Aarhus folkeregistrering hos Erhvervsarkivet - men hvor!!

Startet af Annette Ilsøe Rasmussen, 24 Apr 2017 - 14:17

Forrige emne - Næste emne

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej!

Siden jeg har været flere gange til Erhvervsarkivet og fik en stor guldgrube gennem Aarhus folkeregistrering (FR) i hvert år med masser af oplysninger, men idag finder Erhvervsarkivet ikke mere?
Jeg gerne fortsat kigge på Aarhus folkeregistrering (FR), men hvor jeg kan henvende mig til enten i Viborg eller et andet sted i Aarhus!

Mvh
Annette Ilsøe

John Nielsen

Hej Annette

Det er sikkert Viborg lige nu, men Århus Stadsarkiv er ved at hjemtage kommunearkiverne.
Se her: http://www.aarhus.dk/sitecore/content/Subsites/AarhusStadsarkiv/Home/Aarhus-i-arkiverne.aspx?sc_lang=da
Jeg har også brugt skattemandtalslisterne i stor stil, så det er positive toner.
Nu mangler vi bare at Folkeregistrene fra 1926-1977 også hentes hjem, de var uvurderlige da de boede hos kommunen.

Hilsen John Nielsen

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej John!

Tak for info. Jeg går ud fra at alle Aarhus folkeregistrering ligger nu i Viborg, mon de skal leveres tilbage til Aarhus Stadsarkivet?

Jeg må finde ud af, så en af dem frivillige kan hjælpe mig fx i Viborg.

Mvh
Annette

John Nielsen

#3
Hej Annette

Skattemandtalslisterne som er dem du snakker om, bliver flyttet til Århus Stadsarkiv her i foråret.
Du kan risikere at du ikke kan se dem nogen af stederne i en periode på grund af flytningen.
De dukker ikke op i deres arkivsøgning.
Henvend dig til Stadsarkivet, de ved muligvis hvornår de er tilgængelige.
Det kunne godt se ud til at de skal bestilles 2 dage i forvejen, så spørg om det også.
På Erhvervsarkivet slog man op i registratur protokollen og skrev et par numre på en seddel,
og så gik der ca. 10 min før man havde protokollen, senere skulle man selv hente den så gik det endnu hurtigere.

Hilsen John Nielsen

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej igen!

Tak for din beskrivelse om fremgangsmåde, jeg kunne ikke huske sidste gang, da jeg var i Aarhus hos Erhvervsarkivet, godt du siger om "Skattemandtalslister", jeg troede det hedder "Folkeregistrering".
Så jeg må vente lidt endnu til jeg tager på turen, når alle er på plads under arkivsøgningen.

Tak for hjælpen.

mvh
Annette

John Nielsen

Hej Annette

Jeg mailede til Stadsarkivet og mandtalslisterne 1885-1940 er digitaliseret og tilgængelige på læsesals PC'en.

Hilsen John Nielsen

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej John!
Bestemt sødt af dig at undersøge for min skyld, tusind tak for hjælpen. Det lyder godt om digitaliseret og tilgængelige på læsesals PC. Jeg prøver at tage en tur til Aarhus i løbet af året.

mvh
Annette

John Nielsen

Hej Annette

Det var bestemt for min egen skyld, men også for andre tidligere Erhvervsarkiv besøgende.
Jeg spurgte også på folkeregistermaterialet, og anden gang lykkedes det at få et svar.
Materialet er hjemtaget og det overvejes hvordan det kan tilgåes, sikkert udskrift mod betaling.
Hos Rigsarkivet var det også udskrift mod stor betaling, for der er 75 års begrænsning som først udløber i 2042.
Før arkiv afleveringen fik man hos kommunen både CPR oplysningen og hvis vedkommende var død tillige folkeregister oplysningerne for 52 Kr,
men så godt kommer nok ikke til at gå.

Hilsen John Nielsen