Personskildring

Startet af Helle Jespersen, 24 Apr 2017 - 11:03

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Jeg har gået og overvejet at lave personskildringer undervejs i min slægtsforskning.
Det bliver på de personer hvor jeg har mest at fortælle, dem som jeg kender en historie om, og som spænder videre end kun basale data i mit slægtsforskningsprogram som Fødsel, dåb, konfirmation, ægteskab, død.

Jeg påtænker at starte ud med mine forældre, mine bedsteforældre og oldeforældre.
Jeg har også lidt på et sæt tip oldeforældre.

Er det noget I gør og i givet fald, hvordan sætter i det op?
Min egen ide går på, at lave det i Word og så gemme en fil med skildringen i personens mappe i stifinder.
Jeg har mapper på hver person jeg har data på i mit program.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Egon Hansen

Jeg bruger et gammelt Win-fam 6 pogram. For hver person et der en rubrik der heder noter.Der har jeg noteret hvad jeg har fundet ud  over de data som ellers  står om hver enkelt. Jeg har holdt mig til fakta, så jeg er aldrig kommet i pladsnød, så jeg ved egentlig ikke hvor lange beskrivelser der er mulighed for.
Pas på med ikke at gøre det for personligt hvis det kan læses af andre eller personen selv.
Da jeg var 19 år samlede jeg oplysninger om efterkommere af et par af mine tip.tip oldeforældre. I den forbindelse havde jeg, hjemme hos mine forældfre, besøg af en meget"fin" familie, I ved "lange handsker og har på" (fruen!) ved kaffebordet. Jeg var dybt imponeret!
Damen kendte, eller havde hørt om en anden "efterkommer", en vejmand som gerne ville spille kort!, at han var blevet slået ihjel under et kortspil (eller i hvert fald slået så meget at han var død af det.
Jeg var dum nok til at skrive det, uden kildeangivelse! og sikken balade der blev da vejmandens barnebarn så det!
Det var i 1952, så alle impliserede er nok døde nu, men jeg nævner ingen navne.
Mvh Egon

Helle Jespersen

Jeg har ingen hjemmeside, og skal heller ikke have det. :)
Jeg har kun tænkt mig, at det jeg skriver skal bruges af mig, og at mine børn engang kan få glæde af, at læse om deres forfædre.
Jeg holder mig til det jeg ved, diverse gisninger bliver noteret til noget der skal undersøges. Og er der ikke hold i påstanden bliver dette også noteret. Så kan mamn måske aflive diverse myter mv.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kurt Arne Empacher

Hej Helle
Kathrine Tobiasen herfra Slægt & Data har skrevet en bog hvordan man laver sådan en slægtsbog ,den kan lånes på biblioteket
Hilsen
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Helle Jespersen

Hej Kurt
Den vil jeg se om jeg kan låne hjem.
Tak for info :)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Kurt Arne Empacher

Hej Helle
Det var så lidt
Hilsen
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher