Personer på Otto Baches Maleri 1878: Et kobbel heste uden for Lindenborg kro

Startet af Niels Bjarne Larsen , 24 Apr 2017 - 17:25

Forrige emne - Næste emne

Niels Bjarne Larsen

Alle personer på Otto Baches maleri er der der navne på. Min oldefar er Lars Jensen 18.3.1829+12.7.1911 født i Søndersted sogn, er manden med det hvide forklæde ved postkassen. Ifølge familiehistorien er oldemor Maren Kirstine Nielsen 21.11.1831+1916 født i Tveje Merløse sogn pigen med det hvide tørklæde der modtager brev. Det er der dog uenighed om. En kilde siger det er kromandens datter.
Oldemor og oldefar tjente på Elverdamskroen ved Tølløse i 1864, hvor de mødte Otto Bache. Otto Bache var da 25 år og oldefar 35 år. Otto Bache lavede en blyants portræt oldefar, som stadig er i familiens eje.
Er der nogen der har kendskab til personerne på maleriet, er jeg meget interesseret i at høre hvad i ved.

I håb om respons
Bjarne Larsen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Niels Bjarne Larsen

Det ved jeg. Jeg har mailet B.R. og spurgt om hvor de oplysningen fra, men ikke fået svar. Bemærk at maleriet på B.R.s auktion er malet 1881, men maleriet på Statens Museum for Kunst er fra 1878. Der findes altså 2 malerier af motivet. Der er forskelle hvis man tjekker høns og fugle.
Mvh
Bjarne 

Ulrik Damgaard Pedersen


Hej
Kunne man ikke finde navnet på kro-fatter og evt. checke om der var en datter/døtre i den alder på det tidspunkt
mvh