Hjälp med översättning!

Startet af Monica Fogelqvist, 29 Maj 2017 - 07:42

Forrige emne - Næste emne

Monica Fogelqvist

Godmorgon!

Jag skulle behöva veta vad en bolsmand är för något? 

Och så undrar jag även vad som menas med "introducerte"? I Nörre Kongerslev socken (Enesteministerialbog 1703-1813, https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124624#165775,27850676) står barn och kvinnor som introducerte.

Finns det ingen ren dopbok för den tiden?

Svend Aage Mikkelsen

Hej

Bol: Et landbrug, der er større end et hus, men mindre end en halvgård. Oftest har et bol eller bolsted et tilliggende på 1-2 tønder hartkorn. Ejeren eller brugeren af et bol kaldes bolsmand, landbolsmand eller landboler.  I Sønderjylland er en bolsmand lig med gårdejer. (Håndbog for Danske Lokalhistoriker).

Introduktion: Fødsel er forbundet med blod, som regnes for urent ifølge Bible. Derfor skulle den nybagte mor rituelt renses ved en særlig ceremono, hvorved hun igen blev introduceret (indledt) i menigheden. Fandt tidligst sted seks uger efter fødslen. (Find din slægt - og gør den levende)

Svend Aage
6200
Svend Aage
6200


Eva Morfiadakis

#3
Hej,

Introduktion på svenska är kyrktagning.

På svenska är boelsmand/bolsmand nog närmast husman. Vi har också ordet bol t ex i prästbol. På svenskan betyder ordet bla hemman. Hemmansägare ser man ibland i svenska kyrkböcker.

4) [sannol. efter motsv. anv. i d.; jfr fsv. bol, torp; eg. en specialanv. af 2] (†) benämning (i södra Sv.) på en mindre jordegendom som torde hafva omfattat ungefär ett fjärdedels hemman (jfr Kalkar). Jordeboken och Rustningz Längden (i Skåne, Halland, Blekinge o. Bohuslän) skal innehålla alla .. Godz, .. bestående så wäl aff Säte- och Ladugårdar, .. som Utjordar, Boel .. sampt alle andre Lägenheter, .. hwarutaff någon Ränta utgår. Rusttienstsordn. 1687, s. A 3 b.

från Saob

Eva M
Eva M

Monica Fogelqvist

Tusen tack snälla ni som hjälpt mej! Vad skulle jag ta mej till utan er... Men jag tycker det är jätteroligt att forska i Danmark-jag lär mej något nytt hela tiden, även om det är lite ansträngande att hela tiden ta reda på hur man skall göra!

Jesper Schou

Jesper Schou
js@leiris.dk

Monica Fogelqvist

Intressant Jesper! I Sverige kallades det kyrktagning och var väl samma sak. Tack!