Fanø - Sønderho: Møller Hans Hansen Høyering / Brinch Slægten fra Tønderegnen

Startet af Henning Jensen, 09 Maj 2017 - 09:48

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg har en Christen Nissen Brinck, som er født i oktober 1712 i Gærup i Daler sogn - så man skal holde tungen lige i munden med disse Brinck.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Svend Jacobsen

Den H. Møller i Daler, der var gift med Karen, hed Heicke Hansen. Der var skifte efter dem begge i 1712. De havde ingen børn sammen, men Karen havde af et første ægteskab med en Hans NN datteren Dorothea, der var 1. hustru til den ovenfor omtalte Niels Jepsen Brinck i Daler.

Og nu jeg er ved møllerne kan jeg nævne, at der er skifte efter den ovenfor omtalte Hans Friederich Christophersen den 8/5 1719. Han efterlader af sit første ægteskab med Christine Engelstoft en søn Hans Schack, 6 år, og af andet ægteskab med efterlevende Maren NN en søn Christopher, 2½ år.

Alle ovenstående oplysninger er fra Møgeltønder Birks skifteprotokoller. Disse hed oprindelig Schackenborg Gods's skifteprotokoller for Møgeltønder distrikt, og de lå på Schackenborg Gods til 1993, hvor de blev afleveret til det, der dengang hed Landsarkivet i Aabenraa. De fik så derefter betegnelsen M. Birks skp. Efter afleveringen udgav Landsarkivet en fin lille oversigt over det uhyre omfattende Schackenborg Godsarkiv, som omfatter mange andre arkivalier af stor betydning for slægtsforskere. Bl.a. også Møgeltønder Birks tingbøger, hvor man også kunne forestille sig, at en del af trådens personer kunne optræde.

Mvh. Svend

Ole Westermann

Christian
Det er jo meget tænkeligt, at Christen Nissen Brinck har fået Brinck-navnet fra sin moder.
Det sås ofte, at sønnerne tog/fik tilnavnet fra moderen.

Svend
Jeg har snuset lidt i de indscannede tingbøger fra Møgeltønder birk, som er meget omfattende
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=15863518#267499,50450199
men det er jo noget krævende og noget af en jungle at finde relevante data.
Fra slægtsforskerens synspunkt havde en scanning af skifteprotokollerne 1696-1733 større prioritet i første omgang.

Mit 'mulige scenarie' om Brinck'erne er og bliver på visse områder en teori, som jeg ikke kan være sikker på.
Data fra skifteprotokollerne kunne be- eller afkræfte noget.

mvh Ole

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 23 Maj 2017 - 18:14
Jeg har en Christen Nissen Brinck, som er født i oktober 1712 i Gærup i Daler sogn - så man skal holde tungen lige i munden med disse Brinck.

Hilsen
Christian

Jeg må nok korrigere mig selv lidt her; - Christen Nissen Brinck er næppe født i Gærup, han dør i Gærup september 1771, 59 år mindre 14 dage, og jeg har så nok lidt nemt sat ham til også at være født i Gærup  ??? Han er nok ikke født i Daler sogn (?). Han blev gift i Daler den 17. februar 1747 med Karen Christensdatter.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Henning Jensen

Det var rigtig fint at få sat forløbet omkring Daler mølle på plads.
Heicke Hansen var altså møller der indtil både han og konen døde 1712.
Derefter må Hans Fredderik Christopherssøn være blevet møller.

At Heicke Hansens kone havde en datter der var gift med Niels Jepsen Brinck i Daler,
gør det vel endnu mere sandsynlig at Anders Hansen Brinch, og måske også
Laust, havde lært møllerfaget hos ham.
Peder Hansen Brinch var i 1712 kun 17 år, så hvis det er i Daler mølle han lærte
faget, er det nok under Hans Fredderik Christopherssøn, men det stemmer jo også
godt med min teori om at det var igennem ham han kom til Fanø.

Tingbøgerne fra Møgeltønder birk er ganske omfattende, og det er nok tvivlsomt
at der findes noget deri vi kan bruge.
Det vil tage lang tid for mig at stave mig igennem, så det må blive en dag jeg ikke har andet at lave  ???

Ole Westermann

Jeg har indtil nu skimmet samtlige sider i tingbøgerne fra 1669 til 1689 fra Møgeltønder birk.
Det har ikke afsløret mange nyheder i relation til Brink'erne i Møgeltønder og Daler sogne, men har dog givet et indblik
i diverse stridigheder af forskellig art fra korporlige slagsmål til bl.a. Møgeltønderbøndernes oprør i 1672-74 mod greven,
som, så vidt jeg kan se, endte med at 'lederen' Anders Nissen blev dømt til eksil, hvilket vist skete til den anden side af
Vidåen i Aventoft. Endvidere nogle stridigheder om gården Brinck i midten af 1680'erne.

Et par ting om Brinckerne:
Hans Hansen (Brinck) i Kannikhus (c.1615-1662) synes at have været gift med Maren, som nævnes nogle gange:
'Maren Hanses i Kannikhus - den gård som Niels Brinck nu påbor'. Niels Hansen Brinck havde først boet 'ved åen'
syd for Møgeltønder, men synes efter Anders Nissens dom (han boede i en af de 2 gårde i Kannikhus) at have overtaget
hans fæste. I 1683 (ingen dato) begraves Maren Hanses, 76 år gl; det kunne være hende.

Et par ting fra marts 1685 som ikke har noget med Brinckerne at gøre, men kunne være interessant for nogen, er flg:
Martha Lauritzdatter lod læse et fæstebrev på den ½gård ved åen, som hendes fader Lauritz Jacobsen fik 9.dec.1636.
Desuden et kaldsvidne af 14.marts 1627, hvor Anders og Røfuert Jacobsen gav deres broder Anders Jacobsen afkald
på denne gård. Endnu et tingsvidne af 26.juni 1623, hvor Nis Jacobsen i Gallehus gav sin broder Anders Jacobsen
afkald for den arvelod, som han efter sin fader Jacob Nissen ved åen havde fået.

En interessant og SMUKT SKREVET oversigt over alle de fæstere, som Otho Diderich Schach fik lensbrev på, kan ses i
Viborg Landstings skøde- og panteprotokoller på
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17281609#222298,42004931 og fremefter til ops.79.
Givet af kongen 23.juni 1676.
Omfatter Møgeltønder birk og sogn, Daler sogn, Abild sogn, Hjerpsted og Skast sogn, Brede sogn, Mjolden sogn,
Døstrup sogn, Skærbæk sogn, Brøns sogn, Hviding sogn, Roager sogn, Spandet sogn, Hørup sogn, Vodder sogn,
Toftlund sogn, Seem sogn, Amrum, Ballum sogn og Rømø.

mvh Ole

Ole Westermann

Jeg glemte i oversigten over fæsterne til Schackenborg 1676 sognene Højer og Emmerlev, som også er med.

Henning Jensen

Ved Laust Hansen Brinchs barn Jens dåb i Alslev er der en Hans Nielsen i Astrup der er fadder:

1723 - 5 -3
Dom Baptiste. blev Laust Møller udi i Alslev mølle hans søn døbt og kaldet *Jens Lausten.
Båret til dåben af Tøste Svendsens kone i Toftnæs. Anders Hansen Brink i Varde, Hans Nielsen i Aastrup, Niels Sørensen d. yngre i Toftnæs, Iver Iversens datter Ane Iversdatter.


I Ribe hospital skifteprotokol 1727 er der skifte efter en Hans Nielsen i Astrup i Brøndum sogn:

Hans Nielsen i Astrup i Brøndum sogn. 2.9.1727, fol.38B.
E: Anne Gregersdatter. LV: Bent Gregersen i Nebel. B:
1) Maren Hansdatter 12½.
FM: farfar Niels Hansen.

Efter Hans Nielsens død blev enken iøvrigt gift med Hans Mortensen der var søn af
mølleren i Sønderris, Guldager sogn.

Mon ikke det er den samme Hans Nielsen som er fadder i Alslev 1723 som dør 1727?

Hvis det er den samme, hvilket slægtskab er der så.?



Henning Jørgensen

Hej Henning

Vedr. dit spørgsmål om Hans Nielsen. Jeg har i lang tid med lys og lygte ledt efter en forbindelse mellem Hans Nielsen i Astrup, Bryndum Sogn, og møllerfamilien på Alslev mølle. Desværre uden held.

Der skal først indskydes, at Astrup ikke nødvendigvis er Astrup i Bryndum sogn - men sandsynligvis. Aastrup Sogn ligger noget længere væk og ved gennemgang af kirkebøgerne for Aastrup Sogn er det vanskeligt at finde en Hans Nielsen i selve Aastrup. Så sandsynligvis - men ikke sikkert - menes der Astrup i Alslevs nabosogn Bryndum Sogn.

I Astrup i Bryndum Sogn var der kun én gårdmand ved navn Hans Nielsen i 1723. Det er ham, du har fundet i skiftet fra 1727. Der var ingen af sønnerne fra de 6 gårde i Astrup, som hed Hans Nielsen på det tidspunkt. Eneste andre alternativer skulle være tjenestekarle på gårdene. I dåbsregisteret fra Bryndum Sogn fra perioden optræder dog ikke andre ved navn Hans Nielsen end gårdmanden Hans Nielsen. Først i 1738 optræder en ny Hans Nielsen, og det var tidspunktet, da han overtog fæstet af en gård i Astrup, men denne Hans Nielsen stammede ikke fra Astrup.

Altså taler alt også for, at der med Hans Nielsen menes den Hans Nielsen, som døde i 1727. Denne Hans Nielsen var født i Astrup omkring 1690. Hans forældre hed Niels Hansen (1664-1737) og Anne Nielsdatter (død 1726). Niels Hansen og Anne Nielsdatter var formentlig begge født i Grimstrup Sogn, Niels Hansen i Rousthøje (hans forældre flyttede senere til Lifstrup, Vester Nebel Sogn), og Anne Nielsdatter måske i Roust.

Hans Nielsens kone Anne Gregersdatter (ca. 1685- 1751) var født i Vester Nebel i Vester Nebel Sogn. Hendes forældre var Gregers Gregersen og Birte Bennedsdatter. Gregers Gregersen var formentlig født i Frøkjær, Guldager Sogn, og Birte Bennedsdatter var født i Vester Nebel.

Som du ser, er det meget vanskeligt at finde familiemæssige bånd til møllerfamilien. Man kan dog ikke udelukke et søskendebarn/næstsøskendebarnslægtsskab, idet mange unge mennesker fra Skads Herred drog sydpå til de rige marskegne i sommertiden for at tjene penge, og en del bosatte sig. Jeg tror dog, at vi bevæger os lidt ud i en blindgyde, da det med de tilgængelige kilder bliver meget vanskeligt at optrævle et sådant familiemæssigt bånd - med mindre der skulle befinde sig et skifte i Schackenborg skifteprotokol, som kunne afsløre et eller andet.

Det nærmeste man måske kan komme - og her kommer vi nok også ud i en blindgyde - er Hans Nielsens mor Anne Nielsdatter. Antydninger i kirkebøger og tingbøger peger i retning af, at Anne Nielsdatter var en søster til en Jørgen Knudsens kone i Roust. Denne Jørgen Knudsen i Roust havde sandsynligvis en søn ved navn Knud Jørgensen Dam. Knud Jørgensen Dam boede forskellige steder, bl. a. i Forum i Bryndum Sogn. Laust Hansen Brinchs kone optrådte som fadder ved dåbshandlingen ved en af Knud Jørgensen Dams børn! Måske er der en relation - men ad den vej bliver det som at lede efter en nål i en høstak, uden at vide om nålen er der ;)

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Henning Jensen

Jeg har før ledt efter en nål i en høstak og fundet den  :)

Jeg har gjort nogle tanker om hvem Laust Hansens kone Bodild Jensdatter kunne være, og
om hun kan være født i Emmerlev hvor hun blev gift.
Jeg har fundet en Bodild Jensdatter som er født først i 1696.
Det passer ikke helt, for efter alder ved død skulle hun være født i 1693.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201314,38128952

Øverst på højre side: Jens Poulsens datter Bodild.

Jens Poulsen blev gift i Emmerlev 1695:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201314,38129190

Nr. 11 i 1695.

Jens Poulsen af Gørding og Karen Hansdatter.

Det stemmer så ikke helt for Laust Hansens datter nr. 2. hed formentlig Maren, og ikke Karen, men
han fik senere en datter døbt Karen.
Der er et Åstrup i Gørding sogn, så teoretisk kunne det være herfra omtalte fadder i Alslev kirkebog kom fra.

Jeg synes meget tyder på at slægtskabet skal findes mellem Bodil Jensdatter og Hans Nielsen i Aastrup, og
jeg hælder også mest til at det er ham i Bryndum sogn.

Laust møller har jeg fundet en gang som fadder i Emmerlev i 1716 før han blev gift,
nemlig for Hans Møller i Kiergaard som vist hed Hans Jørgensen.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201315,38129409

dåb nr. 6. Jeg formoder det er Laust Hansen Møller, men det er selvfølgelig ikke helt sikker.




Henning Jørgensen

En lille detalje, som måske/måske ikke har betydning. I Janderup kirkebog kan man se, at Anders Hansen Møllers (Brinchs) kone (Ingeborg Andersdatter) bar et barn til dåben i 1722. Det er den eneste gang hun og manden optræder i Janderup kirkebog. Barnets far var Niels Gødesen i Sønder Hebo (Janderup Sogn). Niels Gødesen havde tidligere været bosat i Guldager Sogn. Henning Jensen fandt hans vielse i Emmerlev kirkebog https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201314,38129196. Han var altså blevet gift 1705 med Boeld Andersdatter fra Emmerlev. Anders Hansens kone Ingeborg Andersdatter var ved giftermålet bosat i Gærup, Daler Sogn, og Anders Hansen Møller i Østerby.

At Anders Hansen Møllers kone bar barnet ved denne barnedåb kan skyldes, at Niels Gødesens kone stammede fra samme egn som mølleren og hans kone. Det er dog også værd at overveje/undersøge, om der skulle være familiemæssige bånd. Det mest nærliggende er naturligvis, at de to koner var søstre. Den ene var dog bosat i Daler sogn ved vielsen, og den anden i Emmerlev, så noget tyder på, at det ikke var tilfældet.

Måske er Niels Gødesen og hustrus forbindelse til Emmerlev også årsagen til, at Hans Nielsen fra Bryndum Sogn optrådte ved Laust Hansen Brinchs barns dåb. I Gjesing i Bryndum Sogn kom der omkring 1721 to brødre (eller rettere sandsynligvis brødre) ved navn Hans Nielsen og Mads Nielsen til landsbyen. De havde begge tilnavnet Gødesen. Formodentlig var de fra Janderup/Billum sogne (men ikke født der). Hvis Niels Gødesen havde været gift tidligere, kunne han være far til de to brødre, men deres mor var ikke Boeld Andersdatter. Mads Nielsen Gødesen flyttede efter få år tilbage til Janderup/Billum sogne. Hans Nielsen Gødesen blev boende i Gjesing. Hvis vi nu antager, at præsten i Alslev sogn ikke var så godt kendt i Bryndum Sogn, kunne han måske fejlagtigt have skrevet Hans Nielsen i Astrup i stedet for Hans Nielsen i Gjesing (begge ligger i Bryndum sogn). Forklaringen er ikke særlig sandsynlig, men det er en mulighed.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen




Henning Jensen

#41
Jeg er ikke sikker på at Ingeborg og Bodil var søskende, men slægtskab
mener jeg er overvejnede sandsynlig. Det kan selvfølgelig også være det
er slægtskab mellem Anders Hansen Brinch og Bodil Andersdatter af Emmerlev.

Det lader til at Niels Gødesen boede i Emmerlev helt frem til 1714 hvor
han fik 4 børn:

Maren Nielsdatter født 1707
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201314,38128976
Nr. 16.
Jeg tror det er hende der bliver gift med Søren Pedersen i Janderup 1733.

Karen Nielsatter født 1709
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201314,38128980
nr. 9 og her står der Niels Gødesen Jegsmark så derfor kan vi være sikker på det er ham.
Det er formentlig hende der bliver gift med Niels Christensen i Janderup 1729 for hendes farfar fra
Jegsmark er LV for hende ved hendes mands død 1742. (Hesselmed gods)

Gye Nielsdatter født 1711.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201314,38128984
Det er måske hende der dør i Janderup 1715

Jens Nielsen født 1714
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201314,38128992
Jens må være død da Niels Gødesen får en ny "Jens" døbt i Janderup 1718.

Så fandt jeg iøvrigt en "Peder Hansen af Dahler sogn" som fadder i Emmerlev 1717:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201314,38129003

Måske Peder Hansen Brinch?

Desuden har jeg bemærket at der er en Anders Højring i Emmerlev der får flere børn,
bla. her i 1704:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216252#201314,38128969

En teori kunne være at Niels Gødesens kone Bodil Andersdatter var hans datter?
Mod det taler at jeg ikke har fundet Anders Højring som fadder for Niels Gødesen.


Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Henning Jørgensen

Til Henning

Jeg er ikke i tvivl, om at Niels Gødesen Jegsmark er identisk med Niels Gødesen i Sønderhebo. Jeg formoder også, at du har ret i døtrenes senere giftermål. Jeg har dog en korrektion. Du skriver, at Karen Nielsdatters farfar fra Jegsmark var LV ved hendes mands død. Det var dog Laurids Andersen Jexmark fra Hyllerslev, som var LV - og det var ikke hendes farfar.

Niels Gødesens far var højst sandsynlig Gøde Jørgensen, som havde fæstet af en ryttergård i Jegsmark, Guldager Sogn. Det må være derfor Niels Gødesen fik tilnavnet Jegsmark i Emmerlev. Han havde en bror ved navn Jørgen Gødesen, som fik fæstet af en gård i Kærup i Janderup sogn i 1710 og giftede sig samtidig med enken. Formodentlig havde denne Jørgen Gødesen også været nogle år i Emmerlev forinden, for det må være ham, der optrådte som fadder ved Maren Nielsdatters dåb i Emmerlev i 1707.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Henning Jensen

#44
Nej der var jeg lidt for hurtig.
Laurids Andersen Jegsmark i Hyllerslev var gift med Maren Gødesdatter, som
formentlig var en søster til Niels Gødesen, og det var nok grunden til at han var LV.

Til Christian
Der er faktisk i Gjøde Hansen Schierns kones slægt en Niels Andersen der
ca. 1585 boede på Store Hebo i Janderup sogn.
Ellers tror jeg det er tilfældig at han navn også er Gøde/Gjøde.

Jeg har iøvrigt modtaget en DVD fra Nordby lokalarkiv.
Det er meget omfattende, men foreløbig har jeg fundet at de mener
Hans Hansen Møller/Høyring var født 1699. De har formentlig tydet hans
alder ved død til 67 år.

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L944-CDT?mode=g&i=24&wc=M5KD-W36%3A357516701%2C358575801%2C359032801%2C359046601&cc=2078555

Måske har de kunnet se lidt mere hvis de har tydet det fra orginalen.?

Ellers er der følgende oplysninger:
Hans Hansen Møller eller Hans Hansen Høyring: født 1699  død 9 jan.1766
Gift med Maren Sørensdatter født... 1696 død 1 apr.1778

børn:
Catharina Margrethe Hansdatter fød t 1730 begr. 28 maj 1769

Bodel Marie Hansdatter født 1732 død 30 jul.1768 36 år 1 m

Søren Hansen: døbt 13 dec.1733 

Karen Hansdatter: døbt 9 okt. 1740 død... 1742

Jeg er ikke sikker på at det er helt rigtig. ?

Ole Westermann

Jeg har nu været på besøg i arkivet i Åbenrå og gennemset skifteprotokollerne fra Møgeltønder birk 1696 til medio 1732,
hvor de slutter, desværre uden at finde skifter, som kunne afklare noget om Brinck-brødrenes oprindelse.

Der er et skifte 17.aug.1708 efter Dorothea Hansdatter*, Niels Jepsen Brincks første hustru, hvor arvingerne er NJB og
datteren Leena på 3 år. Blandt effekterne 4 sølvskeer med 'tegnet' Chr.Thomsen, Paul Pletz, Leena Nielsdatter og I.A.D.I.S.
4 andre sølvskeer 'tegnet' Gertrud Jenses, Matthies Boesen Hemgaard, Carsten Tycksen og Jacob Roost.
5 andre sølvskeer 'tegnet' M.R.A. Nis Sedt, Catrina Lorentz, Peter Christensen Krag og N.J.B.
Da boet er gjort op, er der 481 rd 19 sk til ligelig deling mellem enkemand og datter.
Det nævnes, at barnets 'oldemoder' (dvs. bedstemoder) er Karren Heinkes**.
På rettens vegne underskrevet af Christian Thomsen, Andreas Ulrich, N Brinck, Heinke Hansen og Johannes Hansen.
   *Hun var i sit 23. leveår.
**Hun har, som Svend også skriver, været gift med en Hans .... før giftermålet med Heinke Hansen, idet hun var 15 år
    ældre end ham, så Dorothea Hansdatter er en datter af hendes 1. ægteskab.

27.juni 1710 er der skifte efter Thomas Nielsen Brinck i Cannickhus mellem enken Mette og børnene Hanna Maria 17,
Anders 15, Karen 12, Anne 10 og Maren 3 år gl.  En af taxeringsmændene er Peder Hansen i Brinck.

1.marts 1725 skifte efter Niels Jepsen Brinck i Daler, som efterlader 2 døtre, Margrethe Dorothea 5 år med FM farbroderen
Johan Jepsen Brinck i Daler, og Leena (Helena) i sit 3. år med formynder morbroderen Andres Tychsen.
Blandt bohavet 3 guldringe med initialerne E.A.D., A.R. og C.M.T., og blandt køberne ved auktionen ses bl.a. Lauritz Brinck
i Højer (sands. Lauritz Andresen Brinck, som døde 1.aug.1747 - ingen aldersangivelse) og Lorentz Brinck, som ikke ses nævnt
i Højer KB. Der sælges sølvskeer med navnene C. Thomsen, Hans Nissen, Maren Jepsdatter, Paul Pletz, Niels Brinck, Hans
Feddersen og Matz Boesen. En sølvkande med navn Tyge Andersen.
Til hver af døtrene bliver tilsidst 2222 rd? 14 sk.

Såfremt det skulle have nogens interesse, har jeg affotograferet ovenstående skifter + lidt mere.
Jeg sender gerne, hvad der måtte have interesse.

Iøvrigt fandt jeg Peder Hansen Cannickhus begravet 20.sept.1752, 69 år gl.
Sammenholdt med mit indlæg 22.maj kl 16.33 med bl.a.
  (Hans Canickhus i Østerby får døbt en søn Peder 15.jul.1683, men det er jo muligt, at han dør i barndommen)
må jeg nok forlade min ide om, at de 3 møllerbrødres fader er Hans Hansen Cannickhus, men i stedet den anden gårdfæster
Hans Hansen i Østerby.

mvh Ole

Sonnich Brinch Morgenstern

Jeg har netop gennemlæst den lange og meget spændende tråd.
Det er ikke første gang (eller sidste), at jeg kommer til at få grå hår i hovedet over mine Brinch-aner. Jeg er født i Sønderho og Peder Hansen Brinch var min 5 x tipoldefar.
Grunden til, at jeg opdagede denne tråd, var min efterforskning af Hans Hansen Møller eller Hans Hansen Høyring, som jeg i første omgang fejlagtigt troede var en efterkommer af Hans Hansen Møller, kaldet Hans Hansen Nørom (min 7 x tipoldefar i en anden gren), der solgte Fanø Mølle i 1685.

Jeg føler mig ret sikker på, at Hans Hansen Høyrings hustru, Maren Sørensdatter, først var gift med Jeppe Didrichsen Hillerup, der fra 1709-1738 forpagtede Fanø Krogaard. Det var Jeppes andet bryllup og det foregik i Farup ved Ribe, hvor hun var født.


Jeppe kom i øvrigt til Fanø, fordi hans bror, Anders Didrichsen Møller (endnu en af mine aner) flyttede dertil fra Hillerup i Farup sogn.


Maren Sørensdatter giftede sig derefter med Hans Hansen Høyring - dog har jeg ikke fundet brylluppet endnu, så The Smoking Gun mangler jeg stadig.


Men hvem var så Maren Sørensdatter...? Jo, hun var en yngre halvsøster til Søfren Nissen datter af Søfren Nielsen Nygaard og Caren Simonsdatter i Farup sogn. Søfren Nissens far hed Nis Lauridsen.

Og hvorfor er det så interessant...? Det er det fordi Maren Sørensdatters (halv)niece, Søfrens Nissens datter, Karen Søfrensdatter, blev gift med Peder Hansen Brinch på Fanø...

Christian Konstmann Autzen

Hvor findes det egentlige Brink - i Møgeltønder sogn eller i Ballum sogn, og hvor kommer så Brink-slægten (eller stavet Brinch) så oprindeligt fra, eller er der flere Brink-slægter, et godt spørgsmål:

Se denne:

https://da.wikipedia.org/wiki/Ballum#Bispens_borg_i_Ballum

I denne tråd synes det at være Møgeltønder, som Brinch/Brink - slægten kommer fra.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ole Westermann

Der findes jo flere Brinch-slægter, og i marsken findes/fandtes Brinch Mølle i Ballum sogn og gården Brinch ved Møgeltønder.
Sonnichs Brinch-slægt har der været mange formodninger om oprindelsesstedet af, men jeg er helt sikker på, at den kommer
fra gården Brinch ved Møgeltønder, jvf tråden https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,138651.0.html
- og ikke fra Brinch Mølle i Østerende i Ballum sogn, som af mange anført.
Ballum sogn har en fin kirkebog over fødte 1681-1717, og intet heri tyder på relationer hertil.

mvh Ole

Sonnich Brinch Morgenstern

Jeg har nu haft fingrene i Villy Nielsens CD fra Nordby og må desværre punktere én af mine formodede opdagelser:
Den Maren Sørensdatter, som var niece til Peder Hansens Brinchs hustru, Karen Sørensdatter fra Farup, og gift med Jeppe Didrichsen Hillerup, er ikke den samme, som gifter sig med Hans Hansen Høyring og døde i 1778.

Jeppes hustru (som er hans 2. ud af 3 ægteskaber) døde nemlig ca. 1731 ifølge Villy Nielsen. Villy påstår på CD'en, at der er et skifte efter Maren Sørensdatter dateret 24/8 1731 og dermed kan hun selvsagt ikke have noget med Høyring at gøre. Undskyld ;)

Jeg kan dog ikke finde dette dødsfald i kirkebogen, trods læsebriller. Men kirkebogen fra Nordby er også ganske svær sine steder.


Ole Westermann

Nedenstående skifter kunne stærkt indicere, at Hans Hansen (Høyering) Møller var gift med Maren Sørensdatter, og de havde så døtrene
1. Cathrine Margrethe, som var gift med Jens Jensen
     -  https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167009#167009,28042875  Jens Jensens Hustrue - 39 aar
        Hvorfor JJ ikke er anført i skifteuddraget, ved jeg ikke. Det synes ikke at være online.
2. Bodil Marie, som havde været gift med Claus Jensen Møller i Nørby, og havde børnene Hans, Maren og Jens
     - ingen af dem ses døbt i Nordby, så de er nok født andetsteds, og forældrene også gift andetsteds.
Men jeg fandt i den vanskelige KB i Nordby
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167008#167008,28042405 nederst h.s.
1733 Dnica 3 Adv. Døbte 1. Hr Jørgen Hans Møllers S(øn) SØREN fadd Anne Søren Matthisøns, Iver Pedersen, Søren Pedersen

Så det tyder på, at de er kommet til Nordby omkring dette tidspunkt.

Fra https://www.brejl.dk/riberhus.html
614 Cathrine Margrethe Hansdatter ved møllen i Nordby sogn på Fanø. 1.7.1769, fol.16.
A:         -  https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167009#167009,28042875  Jens Jensens Hustrue - 39 aar
1) mor Maren Sørensdatter i Nordby sogn, enke efter Hans Hansen Møller. LV: Søren Pedersen Brinch, kroholder og sognefoged på Sønderho
2) søster Bodil Marie Hansdatter, [skifte 12.9.1768 lbnr.581]. E: Claus Jensen Møller i Nørby. 3B:
a Hans Clausen Møller 11  - db 14 Febr 1759 ops 94 (f.4.Feb)
b Maren Clausdatter Møller 5
c Jens Clausen Møller 3.

581 Bodil Marie Hansdatter i . 12.9.1768, side 904. (død 31.juli - æt. 36 1? https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167010#167010,28042948
E: Claus Jensen Møller. B:
1) Hans Clausen Møller 10.
2) Maren Clausdatter Møller 5
3) Jens Clausen Møller 3.
4) Andreas Clausen Møller 7 uger, der døde.
FM: Jens Jensen ved Odden.

Skiftet på - https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=195308#195308,32698981
hus på 11 fag - formue 192-3-0 - gæld 50 rd - rest 142-3-0 - overværende er svogeren Jens Jensen

Hans Hansen Møllers død/begr. - https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167010#167010,28042945 - æt. 6? (så født 1690-1699)
                                                  - https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167009#167009,28042870

Hans Hansen (Høyering) Møllers enke MAREN begraves 5.april 1778, 82 år gl (i.e. født ca 1696)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125380#167009,28042883
D 5 April begr. Sl. Hans Hansen Møllers Enke 82 aar Maren


Egon Hansen

Hej Sonnich.
Du skriver "Anders Didrichsen Møller - en af mine aner - -
Hvem ad hans børn er din ane ?
min kone stammer fra datteren Karen, gift med Jens Jørgensen. Deres datter Kirsten, gift med Peder Hansen Oldefar, hvis søn Jens Petersen Oldefar døde i Senegal i 1802.
Har du noget om Anders Didrichsens fødsel og forældre?
mvh Egon



Henning Jensen

#52
Ifølge skiftet efter Peder Hansen Brinch, kroholder på Sønderho. 6.2.1744
var Hans Hansen Højring "fars søskendebarn" og altså søn af en søskende
til Peder Hansen Brinch hvis det skal forstås bogstavelig? og det er måske ikke sikkert.?

Jeg har forsøgt af vise hvordan han kan have været i slægt med de 3 mølle brødre:

http://el-vis.eu/aner/individual.php?pid=I3470&ged=Alfred%20Marinus%20Jensen.GED

De 3 brødre havde formentlig en søster "Zidsel Hansdatter" som kan have været gift med en "Hans"
Hans Hansen Højring kan have været søn af dette par.

De 3 brødre må også have haft en ældre broder "Hans" så han kan også være søn af ham.

Jeg har også ført hele slægten ind ud fra de oplysninger der er kommet frem i denne tråd:

http://el-vis.eu/aner/hourglass.php?show_full=1&pid=I267&generations=5&show_spouse=1&box_width=100

Hans Hansen Høyring må ud fra en alder på mellem 60 og 69 år ved død, være født
mellem 1697 og 1706, men hvor? Høyer?


Jeg har også ført den anden "Hans Hansen møller" slægt fra Fanø ind for at undgå forveksling.

http://el-vis.eu/aner/individual.php?pid=I3445&ged=Alfred%20Marinus%20Jensen.GED

Tilføjelse:
Jeg kommer i tvivl om udtrykket "fars søskendebarn"
Hans Hansen Højring og Peder Hansen Brinch var måske alligevel svogre?
Var det svogerskabet der fejlagtig var angivet med dette ordvalg?



Ole Westermann

#53
Mere om
Begravede i Daler kirkebog 1734:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=201224#201224,38112857
d 28 Febr. blev Hanß Høyring begraven.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=267512#267512,50451827 h.s.
Møgeltønder birketing Onsdagen den 24 Febr. 1734.
Grevskabet Schackenborgs Ober Inspecteur Lehman har 9. Febr. givet samtlige Daler sogns boelsmænd og kådnere, såmange som udi efterfølgende
lovstridig Gierning haver medværet, lovlig kald og varsel til at møde 24. Febr til anhøre vidner og bevisligheder og svare på spørgsmål, evt under ed,
fordi de 28. januar var gået ind i huset hos Christen Jensen på Vasen ml. Daler og Højer og beskyldt folkene i huset for at være skyldig i
HANS PEDERSEN HØYRINGs forsvinden og have været hans 'banemænd', og derefter havde de raseret hele huset, taget en krumsabel, som var pantsat
til CJ, opgravet huller i huset for at se, om HPH var begravet der.   - Forts. på ops 238 h.s. midt - hvor de folk, som havde været i huset hos CJ på Højer
Vase, vedgår det ulovlige i deres selvtægt og beder Greven på Schackenborg om nåde. Underskrevet af 30 mænd fra Østerby og 21 fra Daler.
Ansøgningen om nåde dat. 22.febr.1734. - Grev Schack imødekommer ansøgningen om nåde 27.febr.

Jeg har skimmet efter oplysninger om årsagen til og om hans død, men ikke fundet noget.
Men han er selvfølgelig en anden end denne:

Hans Pedersen Højring ~ 8.apr.1697 med Ingeborg Laustdatter får døbt 2 børn i Emmerlev:
ops 60  1700, 15.feb. Peder, som døde dagen efter
 -   62   1701, 14.apr. Peder, fd. Bo Michelsen, Anders Højring, Hans Laurtzen m.fl
Derefter får de ikke døbt flere her, men Ingeborg ses adsk. gange som fadder (ops. 69-77-82)

Iflg Sv. Jacobsen døde Hans Pedersen Højring i april 1706, 62 år gl efterladende enken Ingeborg og 5 børn, hvoraf de 4 er af tidl ægteskab med Bodil Nisdatter, Nis (myndig), Anders, Maren og Mette.

Hvis HPH (død 1734) har været gift med en søster (Sidsel?) til de 3 møllerbrødre (Anders, Laust og Peder), og HHH i Nordby er en søn af dem,
passer det godt, at han er søskendebarn af Peder Hansen Brinch ved dennes skifte 1743 i Sønderho.

Og ja Henning, det var en lapsus med fødselsåret for HHH i Nordby - han er sands. født ca 1705, og sands. i Daler sogn.
Hvilket også kunne indicere, at hans moder (Sidsel?) kunne være ældre end sine 3 brødre.

mvh Ole

Ole Westermann

Forældrene til Hans Pedersen Høyring (død 1734)  kunne meget vel være disse i Daler:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=201224#201224,38112853 h.s. og næste opslag
1711 nr 28 Anne Peders ? Høvrings Hustru af D ob.d.29 Nov. - sep. d.4 Dec. Æt. 57. (f.ca. 1654)
1719 nr  8  Peter Høvring i D. - - - æt. 57  (f.ca. 1662)

Så HPH er vel født ca 1680-85.

Der bemærkes også 1714 død 24.dec.  Karen Høvrings af D. æt. 83 (f.ca. 1631)

Ole Westermann

Iøvrigt tror jeg, at
Jeppe Nielsen Brinck (f.ca 1650 - 1725), som blev fader Niels Jepsen Brinck, delefoged i Daler, og Johan Adolph Jepsen Brinck,
er søn Niels Hansen Brinck (f. ca. 1626-1681) i et første ægteskab i 1650erne med ..... Jepsdatter, før NHB overtager Brinck 1657 efter
sin fader Hans Pedersen Brinck.

Der synes ikke at eksistere arkivalier, som kan dokumentere det.
Jeg er ikke stødt på andre med navnet Niels Brinck fra perioden, hverken i tingbøger eller andet.

Ole Westermann

Nyt om en af brødrene til HANS PEDERSEN BRINCK (ca 1580/85 - 1656/57), nemlig

LAURIDTZ PEDERSEN BRINCK  (her i jordebogen 1645-46)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#296852,60814012 h.s.
hans gård i Toghale er brændt og er derfor fri for landgilde i 2 år.

Han er tidligere blot kaldt Lauridtz Pedersen. Han ses første gang 1609-10, hvor han afløser
Hans Nielsen (hvis datter han kunne tænkes at have ægtet).
Han ses sidste gang i jordebogen 1650-51, og i den næste 1654-55 er han afløst af Anders Lauridtsen, sandsynligvis en søn.
Det kunne indicere, at LPB er født ca 1680/85 på Brinck og måske død ca 1651-54 i Toghale.

Iøvrigt synes disse jordebøger, som er ført næsten årligt, at være en glimrende kilde til at følge generationsskifterne i gårdene
og dermed et muligt dødsår (overdragelsen kan selvfølgelig blot være sket pga alderdomssvækkelse) for fæsteren.
Fæstet synes næsten altid at være overgået til en søn - og ellers er det måske sket til en svigersøn.

Keld Herbst

Jeg har en Jeppe Severin Brinch Hansen, skrædder, født ca. 1766 i Fredericia. Kan han mon være en slægtning til de her nævnte Brinch'er?
Keld Herbst (f. Pedersen)

Mit website: https://www.herbst-pedersen-family.dk/

Ole Westermann

Det er umuligt at svare på - der findes mange Brinch'er rundt i landet - men sandsynligheden er nok ikke stor.
Men du kan jo prøve at orientere dig blandt Brinch'erne i Nygaards sedler http://www.ddd.dda.dk/nygaard/sogeside.asp
Der er en del i Fredericia.

mvh Ole

Christian Konstmann Autzen

En "brink" er jo en slags (stejl) skrænt - se her:  https://sproget.dk/lookup?SearchableText=brink

Og dem kan der jo være mange af rundt om i landet  :D

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.