Hvornår blev huset egentlig bygget - i 1800 i Løve

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 25 Apr 2017 - 23:33

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Det her handler om, hvornår min anes hus blev bygget, ham og hans kone flyttede ind i 1917 i stuehuset, som var tilknyttet Løve Mølle i Bryrup sogn  -  Skanderborg amt - Tyrsting-Vrads-Bryrup herred 

Møllen blev bygget 1885, og det må formodes, at stuehuset allerede da var bygget, vindmøllen blev nemlig bygget fordi man mente der var for langt til den nærmeste - der hørte i øvrigt almindelig landbrug til også

Matriklen var:  3 e   og  3 f   Løve - Bryrup sogn, henter fra skøderne fra dengang

Både mølle og stuehus er for længst fjernet, og siden har der været et firma, som lavede træspær, et savværk, som der også var i forbindelse med møllen

Jeg har prøvet at finde gamle matrikler, men der står jo ikke, tror jeg, hvornår huset blev bygget, findes der byggetilladelser fra den tid?

Mvh.
Karl-Peter

Peter Kristiansen

Nej der findes ikke byggetilladelser så langt tilbage.

Brandforsikringsprotokollerne kan give et fingerpeg - fordi det ofte er i forbindelse med større om- eller nybygninger, at forsikringssummen bliver hævet.
M.v.h. Peter Kristiansen

Karl-Peter Dammeyer

OK! Det må vi prøve at se på!

Mvh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Det er nemmere sagt end gjort, at finde brandpolicer fra, da af - har været inde på rigtig mange sider, fandt også noget om "Løve" i Tyrsting protokol 1800-1871 (om Løvit)- fra opsl. 130 ff  - Skanderborg amt   //  A1800-1843 opsl. 33 - 44

Men det er ikke muligt - for mig - at se, om der kunne være noget der relatere til matriklen - en nørd, det er jeg ikke!

Men jeg sidder klar ved skærmen, om der skulle komme godt nyt!

Mvh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Hvis der er en af jer der mener, uden at bruge unødig megen tid på opgaven, kan jeg tilføje, at matriklerne: 3 e og 3 f - hørte ind under Kolpengaard, hvis jorder stødte direkte op til, hvor Løve Mølle og stuehus lå

Mvh.
Karl-Peter