünde hvis morfar var kong Valdemar den Store, oldebarn af kong Svend Estridsøn, hvis 1 x tipoldefar var "Gamle Gumse".

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard