Søger ejendom i Risskov/Lystrup/Egå/Vejlby ???

Startet af Keld Sørensen, 25 Apr 2017 - 13:01

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Jeg ved med sikkerhed, at ejendommen var i personens besiddelse i 1948/49 og sandsynligvis nogle år før.

Familien flytter fra nordjylland til Brabrand på et tidspunkt mellem 17-10-1921 til 25-10-1925, men har sandsynligvis ikke sommerhuset før tidligst sidst i 20'erne eller begyndelsen af 30'erne.

- det var et sommerhus på grunden
- billeder viser, at der var murede huse på nogle nabogrunde
- den lå i "gå-afstand af stranden"

Interview med ældre (og nu afdøde) brugere af sommerhuset peger i retning af området omkring Risskov, Lystrup og kysten nord for Århus - Stationsgade, Nordre Strandvej helt ud til Egå og måske endda længere - på begge sider af vejene.

Jeg har travet igennem rigtig mange Navne- og Realregistre efter navnet:

Hans P. Hansen og varianterne Hans Hansen, H. Hansen og H. P. Hansen,

men det ender som regel med skøder langt FØR det kan være tilfældet her.

Manden har gennem tiden kaldt sig Viktualiehandler, Slagter og Hotelejer.

I min søgen undrer jeg mig lidt over følgende forhold:

1) nogle realregistre synes IKKE at have noget tilknyttet Navneregister - er det almindeligt, og hvis så, hvad gør man så ... bladre, bladre, bladre ?

2) forskelligt benævnte "realregistre" (=links under f.eks. Århus Amt eller Randers Amt) ender nogle gange med at vise samme indhold - er det også almindeligt - jeg kan jo genkende der skrevne fra et andet link !

Har nogen nogle ideer til at komme "sommerhusets" placering nærmere ?
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Lars J. Helbo

1. Ja

2. Forklaringen er måske, at nogle retsbetjente havde flere herreder. F.eks. har Vester Lisbjerg i Århus amt i perioder hørt sammen med Galten herred i Randers amt. Så kan samme protokol muligvis med rette være placeret i begge amter?

Keld Sørensen

Tak for dit svar !

Vedr. 1) er jeg dog ikke så glad for svaret  ;D ;D ;D

... men jeg måå jo igang med at bladre så  ;D ;D
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com