Købmand/fabrikant Christen Frandsen, Viby J

Startet af Gitte Dalhoff, 26 Apr 2017 - 10:14

Forrige emne - Næste emne

Gitte Dalhoff

Jeg søger oplysninger om købmand/fabrikant Christen Frandsen og hans familie. Christen Frandsen drev virksomheden Nordisk Papirvare Industri (Nordisk Kunstforlag), Nordbyvej 19, Viby J i 1940-1950'erne, jf. nedenstående.

Firmaet trykte spillekort 1953-55(56) (KFJ), kalendere, bøger og andet småt.

I Samling af Anmeldelser til Handelsregistrene, 1945, nr.6, s. 77 har jeg fundet følgende:
"Købmand Christen Frandsen, Nordbyvej 19, Viby J. driver Fabrikation og Handel i Viby J., Ning Herred, som eneste ansvarlige Indehaver af Firmaet Nordisk Kunstforlag v/ C. Frandsen, Viby J." .. dat 26.6.1945.

Men jeg mangler personlige oplysninger om Christen Frandsen og hans familie. Alle oplysninger om familien (og eventuelt virksomheden) har interesse.

Med venlig hilsen
Gitte Dalhoff
Hårup, 8530 Hjortshøj
Mail: gitte.dalhoff@gmail.com
Med venlig hilsen
Gitte Dalhoff, 8530 Hjortshøj
gitte.dalhoff@gmail.com

John Damm Sørensen

Hej Gitte,

Jeg var på Det kongelige Bibliotek i dag, og søgte efter C. Frandsen i avisarkivet Mediestream.

C. Frandsen kom i stor modvind i 1949, da han udgav et sæt af 12 H.C. Andersen eventyr i stærkt reduceret form. Han havde først rådført sig med ministeriet, som ikke havde indvendinger, men det havde et selskab til varetagelse af H.C. Andersens forfatterskab.
Sagen endte med, at Frandsen og firmaet blev idømt en bøde og fik pålæg om at destruere lageret. Bøgerne var ellers meget populære og blev solgt i 8000 eksemplarer. Frandsen havde også planer om at udgive de små bøger i udlandet.

På et tidspunkt købte han en gård ved navn Oldemorstoft  i Bov ved Padborg og flyttede syd på. Hvis du Googler navnet rammer du en anden gård med samme navn, idet der var tre gårde i sognet, som kaldets det samme.

Frandsen dør i 1972 og konen Ursula Frandsen driver gården videre, så vidt jeg kan se bliver gården indrettet med ferieboliger, jeg fandt ikke hendes dødsannonce, men mon ikke der er hende her fra aneguf.dk
1920-05-01   2003-12-08   Ursula Elsa Christine Dorothea Frandsen født Dreller   Kobbermøllevej 50, Kollund   6340 Kruså   st-2004-029   S20040211-xxxx


Hilsen
John

[vedhæfting slettet af admin]

John Damm Sørensen

Du får også nekrologen.

Hilsen
John

[vedhæfting slettet af admin]

John Damm Sørensen

I følge en fredningssag fra 1977 havde Ursula Frandsen adressen Østre Viaduktvej 2, som også hedder Oldemorstoft.
kortlink.dk/sdfekort/qe2z

Ursula Frandsen fik erstatning for fredningen, men var ikke tilfreds med størrelse, hvorfor hun anlagde retssag. Sagen endte i Højesteret, hvor hun blev dømt til at betale 100.000 kr. af en tidligere tilkendt erstatning tilbage. Hertil kom 20.000 kr i sagsomkostninger.

Hilsen
John

[vedhæfting slettet af admin]

Gitte Dalhoff

Hej John

Tusind tak for dine svar.

Hilsen
Gitte Dalhoff
Med venlig hilsen
Gitte Dalhoff, 8530 Hjortshøj
gitte.dalhoff@gmail.com