Arkivalier i forbindelse med en brand på Fyn

Startet af Helle Rossini Hansen, 23 Apr 2017 - 18:41

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Hej,

Jeg har et spørgsmål i forbindelse med arkivalier omkring undersøgelse af en brand, der opstod på en gård på Fyn.

Jeg vil prøve at se om jeg kan finde historien bag branden der skete på Vestergården i Mosegård den 12. maj 1881. I den brand brændte min anes hus til grunden.

Mosegård ligger i Balslev Sogn, Vends Herred, Odense Amt, Wedellsborg Gods. Jeg har fået at vide at en assessor Rode afsagde dommen.

Hvis jeg ønsker at finde ud af mere, hvilke arkivalier skal jeg lede i?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helmer Christiansen

En søgning i Mediestream med ordene "brand Mosegaard Balslev" gav et hit i Fyens Stiftstidende 13. maj 1882.

Ildløs. En heftig Ildløs har igaar Efter-
middags i den stærke Blæst ødelagt 2 Gaarde
og 4 Huse i Mosegaard By, Balslev Sogn.

Gaardejer Niels Nielsen den Yngre, Gaardfæster Niels Nielsen den Ældre samt Husmændene Niels Bangs, Jørgen Jørgensens, Jørgen Mathisens og Anders Chr. Mathisens Huse.
Helmer Christiansen
2000 F

Helle Rossini Hansen

Hej Helmer,

Tusind tak for dit indslag. Tænk at du fandt den notits, jeg havde prøvet og se om jeg kunne finde noget om branden i aviserne på mediestream, men jeg brugte Mosegaard, og brand uden held. Jeg tænkte ikke på at bruge Ildløs, det var jo det ord de brugte den gang.  :D

Du har tilfældig ikke nogen viden omkring arkivalierne på daisy så jeg kan gå i dybten?

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Hej igen,

Helmer, jeg lagde også mærke til at annoncen var i 1882 ikke 1881, så jeg har fået de forkerte informationer fra Ejby Lokalhistoriske Arkiv, også at der var 3 gårde der brændte ikke 2. Men det var nu sjovt at få bekræftet, at Jørgen Jørgensens hus (min ane) faktisk brændte.

Jeg må i dybten, håber at der er en der kan hjælpe med daisy.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"