Tyske flygtninge 1945 og frem - hvor findes dødsattester ?

Startet af Cay-Erik Geipel, 27 Apr 2017 - 17:43

Forrige emne - Næste emne

Cay-Erik Geipel

I slutningen af 2. verdenskrig kom jo mange tyske flygtninge til Danmark og blev anbragt i forskellige lejre rundt omkring. Den person hvis død jeg efterlyser ved jeg ikke om hvor den har opholdt sig. Navnet på barnet er Tollischus og det døde i maj 1945.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de


Cay-Erik Geipel

Tak. I mellemtiden har jeg fundet ud af, at det muligvis drejer sig om Haslev sogn - måske hjælper det.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

John Nielsen

#3
Hej

Der er ikke flygtninge KB hos LAK, og han er ikke i Haslev KB.
Du må have gang i Daisy for at finde dødsattester.

Hilsen John Nielsen

PS
Der er specielle dødsattester for tyske flygtninge i Daisy

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Arne Feldborg

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Inger Buchard

De tyske flygtninge var indtil 5.5.45 underlagt tysk forvaltning. Kun sjældent finder en tysk flygtning vej til en dansk kirkebog før kapitulationen, men du kan være heldig at finde vedkommendes gravsted på www.volksbund.de. Så går vejen til Staatsarchiv i Bayreuth (efter hukommelsen, da jeg ikke er på min vanlige plads).
Fra maj 1945 til ca 1.1 46 findes der opsamlingslister, som ligger på RAs afdelinger. Jeg mener, jeg har opsporet dem alle, dvs du kan søge på flygtningedatabasen, som allerede er nævnt, og som omfatter de flygtningekirkegårde, der  ER affotograferet.
Vestre Kirkegård i København er ikke digitaliseret endnu, men kirkegårdskontoret har en liste over tyske begravelser; den må være identisk med Volksbunds liste.
Men: de egentlige navneregistre vedr flygtninge er underlagt 75 års-reglen. Om man finder en dødsmeddelelse fra maj 45 der, er tvivlsomt, fordi navnelisterne først bliver etableret i løbet af sommer/efterår 45.
Reelt bør det være Standesamt Berlin, der har Sterberegister for Danmark indtil 5.5.45
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Cay-Erik Geipel

Tak for meget omfattende information Inger.
Det dødsfald jeg efterlyser var 3.5.1945 åbenbart i Haslev. Der fandt jeg ham ikke, så det kan godt være du har ret med Standesamt 1 i Berlin. Jeg prøver det.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Olaf Berg Nielsen

Hallo Cay-Erik.

Har du prøvet hos Rigsarkivet (mailbox@sa.dk).

Her har de Haslev Luftværn (1945-1946) med følgende indhold: 1. Forespørgsler vedr. flygtninge 1945-46 (alfabetisk efter eftersøgte flygtninges navn). 2. Kartotek over døde 1945-46. 3. Materiale vedr. Den Tyske Kirkegård i Haslev 1946-46 (liste over begravede samt kort over kirkegård mm.)

Herfra har jeg fået en dødsattest for én der døde i Haslev den 11. maj 1945.

Fritz Tollischuss, født 1944 døde den 3. maj 1945 og ligger begravet på Den Tyske Kirkegård i Haslev, række 11, grav 198.

Hilsen Olaf

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de