Berthel Wichman: Kildemateriale

Startet af Michael Seidelin Haustorp, 23 Apr 2017 - 23:10

Forrige emne - Næste emne

Michael Seidelin Haustorp

Hej forum

I min jagt på at forbinde mig selv med Harald Blåtand mm., er jeg kommet til slægten Wichman(d), som jeg er direkte beslægtet med.

Jeg bruger myheritage til registrering mm., internettets mange slægtsider og kirkebøger på nettet, hvilket naturligt giver en del begrænsninger. I andre slægtstræer rundt omkring på internettet kan jeg se, at Berthel Wichman skulle være født 3. februar 1677 i Odense, som søn af Hans Bertelsen Wichman(d), men jeg kan ikke finde nogen eller noget som henviser til en original(primær) kilde på denne oplysning.

Er der nogen herinde som kan hjælpe mig til denne oplysning?

Mvh

Michael Seidelin Haustorp

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Finn Holbek

Anbefaler Svend Larsen: Studier over det fynske Rådsaristokrati i det 17de Århundrede.

Kan lånes på biblioteket.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Thestrup-Bjørn

Se også Danmarks Adelsårbog - bl.a. ang. slægten Wichfeld på Engestofte (Lolland)


Jeg har, at Berthel (Hansen) Wichmann er DØBT den 11 feb 1677 i Skt. Knud, Odense (død 1732 i Nykøbing Falster)
- han køber 1726 ovennævnte Engestofte, og to sønner adles (og får navnet Wichfeld).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anelle Cosedis

Hej Michael,

ja, jeg ville også gerne føre slægten tilbage til Gorm d. Gamle, men det er nok vanskeligt at finde ud af.

Men eet er sikkert: Bertel Hansen Wichmann bliver begravet 27. okt. 1732, Nykøbing F., Maribo Amt, enestemin.bog (1705-50) opsl. 160, 55 år, 8 mdr. Men du havde måske allerede fundet den?

De bedste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Hej igen Michael,

kender du Brandt's kirkebogsuddrag fra St. Knud, Odense.

Jeg har kigget i den på Rigsarkivet s.s., men fået at vide, at den ikke vil komme online, da det ikke er en primærkilde. Jeg mener at huske, at den går tilbage til 1658.
Men her vil du muligvis finde Bertel H. Wichmann's dåb.

De bedste hilsner
Anelle

Thestrup-Bjørn

#6
Hej Michael!

Spændende, om du kan bruge de ideer til kildemateriale, der er fremkommet.


--------------

Som jeg nævnte tidligere, kan du se slægten i Danmarks Adels Årbog
- iflg. nedenstående link er der en tavle for Wichfeld i årgang 1953 (side 21).
https://finnholbek.dk/index-daa.htm#V


Jeg har en kopi af den ret detaljerede tavle over Wichmand/Wichfeld, men havde ikke noteret årstallet (før nu).
Tavlen ses i selve bogen fra side 21 til og med side 32 - ikke alle børn er optegnet.

Bertel (Hansen) Wichmand til Engestofte
er deri nævnt døbt 11. febr. 1677 (Odense, Skt. Knud) – som Tredje slægtled (side 23).


---------------------------

Til Anelle!

Et underligt svar, du fik fra Rigsarkivet.
Brandts kirkebogsuddrag er da så absolut en primærkilde - hvis man altså ikke har andet  ;)

Flere kirkebøger (i afskrifter) har SA da scannet og lagt online
- f.eks. afskriften af den tidlige kirkebog for Maribo domsogn (hvilket IKKE er en primærkilde, da den originale kirkebog findes).

Her er afskriften:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=153579#153579,25589733

- og her er originalen:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=153577#153577,25589316



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anelle Cosedis

Hej Thestrup-Bjørn,

ja, nu du siger det, så var det et underligt svar.

Og nu kom jeg i tanke om, at det var på SA, jeg spurgte arkivaren, om den ikke ville komme online.

Jeg vil nok også kunne få glæde af dine links, så tusind tak.

De bedste hilsner
Anelle

Inge Busck Andersen

#8
Bestemt et underligt svar.

Brandts kirkebogsuddrag og kirkeregnskabsuddrag for Bogense er ligeledes lagt på AO. Det samme gælder Lengnichs

kirkebogsuddrag, der også findes på AO.

Så den køber vi ikke  :).


Anelle Cosedis

Aha Inge, det lyder da supergodt. Tusind tak :)

Jeg har kigget lidt på AO, men kan ikke finde Brandt's kirkebogsuddrag. Kan du eller en anden måske hjælpe med et link?

Rigtig dejlig søndag.

Anelle