Fanø - Sønderho: Møller Hans Hansen Høyering / Brinch Slægten fra Tønderegnen

Startet af Henning Jensen, 09 Maj 2017 - 09:48

Forrige emne - Næste emne

Henning Jensen

Jeg har sammen med Ole Westermann forsket i møllerslægten Brinch.
Det er den meget omtalte møllerslægt, hvor 3 brødre Anders, Laust og Peder
ifølge sagnet, kom fra Tønderegnen, og blev møllere i Varde, Alslev og  på Fanø.

Sagnet om denne slægt kan læses i her:
http://www.vardesyssel.dk/
Vælg "Vardesyssel Årbøger" Det er årgang 1997

Vores nye undersøgelser sandsynliggør at slægten kom fra Østerbye i Daler sogn, Tønder amt,
og ikke fra Ballum som vist hidtil har været den fremherskende teori.

I Riberhus skifteprotokol kan man finde skiftet  6.2.1744, side 529
efter Peder Hansen Brinch, da kroholder i Sønderho.
Som formynder for børnene ses bla.
FM: "fars søskendebarn Hans Hansen Højring Møller på Fanø"

Det tyder på at de 3 brødre havde endnu en bror/søster, som havde et søn
der blev kaldt Hans Hansen Højring eller Hans Hansen Høyering, som vel
kunne indikere at han kom fra Højer? eller kan tilnavnet have en anden betydning?

I bogen "Fanøs historie" af N. M. Kromand kan man finde følgende oplysning:

"Hans Hansen Høyering forpagtede møllen 1739 og var der stadig i 1761"

Det mærkelige er, at møller Hans Hansen Høyering, så vidt vi kan se, ikke kan findes
i Sønderho kirkebog, heller ikke som fadder, og hans død er heller ikke fundet.

Er der nogen der har oplysninger om ham?

Ebbe Thygesen

Hej Henning

Jeg har i Emmerlev sogn stødt på adskillige  med navnet Høyering eller varianter af dette navn gennem både 17- og 1800 tallet.

F.eks.:

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Emmerlev (Kongerigsk), Sønder Seyersleff, , 6de Familie, FT-1801, C0316

Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Anders Hansen Høiring   64   Gift   Huusbonde   Gaardbeboer     
Merred Christensdatter   55   Gift   Hans Kone         
Mette Mari Andersdatter   19   Ugift   Deres Børn         
Michel Andersen   16   Ugift   Deres Børn         
Mari Andersdatter   12   Ugift   Deres Børn         
Niels Andersen   24   Ugift   Tienestekarl   Soldat

Min farfars søster Mathilde Thygesenblev i blev i 1878 gift med  Mikkel Johansen Heyring Skov. Han slog sig senere ned som købmand i Esbjerg.

Mvh, Ebbe   
   

Christian Konstmann Autzen

Jeg har en Johan Adolph Jepsen Brinck, som var født omkring 1680 (min opfattelse af fødselstid) gift 21. november 1714 i Daler kirke (Tønder amt), opslag 169, med Kirsten Hansdatter, begravet 17. marts 1756 i Daler, opslag 147.

De boede i Daler sogn.

Brinck navnet kommer vel fra en gård i Møgeltønder sogn, som åbenbart hed Brinck. Om navnet skrives Brinck, Brinch eller Brink, er et godt spørgsmål.

Johan's far hed vel så Adolph Jepsen (Brinck).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Henning Jensen

Mange tak til jer begge for jeres bidrag.

Vi mener at have fundet hvor alle 3 brødre bliver gift.

Peder Hansen Brinch på Fanø 1718.
Anders Hansen Brinch i Daler sogn 1708
Laust Hansen Brinch i Emmerlev sogn 1718.

Uden lige at kunne se en forbindelse til Højeringerne i Emmerlev,
er det påfaldende at det netop er i dette sogn Laust Hansen Brinch, den senere
møller i Alslev sogn, bliver gift med Bodil Jensdatter.

Til Christian:
Hvilken forbindelse mener du at der er mellem Johan Adolph Brinch og
de 3 brødre?

Der var iøvrigt flere Brinch i Daler sogn.

Anne, Hans Brinchs hustru i Østerbye dør i 1715, og han gifter sig igen samme år.
Det er formentlig de 3 brødres forældre, og det passer meget godt at hun hed Anne,
da alle 3 brødre havde en først født datter ved navn Anne.

Der er også en Boe Hansen Brinch der også bliver gift i Daler 1708 og dør i 1742, 60 år gl.
Han er måske også en bror, og måske ham der bliver født i Daler 1683.


Christian Konstmann Autzen

Til Christian:
Hvilken forbindelse mener du at der er mellem Johan Adolph Brinch og
de 3 brødre?


Det har jeg ikke efterforsket - jeg fortalte kun hvem jeg havde af Brinch'er.

Hvis Svend Jacobsen skulle falde over denne tråd, så kunne det være, at han kunne give flere oplysninger - han er givet den, som har mest kendskab til sognene Daler og Emmerlev.

Har du forøvrigt tjekket, om der er nogle af disse Høyering'er på denne hjemme:

http://www.troelswinther.dk/

Hilsen
Christian




Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Henning Jensen

Hej Christian

Fin hjemmeside du linker til. Der var mange "Højer"
men desværre ingen Høyring.

Jeg kender ikke Svend Jacobsen, men han skal være meget
velkommen til at deltage i opklaringen af denne spændende slægt.

I mellemtiden har Ole Westermann fundet noget spændende i Daler kirkebog:

Begravede i Daler kirkebog 1734:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=201224#201224,38112857
d 28 Febr. blev Hanß Høyring begraven.

En oplagt mulighed er, at dette er møller på Fanø, Hans Hansen Høyrings far?

For at det skal passe, må han vel have været gift med en søster til de 3 mølle brødre.?
Eller er der andre muligheder?
Jeg er nemlig blevet gjort opmærksom på at udtrykket "fars søskende barn" dengang kunne have en anden
betydning som f. eks. fætter.

Vi er stadig meget interesserede i at høre hvad der blev af Hans Hansen Høyring
på Fanø efter 1761 hvor han sidst registreret ved møllen i Sønderho.
Jeg har nemlig en fornemmelse af, at hans alder ved
død kan bringe os et skridt nærmere opklaring.

mvh Henning



Ebbe Thygesen

Hej Henning

En Hans Hansen Höyring - skipper, Sdr. Sejerslev, Emmerlev sogn døde i København 1733 og blev begravet der.

Om det har relevans ved jeg ikke. Se følgende link:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201317,38130187

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=237194#237194,45129760

Mvh, Ebbe   

Henning Jørgensen

Hej Henning

Jeg er stædig som altid og tror stadig (uden at være sikker), at Hans Hansen Høyring og de tre Brinch-brødre var fætre. Kandidater til Hans Hansen Høyrings forældre kunne evt. være disse: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201314,38129191 , viede i Emmerlev sogn 1697, Hans Pedersen Høyring og Ingeborg Laustdatter. Det er naturligvis rent gætteri, men det kunne passe med, at Ingeborg skulle være en søster til enten Hans Brinch eller hans kone Anne. En af de tre Brinch-brødre hed jo netop Laust.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Henning Jørgensen

Hej Henning

Jeg glemte at skrive, at Hans Hansen Høyering var møller i Nordby. Hvis I derfor kun har kigget i Sønderho kirkebog, er det måske derfor, der ikke er efterladt spor efter ham. Nordby kirkebog åbner nok større muligheder, selvom jeg efter at have skimtet lidt igennem dåbsregistrene ikke har fundet noget. I Nordbys begravelsesregister 1766 er indført Hans Hansen Møller (alderen er desværre ikke angivet) https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125380#167009,28042870. Det kunne være Hans Hansen Høyering, idet han jo havde været møller siden 1739.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Henning Jensen

Undskyld det sene svar, men jeg har været på forlænget bededagsferie.

Til Ebbe:
Hans Hansen Høyring der døde i København 1733 er bestemt også
værd at undersøge. Det kunne være interessant  at vide hvem han var gift med?

Til Henning.
Tak for at bringe os ud af den vildfarelse at det var møllen i Sønderho.
Det skyldes at det var Jens Christian Pedersen Riis af Sønderho der i Jan. 1717
fik skøde på møllen. (Jens Riis, senere Guldager sogn)
Og Peder Hansen Brinch fæster derefter i 1718 Møllerettigheden i Nordby.
Peder og Anders Brinch havde ellers før Jens Riis fik møllen, budt 600 Rdl. på den. (ifølge Kromann)
Dette bud må altså være kommet før 1717, og det kunne jo være penge de havde som
arv efter moderen, som formentlig er hende der døde 1715.
Jeg troede at det var møllen i Sønderho, men det må altså være Nordby Møllen.
Så det er nok Hans Hansen Høyring der dør i Nordby 1766, da han jo ifølge Kromann stadig
var møller i 1761.

Hans Hansen Højrings mor kunne måske godt være den Ingeborg Laustdatter der bliver
gift 1697 i Emmerlev, og hun er muligvis også en søster til Hans Brinch i Østerby i Daler.
som jeg skrev tidligere:
"Der er også en Boe Hansen Brinch der også bliver gift i Daler 1708 og dør i 1742, 60 år gl.
Han er måske også en bror, og måske ham der bliver født i Daler 1683"


Hvis det er ham der bliver født 1783, hvad hed så hans far?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216212#201223,38112789

Øverst. Der kunne måske godt stå "Hans Lauridsen" ??



Henning Jørgensen

Hej Henning

Ja, det er vanskeligt at læse, da papiret desværre er flænset. Jeg vil give dig helt ret i, at der udmærket kan stå Lauridsen. Måske stammer Brinch navnet i virkeligheden fra Hans Brinchs kone (Anne)? Det var ikke ualmindeligt, at en kones tilnavn overgik til manden efter nogle års ægteskab.

Desværre er det stadig kun gætterier.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Henning Jensen

Tak for din hjælp.
Jeg prøver at få fat i en DVD fra Nordby lokalarkiv, som
de har fyldt med dokumenter.
Det kunne jo være der var noget at hente der.
Jeg har også på fornemmelsen at der måske er mere
at hente i Emmerlev kirkebog.

Svend Jacobsen

Hej alle på tråden her.

Christian mener, at jeg er den, der ved mest om slægter i Daler og Emmerlev sogne, så jeg blander mig nok på et tidspunkt. Det ved jeg nu ikke, om er rigtigt, og i hvert fald kan jeg ikke opklare det meget spændende spørgsmål om forældrene til de 3 Brink-brødre. Men lidt kan jeg da bidrage med:

1) ang. Brink (diverse stavemåder):
Navnet var ret almindeligt i den vestlige del af Sønderjylland, dels fordi der (som Christian nævner) var et par gårde, der hed sådan, dels fordi det vel kunne være et kaldenavn på "ham, der bor ved brinken". Det forekommer almindeligt i Daler og Møgeltønder sogn, lidt i Ballum sogn, og en slægt, der bliver rigtig stor i 1800-tallet, har sit hjemsted i Åspe i Brede sogn. Så der er nok af muligheder.

Brink-navnet forekommer ikke i Emmerlev sogn i 1600- og 1700-tallet. Er I sikre på, at Laurids Hansen Brink bliver gift i dette sogn ? Den mand, der i 1718 bliver gift med Bodil Jensdatter, hedder jo i kirkebogen Laurids Hansen Møller ?

Jeg tror ikke, at faderen til Boe Hansen Brink i Østerby, der bliver født 1683, hedder Hans Lauridsen. Hans efternavn ender på et dobbelt-s før -en, så jeg tror, han hed Hans Bossen (den lille smule, man kan se af forbogstavet i hans efternavn, kunne godt være den nederste streg i et B), og han er sandsynligvis lig med den Hans Bohsen Brink, der i 1723 var formynder for Peder Sørensens søn Jef i Østerby (Møgeltønder Birks skifteprotokol). Om de 3 brødre så også er børn af denne Hans Bohsen/Bossen Brink, er jo så det store spørgsmål. BHB får nogle børn i sognet, men med det ejendommelige forkortelsessystem, præsten bruger, er fadderne svære at idenficere. Umiddelbart kan jeg ikke se, at hverken Anders, Laurids/Laust eller Peder er faddere. Om HBB er identisk med den Hans Brink, hvis kone Anne dør 1715, 65 år gl., er også uklart.

Der er i Daler sogn også 2 brødre: Niels Jepsen Brink og Johan Jepsen Brink (det er ham, Christian nævner), der får en del børn begge to. De er formentlig sønner af en Jep Nielsen Brink, der også nævnes et sted. Der synes ikke umiddelbart at være nogen forbindelse til de andre Brink'er.

2) ang. Højring (diverse stavemåder):
I Møgeltønder Birks skifteprotokol findes et skifte 3/5 1706 efter Hans Pedersen Højring i Sdr. Sejerslev, Emmerlev sogn, som døde i 1706, begr. 23/4, 62 år gl. Hans enke er Ingeborg, med lavværge Hans Lauridsen i Kærgård. Han efterlader 5 børn: Nis, Anders, Peder, Maren og Mette. Nis er myndig, de andres formyndere er Anders Pedersen Højring, Ehm Pedersen Højring, Anders Lauridsen i Sdr. Sejerslev og Peder Hansen i Nyland.
Uden at jeg har undersøgt det helt tilbunds, mener jeg, at Peder er af hans sidste ægteskab med Ingeborg Lauridsdatter, men de 4 andre er af hans første ægteskab med Bodil Nisdatter (gift 1674, død 1696, 52 år gl., "vor gode nabos kone").
Formynderen Hans Hansen Højring er altså ikke søn af HPH i Emmerlev s., og iøvrigt ser jeg ingen grund til, at han overhovedet skulle være fra dette sogn. Snarere fra Daler sogn, hvor navnet jo også forekommer. En "Kirsten Høvrings" dør i Daler 5/4 1713, 85 år gl., så navnet forekommer langt tilbage dér.

Jeg vil på et tidspunkt kikke lidt nærmere på dette, for det er virkelig en fantastisk spændende problemkreds. Foreløbig er det her , hvad jeg kan bidrage med.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg

Ole Westermann

#13
Jeg har nogle kommentarer til det anførte.

Jeg har nu ikke haft nogen formodning om, at Hans Hansen Høyring (HHH) skulle have været møller i Sønderho.
Iflg Kromann skulle han jo være møller i Nordby.
Da han var i slægt med de 3 møllerbrødre, var det jo ret naturligt, at han blev formynder for et par af
Peder Hansen Brinchs børn, da denne døde i 1743.
At det er ham, som dør 2.jan. 1766 i Nordby, er meget sandsynligt.
Hans enke MAREN begraves 5.april 1778, 82 år gl (i.e. født ca 1696)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125380#167009,28042883
D 5 April begr. Sl. Hans Hansen Møllers Enke 82 aar Maren* (sammenlign med M'et i Mette t.v. i 1.spalte)
Aldersmæssigt kunne hun godt være en søster til de 3 brødre, så HHH er svoger til dem.
Der synes desværre ikke at være noget skifte efter nogen af dem i Riberhus amts skifteprotokoller.
Og desværre mangler optegnelser om vielser i Daler sogn 1717-1730 incl.
De kunne meget vel være viet i den periode i sognet.

Forslaget om at faderen til Boe Hansen i 1683 skulle hedde Hans Lauridsen er rent gætværk og usandsynligt.
Ved opmåling til Chr.5.s matrikel, som foretages i sommeren 1683, hvor Daler Østerby opmåles sammen med
Møgeltønder, er der blandt beboerne INGEN med dette navn.
Se http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=126180&side=360 og fremefter.
Af gårdbeboere med fornavnet Hans er der:
Hans Hansen Canicus
Hans Andersen
Hans Thomsen og Hans Hansen* (sammen på en gård med hver ¼gård og samlet areal ca 180.000 al² - godt 12 td hartkorn)
  *sandsynligvis Hans Brinck, hvis hustru Anne dør i 1715
Hans Nielsen
Hans Rasmussen
Af husbeboere:
Hans Hansen, Hans Nissen, Hans Andersen, Hans Kielsen og Hans Jepsen.

Iøvrigt har jeg en mistanke om, at den mulige fader til de 3 møllerbrødre, Hans Brinck i Daler Østerby, kunne stamme fra gården
Brinck i det nordlige Møgeltønder sogn. Den ligger jo ikke langt fra Østerby.

Dette var mit input p.t.

mvh Ole

Henning Jørgensen

Lige en enkelt kommentar til Ole.

Hans Hansens Højrings kone (formodentlig Maren) kan ikke være søster til de tre Brinch brødre. I skiftet står, at Hans Hansen Højring var søskendebarn til Peder Hansen Brinch. Dvs. hvis vi opfatter søskendebarn som i vore dage, skulle enten HHH's mor eller far være en bror/søster til de tre Brinch brødre. Men på den tid blev udtrykket ofte anvendt som, at to personer indbyrdes var søskendebørn, og altså i så fald skulle HHH være en fætter til de tre Brinch brødre, og dermed skulle en af hans forældre være bror/søster til en af de tre Brinch brødres forældre.

Da der i skiftet tydeligt står, at HHH var møller på Fanø, kan den nævnte Hans i skiftet ikke være en søn af Maren og HHH (fæstet af møllen blev nemlig ikke overtaget af en søn). Så med mindre der er en fejl i skiftet, kan Maren ikke være søster til Brinch brødrene.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Ole Westermann

Hej Henning Jørgensen

Du har ganske sikkert ret i, at man ikke skal forstå ordet 'søskendebarn' i nutidig betydning, men i datidens
fætter/kusine, jvf http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=s%C3%B8skendebarn&tab=for pkt 1.1.

Til gengæld forstår jeg ikke dit sidste afsnit.
HHHøjring nævnes i skiftet 1744 efter Peder Hansen Brinch i Sønderho, som først havde været møllefæster i Nordby fra 1718,
men købte i 1728 Sønderho kro af Otte Sophie Engelstoft (for hvem han først havde været krobestyrer) og blev krofatter.
Efter PHB's død køber hans søn Søren Pedersen Brinch kroprivilegiet ved auktion i 1744.

mvh Ole

Henning Jensen

Svend skriver:
"Hans Bohsen Brink, der i 1723 var formynder for Peder Sørensens søn Jef i Østerby"

Jef er vel ikke så almindeligt et navn, og Hans Brinch bliver jo netop i 1715 gift med
Anne S. Lauridtz Jefsens af Daler.

Der er flere Boe Hansen i Østerby, Daler sogn.
En Boe Hansen dør 1734.
Boe Hansen Brinch dør 1742
og en Boe Hansen får et barn døbt 1744, så det er lidt svært at skille dem ad.

Boe Brinchs børn:
Hans født 1718
Karen/Maren født 1721
Andreas født 1723
Peder født 1727
Her er det værd at bemærke at både Anders Brinch i Varde
og Peder Brinch på fanø havde en søn der hed Andreas

Måske havde Boe også en søn  der hed Jef der får børn døbt 1738 og 1741,
og ved sidstnævnte dåb er det netop Peder Sørensens søn Jef der er fadder.

Boe Brinch får først børn døbt i Daler sogn fra 1718, så måske er han ikke den samme
som Boe Hansen der bliver gift 1708?

Så spørge Svend: Er I sikre på, at Laurids Hansen Brink bliver gift i dette sogn ?

Nej, men det er meget sandsynlig.
Hidtil har man ment at Møller Laust Hansen Brinch i Alslev var gift med "Ingeborg"
Det skyldes at der ved en dåb 1722 i Alslev sogn står: "Båret af Møllerens kone i Alslev mølle Ingeborg"
Men det var nok broderen Anders kone i Vardes som præsten har taget fejl af, eller måske den gamle møllers kone.?
Først i 1742 står der at Møllerens kone hed Bodil.
Men Henning Jørgensen skriver i en gammel Slægt og data tråd:
1724 og 1727. 1724 bærer Bodil Jensdatter af Alslev Mølle Knud Jørgensen Dams barn til dåben i Bryndum sogn. Og 1727 Thomas Jensens barn i Forum i Bryndum sogn
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,54900.0.html

Laust Hansen møller og Bodild Jensdatter ses ikke mere i Emmerlev kirkebog efter 1718, og det passer meget
godt med det tidspunkt de dukker op i Alslev.
Desuden viser det sig at de havde en datter mere, som foruden "Anne" må være født i Alslev før kirkebogen
begynder i 1721. Hun hed Maren og kendes kun fra broderen Hans Brinchs skifte i Varde 1769.
"En søster Maren Lauridsdatter, død, var g.m. Peder Nissen i Emmerlev.
Deres søn Nis Pedersen"
Uden at være helt sikker tror jeg det er denne Nis Pedersen der er født 1743:
http://www.el-vis.eu/aner/individual.php?pid=I3453&ged=Alfred%20Marinus%20Jensen.GED
Han var voksen ved skiftet i 1769 og kunne selv skrive til skifteretten, så det passer meget godt at han er født 1743.
Maren må være sendt ud at tjene som meget ung, sandsynligvis til familie i det sønderjyske, for
hun ses ikke en eneste gang i Alslev kirkebog.
Jeg tror ikke det er tilfældig at datteren havner der hvor hendes formodede forældre kommer fra.






Christian Konstmann Autzen

Tak til Svend Jacobsen for ovennævnte gode indlæg.

Jeg har en Johan Adolph Jepsen Brinck, nok født omkring 1680, død og begravet 17. marts 1756, Daler opslag 147.

Han var først gift med Karen Hansdatter, gift 21. november 1714 i Daler opslag 169, død og begravet 22. oktober 1715.

En datter Leena Johansdatter Brinck, døbt 18. september 1714 i Daler, opslag 11.

Anden gang gift med Ellen Christensdatter, gift 7. november 1716 i Daler, opslag 153/169.

5 børn:  Karen, Sidzel, Sidzel, Christen, Margrethe. OBS: Sidzel 2 gange, ingen synes at være døde som børn (?). Den ene Zidsel, så født 6. januar 1721 i Daler, opslag 18, kunne så være en kusine

Johan's far må vel så være en Adolph Jepsen Brinck - men ham har jeg ikke fundet noget på.

Et barn Adolph (efter farfar) ses så ikke.

Det er i mine aner Nansen og Koldenborg at disse forekommer.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Henning Jørgensen

Til Ole

Når jeg skriver følgende Da der i skiftet tydeligt står, at HHH var møller på Fanø, kan den nævnte Hans i skiftet ikke være en søn af Maren og HHH (fæstet af møllen blev nemlig ikke overtaget af en søn). Så med mindre der er en fejl i skiftet, kan Maren ikke være søster til Brinch brødrene, skyldes det, at HHH nævnt i skiftet havde et søskendebarnforhold (enten var han fætter eller han var nevø) til PHB. Dermed var HHH's kone (rimeligvis Maren) ikke en søster til PHB og hans brødre - så ville der have stået svoger. Kun i det tilfælde, at HHH nævnt i skiftet var søn af mølleren HHH (som døde 1766) og hans kone Maren (som døde 1778), ville Maren kunne være søster til PHB og hans brødre, idet HHH i skiftet så ville være en nevø til PHB (og så er det jo endda den "moderne" opfattelse af søskendebarn). Og her anfører jeg, at mølleren Hans Hansen Højring i Nordby ikke havde nogen søn ved navn Hans Hansen Højring, som blev møller i Nordby. Han havde muligvis slet ingen børn - det vides dog ikke, men ikke en søn, som blev møller.

Det eneste jeg mente var, at møller Hans Hansen Højring i Nordby er entydig. Hvis det var ham, der døde i 1766, og dermed hans kone Maren, som døde i 1778, så var Maren ikke nogen søster til PHB og hans brødre. Med mindre der er en fejl i indførslen i skifteprotokollen! Det var bestemt ikke for at forvirre billedet, men rent hypotetisk kunne der godt eksistere en yngre Hans Hansen Højring, som var søn af møller Hans Hansen Højring og Maren.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Svend Jacobsen

Til Henning Jensen:
Efter dine supplerende oplysninger om Laurids Hansen Brinch/Møller's kone medgiver jeg gerne, at det er en af brødrene, der bliver gift i Emmerlev i 1718.

Til Christian:
Ifl. Møgeltønder Birks skifteprotokol bliver der holdt skifte efter Niels Jepsen Brinch den 1. marts 1725. Han efterlader et kolossalt bo med guldringe og masser af sølvtøj, der altsammen bliver solgt på auktion. Til datteren Margrethe Dorothea, 5 år, bliver farbroderen Johan Jepsen formynder. Han nævnes ikke med navnet Adolf.

Mvh. Svend

Christian Konstmann Autzen

#20
Citat fra: Ole Westermann [1234] Dato 18 Maj 2017 - 22:29
Hej Henning Jørgensen

Du har ganske sikkert ret i, at man ikke skal forstå ordet 'søskendebarn' i nutidig betydning, men i datidens
fætter/kusine, jvf http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=s%C3%B8skendebarn&tab=for pkt 1.1.

Til gengæld forstår jeg ikke dit sidste afsnit.
HHHøjring nævnes i skiftet 1744 efter Peder Hansen Brinch i Sønderho, som først havde været møllefæster i Nordby fra 1718,
men købte i 1728 Sønderho kro af Otte Sophie Engelstoft (for hvem han først havde været krobestyrer) og blev krofatter.
Efter PHB's død køber hans søn Søren Pedersen Brinch kroprivilegiet ved auktion i 1744.

mvh Ole

Om Oluf Christenssøn Engelstoft, født 1636 i Engelstofte, Braaby sogn, Sorø amt, død 29. november 1712 i Ribe Domsogn har jeg følgende:

Oluf blev 16. februar 1670 borger i Ribe; 1685 fuldmægtig hos amtmanden i Ribe, rådmand i Ribe 18. marts 1702. 15 børn; det vides ikke, hvornår Oluf blev gift med sine hustruer - og hans børn er derfor "skønsmæssigt" henført som vist.

Oluf fæster Sønderho Kro på Fanø og kroen ved Gredsted Bro, fik 7. oktober 1689 bevilling til at holde et herberge og værtshus i Jerne sogn, Strandby eller Bollersager på vejen til Hjerting, 11. marts 1690 bevilling til i sin og sine børns livstid at indrette og alene holde et forsvarligt verst- og herberger hus i Hjerting ved søkanten, 2 mil fra Varde.


Otte Sophie Engelstoft mor var så Anna Pedersdatter Grønholt. Otte fik i 1722, efter moderens død, bevilling på de 3 kroer i Gredstedbro, Sønderho og Strandby.

Efterkommerne af Oluf Engelstoft synes alle at være blevet godt gift - og bl.a Kirstine Olufsdatter Engelstoft blev gift med Hans Fredderik Christopherssøn, som var ... i Daler mølle. Altså var der relationer mellem Daler sogn og Esbjerg/Fanø området i familierne Brinck og Engelstoft.

Hilsen
Christian



Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Hej Svend

Tusind tak for oplysningen om Johan Jepsen Brinck - jeg må nok igen lige gå denne person lidt nærmere efter.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Henning Jensen

Hej Christian
Du skriver:
Kirstine Olufsdatter Engelstoft blev gift med Hans Fredderik Christopherssøn møller i Daler.

Jeg kan se at de er med i skiftet efter hendes far 1713, men der står ikke at de bor i Daler.
Ved du hvornår han blev møller i Daler?

Hun havde en bror der var præst i Sønderho på Fanø, så du har måske en pointe der.

og ikke mindst, hun havde en stedmor hvis søster var gift med
Anders Nielsen Serup, præst i Brøndum og Vester Nebel.

Nu husker jeg jo at Laust Hansen Brinch kone i Alslev mølle var fadder i netop Brøndum
1724 og 1727.

Jeg ved ikke hvilken forbindelse der er, men de har helt sikkert kendt hinanden.

Christian Konstmann Autzen

Jeg kan se at de er med i skiftet efter hendes far 1713, men der står ikke at de bor i Daler.
Ved du hvornår han blev møller i Daler?


Nej, det har jeg intet stående om, undtaget at de var gift før 1712.

Men du kan vel finde børn af dem i Daler sogn - hvis de har fået nogen.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ole Westermann

Han ses første gang i Daler i 1716, hvor sønnen Christopher døbes og en af fadderne er Chr. Engelstofts hustru i Sønderho.
Derefter får han en søn 1718, som dør kort efter fødslen. Og så har jeg ikke set ham senere.

mvh Ole

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Ole Westermann [1234] Dato 21 Maj 2017 - 22:07
Han ses første gang i Daler i 1716, hvor sønnen Christopher døbes og en af fadderne er Chr. Engelstofts hustru i Sønderho.
Derefter får han en søn 1718, som dør kort efter fødslen. Og så har jeg ikke set ham senere.

mvh Ole

Christen Engelstoft = Christen blev student i Ribe i 1690 og 20. august 1695 sognepræst til Sønderho på Fanø.

Hans hustru var Anna Nielsdatter Struch

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Henning Jensen

Hans Fredderik Christopherssøn blev formentlig møller i Daler, inden
Peder Hansen Brinch kom til Fanø.
Det kan godt være den forbindelse der har gjort at Peder havnede der.
Peder kan måske have været møllersvend i Daler mølle omkring 1715/16, og
igennem hans mester hørt at der manglede en møller på Fanø?

Til gengæld har det vel ikke noget med broderen Anders i Varde mølle
at gøre, da han var der noget før.

Jeg ser det som endnu et indicie på at Brinch brødrene kom fra Daler sogn.

Ole Westermann

#27
Efter at have studeret den første KB for Møgeltønder (1660-1720), som desværre har en hel del meget mangelfulde optegnelser,  
og matrikelopmålingerne 1683 er jeg nået til den konklusion, at den i matriklen i Daler Østerby nævnte HANS HANSEN CANICUS
(fra Kannikhus) med stor sandsynlighed er identisk med HANS HANSEN BRINCK, den formodede fader til de 3 møllerbrødre Anders, Laust og Peder.
Det er sandsynligvis HHB, som begraves 1733, https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=201224#201224,38112857
6. d 11 Martz blev Hans Hansen i Østerbye begrafven og af mig over hannem Prædiket. (ingen alder)
Han kunne være født ca. 1655 ±.

Kannikhus var 2 tætliggende nabogårde til Brinkgård i det vestlige Bønderby i Møgeltønder sogn.
HHB kunne meget vel være søn af Hans Hansen i Canickhuß, som døde d.26 Febr.1662, Æt. 47½ (i.e. f.ca aug.1615).
Og denne Hans Hansen i Kannikhus kunne meget vel være broder til Niels Hansen Brinck og Peder Hansen Brinck i Bønderby (matr  1683):
 http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=126180&side=100 i Bønderby ses forneden
nr 3. Niels Hansen Brinckis Enche på en 2/3 gd, se http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=126180&side=105
har tidl. ligget til Riber Capitel, men nu til Schackenborg.
Niels Brincks død https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=202075#202075,38307898
1681 nr 2 Niels Brinch, æt.55 d. 12 April (i.e. født ca 1626)
På næste side ses
nr 6. Peder Hansen Brinck ½ gd, se http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=126180&side=109
-------------------------------------
Et muligt scenarie for nogle af Brinck'erne i Møgeltønder sogn:
NIELS ...... Brinck født i sidste halvdel af 1500-tallet
Børn: 1. HANS NIELSEN BRINCK f.ca 1595±
            a. Hans Hansen (Brinck) i Kannikhus f.ca 1615 - død 26.feb.1662, æt. 47½
                    ~ ??     børn bl.a.
                1. Hans Hansen Brinck f.ca 1655, ~ med Anne .... i Daler Østerby, som døde 26.feb 1715, Æt.56 (i.e. f.ca 1660)
                    med hvem han får bl.a.
                    de 3 møllerbrødre Anders ca 1686, Laust ca 1693 og Peder 1695, samt en datter Sidsel.
                    (Hans Canickhus i Østerby får døbt en søn Peder 15.jul.1683, men det er jo muligt, at han dør i barndommen)
                2. Jeppe Hansen Brinck f.ca 1656? ~ Lene? ..... i Daler, med hvem han får bl.a.
                    Niels Jepsen Brinck ca 1685 - senere delefoged, Johan Adolph Brinck ca 1690.
            b. Peder Hansen Brinck f.ca 1618, død 1.jun 1703, æt.85
                    - måske gift med Sille Hansdatter -  begr. 1686 nr 4 Peder Brinckis hustru, æt.61, i.e. f.ca 1625
                    Fundne børn: Niels er fadder i 1687 ops.57
                                       Karen  f.ca 1654           død 27.jan.1664, æt.10
                                       Karen  db 30.apr 1668   død 1685, æt.18 ops.126
                                       Maren 'Nissis', Peder Brinckis datter vies 12.jan.1687 til Mam Pedersen
            c. Ingeborg Hansdtr Brinck f.ca 1624 i Brinck (not. v. vielsen jan.1663) - død D.Exaudi 1703, Ao æt. 79
                    ~ Knud Christensen fra Jylland
            d. Niels Hansen Brinck f.ca 1626 - død 1681, æt.55 ops.124
                    ~ Karen Thomisdatter
                       Børn: Anne      db 30.jan 1661 (på Brinck) ops.33 (hun er fadder i 1691)
                               Kiersten  db 24.jan 1666                  -  36  (måske død medio 1666, nr 16)
                               Thomas  db 17.maj 1668                  -  36?     død 12.jun 1710 i Cannickhus
                                 ~ 1691 med Mette Andersdatter, og de bor i Cannickhus
                                         Børn: Niels         f.25.jan 1692 db 31.jan
                                                 Hanna Mari f.26.jun 1693
                                                 Anders      f.20.jan 1695  (bl.fd. Jens Nielsen Brinch)
                                                 Karen        f. 1.jan 1697  død 27.jan   (bl.fd. Kiersten Nielsdt. Brinch)
                                                 Karen        f. 4.jun 1698
                                                 Anne         f.20.jul 1700  
                                                 Niels         f.26.jan 1703  (bl.fd. Anders Brinch)
                              ?? Jens?     db  5.febr 1671                    ops.39    (han er fadder i 1695)
                              dt Maren??     db 15.jan 1674                 ops.42  
                              Kiersten  db 11.mar 1677 (i Cannickhus) ops.44

      2. LAURIDS NIELSEN BRINCK     Disse 3 brødre har jeg endnu ikke set nærmere på
      3. ANDERS NIELSEN BRINCK
      4. PEDER NIELSEN BRINCK

Og desværre er skifteprotokollerne for perioden fra Møgeltønder birk (1696-1733), som måske kunne afklare nogle ting, endnu ikke online.

mvh Ole

Christian Konstmann Autzen

Kannikhus i den vestligste del af Bønderby i Møgeltønder sogn ligger næsten lige over for den gård, som har været ejet af Hans Peter Thomsen Nansen, som sælger den i 1967/69 og flytter til Møgeltønder by.

Nansen gården er den gård, som ligger på Bønderbyvej nr. 27. Kannikhuset ligger så på den anden side af vejen, nok lige ved T-krydset Kannikhusvej og Bønderbyvej.

Dagbladet Vestkysten i Esbjerg havde ved Hans Peter Thomsen Nansen's død 21. oktober 1978 denne nekrolog i avisen:

Dagbladet Vestkysten skriver i sin nekrolog ved Hans Peters død:  Peter var en dygtig landmand og havde et godt forhold til naboer og vennekreds. Han var en ivrig jæger og fulgte med interesse udviklingen på egnen. Omkring 1967 afhændede han ejendommen og flyttede til Møgeltønder, hvor han hørte til slotsbyen venlige og stilfærdige borgere.

Dagbladet Vestkysten har eksisteret så længe i hvert fald jeg erindrer, og det var det dagblad, som mine forældre - og givet også mine bedsteforældre - har holdt, og som vel altid har været det mest udbredte dagblad på næsten hele den jyske og sønderjyske vestkyst. Det eksiterer så stadig - i dag som Jydske/Vestkysten.

I 1925 forpagtede min mors onkel, Christian Hansen Konstmann (tidligere smedemester i Møgeltønder - og deltager i 1. verdenskrig), Kannikhus - og min mor sagde altid, at de havde det så fint i huset, så de havde guldhaner i badeværelset, men som dog vel nok "kun" var messinghaner.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Henning Jensen

Det virker ikke usandsynlig at Brinch slægten kom fra Canickhus i Møgeltønder.
Dog har jeg har ledt Møgeltønder kirkebog igennem for den periode frem til 1707 hvor
præsten har indført fadderne, og jeg undrer mig over at der ikke set nogen
fra Brinch slægten i Daler som fadder ved nogen af dåbene.
Det skulle da lige være Anders Brinch der er fadder for Thomas Nielsen Brinch i 1703.
Der står ikke han er fra Daler, men er han måske "vores" Anders Hansen Brinch?
Han var på det tidspunkt den eneste af de 3 mølle brødre der var gammel nok.
det er da lidt underligt at der ikke findes andre Brinch faddere fra Daler i den periode,
hvis der var så meget slægtskab?

Den Zidsel Brinkes af Østerby der dør 1769 i en alder af 87 år:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216212#201225,38112965

er vel hende du mener er søster til de 3 møllebrødre.
Der står ikke at hun er enke, men kan det tænkes at hun har været gift med
den Hanß Høyring som du tidligere fandt, og som blev begravet 28 feb. 1734 i Daler.?
Og altså evt. mor til Hans Hansen Høyring på Fanø?

En anden ting i forlængelse af Christians oplysning om at Hans Fredderik Christopherssøn
var møller i Daler.
Hvem er så den H. Møller i Daler mølle hvis kone Karen dør 1712?
Det er forøvrigt samme år som Anders Hansen Brinch ses første gang i Varde kirkebog:
31. jan 1712 blev Anders Møllers barn døbt og kaldet *Andreas Andersen.
Faddere var Magrethe Pedersdatter, Maren Hansdatter, Mathias Borck, Hans Jespersen, Laurs Hansen.


Laust Hansen? mon det er broderen, den senere møller i Alslev?

mvh Henning