Hjælp til tydning af bygning i gruppebillede (klub)

Startet af Helle Rossini Hansen, 22 Apr 2017 - 18:40

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Hej,

Jeg vil høre om der er nogen der kan nikke genkendende til denne bygning. Det ligner en klub eller lignende. Familien jeg har fået billedet af, siger det er den Danske klub i Brooklyn (min Ane Rasmus Jorgensen boede i Brooklyn mellem 1885-1894), men jeg kontaktede DANE (Danish Archive North East) i New York, og deres svar var:

"The picture you sent (of the large group of people in front of a building), does not look like any building that I recognize for any of the Danish organizations.  Danish clubs in that time frame usually did not have buildings.  The Brooklyn Danish Brotherhood lodge was not founded until 1903 and the Danish Home for the Aged started in 1906.  Most of the Danish organizations in the US in the 1885-1894 time period were very small and just getting started.  When I look at the picture, the architecture of the building looks unusual for the US.  The windows, doors, and porch do not look "US".  Also, it would be an unusual place in or near Brooklyn that would have that many trees and space near a building"

Jeg ved godt det kan være hvad som helst, men nogen gange kan man jo være heldig. Jeg syntes det nærmest ligner en villa eller en skole, og det kunne da også være en klub af en eller anden art. Da Rasmus kom tilbage til Danmark i 1894 flyttede han til København, der boede han til 1906 og flyttede til Høsterkøb (Birkerød) i 10 års tid. Men når jeg ser billeder fra hans tid i Birkerød, så ser man meget ældre ud (født 1852), og har gråt skæg, så jeg tror det er taget før 1885, med den begrundelse, at han boede på fyn og ikke en storby indtil 1885, men flyttede meget omkring, og da han står alene (manden med kryds), så er billedet måske taget før han blev gift i 1885 i USA.

Håber der er nogen der har et bud.

Mvh
Helle


[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Gustav Jørgensen

Hej Helle
På billedet yderst til højre og op ses et spir/tårn, når jeg google "Rosenborg 1880" og åbner i billeder så ligner spiret et af de spir fra Rosenborg slot, og tilføjer jeg forlystelser i søgning kan det give mening.
Mvh. Gustav

Peter Kristiansen

Selve det murede hus ser meget dansk ud - men taget er jeg i tvivl om. Detaljerne peger på, at huset er opført i den såkaldte "Schweizer-hytte" stil, som var meget populær også i Danmark i midten og slutningen af 1800-tallet. De lodrette beklædning på kvisten (skifer eller træspån) er dog meget sjældent set her til lands.

Den "overdækkede" terrasse ser speciel ud - kun med kunstfærdigt udskårne planker på kant ?? - har jeg aldrig set her hjemme.
M.v.h. Peter Kristiansen

Helle Rossini Hansen

Hej Gustav og Peter,

Tusind for jeres indslag. Jeg syntes det er svært at se, billedet er ikke af særlig god kvalitet. Jeg syntes det ser rigtig dansk ud.

Desværre forbliver dette billede sikkert ukendt, men måske er det taget i Københavnsområdet efter at han kommer tilbage fra USA i 1894.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Gustav Jørgensen

Hej Helle
Jeg har fundet stedet, i http://kbhbilleder.dk/kbh-museum/85189 søgte jeg Rosenborg og så var den der: Kongens Have, pavillon med følgeskrift:
Restaurationen i Kongens Have set fra haven mod Kronprinsessegade ca. 1895. Træbygning med klassicistisk udsmykning, borde og bænke til udendørsservering.

Kildetekst: Da staten Aar 1800 afstod en del af Rosenborg Have til anlæg af Kronprinsessegade, fra Gothersgade til Sølvgade, blev haven paa denne Strækning hegnet med et høit Jerngitter, afbrudt med 12 smaa Pavilloner, en stor Indgangsport i Kronprinsessegade, samt en Port med 2 Pavilloner paa Hj. Af Gothersgade. Den ene af ovennævnte Pavilloner, omtrent ud for Dronningens Tværgade, blev senere ombygget og udvidet til Restaurationsbrug, saaledes som Billedet viser. For enden af Dronningens Tværgade, som før Aar 1800 kun gik til Adelgade, fandtes i det attende aarhundrede en Beværtningshave, som bar det velklingende Navn Sorte Christians Krog. (Mariboe)

Mvh. Gustav

Helle Rossini Hansen

Hej Gustav,

Tak for dit link, jeg ved ikke om det ligner, der er nogen lighedstræk. Det kunne være ombygget helt, og træet foran fældet.

Jeg ville ønske jeg viste, hvilken klub det var, jeg tror godt vi kan konkludere at det er i Danmark, så der har du ret.

Hav en rigtig god dag.

Mvh
Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Peter Kristiansen

En ting er sikker - Helle Rossinis klubhhus har intet med restauranten i Kongens Have at gøre.

Restaurantbygningen var noget mindre, og opført helt i træ.
M.v.h. Peter Kristiansen