Alrø - er KB 1698-1814 indtastet nogen steder?

Startet af Lisbeth Toft Lauritzen, 30 Maj 2017 - 13:43

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Toft Lauritzen

Jeg interesserer mig meget for Alrø, og har mange aner der. Jeg synes det er spændende at arbejde inden for så afgrænset et område, som et øsamfund er - eller i hvert fald var, inden dæmningen kom. De var nok mere eller mindre i familie med hinanden alle sammen før i tiden. Min farfar stammer fra Alrø. Hans mor kom godt nok udefra, dog ikke længere væk end Ørting, men både hans farfar og farmor er af gamle Alrø-slægter, og efterkommere af Just Rosenmejer, som fik 13 børn.

Derfor har jeg gang på gang brug for at lede i kirkebøgerne, og selv om det er hyggeligt, går der meget tid med at lede. Det er især kirkebogen 1698 - 1814, den ældste bevarede, jeg bruger tid på. Jeg tror ikke, at den er indtastet nogen steder.
Men hvis andre end mig kunne tænke sig søgemuligheden, kunne vi måske gå sammen om at få den indtastet?? Jeg har ingen erfaring med indtastning, og ved heller ikke, om jeg er god nok til at tyde skriften, men det må så komme an på en prøve.

Jeg søger altså kontakt med andre, der forsker i Alrø og/eller har interesse i at få indtastet kirkebogen. Jeg forestiller mig at man kunne tage kontakt med Danish Family Search, som jo er i gang med en del projekter, herunder indtastning af kirkebøger.

Det vil nok komme til at tage tid. Selv har jeg ikke voldsomt meget tid før til efteråret, hvor jeg stopper på arbejdsmarkedet. Så skulle der gerne blive mere tid til slægtsforskning.

Mit indlæg kan altså koges ned til 1) Nogen, der ved, om kirkebogen 1698 - 1814 er indtastet?, og 2) Hvis nej, er der så nogen, der har lyst til at være med til at få den indtastet, henover efteråret/vinter 2017?
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

Svend Aage Mikkelsen

Hej

Der findes en oversigt over indtastede kirkebøger her:
https://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/linksider/kirkeboeger

Der findes en slægtsborg over Liborius Jensen, f. 1835, fra Alrø, Dansk Slægtsforskning, Fredericia 1957. Heri er der mange fra Alrø.

Svend Aage
6200
Svend Aage
6200

Else Skovbo Jensen

Hej

På slægtsgårdsarkivet på Gl. Estrup ( Auning) har vi en del materiale om gårdene på Alrø. Det er udarbejdet af en slægtsforsker i Risskov, hvis navn jeg har glemt. Der er ikke tale om en afskrift af kirkebogen.

Arkivet har åbent hver onsdag mellem 11 og 15.
Hvis du har konkrete spørgsmål til bestemte gårde/personer, vil vi gerne se, om der er noget.

Skriv  til arkiv@slaegtsgaardsforeningen.dk

med venlig hilsen
Else

Lisbeth Toft Lauritzen

Tak for svarene. Liborius' slægtsbogen kender jeg godt, men jeg var ikke opmærksom på linket om indtastede kirkebøger.

Det lyder spændende med slægtsgårdsarkivet, det vil jeg prøve at besøge. Det er måske Johannes Jacobsen, som har leveret materiale, ham har jeg tidligere været i kontakt med. Tak for tilbuddet om at undersøge navngivne gårde, jeg sender en mail til den oplyste adresse.

Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

Else Skovbo Jensen

Hej
Ja, det er Johannes Jacobsens materiale slægtsgårdsarkivet har, så du har jo nok fået hvad han har af interesse for dig.

mvh
Else